Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
Sposób oznakowania przejść żeglownych pod mostami powinien być zgodny z
powszechnie przyjętym kierunkiem oznakowania toru wodnego przez znaki systemu
bocznego.
17. Oznakowanie dzienne (jeśli jest wymagane) powinno się charakteryzować w następujący
sposób:
1) jeżeli żegluga odbywa się na całej rozpiętości przejścia (przęsła), znaki powinny być
umieszczone na filarach mostu. Jeżeli żegluga jest możliwa tylko w części rozpiętości przęsła,
to znaki powinny być umieszczone na lub pod przęsłem tak, by wskazywały granice części
żeglownej;
2) granice przejścia powinny być oznakowane w następujący sposób:
a) lewa strona - tablica pokazująca czerwony kwadrat na białym tle (rys. 9),
Rys. 9
b) prawa strona - tablica pokazujący zielony trójkąt równoboczny, wierzchołkiem skierowany do
góry, na białym tle (rys. 10);
Rys. 10
3) najlepszy punkt przejścia może być wskazany przez okrągłą tablicę pomalowaną w
czerwono-białe pasy (rys. 11).
Rys. 11
12
Wymiary w mm
a 1.000
b 600
c 750
d 650
e 1.050
f 150
18. Oznakowanie nocne powinno się charakteryzować następującymi cechami:
1) do oznakowania granic kanału żeglugowego powinny być wykorzystane czerwone i
zielone światła o określonym rytmie przewidzianym dla świateł nawigacyjnych oznakowania
bocznego. Jeżeli żegluga jest możliwa na całej rozpiętości przejścia (przęsła), światła
powinny być umieszczone na filarach mostu. Jeżeli żegluga jest dostępna tylko w rozpiętości
przęsła, światła powinny być umieszczone pod przęsłem albo na pławach lub stawach na
wodzie, ustawionych tak, aby wskazywały granice części żeglownej;
2) najlepszy punkt przejścia może być wskazany przez białe światło lub światła o
charakterystyce światła bezpiecznej wody, umieszczone pod przęsłem;
3) jako alternatywne do świateł nawigacyjnych można stosować tablice opisane w ust. 17
pkt 2 i 3 załącznika dodatkowo podświetlone reflektorami;
4) tablice oznakowania dziennego mogą być dla łatwiejszego rozpoznania w ciągu nocy
pokryte materiałami odblaskowymi o odpowiednim kolorze.
19.1. Każdy most powinien być wyposażony w znak informujący o prześwicie pod
konstrukcją dla średniego stanu wody. Znak taki stanowi tablica (rys. 12) pokazująca
pochylony kwadrat koloru żółtego, na którym podana jest wartość prześwitu wyrażona w
13
metrach i dziesiątkach metra (liczba jest koloru czarnego). Tablica powinna być umieszczona
na przęśle nad przejściem.
Rys. 12
Wymiary w mm
g h k l m n p
q
900 500 400 300 240 700 55
45
19.2. Na torach wodnych wspólnych dla żeglugi morskiej i śródlądowej zamiast znaku, o
którym mowa w ust. 19.1, może być zamiennie stosowany znak żeglugi śródlądowej,
informujący o ograniczonej wysokości prześwitu nad zwierciadłem wody (rys. 13).
Dodatkowo stosowany może być znak informujący o ograniczonej głębokości (rys. 14) oraz
znak informujący o ograniczonej szerokości przejścia (rys. 15).
Rys. 13
14
Rys. 14
Rys. 15
Na powyźsze znaki można nanieść liczby wskazujące odpowiednio wysokość, głębokość i
szerokość przejścia. Cyfry powinny być koloru czarnego.
20. Rozmiary tablic przedstawionych na rysunkach mogą być zmienione stosownie do
sytuacji za zgodą służb oznakowania nawigacyjnego właściwego urzędu morskiego.
21. W warunkach ograniczonej widoczności do ostrzeżenia statku o istnieniu mostu mogą być
stosowane jeden lub więcej sygnałów mgłowych. W tym celu może być używany dowolny
typ sygnału mgłowego. Jeżeli używanych jest wiele sygnałów mgłowych umieszczonych w
różnych punktach mostu lub na jego podporach, to każdy z tych sygnałów powinien posiadać
inną charakterystykę.
22. Do wskazania najlepszego punktu przejścia pod mostem może być używany rakon
krótkiego zasięgu. Władze zamierzające wykorzystać rakon do oznakowania wielu przęseł
15
mostu muszą zbadać wszelkie ograniczenia techniczne, które mogą zaistnieć. Radarowe echa
rakonów nie powinny utrudniać identyfikacji ech innych obiektów.
23. Platformy wiertnicze powinny być oznakowane przez jedno lub więcej świateł białych o
charakterystyce: litera Morse'a "U" - okres 15s-Mo (U) 15s, w ten sposób, by na każdym
kierunku co najmniej jedno światło było widoczne przez zbliżające się statki.
24. Na platformie powinny być zainstalowane dodatkowo:
1) rakon - sygnał Morse′a "U" - praca ciągła;
2) nautofon - sygnał Morse′a "U" - okres 30s;
3) radiolatarnia - sygnał rozpoznawczy PB, częstotliwość 339 kHz, czynna podczas lotów
śmigłowca.
25. Morskie elektrownie wiatrowe powinny być oznakowane zgodnie ze sposobem
oznakowania nawigacyjnego przyjętym w rozporządzeniu, tak aby były odróżnialne w ciągu
dnia i w nocy, a ponadto spełniały podane niżej warunki:
1) narożniki i inne punkty zmiany kierunku granicy farmy elektrowni wiatrowych powinny
być oznakowane za pomocą światła błyskowego koloru żółtego o charakterystyce światła
podanej dla "znaku specjalnego", tak aby były widoczne z każdego kierunku i miały zasięg
nominalny co najmniej pięciu mil morskich. Granice farmy elektrowni wiatrowych powinny
być oznakowane wzdłuż obwodu lub wewnątrz farmy w odstępach nie większych niż dwie
mile morskie, światłem błyskowym koloru żółtego o innej charakterystyce i zasięgu niż
światła określone dla znaku specjalnego;
2) światła na wieżach elektrowni wiatrowych powinny być zamontowane na najwyższym
punkcie wieży ponad największym obserwowanym stanem wody poniżej najniższego punktu
łuku, jaki kreślą łopaty rotora;
3) ze względu na potrzebę dokładnej identyfikacji na farmach elektrowni wiatrowych
należy dodatkowo zamontować: rakony, reflektory radarowe lub wzmacniacze ech
radarowych.
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik