eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o usługach płatniczych

Rządowy projekt ustawy o usługach płatniczych

projekt dotyczy kompleksowej regulacji świadczenia usług płatniczych: określenia warunków przejrzystości postanowień umownych i wymogów w zakresie informacji o usługach płatniczych, określenia praw i obowiązków stron wynikających z umów o świadczenie usług płatniczych i zakresu odpowiedzialności dostawców z tyt. wykonywania tych usług, oraz określenia zasad prowadzenia działalności przez instytucje płatnicze i biura usług płatniczych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4217
  • Data wpłynięcia: 2011-05-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o usługach płatniczych
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 199, poz. 1175

4217-cz-2

przyjmowanie zapłaty przy użyciu instrumentów
płatniczych;
6)
świadczeniu usługi przekazu pieniężnego;
7)
wykonywaniu transakcji płatniczych, w
przypadku których zgoda płatnika na wykonanie
transakcji udzielana jest przy użyciu urządzenia
telekomunikacyjnego, cyfrowego lub
informatycznego, a płatność przekazywana jest
przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu, działającemu
jedynie jako pośrednik pomiędzy użytkownikiem
zlecającym transakcję płatniczą a odbiorcą. .
2. Polecenie zapłaty oznacza usługę płatniczą
polegającą na obciążeniu określoną kwotą rachunku
płatniczego płatnika, na skutek transakcji płatniczej
zainicjowanej przez odbiorcę, dokonywanej na
podstawie zgody, której płatnik udzielił odbiorcy,
dostawcy odbiorcy lub dostawcy płatnika.
3. Usługa przekazu pieniężnego oznacza usługę
płatniczą świadczoną bez pośrednictwa rachunku
płatniczego prowadzonego dla płatnika, polegającą na
transferze do odbiorcy lub do innego dostawcy
przyjmującego środki pieniężne dla odbiorcy,
środków otrzymanych od płatnika, lub polegającą na
przyjęciu środków pieniężnych dla odbiorcy i ich
udostępnieniu odbiorcy.
4. Określenie „usługi płatnicze” dla określenia
wykonywanej działalności gospodarczej, w tym jako
element nazwy (firmy), lub w reklamie może być
używane wyłącznie przez dostawców usług
płatniczych.
5. Wyłącznie uprawnionymi do używania w nazwie
(firmie) określenia:
1) „instytucja płatnicza” – są instytucje płatnicze;
2) „biuro usług płatniczych” – są biura usług
płatniczych.

Art. 150. 1. Kto prowadzi działalność w zakresie
świadczenia usług płatniczych, nie będąc dostawcą,
podlega grzywnie do 5 000 000 złotych albo karze
pozbawienia wolności do lat 2 albo obu tym karom
łącznie.
2. Tej samej karze podlega, kto, nie będąc
uprawniony zgodnie z art. 4 ust. 4 i 5, używa w
nazwie (firmie) lub do określenia wykonywanej
działalności gospodarczej albo w reklamie określeń

75
„biuro usług płatniczych” albo „instytucja płatnicza”..
3. Tej samej karze podlega, kto dopuszcza się czynu
określonego w ust. 1 lub ust. 2, działając w imieniu
lub w interesie osoby fizycznej, osoby prawnej lub
jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną,
której ustawa przyznaje zdolność prawną.

Art. 151. 1. Kto, nie będąc uprawnionym przez
dostawcę zawiera w jego imieniu lub na jego rzecz
umowę o usługę płatniczą,
podlega grzywnie do 3 000 000 złotych albo karze
pozbawienia wolności do lat 2 albo obu tym karom
łącznie.
2. Tej samej karze podlega, kto dopuszcza się czynu
określonego w ust. 1 działając w imieniu lub w
interesie osoby fizycznej, osoby prawnej lub
jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną,
której ustawa przyznaje zdolność prawną.
Art. 30 Zakres zastosowania
T Dział II

(1)
1. Niniejszy tytuł stosuje się do pojedynczych transakcji

płatniczych, umów ramowych i transakcji płatniczych
Obowiązki informacyjne w zakresie świadczenia
objętych tymi umowami. Strony mogą uzgodnić, że
usług płatniczych
przepisów tych nie stosuje się w całości lub części, jeżeli

użytkownik usług płatniczych nie jest konsumentem.

Art. 30 2. Państwa członkowskie mogą przewidzieć, że przepisy N
Opcja nie została
(2)
niniejszego tytułu mają zastosowanie do
implementowana. W grupie
mikroprzedsiębiorstw w taki sam sposób jak do
roboczej ds. usług płatniczych
konsumentów.
powołanej przy Radzie Rozwoju
Rynku Finansowego powołanej
przy Ministrze Finansów, w której
brali udział przedstawiciele rynku
usług płatniczych i administracji
była jednomyślność, iż nie ma
potrzeby korzystania z tej opcji.
Art. 30 3. Niniejsza dyrektywa pozostaje bez uszczerbku dla
T Art.
5
7. Przepisy ustawy nie uchybiają przepisom ustawy z
(3)
krajowych przepisów wdrażających dyrektywę
ust. 5
dnia 20 lipca 2001 r. o kredycie konsumenckim (Dz.
87/102/EWG. Niniejsza dyrektywa pozostaje bez
U. Nr 100, poz. 1081, z późn. zm. ).
uszczerbku również dla innych właściwych przepisów
prawa wspólnotowego lub krajowego dotyczących
warunków udzielania kredytów konsumentom
niezharmonizowanych niniejszą dyrektywą, które są
zgodne z prawem wspólnotowym.
Art. 31 Inne przepisy prawa wspólnotowego
T Art.
16
2. Przepisy Działu II nie uchybiają przepisom
Przepisy niniejszego tytułu pozostają bez uszczerbku dla
ust. 2
odrębnym dotyczącym dodatkowych

76
wszelkich przepisów prawa wspólnotowego
przedkontraktowych obowiązków informacyjnych.
zawierających dodatkowe wymogi w zakresie informacji
wstępnych.
Jeżeli jednak stosuje się również dyrektywę
2002/65/WE, wymogi dotyczące informacji określone w
art. 3 ust. 1 tej dyrektywy, z wyjątkiem pkt 2) lit. c)–g),
pkt 3) lit. a), d) i e) oraz pkt 4) lit. b) tego ustępu,
zastępuje się art. 36, 37, 41 i 42 niniejszej dyrektywy.
Art. 32 Opłaty za przekazywanie informacji
T Art.
17
Dostawca
nie
może pobierać od użytkownika opłat za
1. Dostawca usług płatniczych nie może pobierać od
dostarczanie informacji wymaganych na podstawie
użytkownika usług płatniczych opłat za dostarczanie
przepisów niniejszego działu.
informacji wymaganych na mocy niniejszego tytułu.

2. Dostawca i użytkownik mogą uzgodnić
2. Dostawca usług płatniczych i użytkownik usług
opłaty za:
płatniczych mogą uzgodnić opłaty za przekazywane na
1)
przekazywanie na wniosek użytkownika
wniosek użytkownika usług płatniczych informacje
informacji innych niż wymagane w niniejszym dziale;
dodatkowe lub większą częstotliwość przekazywania
2) większą częstotliwość przekazywania
informacji lub za ich przekazywanie za pomocą środków
informacji niż wymagana w niniejszym dziale, lub
porozumiewania się innych niż określone w umowie
3)
przekazywanie informacji wymaganych w
ramowej.
niniejszym dziale za pomocą innych niż określone w
3. Jeżeli dostawca usług płatniczych może nakładać
umowie ramowej środków porozumiewania się.
opłaty za informacje na mocy ust. 2, opłaty te są
3. Jeżeli dostawca, zgodnie z ust. 2, uprawniony jest
adekwatne i zgodne z faktycznie poniesionymi przez
do pobierania opłat za przekazywanie informacji,
dostawcę usług płatniczych kosztami.
opłaty te powinny uwzględniać stopień
pracochłonności usługi dostarczenia informacji, za
którą opłata jest pobierana oraz faktyczne koszty
ponoszone przez dostawcę.
[32 PSD]
Art. 33 Ciężar dowodu w odniesieniu do wymogów w zakresie
N Art.
18
Art.
18.
Ciężar dowodu w zakresie spełnienia Opcja implementowana z uwagi
informacji
przez dostawcę wymogów informacyjnych
na potrzebę ochrony
Państwa członkowskie mogą postanowić, że na
określonych w niniejszym Dziale, spoczywa na konsumentów, w szczególności w
dostawcy usług płatniczych spoczywa obowiązek
dostawcy.
sytuacji gdy na podstawie zasady
udowodnienia, że spełnił on wymogi w zakresie

ponoszenia ciężaru dowodu
informacji określone w niniejszym tytule.
przewidzianej w KC – konsument
musiałby dowodzić okoliczności
negatywnej. Z kolei konieczność
dowodzenia po stronie dostawcy
usług płatniczych nie tylko jest
wyłącznie możliwa, ale też nie
powinna pociągać za sobą
większych kosztów.
Przerzucenie ciężaru dowodu jako
wyjątek od zasady głównej z KC i
kpc jest stosowane w innych
przepisach konsumenckich i w

77
tym również przypadku znalazło
poparcie m.in. UOKiK.

Z opinii KKPC (prof. Pisuliński)
gdy dostawcą usług płatniczych
jest bank, a wystawionym przez
niego dokumentom przysługuje
domniemanie prawdziwości jako
dokumentom urzędowym, por. art.
95 ust. 1 prawa bankowego i art.
252 k.p.c.) wprowadzenie art. 18
projektu polepszałoby sytuację
procesową (dowodową)
użytkownika usługi płatniczej,
gdyż prowadziłoby do
przerzucenia ciężaru dowodu na
dostawcę. Uważam zatem, że nie
należy usuwać art. 18 z projektu
ustawy o usługach płatniczych,
gdyż jest to przepis potrzebny, a
jego pominięcie mogłoby narazić
Polskę na zarzut niewłaściwej
transpozycji dyrektywy 2007/64,
która ma – co do zasady –
charakter maksymalny (tzn. nie
dopuszcza odstępstw od standardu
wyznaczonego jej przepisami, por.
art. 86 dyrektywy 2007/64).

Art. 34 Odstępstwo od wymogów informacyjnych dla
T Art.
19
Art. 19 1. W przypadku instrumentów płatniczych,
(1)
instrumentów przeznaczonych do dokonywania
ust. 1
które zgodnie z umową ramową pozwalają na
płatności obejmujących niskie kwoty i pieniądza
dokonywanie indywidualnych transakcji płatniczych
elektronicznego
na kwotę nieprzekraczającą równowartości 30 euro,

albo które mają ustalony limit wydatków w
1.W przypadku instrumentów płatniczych, które zgodnie
wysokości nieprzekraczającej równowartości 150
z umową ramową dotyczą wyłącznie indywidualnych
euro, albo służą do przechowywania środków
transakcji płatniczych na kwotę nieprzekraczającą 30
pieniężnych w kwocie nieprzekraczającej w żadnym
EUR lub które mają limit wydatków w wysokości 150
momencie równowartości 150 euro, ustalonych przy
EUR albo służą do przechowywania środków w kwocie
zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez
nieprzekraczającej w żadnym momencie 150 EUR:
NBP, obowiązującego w dniu zawarcia umowy:
a) na zasadzie odstępstwa od art. 41, 42 i 46, dostawca
1) dostawca dostarcza płatnikowi jedynie informacje
usług płatniczych dostarcza płatnikowi jedynie
o głównych cechach usługi płatniczej, w tym:
informacje o głównych cechach usługi płatniczej, w tym
a) o możliwych sposobach korzystania z instrumentu
o możliwych sposobach korzystania z instrumentu
płatniczego,

78
płatniczego, odpowiedzialności, pobieranych opłatach,
b) o zakresie odpowiedzialności ponoszonej za
oraz inne podstawowe informacje niezbędne do podjęcia
wykonanie usługi przez dostawcę,
świadomej decyzji, jak również wskazanie miejsca gdzie
c) o pobieranych opłatach,
można w łatwy sposób uzyskać dostęp do innych
d) o miejscu, w którym można w łatwy sposób
informacji i warunków określonych w art. 42;
uzyskać dostęp do informacji określonych w art. 27,
b) można uzgodnić, że, na zasadzie odstępstwa od art.
oraz inne podstawowe informacje niezbędne do
44, dostawca usług płatniczych nie ma obowiązku
podjęcia świadomej decyzji
proponowania zmian w warunkach umowy ramowej w
2) strony mogą uzgodnić, że art. 29 nie ma
taki sam sposób, jaki przewidziano w art. 41 ust. 1;
zastosowania, a dostawca nie ma obowiązku
c) można uzgodnić, że, na zasadzie odstępstwa od art. 47
proponowania zmian w postanowieniach umowy
i 48, po wykonaniu transakcji płatniczej:
ramowej w sposób określony w art. 26 ust. 1;
(i) dostawca usług płatniczych dostarcza lub udostępnia
3) strony mogą uzgodnić, że po wykonaniu
jedynie odniesienie umożliwiające użytkownikowi usług
transakcji płatniczej:
płatniczych zidentyfikowanie transakcji płatniczej, jej
a) dostawca
udostępnia użytkownikowi jedynie
kwoty, wszelkich opłat lub – w przypadku kilku
informacje umożliwiające zidentyfikowanie
transakcji płatniczych tego samego rodzaju i na rzecz
transakcji płatniczej i jej kwoty oraz wszelkich
tego samego odbiorcy – informacje o całkowitej kwocie
pobieranych opłat, a w przypadku kilku transakcji
tych transakcji płatniczych i opłatach pobranych z ich
płatniczych tego samego rodzaju i na rzecz tego
tytułu;
samego odbiorcy, informacje o całkowitej kwocie
(ii) dostawca usług płatniczych nie ma obowiązku
tych transakcji płatniczych i opłatach pobranych z ich
dostarczania lub udostępniania informacji, o których
tytułu,
mowa w ppkt (i), jeżeli instrument płatniczy używany
b) dostawca nie ma obowiązku udostępniania
jest anonimowo lub jeżeli z innych względów dostawca
informacji, o których mowa w lit. a, jeżeli instrument
usług płatniczych nie ma technicznej możliwości jej
płatniczy używany jest anonimowo lub jeżeli z
dostarczenia. Dostawca usług płatniczych zapewnia
innych względów dostawca nie ma technicznej
płatnikowi możliwość sprawdzenia kwoty
możliwości jej dostarczenia;
dostawca
przechowywanych środków.
zapewnia jednak płatnikowi możliwość sprawdzenia
kwoty przechowywanych środków.
2. W przypadku transakcji płatniczych
wykonywanych w całości na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej określone w ust. 1 kwoty
upoważniające do ograniczenia obowiązków
informacyjnych dostawcy zgodnie z pkt 1- 3 mogą
zostać w umowie ramowej podwyższone o 100 %.
Art. 34 2. W przypadku krajowych transakcji płatniczych
N Art.
19
Art. 19
Kwestia określenia wysokości
(2)
państwa członkowskie lub ich właściwe organy mogą
ust. 3
3. W odniesieniu do przedpłaconych instrumentów kwoty, od której zależy
zmniejszyć lub podwoić kwoty, o których mowa w ust.
płatniczych w zakresie transakcji płatniczych zastosowanie wyłączeń z
1. Państwa członkowskie mogą zwiększyć te kwoty do
wykonywanych w całości na terytorium
obowiązków informacyjnych jest
wysokości 500 EUR w odniesieniu do przedpłaconych
Rzeczypospolitej Polskiej określone w ust. 1 kwoty, materią regulacji ustawowej i leży
instrumentów płatniczych.
upoważniające do ograniczenia obowiązków poza zakresem regulacji w formie
informacyjnych dostawcy zgodnie z pkt 1- 3, rozporządzenia ministra finansów,
wynoszą równowartość w walucie polskiej 500 euro, ponieważ od jej wysokości zależy
ustaloną przy zastosowaniu kursu średniego zastosowanie bądź nie reżimu
ogłaszanego przez NBP, obowiązującego w dniu informacyjnego wprowadzanego

79
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 30 ... 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: