Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
Lista Certyfikatów i dokumentów podlegaj cych inspekcji
1. Międzynarodowy certyfikat pomiarowy (1969).
2. - Certyfikat bezpieczeństwa statku pasażerskiego,
– Certyfikat bezpieczeństwa konstrukcji statku towarowego,
– Certyfikat bezpieczeństwa wyposażenia statku towarowego,
– Certyfikat bezpieczeństwa urządzeń radiowych statku towarowego,
– Certyfikat zwolnienia wraz z, w odpowiednich przypadkach, wykazem ładunków,
– Certyfikat bezpieczeństwa statku towarowego.
3. Międzynarodowy certyfikat ochrony statku (ISSC).
4. Zapis historii statku (CSR).
5. Międzynarodowy certyfikat zgodności dla przewożenia skroplonych gazów luzem;
– Certyfikat zgodności dla przewożenia skroplonych gazów luzem.
6. Międzynarodowy certyfikat zgodności dla przewożenia niebezpiecznych substancji
chemicznych luzem;
– Certyfikat zgodności dla przewożenia niebezpiecznych substancji chemicznych luzem.
7. Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniom olejami.
8. Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki przewożące
luzem szkodliwe substancje ciekłe.
9. Międzynarodowy certyfikat wolnej burty (1966);
– Międzynarodowy certyfikat zwolnienia od wymagań wolnej burty.
10. Książka zapisów olejowych, sekcja I i II.
11. Książka zapisów ładunkowych.
12. Dokument minimalnej bezpiecznej obsady.
13. wiadectwa lub wszelkie inne dokumenty wymagane zgodnie z przepisami konwencji STCW
78/95.
14. wiadectwa lekarskie (zob. konwencja MOP nr 73 o badaniu medycznym marynarzy).
15. Wykaz zawierający regulamin pracy na pokładzie statku (konwencja MOP nr 180 i STCW
78/95).
16. Zapisy godzin pracy i odpoczynku marynarzy (konwencja MOP nr 180).
17. Informacje o stateczności.
16
18. Kopia dokumentu zgodności i certyfikatu zarządzania bezpieczeństwem wydanych zgodnie z
Międzynarodowym kodeksem zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem
zanieczyszczaniu (SOLAS 74, rozdział IX).
19. wiadectwa dotyczące wytrzymałości kadłuba statku i urządzeń maszynowych wydane przez
stosowną uznaną organizację (wymagane tylko w przypadkach, kiedy statek utrzymuje klasę
w uznanej organizacji).
20. Dokument zgodności ze specjalnymi wymaganiami dla statków przewożących towary
niebezpieczne.
21. Certyfikat bezpieczeństwa jednostek szybkich oraz pozwolenie na ich eksploatację.
22. Manifest towarów niebezpiecznych lub wykaz ładunku, lub szczegółowy plan ładunku.
23. Dziennik okrętowy zawierający zapisy testów i ćwiczeń, w tym ćwiczeń związanych z
ochroną, oraz dziennik inspekcji i konserwacji środków ratunkowych i przeciwpożarowych
oraz ich rozmieszczenia.
24. Certyfikat bezpieczeństwa statku specjalnego.
25. Certyfikat bezpieczeństwa morskiej ruchomej platformy wiertniczej.
26. Dla zbiornikowców do przewozu ropy naftowej - zapis systemu monitorowania i kontroli
postępowania z olejami podczas ostatniego rejsu w stanie balastowym.
27. Rozkład alarmów, plan kontroli przeciwpożarowej, a dla statków pasażerskich - plan kontroli
uszkodzeń statku.
28. Plan zapobiegania rozlewom olejowym.
29. Dokumentacja przeglądów (w przypadku masowców i zbiornikowców do przewozu ropy
naftowej).
30. Protokoły z poprzednich inspekcji w ramach kontroli przeprowadzonej przez państwo portu.
31. Dla statków pasażerskich typu ro-ro - informacja o maksymalnym stosunku A/A.
32. Dokument uprawniający do przewozu ziarna luzem.
33. Poradnik mocowania ładunków.
34. Plan postępowania ze śmieciami i książka zapisów śmieciowych.
35. System wspomagania decyzji kapitana dla statków pasażerskich.
36. Plan współpracy w poszukiwaniach i ratownictwie dla statków pasażerskich prowadzących
żeglugę liniową.
37. Wykaz ograniczeń eksploatacyjnych dla statków pasażerskich.
38. Instrukcje operacji ładunkowych na masowcu.
39. Plan załadunku i rozładunku dla masowców.
17
40. Certyfikat
ubezpieczenia
lub
inny dokument zabezpieczenia finansowego od
odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczaniem olejami
(Międzynarodowa konwencja o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane
zanieczyszczeniem olejami, 1992).
41. wiadectwa wymagane zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/20/WE z
dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie ubezpieczenia armatorów od roszczeń morskich(1).
42. wiadectwo wymagane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr
392/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie odpowiedzialności przewoźników
pasażerskich na morskich drogach wodnych z tytułu wypadków(2).
43. Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczaniu powietrza przez silnik.
44. Międzynarodowe świadectwo zapobiegania zanieczyszczeniom ściekami.
18
Zał cznik Nr 4
Informacje, które powinien zawierać raport z inspekcji
Raport z inspekcji musi zawierać przynajmniej następujące pozycje.
I. Informacje ogólne
1. Właściwy organ, który sporządził protokół
2. Data i miejsce inspekcji
3. Nazwa statku poddanego inspekcji
4. Bandera
5. Rodzaj statku (zgodnie ze wskazaniem w certyfikacie zarządzania bezpieczeństwem)
6. Numer identyfikacyjny IMO
7. Sygnał wywoławczy
8. Pojemność brutto (gt)
9. Nośność (o ile dotyczy)
10.
Rok budowy ustalony na podstawie daty budowy statku podanej na świadectwach
bezpieczeństwa statku
11. Towarzystwo lub towarzystwa klasyfikacyjne, a także jakakolwiek inna organizacja, która(-e)
wydała(-y) świadectwa klasy statkowi, jeżeli statek takie posiada
12. Uznana organizacja lub uznane organizacje lub jakakolwiek strona, która(-e) wydała statkowi
świadectwa w imieniu państwa bandery zgodnie ze stosowanymi konwencjami.
13. Nazwa i adres przedsiębiorstwa, do którego należy statek, lub armatora statku
14. W przypadku statków przewożących płynne lub stałe ładunki masowe nazwisko i adres
czarterującego odpowiedzialnego za wybór statku i rodzaj czarteru
15. Ostateczny termin sporządzenia protokołu z inspekcji
16. Wskazanie, że szczegółowe informacje na temat inspekcji lub zatrzymania mogą zostać
opublikowane
II. Informacje dotyczące inspekcji
1. wiadectwa wydane w zastosowaniu właściwych konwencji, organ lub organizacja, które
wydały dane świadectwo(-a), z podaniem daty wydania i utraty ważności
2. Części lub elementy statku, które zostały poddane inspekcji (w przypadku bardziej
szczegółowej lub rozszerzonej inspekcji)
3. Port i data ostatniego przeglądu pośredniego lub rocznego lub przeglądu w celu odnowienia
świadectwa oraz nazwa organizacji, która przeprowadziła przegląd
4. Rodzaj inspekcji (inspekcja, bardziej szczegółowa inspekcja, rozszerzona inspekcja)
19
5. Charakter braków
6. Podjęte środki
III. Dodatkowe informacje w przypadku zatrzymania
1. Data wydania nakazu zatrzymania
2. Data zniesienia nakazu zatrzymania
3. Charakter braków uzasadniających nakaz zatrzymania (z odniesieniami do konwencji, o ile
dotyczy)
4. Wskazanie, o ile dotyczy, czy uznana organizacja lub jakikolwiek inny organ prywatny, który
dokonał odpowiedniego przeglądu, ponosi odpowiedzialność w związku z brakami, które
same lub w połączeniu z innymi, doprowadziły do zatrzymania
5. Podjęte środki
20
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik