Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) upoważnione podmioty do wykonywania przeglądów technicznych;
2) armatorów jachtów morskich.
2. Konsultacje społeczne
(…)
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na wydatki sektora
publicznego.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia wpłynie pozytywnie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość. Większa liczba podmiotów upoważnionych do wykonywania
przeglądów technicznych, spowoduje większą konkurencyjność rynku w tym zakresie, a tym
samym spadek cen takich usług dla armatorów i mniejsze koszty utrzymania jachtów.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.
07_17zb
7
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie warunków technicznych wpisania statku do polskiego rejestru statków
Na podstawie art. 28 ust. 4 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …,
poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa warunki techniczne, których spełnienie jest konieczne do
wpisania do polskiego rejestru statków, których przynależność zmieniana jest z obcej na
polską.
§ 2. Inspekcja, o której mowa w art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia ... o bezpieczeństwie
morskim obejmuje sprawdzenie spełnienia przez statek następujących przepisów:
1) Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, sporządzonej w
Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319) wraz z
Protokołem dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu,
1974, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320
i 321 oraz z 1986 r. Nr 35, poz. 177), i z Protokołem z 1988 roku do Międzynarodowej
Konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu z 1974 roku (Dz. U. z 2009 r. Nr 46, poz.
372);
2) Międzynarodowej konwencji o liniach ładunkowych, sporządzonej w Londynie dnia 5
kwietnia 1966 r. (Dz. U. z 1969 r. Nr 33, poz. 282) wraz z Protokołem z 1988 roku do
Międzynarodowej Konwencji o liniach ładunkowych z 1966 roku (Dz. U. z 2009 r. Nr 33,
poz. 282);
3) Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki,
1973 r., sporządzonej w Londynie dnia 2 listopada 1973 r., zmienionej Protokołem
uzupełniającym sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1987 r. Nr
17, poz. 101) oraz Protokołem uzupełniającym sporządzonym w Londynie dnia 26
września 1997 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 202, poz. 1679);
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
1
4) Konwencji nr 92 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej pomieszczenia załogi
na statku (zrewidowanej w 1949 r.), przyjętej w Genewie dnia 18 czerwca 1949 r. (Dz. U.
z 1954 r. Nr 44, poz. 202);
5) Konwencji nr 133 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej pomieszczenia
załogi na statku (postanowienia uzupełniające), przyjętej w Genewie dnia 30 października
1970 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 107, poz. 512).
§ 3. 1. Organem właściwym do przeprowadzenia inspekcji jest dyrektor urzędu morskiego
właściwego dla portu, w którym zostanie zarejestrowany statek.
2. Inspekcję przeprowadzają inspektorzy flagi lub, za zgodą dyrektora urzędu morskiego,
uznane instytucje klasyfikacyjne.
3. W przypadku konieczności oględzin podwodnej części kadłuba dopuszcza się oględziny
wykonane przez uprawnionego nurka, o ile odrębne przepisy nie wymagają dokowania statku.
§ 4. 1. Zakres inspekcji jest uzależniony od wieku statku i aktualnego stanu technicznego.
2. Aktualny stan techniczny statku ocenia się w oparciu o:
1) posiadane przez statek dokumenty klasyfikacyjne i konwencyjne;
2) istnienie nieusuniętych uchybień stwierdzonych przez państwo dotychczasowej
bandery;
3) istnienie nieusuniętych uchybień wykazanych w raportach inspekcji państwa portu z
okresu ostatnich 2 lat.
§ 5. 1. Dla statków nie starszych niż 10 lat inspekcję przeprowadza się w zakresie inspekcji
okresowej dla statków towarowych i inspekcji odnowieniowej dla statków pasażerskich.
2. Dla statków starszych niż 10 lat inspekcję przeprowadza się w zakresie inspekcji pośredniej
dla statków towarowych i inspekcji odnowieniowej dla statków pasażerskich.
3. Inspekcje, o których mowa w ust. 1 i 2, dotyczą:
1) stanu kadłuba (wytrzymałość, szczelność, uszkodzenia);
2) urządzeń maszynowych i pokładowych:
a) silników napędu głównego,
b) zespołów prądotwórczych oraz instalacji elektrycznej,
c) urządzeń sterowych,
d) urządzeń kotwicznych i cumowniczych,
e) kotłów i zbiorników ciśnieniowych,
2
f) stałych instalacji przeciwpożarowych,
g) instalacji zęzowej,
h) instalacji balastowej;
3) pomieszczeń załogi.
§ 6. 1. Dyrektor urzędu morskiego może ograniczyć lub rozszerzyć zakres inspekcji.
2. Ograniczenie zakresu inspekcji może nastąpić w następujących przypadkach:
1) przeglądy klasyfikacyjne i inspekcje flagi były wykonywane przez minimum ostatni
jeden rok przez instytucję klasyfikacyjną, która posiada uznanie administracji polskiej, a
armator nie zamierza dokonywać zmiany klasyfikatora, lub
2) statek posiada ważne certyfikaty i dokumenty wydane przez administrację państwa
będącego członkiem Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub
3) wszystkie uchybienia wykazane w raportach państwa flagi, portu i uznanych instytucji
klasyfikacyjnych zostały usunięte.
3. Rozszerzenie zakresu inspekcji może nastąpić w następujących przypadkach:
1) statek z powodu złego stanu technicznego utracił jeden lub więcej certyfikat, lub
2) przeglądy lub inspekcję wykonywała instytucja klasyfikacyjna nieposiadająca uznania
Unii Europejskiej, lub
3) brak jest potwierdzenia usunięcia uchybień stwierdzonych podczas uprzednich
inspekcji lub kontroli statku.
§ 7. W trakcie inspekcji armator jest obowiązany udostępnić do wglądu kopie następujących
dokumentów statku:
1) obliczenia wolnej burty (zgodnie z Konwencją o liniach ładunkowych, 1966);
2) sprawozdanie z przeglądu zasadniczego dla wyznaczenia wolnej burty;
3) wykaz wyposażenia bezpieczeństwa (zgodny z SOLAS 1974 wraz z poprawkami);
4) dokumentację wymaganą przez MARPOL 73/78;
5) certyfikaty konwencyjne wraz z załącznikami do nich (w tym certyfikaty zwolnienia od
wymagań konwencji);
6) tonażowe świadectwa pomiarowe.
§ 8. Warunkiem pozytywnego wyniku inspekcji jest potwierdzenie zgodności statku z
wymaganiami umów międzynarodowych, o których mowa w § 2, a w szczególności
stwierdzenie usunięcia uchybień odnotowanych przez poprzednią administrację.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik