Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
najmniej 2 mil morskich, jeżeli ze względów konstrukcyjnych nie mogą spełnić warunków,
o których mowa w lit. a);
10) jednostki pływające Policji, pełniące służbę i będące w drodze, powinny pokazywać
dodatkowo jedno niebieskie światło widoczne dookoła widnokręgu, widziane z odległości co
najmniej 2 mil morskich umieszczone pionowo pod światłem określonym w prawidle 23
lit. a) pkt i).
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
MINISTER SPRAW WEWN TRZNYCH
I ADMINISTRACJI
3
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie zakresu stosowania przez
jednostki pływające Marynarki Wojennej, Straży Granicznej i Policji międzynarodowych
przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu, zwany dalej „projektem rozporządzenia”,
stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 83 ust. 2 ustawy z dnia …
o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. ... Nr …, poz. …), zwanej dalej „ustawą”.
Celem projektu rozporządzenia jest określenie zakresu stosowania międzynarodowych
przepisów w sprawie zapobiegania zderzeniom na morzu jednostek pływających Marynarki
Wojennej, Straży Granicznej i Policji zawartych w Konwencji w sprawie międzynarodowych
przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 r., sporządzonej w Londynie dnia
20 października 1972 r. (Dz. U. z 1977 r. Nr 15, poz. 61).
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Proponuje się, aby projekt rozporządzenia wszedł w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej,
2) Marynarka Wojenna,
3) Straż Graniczna,
4) Policja.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na wydatki sektora publicznego, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływ na wydatki sektora
publicznego.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.
17/07-kt
5
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie szczegółowych warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi
Na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy z dnia … r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …,
poz. ...) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Przepisy rozporządzenia określają szczegółowe warunki bezpiecznego uprawiania
żeglugi przez statki morskie, zwane dalej „statkami”.
§ 2. 1. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1) jednostek pływających Marynarki Wojennej;
2) jachtów morskich;
3) statków śródlądowych uprawiających żeglugę na wodach morskich, z wyłączeniem
statków, o których mowa w rozdziale 3;
4) statków niepodlegających wpisowi do rejestru okrętowego lub rejestru statków
morskich;
5) statków nowo wybudowanych, przebudowanych, odbudowanych lub remontowanych
udających się w podróż próbną przed rozpoczęciem żeglugi;
6) doków pływających.
2. Warunki bezpiecznego uprawiania żeglugi dla jednostek pływających Straży Granicznej
określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 lipca 2002 r.
w sprawie wymagań dotyczących technicznego i pozatechnicznego bezpieczeństwa żeglugi
jednostek pływających Straży Granicznej (Dz. U. Nr 108, poz. 956).
§ 3. Wymagania w zakresie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki określają umowy
międzynarodowe wiążące Rzeczpospolitą Polską, a w szczególności Międzynarodowa
konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzona w Londynie dnia
1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319), wraz z Protokołem dotyczącym
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
1
Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym
w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321, z 1986 r. Nr 35,
poz. 177 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016 i 1017), zwana dalej „Konwencją SOLAS”, oraz
przepisy niniejszego rozporządzenia.
§ 4. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – oznacza to ustawę z dnia … o bezpieczeństwie morskim;
2) żegludze przybrzeżnej – oznacza to żeglugę w odległości nie większej niż 20 mil
morskich od brzegu w rejonie Morza Bałtyckiego lub innego morza zamkniętego
o podobnych warunkach żeglugowych;
3) pasażerskiej żegludze krajowej – oznacza to żeglugę na wodach morskich, uprawianą
przez statki pasażerskie klasy A, B, C lub D między portami morskimi Rzeczypospolitej
Polskiej;
4) żegludze krajowej – oznacza to żeglugę po morskich wodach wewnętrznych i morzu
terytorialnym Rzeczypospolitej Polskiej;
5) żegludze osłoniętej – oznacza to żeglugę na akwenie Zalewu Szczecińskiego i Zalewu
Wiślanego oraz po części Zatoki Gdańskiej na południe od linii prostej łączącej latarnię
morską Hel z pławą podejściową do portu Bałtijsk;
6) żegludze portowej – oznacza to żeglugę w obrębie portów, łącznie z Roztoką Odrzańską,
do linii równoleżnika przechodzącego przez Bramę Torową nr 4 na Kanale Piastowskim
i Zalewie Kamieńskim;
7) żegludze międzynarodowej – oznacza to żeglugę na akwenach innych niż wymienione
w pkt 3 – 6;
8) żegludze regularnej – oznacza to żeglugę między co najmniej dwoma tymi samymi
portami, uprawianą zgodnie z opublikowanym rozkładem lub składającą się z ciągu podróży
następujących z określoną regularnością;
9) pasażerze – oznacza to każdą osobę, z wyjątkiem:
a) kapitana i członków załogi lub innych osób zatrudnionych lub zaangażowanych
w jakimkolwiek charakterze na statku dla jego potrzeb,
b) dziecka w wieku poniżej jednego roku;
10) osobie o ograniczonych możliwościach poruszania się – oznacza to każdego, kto ma
szczególną trudność w korzystaniu z transportu publicznego, włączając osoby w podeszłym
wieku, osoby niepełnosprawne, osoby z zaburzeniami narządów zmysłów, osoby na wózkach
inwalidzkich, kobiety ciężarne oraz osoby z małymi dziećmi;
11) statku pasażerskim – oznacza to statek, który przewozi więcej niż 12 pasażerów;
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik