eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II

Zał cznik
do rozporz dzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia ... (poz. ...)


SZCZEGÓLNE WYMOGI DOTYCZ CE STATECZNO CI PROMÓW
PASAŻERSKICH TYPU RO-RO
1) Uwzględniając efekt oddziaływania hipotetycznej ilości wody morskiej, która w wyniku
uszkodzenia może zgromadzić się na pierwszym pokładzie powyżej wodnicy konstrukcyjnej
w pomieszczeniach ładunkowych ro-ro lub w pomieszczeniach kategorii specjalnej,
określonych w prawidle II-2/3 Konwencji SOLAS, zwanym dalej „uszkodzonym pokładem
ro-ro”, przy przyjęciu, że pokład ten jest uszkodzony, powinny zostać spełnione
postanowienia prawidła II-1/B/8.2.3 Konwencji SOLAS.
2) Przyjętą ilość wody, o której mowa w pkt 1, określa się na podstawie ustalonej
wysokości powierzchni wody:
a) powyżej najniższego punktu krawędzi pokładu uszkodzonego pokładu ro-ro lub
b) jeżeli krawędź pokładu uszkodzonego pokładu ro-ro znajduje się pod wodą – powyżej
wodnicy pływania dla wszystkich kątów przechyłu i wartości przegłębienia, wyznaczonej
w sposób następujący:
– 0,5 m, jeżeli wolna burta po uszkodzeniu (fr) wynosi co najwyżej 0,3 m,
– 0,0 m, jeżeli wolna burta po uszkodzeniu (fr) wynosi co najmniej 2,0 m,
– wartości pośrednie, wyznaczone za pomocą interpolacji liniowej, jeżeli pozostała wolna burta
po uszkodzeniu (fr) mieści się w przedziale 0,3 – 2,0 m.
3) Jeżeli statek wyposażony jest w wysoce wydajną instalację odwadniającą, do obliczeń
ilości wody, o której mowa w pkt 1, dopuszcza się przyjęcie wartości poziomu powierzchni
wody niższej od wartości obliczonej zgodnie z pkt 2.
4) W przypadku obliczeń dokonywanych dla statków uprawiających żeglugę
w określonych i ograniczonych rejonach eksploatacji dopuszcza się użycie wartości poziomu
powierzchni wody niższej od wartości obliczonej zgodnie z pkt 2, zastępując ją:
a) wartością 0,0 m, jeżeli znacząca wysokość fali (hs), określona dla danego rejonu, wynosi co
najwyżej 1,5 m,
b) wartością ustaloną zgodnie z pkt 2, jeżeli znacząca wysokość fali (hs), określona dla danego
rejonu, wynosi co najmniej 4,0 m,
c) wartościami pośrednimi wyznaczonymi w drodze interpolacji liniowej, jeżeli znacząca
wysokość fali (hs), określona dla danego obszaru, mieści się w przedziale 1,5 – 4,0 m,
pod warunkiem, że:
– właściwy organ administracji państwa bandery statku uznał, że wartość znaczącej wysokości
fali (hs), charakteryzująca dany rejon, nie jest przekraczana z prawdopodobieństwem
większym niż 10 %, oraz
– rejon eksploatacji statku oraz – jeśli ma to zastosowanie – część roku, dla której określono
znaczącą wysokość fali (hs), są uwidocznione w dokumentach bezpieczeństwa statku.
5) W celu szacunkowej oceny efektu działania wody, o której mowa w pkt 1, stosuje się
następujące wymogi:
a) gródź poprzeczną lub wzdłużną uważa się za nienaruszoną, jeśli wszystkie jej elementy
znajdują się pomiędzy pionowymi powierzchniami położonymi z każdej burty statku,
w odległości od zewnętrznego poszycia kadłuba równej 1/5 szerokości statku, określonej
zgodnie z prawidłem II-1/2 Konwencji SOLAS; odległość tę mierzy się prostopadle do
płaszczyzny symetrii statku na poziomie najwyższej podziałowej wodnicy ładunkowej,
b) w przypadku gdy kadłub został częściowo poszerzony w celu spełnienia szczególnych
wymogów stateczności, stosuje się zwiększoną wartość 1/5 szerokości statku, przy czym nie
18
powinna ona wpływać na położenie przejść grodziowych, instalacji rurociągów i innych
elementów, które zostało zaakceptowane przed tym poszerzeniem,
c) szczelność grodzi poprzecznych lub wzdłużnych, uznanych za skuteczne przy ograniczeniu
ilości wody zgromadzonej na uszkodzonym pokładzie ro-ro, powinna odpowiadać wydajności
instalacji zęzowej statku i powinna wytrzymywać ciśnienie hydrostatyczne, jakie może
wystąpić w stanach awaryjnych statku. Wysokość grodzi powinna wynosić co najmniej 4 m,
chyba że poziom powierzchni wody hw jest niższy niż 0,5 m. W przypadku gdy poziom
powierzchni wody hw jest niższy niż 0,5 m, wysokość grodzi hgr oblicza się według wzoru:
hgr = 8hw.
Minimalna wysokość grodzi nie może być mniejsza niż 2,2 m, jednak w przypadku statku
z pokładami podwieszanymi minimalna wysokość grodzi nie powinna być mniejsza niż
wartość wysokości do dolnej krawędzi podwieszonego pokładu w położeniu opuszczonym,
d) w przypadkach urządzeń specjalnych, takich jak np. podwieszane pokłady o pełnej szerokości
i szerokie szyby burtowe, na podstawie szczegółowych badań modelowych mogą zostać
zaakceptowane inne wysokości grodzi,
e) skutki oddziaływania wody zgromadzonej na uszkodzonym pokładzie ro-ro nie muszą być
uwzględniane dla przedziałów, które posiadają z każdej strony pokładu furty odwadniające,
równomiernie rozmieszczone wzdłuż burt przedziału, spełniające następujące warunki:
– A ≥ 0,3 l,
gdzie A oznacza całkowitą powierzchnię furt odwadniających na każdej stronie pokładu [m2],
a l – długość przedziału [m] oraz
– w najgorszych warunkach uszkodzenia statek powinien zachowywać wolną burtę po
uszkodzeniu (fr) o wartości co najmniej 1 m, bez uwzględnienia skutków oddziaływania wody
zgromadzonej na uszkodzonym pokładzie ro-ro, oraz
– furty odwadniające powinny się znajdować nie wyżej niż 0,6 m ponad uszkodzonym
pokładem ro-ro, a ich dolna krawędź powinna znajdować się nie wyżej niż 2 cm nad
pokładem, oraz
– furty odwadniające powinny być wyposażone w urządzenia zamykające lub klapy
zapobiegające wdarciu się wody na pokład ro-ro, umożliwiające jednocześnie odprowadzenie
wody zgromadzonej na tym pokładzie,
f) w przypadku przyjęcia, że została uszkodzona gródź położona powyżej uszkodzonego pokładu
ro-ro, oba przedziały graniczące z tą grodzią uznaje się za zatopione do tej samej wysokości,
obliczonej zgodnie z pkt 2 lub 4.
19
UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków
bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki morskie, zwany dalej „projektem
rozporządzenia”, stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 86 ust. 3
ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …, poz. …), zwanej dalej „ustawą”.

W związku z wejściem w życie ustawy oraz koniecznością uregulowania szczegółowych
warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki morskie, mając na uwadze
postanowienia rozdziału V Konwencji SOLAS, istnieje potrzeba wprowadzenia
przedmiotowego projektu rozporządzenia w życie. Projekt rozporządzenie wdraża również,
dyrektywę 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków
pasażerskich, uprawiających żeglugę krajową.
Każdy statek używany w żegludze morskiej powinien spełniać określone wymagania
w zakresie bezpieczeństwa żeglugi, załogi oraz pasażerów znajdujących się na pokładzie.
Projekt rozporządzenia określa warunki, aby te określone wymagania zostały spełnione przez
statek. Określa też wyposażenie jakie statek powinien posiadać w zakresie bezpieczeństwa jak
również zasady określania sytuacji zagrożenia oraz sposoby zapobiegania takim sytuacjom.

Rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Nie istnieje również konieczność przedstawiania rozporządzenia właściwym instytucjom
i organom Unii Europejskiej, zgodnie z § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
20

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) armatorów statków,
2) urzędy morskie.

2. Konsultacje społeczne
(…)

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.


4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na wydatki sektora
publicznego.

5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.

7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.

8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.

18/07-kt
21
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia

w sprawie oznakowania polskich obszarów morskich


Na podstawie art. 86 ust. 6 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …,
poz. …) zarządza się, co następuje:

§ 1. Przepisy rozporządzenia określają sposób oznakowania nawigacyjnego polskich
obszarów morskich.
§ 2. Określone w rozporządzeniu sposoby oznakowania nawigacyjnego pływającymi znakami
nawigacyjnymi, zwanymi dalej „pławami”, oraz stałymi znakami nawigacyjnymi, zwanymi
dalej „stawami” albo „dalbami”, zgodnie z systemem oznakowania nawigacyjnego przyjętym
przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Służb Oznakowania Nawigacyjnego i Latarni
Morskich (IALA), dla Regionu A, dotyczą:
1) bocznych granic osi torów wodnych lub kanałów;
2) przeszkód naturalnych lub innych przeszkód nawigacyjnych, w szczególności
niebezpiecznych wraków;
3) przeszkód nawigacyjnych opisanych jako „nowe niebezpieczeństwo”;
4) akwenów specjalnych, w tym akwenów, na których uprawianie żeglugi może być
uregulowane przepisami szczególnymi;
5) innych obiektów ważnych dla bezpieczeństwa żeglugi, w tym w szczególności mostów,
platform wiertniczych i morskich elektrowni wiatrowych.
§ 3. 1. Wprowadza się następuje rodzaje znaków nawigacyjnych:
1) znaki boczne – służące do wyznaczenia lewej i prawej granicy (strony) drogi wodnej.
Znaki te stosowane są zgodnie z przyjętym kierunkiem oznakowania. Obserwator poruszający
się od strony morza do portu, ujścia rzeki lub innej drogi wodnej, zgodnie z kierunkiem
oznakowania, po prawej burcie powinien widzieć znak prawej strony, po lewej zaś burcie

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 73 . [ 74 ] . 75 ... 80 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: