eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II

Zał cznik Nr 5
Kryteria uzasadniaj ce zatrzymanie statku

Przed podjęciem decyzji o tym, czy braki wykryte podczas inspekcji uzasadniają zatrzymanie
danego statku, inspektor musi zastosować kryteria podane poniżej w pkt 1 i 2.
W pkt 3 podane są przykłady braków, które same w sobie mogą stanowić uzasadnienie
decyzji o zatrzymaniu statku (zob. art. 19 ust. 4).
W przypadku gdy podstawą do zatrzymania jest uszkodzenie statku powstałe w rezultacie
wypadku podczas rejsu statku do portu, nie wydaje się nakazu zatrzymania, pod warunkiem
że:
a) należycie wypełniono zobowiązania zawarte w prawidle I/1l lit. c) konwencji SOLAS 74
dotyczące powiadomienia administracji państwa bandery, wyznaczonego kontrolera lub
uznanej organizacji odpowiedzialnej za wydanie stosownego świadectwa;
b) przed wejściem do portu kapitan lub właściciel statku przedłożył organowi kontroli
przeprowadzanej przez państwo portu szczegółowe informacje o okolicznościach wypadku i
zaistniałych uszkodzeniach oraz informację o wymaganym powiadomieniu administracji
państwa bandery;
c) na statku przeprowadzana jest właściwa czynność naprawcza, odpowiadająca wymaganiom
organu; oraz
d) po otrzymaniu informacji o zakończeniu czynności naprawczych organ upewnił się, że braki,
które stanowiły zagrożenie bezpieczeństwa, zdrowia lub środowiska naturalnego, zostały
usunięte.
1. Główne kryteria
Przy wydawaniu fachowej opinii co do tego, czy statek powinien zostać zatrzymany,
inspektor musi zastosować następujące kryteria:
Przedział czasowy
Statki, które nie są wystarczająco bezpieczne, aby wypływać na morze, muszą być
zatrzymane przy pierwszej inspekcji bez względu na to, ile czasu statek będzie przebywał w
porcie.
Kryterium
Statek zostaje zatrzymany, jeśli jego braki są wystarczająco poważne, aby konieczna była
ponowna wizytacja inspektora w celu upewnienia się, że zostały one usunięte przed
ponownym wypłynięciem statku na morze.

21
Konieczność kolejnej wizytacji inspektora jest miernikiem znaczenia braków. Nie nakłada
ona jednak na inspektora takiego zobowiązania w każdym przypadku. Wynika z niej
obowiązek sprawdzenia przez upoważniony organ, w taki czy w inny sposób, w miarę
możliwości w drodze kolejnej wizytacji, czy braki zostały usunięte przed wypłynięciem z
portu.
2. Stosowanie głównych kryteriów
Przy podejmowaniu decyzji, czy braki wykryte na statku są wystarczająco poważne, aby
konieczne było jego zatrzymanie, inspektor musi ocenić, czy:
1) statek posiada stosowne i ważne dokumenty;
2) statek ma załogę wymaganą zgodnie z określeniem w dokumencie o bezpiecznej obsadzie
załogowej. Podczas inspekcji inspektor musi ponadto ocenić, czy statek lub jego załoga są w
stanie:
3) bezpiecznie żeglować podczas najbliższego rejsu;
4) bezpiecznie obsługiwać, przewozić i monitorować stan ładunku podczas najbliższego rejsu;
5) bezpiecznie obsługiwać maszynownię podczas najbliższego rejsu;
6) utrzymać prawidłowy napęd i sterowanie podczas najbliższego rejsu;
7) skutecznie ugasić pożar w każdej części statku, jeśli zaszłaby taka potrzeba podczas
najbliższego rejsu;
8) szybko i bezpiecznie opuścić statek oraz przeprowadzić akcję ratowniczą, jeśli zaszłaby taka
potrzeba podczas najbliższego rejsu;
9) nie dopuścić do zanieczyszczenia środowiska podczas najbliższego rejsu;
10) utrzymać właściwą stabilność podczas najbliższego rejsu;
11) zachować odpowiednią wodoszczelność na całym statku podczas najbliższego rejsu;
12) nawiązać łączność w sytuacjach alarmowych, jeśli zajdzie taka potrzeba, podczas najbliższego
rejsu;
13) zapewnić bezpieczne i zdrowe warunki na pokładzie podczas najbliższego rejsu;
14) dostarczyć wszelkich informacji w razie wypadku.
Jeśli odpowiedź na przynajmniej jedno z powyższych pytań jest negatywna przy
uwzględnieniu wszystkich wykrytych braków, należy uznać zatrzymanie statku za konieczne.
Połączenie braków o mniejszym znaczeniu może również stanowić powód zatrzymania
statku.
3. Aby pomóc inspektorom korzystać z podanych wytycznych, poniżej przedstawiono wykaz
przykładów braków - pogrupowanych według konwencji lub kodeksów - których charakter

22
jest uznawany za wystarczająco poważny, aby uzasadniać zastosowanie zatrzymania w
stosunku do statku. Poniższy wykaz nie jest wyczerpujący.
3.1. Informacje ogólne
Brak ważnych świadectw i dokumentów zgodnie z wymaganiami stosownych aktów. Statki
podnoszące banderę państwa, które nie jest stroną odpowiedniej konwencji lub które nie
wprowadziło w życie innego stosownego aktu, nie są jednak upoważnione do posiadania
świadectw przewidzianych przepisami określonymi w danej konwencji lub innym stosownym
akcie. W związku z tym brak wymaganych świadectw nie może sam w sobie stanowić
powodu do zatrzymania takiego statku; jednakże stosując klauzulę o "zaprzestaniu bardziej
przychylnego traktowania", należy upewnić się o merytorycznej zgodności z wymaganiami
przed wypłynięciem statku.
3.2. Zagadnienia związane z SOLAS 74
1) Defekt uniemożliwiający właściwą pracę lub dotyczący napędu lub innych istotnych urządzeń
mechanicznych, jak również instalacji elektrycznych.
2) Niedostateczna czystość w maszynowni, nadmierne ilości mieszanek wody oleistej w zęzach,
izolacja instalacji rurowej - łącznie z rurami wydechowymi w maszynowni zanieczyszczoną
ropą naftową, nieprawidłowa praca zęzowych urządzeń pompujących.
3) Nieprawidłowości w pracy generatora awaryjnego, oświetlenia, akumulatorów i przełączników.
4) Nieprawidłowości w pracy głównego i pomocniczego urządzenia sterującego.
5) Brak, niewystarczająca liczba lub bardzo zły stan osobistych urządzeń ratunkowych, łodzi
ratunkowych i urządzeń do wodowania.
6) Brak, niezgodność z normą lub bardzo zły stan: systemu wykrywania ognia, alarmów
pożarowych, sprzętu przeciwpożarowego, stałych urządzeń gaśniczych, zaworów
wentylacyjnych, zwilżaczy ognia, urządzeń szybko zamykających - w stopniu
uniemożliwiającym ich użycie zgodnie z przeznaczeniem.
7) Brak, bardzo zły stan lub nieprawidłowości w działaniu ochrony przeciwpożarowej na
pokładzie zbiornikowców.
8) Brak, niezgodność z normą lub bardzo zły stan świateł, kształtów urządzeń sterowniczych lub
sygnalizacji dźwiękowej.
9) Brak lub nieprawidłowości w działaniu sprzętu radiowego do celów porozumiewania się w
sytuacjach bezpiecznych oraz w niebezpieczeństwie.
10) Brak lub nieprawidłowości w działaniu sprzętu nawigacyjnego, przy uwzględnieniu przepisów
prawidła V/16.2 SOLAS 74.

23
11) Brak uaktualnionych map nawigacyjnych lub innych istotnych stosownych publikacji
nautycznych koniecznych podczas zamierzonego rejsu, biorąc pod uwagę, że zatwierdzony
system obrazowania elektronicznych map i informacji nawigacyjnych (ECDIS)
wykorzystujący urzędowe dane może być stosowany w zastępstwie map.
12) Brak iskrobezpiecznej wentylacji wyciągowej w pompowni ładunkowej.
13) Poważne braki w wymaganiach operacyjnych, jak określono w pkt 5.5 załącznika 1 do
memorandum paryskiego.
14) Liczba, skład lub świadectwa załogi nieodpowiadające dokumentowi o bezpiecznej obsadzie
załogowej.
15) Nieprzeprowadzenie programu rozszerzonych badań zgodnie z konwencją SOLAS 74, rozdział
XI, prawidło 2.
3.3. Zagadnienia związane z kodeksem IBC
1) Transport materiału niewymienionego w świadectwie zdatności lub brakujące informacje
dotyczące ładunku.
2) Brak lub uszkodzenie wysokociśnieniowych urządzeń zabezpieczających.
3) Instalacje elektryczne nie są samoistnie bezpieczne lub są niezgodne z wymaganiami kodeksu.
4) ródła zapłonu w niebezpiecznych miejscach.
5) Niedopełnienie wymagań specjalnych.
6) Przekroczenie maksymalnej dozwolonej ilości ładunku na jeden zbiornik.
7) Niewystarczające zabezpieczenie materiałów wrażliwych przed wysokimi temperaturami.
3.4. Zagadnienia związane z kodeksem IGC
1) Transport materiału niewymienionego w świadectwie zdatności lub brakujące informacje
dotyczące ładunku.
2) Brakujące urządzenia zamykające dla pomieszczeń mieszkalnych lub pomieszczeń
usługowych.
3) Niegazoszczelna gródź.
4) Uszkodzone śluzy powietrzne.
5) Brakujące lub uszkodzone zawory szybko zamykające.
6) Brakujące lub uszkodzone zawory bezpieczeństwa.
7) Instalacje elektryczne nie są samoistnie bezpieczne lub są niezgodne z wymaganiami kodeksu.
8) Niedziałające wentylatory w części ładunkowej.
9) Niedziałające alarmowe wskaźniki ciśnienia na zbiornikach ładunkowych.
10) Uszkodzone urządzenie do wykrywania gazów lub urządzenie do wykrywania gazów
toksycznych.

24
11) Transport substancji podlegających zatrzymaniu bez ważnego świadectwa inhibicyjnego.
3.5. Zagadnienia związane z konwencją LL 66
1) Znaczne obszary zniszczenia lub skorodowania lub wżery korozyjne w poszyciu stalowym i
związanych z nim usztywnieniach na pokładach i w kadłubie, wywierające wpływ na
zdatność żeglugową lub zdolność zabierania ładunków lokalnych, o ile nie zostały
przeprowadzone prawidłowe naprawy tymczasowe na potrzeby rejsu do portu napraw stałych.
2) Zarejestrowany przypadek niewystarczającej stabilności.
3) Brak wystarczających i solidnych informacji w zatwierdzonej formie, które pozwalałyby
kapitanowi w sposób szybki i prosty zorganizować ładowanie i balastowanie statku w taki
sposób, że na wszystkich etapach rejsu i w różnych warunkach zostaje zachowany bezpieczny
margines stabilności oraz że nie dochodzi do żadnych niedopuszczalnych obciążeń
konstrukcji statku.
4) Brak, bardzo zły stan lub uszkodzenie urządzeń zamykających, urządzeń zamykających luk i
drzwi wodoszczelnych.
5) Przeciążenie.
6) Brak znaku zanurzenia lub znak zanurzenia niemożliwy do odczytania.
3.6. Zagadnienia związane z konwencją MARPOL 73/78, załącznik I
1) Brak, bardzo zły stan lub nieprawidłowości działania sprzętu filtrującego wody zaolejone,
systemów monitorowania i kontroli wyładowania ropy lub sygnalizacji przekroczenia 15 ppm
zaolejenia.
2) Pozostająca objętość zbiornika resztkowego lub odstojnika błota defekosaturacyjnego
niewystarczająca na zamierzony odcinek rejsu.
3) Niedostępna książka zapisów olejowych.
4) Wstawiona bez zezwolenia przegroda wyładowania.
5) Brak dokumentu sprawozdania z przeglądu lub jego niezgodność z prawidłem 13G ust. 3 lit. b)
konwencji MARPOL 73/78.
3.7. Zagadnienia związane z konwencją MARPOL 73/78, załącznik II
1) Brak podręcznika P&A.
2) Ładunek nie jest określony według kategorii.
3) Nie można uzyskać księgi rejestracji ładunku.
4) Transport substancji olejopodobnych bez dopełnienia wymogów lub bez odpowiednio
poprawionego świadectwa.
5) Wstawiona bez zezwolenia przegroda wyładowania.
3.8. Zagadnienia związane z konwencją MARPOL 73/78, załącznik V

25
strony : 1 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 40 ... 80 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: