Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
regionów.
8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.
07/38rch
36
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych marynarzy2)
Na podstawie art. 68 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr ..., poz. ...)
zarządza się, co następuje:
DZIAŁ I
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Przepisy rozporządzenia określają:
1) szczegółowe wymagania kwalifikacyjne do zajmowania stanowisk na statkach
morskich;
2) warunki przyznawania i odnawiania dyplomów i świadectw, świadectw przeszkoleń,
potwierdzeń uznania oraz zezwoleń, zwanych dalej „dokumentami kwalifikacyjnymi”;
3) wzory dokumentów kwalifikacyjnych i sposób ich ewidencji;
4) warunki, jakie powinny spełniać osoby posiadające zagraniczne dyplomy lub
świadectwa wydane na podstawie Konwencji STCW, aby ubiegać się o stanowiska
oficerskie lub nieoficerskie na statkach o polskiej przynależności;
5) sposób obliczania czasu praktyki pływania.
2. Kwalifikacje osób uprawnionych do obsługi urządzeń radiokomunikacyjnych określają
przepisy w sprawie świadectw operatora urządzeń radiowych.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska na podstawie § 1 ust. 2 pkt
2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy
2008/106/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie minimalnego poziomu
wyszkolenia marynarzy (Dz. Urz. UE L 323 z 03.12.2008 r., str. 33).
1
1) żegluga krajowa - podróże po morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym
Rzeczypospolitej Polskiej;
2) żegluga przybrzeżna - podróże po obszarach Morza Bałtyckiego i akwenach przyległych do 8°
długości geograficznej wschodniej;
3) żegluga międzynarodowa - podróże po obszarach morskich innych niż wymienione w pkt 1;
4) wody ograniczone - podróże po obszarach Morza Bałtyckiego i akwenach przyległych do 8°
długości geograficznej wschodniej; dotyczy rejonów żeglugi w rybołówstwie morskim;
5) wody nieograniczone oznaczają wody morskie poza granicą wód ograniczonych, dotyczy
rejonów żeglugi w rybołówstwie morskim;
6) morskie jednostki edukacyjne, zwane dalej MJE – podmioty, o których mowa w art. 74
ust. 2 ustawy z dnia …. o bezpieczeństwie morskim;
7) akademie morskie – morskie uczelnie publiczne, o których mowa w art. 74 ust. 2 pkt 1
ustawy z dnia …. o bezpieczeństwie morskim;
8) jednostki dydaktyczne – jednostki, o których mowa w art. 74 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia
…. o bezpieczeństwie morskim;
9) ośrodki szkoleniowe - placówki kształcenia praktycznego, dokształcania i doskonalenia
zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i
kwalifikacji zawodowych, w tym ośrodki prowadzące działalność szkoleniową w
Państwach Członkowskich UE lub państwach trzecich, uznane w drodze decyzji i
audytowane przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej w zakresie
zgodności z Konwencją STCW i przepisami ustawy o bezpieczeństwie morskim w
zakresie szkolenia członków załóg statków morskich;
10) ponadgimnazjalne szkoły morskie – szkoły średnie i policealne uznane w drodze
decyzji i audytowane przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej w
zakresie szkolenia członków załóg statków morskich;
11) marynarz – osobę posiadającą kwalifikacje zawodowe wymagane przepisami
rozporządzenia;
12) członek załogi – marynarza lub inną osobę wpisaną na listę załogi statku;
13) członek załogi statku rybackiego – każda osobę wpisana na listę załogi statku
rybackiego;
14) dodatkowa praktyka pływania – okres pływania na statku morskim w charakterze
członka załogi, wykonywana na stanowisku, do którego upoważnia dany dyplom lub
świadectwo, liczona od daty przyznania świadectwa lub dyplomu;
2
15) morski statek handlowy - statek z własnym napędem, używany do prowadzenia
działalności gospodarczej, a w szczególności do: przewozu ładunku lub pasażerów,
rybołówstwa morskiego lub pozyskiwania innych zasobów morza, holowania,
pozyskiwania zasobów mineralnych dna morza oraz zasobów znajdującego się pod nim
wnętrza Ziemi oraz ratownictwa morskiego - z wyłączeniem statków służących
wyłącznie do ratowania życia (SAR);
16) statki służby państwowej specjalnego przeznaczenia (SPSP) – jednostki pływające
marynarki wojennej, służby celnej i policji oraz statki używane wyłącznie do inspekcji i
pomiarów hydrograficznych, ratowania życia na morzu, zwalczania rozlewów olejów i
substancji szkodliwych lub zanieczyszczających środowisko naturalne, obsługi
oznakowania nawigacyjnego, zabezpieczenia przeciwpożarowego i zwalczania
pożarów, łamania lodu;
17) statek rybacki – morski statek przeznaczony do połowu, skupu, przetwórstwa lub
transportu organizmów morskich, do celów szkoleniowych oraz naukowo-badawczych
w zakresie rybołówstwa morskiego;
18) łódź rybacka – statek rybacki o długości nie większej niż 15 m;
19) długość (L) – 96% całkowitej długości konstrukcyjnej wodnicy na poziomie 85 %
najmniejszej wysokości konstrukcyjnej mierzonej od linii stępki, albo jako długość od
przedniej części dziobnicy do osi trzonu sterowego na tej wodnicy, jeśli ta będzie
większa. Na statkach zaprojektowanych z przegłębieniem konstrukcyjnym, wodnica
której długość ma być mierzona powinna być równoległa do wodnicy projektowej;
20) zbiornikowiec - morski statek handlowy, skonstruowany lub przystosowany do
przewozu luzem ładunków płynnych: ropy i jej produktów, chemikaliów lub gazów;
21) statek obsługiwany w układzie zmianowym - morski statek handlowy obsługiwany
przez kolejno wymieniające się załogi lub części załóg, jeśli po każdym - nie dłuższym
niż 6 tygodni - nieprzerwanym okresie pracy pracownikowi zapewnia się co najmniej
równy okres wolnego od pracy pobytu na lądzie;
22) Konwencja SOLAS - Międzynarodową konwencję o bezpieczeństwie życia na morzu,
sporządzoną w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i
319), wraz ze zmianami obowiązującymi od daty ich wejścia w życie w stosunku do
Rzeczypospolitej Polskiej, podanymi do publicznej wiadomości we właściwy sposób;
23) Konwencja STCW - Międzynarodową konwencję o wymaganiach w zakresie
wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978,
sporządzoną w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 i 202
3
oraz z 1999 r. Nr 30, poz. 286), wraz ze zmianami obowiązującymi od daty ich wejścia
w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, podanymi do publicznej wiadomości
we właściwy sposób;
24) Certyfikat uznania – dokument wydany na podstawie odrębnych przepisów.
§ 3. 1. Dyplomy i świadectwa w żegludze międzynarodowej stwierdzają kwalifikacje
zawodowe uprawniające do zajmowania stanowisk na poszczególnych poziomach
odpowiedzialności.
2. Rozróżnia się następujące poziomy odpowiedzialności:
1) pomocniczy;
2) operacyjny;
3) zarządzania.
§ 4. 1. Dokumenty kwalifikacyjne wydaje się w języku polskim i angielskim.
2. W sprawach wydawania dokumentów kwalifikacyjnych stosuje się przepisy Kodeksu
postępowania administracyjnego.
3. Dokumenty kwalifikacyjne wystawia się z datą ważności od dnia spełnienia ostatniego
warunku niezbędnego do uzyskania danego dokumentu kwalifikacyjnego.
4. Wzory dyplomów i świadectw określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 5. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2 oraz § 35 ust. 1, osoby ubiegające się o uzyskanie dyplomu albo
świadectwa powinny mieć ukończone 18 lat.
2. Osoby ubiegające się o uzyskanie świadectwa młodszego marynarza pokładowego,
młodszego motorzysty lub młodszego kucharza powinny mieć ukończone 16 lat.
§ 6. Osoby ubiegające się o uzyskanie lub wymianę dyplomu albo świadectwa, albo o
odnowienie dyplomu powinny posiadać ważne świadectwo zdrowia, wydane przez
uprawnionego lekarza.
§ 7. 1. Z zastrzeżeniem ust. 5, osoba posiadająca zagraniczny dyplom lub świadectwo wydane
na podstawie Konwencji STCW i uznane przez Sekretarza Generalnego
Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) może po uzyskaniu potwierdzenia
uznania dyplomu albo świadectwa zajmować na statkach morskich o polskiej
przynależności odpowiednie stanowiska określone w rozporządzeniu, z tym że osoby
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik