Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
nawigacyjnego bocznego może być określony przez służby oznakowania nawigacyjnego
urzędów morskich w inny sposób; w szczególności kierunek oznakowania wyznaczający
drogę wodną przy opływaniu wysp lub w cieśninach łączących otwarte wody morskie może
być zgodny z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.
Numeracja znaków nawigacyjnych rozpoczyna się od strony morza (na początku toru
wodnego), przy czym numery nieparzyste – określają znaki nawigacyjne po prawej stronie
toru wodnego, a numery parzyste – znaki po lewej jego stronie.
Oznaczenia literowe znaków stosuje się tylko wówczas, gdy znaki nawigacyjne wystawione
są po jednej stronie toru wodnego. Również w tym wypadku oznaczenia w kolejności liter
alfabetu biorą początek od strony morza;
2) znaki kardynalne – służące do:
a) wskazania, że najgłębsza woda znajduje się po tej stronie znaku, od której pochodzi jego
nazwa: północny (N), wschodni (E), południowy (S) i zachodni (W),
b) wskazania bezpiecznej strony, którą należy minąć przeszkodę; nazwa znaku wskazuje stronę,
po której należy znak omijać,
c) zwrócenia uwagi na utrudnienia na torze wodnym, takie jak: zakole (zakręt), skrzyżowanie
torów wodnych, rozwidlenie toru wodnego, kraniec mielizny;
3) znaki odosobnionego niebezpieczeństwa – określające spłycenie daleko od brzegu,
wysepkę oddzieloną od lądu wąskim przesmykiem, wrak statku, jak i inne przeszkody
nawigacyjne, będące następstwem działalności człowieka. Ustawia się je albo zamocowuje na
lub ponad odosobnionym niebezpieczeństwem rozciągającym się w ograniczonym rejonie,
dookoła którego woda jest żeglowna;
4) znaki bezpiecznej wody – służące do wskazania, że wokół znaku woda jest żeglowna.
Stosowane są do wyznaczenia linii środkowej lub osi toru wodnego lub – alternatywnie – jako
znaki boczne lub kardynalne dla wskazania podejścia od lądu, jak również do wskazania
najlepszego miejsca przejścia pod stałym mostem;
5) znaki specjalne – służące do oznaczania specjalnego rejonu lub obiektu, o którym
informują odpowiednie dokumenty lub publikacje nautyczne. Znakami specjalnymi
oznakowuje się w szczególności:
a) strefy rozgraniczenia ruchu, w przypadkach, w których stosowanie konwencjonalnego
oznakowania toru wodnego może wprowadzić w błąd,
b) wysypiska odpadów,
c) strefy ćwiczeń wojskowych,
2
d) kable lub rurociągi,
e) strefy rekreacyjne,
f) inne linie i obszary, w szczególności granicę państwa, kotwicowiska;
6) znak „nowe niebezpieczeństwo” – oznaczający nowo wykrytą przeszkodę nawigacyjną,
której jeszcze nie podano do wiadomości w dokumentach lub publikacjach nautycznych.
Oznacza on zarówno nową przeszkodę naturalną, w szczególności piaszczystą mieliznę,
skałę, jak i przeszkodę powstałą na skutek działalności człowieka, w szczególności wrak.
2.
Wzory znaków nawigacyjnych, o których mowa w ust. 1, ich zastosowanie,
a w szczególności sposób ich rozmieszczenia, konstrukcję, kształt, kolorystykę,
charakterystykę świateł i znaki szczytowe, a także sposób i wzory oznakowania przejść
żeglownych pod stałymi mostami, platform wiertniczych oraz morskich elektrowni
wiatrowych określa załącznik do rozporządzenia.
§ 4. Sposób oznakowania polskich obszarów morskich znakami nawigacyjnymi innymi niż
określone w rozporządzeniu, w szczególności: światłami sektorowymi, światłami i znakami
nabieżnikowymi, superpławami, latarniowcami, latarniami morskimi, określają zarządzenia
dyrektorów właściwych terytorialnie urzędów morskich, z uwzględnieniem zaleceń
wydawanych przez IALA.
§ 5. 1. W zależności od lokalnych potrzeb i warunków można stosować jeden rodzaj znaków
nawigacyjnych lub kombinację znaków nawigacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 1.
2. Znaki nawigacyjne mogą być oznaczone cyframi, literami lub kombinacjami liter i cyfr,
nazwami bądź skrótami nazw.
§ 6. 1. Pławy dzielą się na pławy świetlne i pławy nieświecące.
2. Pławy świetlne określa charakterystyka światła, kształt i kolor pławy oraz znak szczytowy,
jeżeli jest przewidziany w jej konstrukcji.
3. Pławy nieświecące określa kształt, kolor pławy, znak szczytowy, jeżeli jest przewidziany
w jej konstrukcji, oraz kolor światła, jaki powinien dawać materiał odblaskowy, jeżeli pława
jest nim pokryta.
§ 7. Na okres zimy pławy wszystkich typów mogą być zastępowane pławami cygarowymi.
§ 8. 1. W zależności od rodzaju pławy do malowania używa się farb koloru czerwonego,
zielonego, czarnego, żółtego oraz białego.
2. Jeżeli pławę zastępuje znak nawigacyjny stały, powinien on być pomalowany w taki sam
sposób jak pława.
§ 9. Znaki nawigacyjne mogą być wyposażone w radarowe urządzenia odzewowe (rakony)
lub w elektronicznie aktywne reflektory radarowe.
3
§ 10. Jeżeli znak nawigacyjny pokryty jest materiałem odblaskowym, to powinien on dawać
światło odbite koloru: czerwonego, zielonego, niebieskiego, żółtego lub białego,
w kombinacjach przewidzianych dla odpowiednich rodzajów oznakowania.
§ 11. 1. Pławy świetlne powinny być wyposażone w reflektory radarowe zamontowane
i pomalowane w taki sposób, aby nie utrudniały identyfikacji znaku.
2. Pozostałe znaki nawigacyjne mogą być wyposażone w reflektory radarowe, zamontowane
i pomalowane w sposób, o którym mowa w ust. 1.
§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
4
Zał cznik
do rozporz dzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia ... (poz. ...)
WZORY ZNAKÓW NAWIGACYJNYCH I ICH ZASTOSOWANIE
Znaki boczne (§ 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia)
Rys. 1. Znaki lewej strony
Rys. 2. Znaki prawej strony
Rozdzielenie toru
Rys. 3. Główny tor w prawo
5
Rys. 4. Główny tor w lewo
1. Pławy znajdujące się na krawędziach torów wodnych kanałów powinny posiadać
następujące cechy:
1) znaki nawigacyjne boczne lewej strony (rys. 1):
a) kształt - walcowy, kolumnowy lub drążkowy,
b) kolor - czerwony,
c) znak szczytowy - pojedynczy, czerwony walec - stosowany na pławach innych niż walcowe,
d) materiał odblaskowy (jeżeli jest) - czerwony, poziomy pas i czerwony kwadrat,
e) światło (jeżeli jest) - czerwone, o dowolnym rytmie, innym niż dla rozdzielenia toru wodnego;
2) znaki nawigacyjne boczne prawej strony (rys. 2):
a) kształt - stożkowy, kolumnowy lub drążkowy,
b) kolor - zielony,
c) znak szczytowy - pojedynczy, zielony stożek zwrócony wierzchołkiem do góry - stosowany na
pławach innych niż stożkowe,
d) materiał odblaskowy (jeżeli jest) - zielony, poziomy pas oraz zielony trójkąt,
e) światło (jeżeli jest) - zielone, o dowolnym rytmie, innym niż dla rozdzielenia toru wodnego.
2. Pławy znajdujące się na rozdzieleniu toru powinny posiadać następujące cechy:
1) znak nawigacyjny wskazujący główny tor w prawo (rys. 3):
a) kształt - walcowy, kolumnowy lub drążkowy,
b) kolor - czerwony, z jednym szerokim, zielonym, poziomym pasem,
c) znak szczytowy - pojedynczy, czerwony walec - stosowany na pławach innych niż walcowe,
d) materiał odblaskowy (jeżeli jest) - czerwony, poziomy pas i czerwony kwadrat,
e) światło (jeżeli jest) - czerwone, błyskowe złożone B (2+1), według terminologii
międzynarodowej FI (2+1);
2) znak nawigacyjny wskazujący główny tor w lewo (rys. 4):
a) kształt - stożkowy, kolumnowy lub drążkowy,
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik