eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2011

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2011

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3429
  • Data wpłynięcia: 2010-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2011
  • data uchwalenia: 2011-01-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 29, poz. 150

3429-tom-II

Zadanie – Realizacja Wspólnej Polityki Rolnej oraz pomocy krajowej
Cel
Miernik
2011 r.
2012 r.
2013 r.
Liczba odbiorców-doradców
3 000
3 000
3 000
Zapewnienie wysokiej
jakości usług w zakresie
doradztwa rolniczego
Liczba
przeszkolonych
doradców
z
zakresu udzielania rolnikom pomocy
8 000
8 000
8 000
doradczej w korzystaniu z instrumentów
finansowych WPR
Wspieranie ośrodków
doradztwa rolniczego
Liczba kontroli prywatnych podmiotów
50
50
50
w realizacji WPR oraz
doradczych
pomocy krajowej

Prezentowane wartości mierników „Liczba odbiorców-doradców”, „Liczba przeszkolonych doradców z zakresu
udzielania rolnikom pomocy doradczej w korzystaniu z instrumentów finansowych WPR” oraz „Liczba kontroli
prywatnych podmiotów doradczych” na przestrzeni 3 lat mają utrzymywać się na stałym poziomie.
W odniesieniu do pierwszego i drugiego miernika ryzyko niewykonania planowanej wielkości miernika może
nastąpić w wyniku problemów finansowych podmiotów – odbiorców szkoleń – szkół rolniczych oraz spadku
zainteresowania tematyką szkoleń. W odniesieniu do trzeciego miernika, zdaniem instytucji, ryzyko
niewykonania miernika może nastąpić w wyniku spadku liczby podmiotów ubiegających się o akredytację.
Powyższe zadanie realizowane jest również m.in. przez Ministra Finansów i Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
oraz Wojewodów.

Zadanie – Informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa informacyjnego
Cel
Miernik
2011 r.
2012 r.
2013 r.
Ilość prowadzonych baz danych oraz
Utworzenie i utrzymanie
rozpowszechnianych aplikacji i
zintegrowanego systemu
15
15
15
programów komputerowych dla potrzeb
informatycznego doradztwa
doradztwa i rolników

Prezentowane wartości miernika „Ilość prowadzonych baz danych oraz rozpowszechnionych aplikacji
i programów komputerowych dla potrzeb doradztwa i rolników” na przestrzeni 3 lat wykazują charakter stały.
Ryzyko niewykonania planowanej wielkości miernika może nastąpić w wyniku ograniczenia środków
przyznanych Centrum w ramach dotacji celowej oraz niepowołania Centrum Informatycznego.
Powyższe zadanie realizowane jest również przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
296
Zadanie – Koordynacja merytoryczna działalności, planowania strategicznego i operacyjnego
Cel
Miernik
2011 r.
2012 r.
2013 r.
Liczba pracowników (w przeliczeniu na
Zapewnienie sprawnego
pełne etaty) koordynujących działalność
21
21
21
funkcjonowania CDR
CDR (osoba)

Prezentowane wartości miernika „Liczba pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty) koordynujących
działalność CDR (osoba)” na przestrzeni 3 lat wykazują charakter stały.
Ze względu na specyfikę powyższe zadanie realizowane jest przez wielu dysponentów.

Zadanie – Obsługa administracyjna
Cel
Miernik
2011 r.
2012 r.
2013 r.
Zapewnienie sprawnego
Liczba pracowników (w przeliczeniu na
funkcjonowania CDR
pełne etaty) zatrudnionych w obsłudze
56
56
56
administracyjnej

Prezentowane wartości miernika „Liczba pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty) zatrudnionych
w obsłudze administracyjnej” na przestrzeni 3 lat wykazują charakter stały.
Ze względu na specyfikę powyższe zadanie realizowane jest przez wielu dysponentów.

Zadanie – Obsługa techniczna
Cel
Miernik
2011 r.
2012 r.
2013 r.
Zapewnienie sprawnego
Liczba pracowników (w przeliczeniu na
funkcjonowania CDR
pełne etaty) zatrudnionych w obsłudze
55
55
55
technicznej

Prezentowane wartości miernika „Liczba pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty) zatrudnionych
w obsłudze technicznej” na przestrzeni 3 lat wykazują charakter stały. Ryzyko niewykonania planowanej
wielkości miernika może nastąpić w wyniku ograniczenie środków przyznanych Centrum w ramach dotacji
celowej, co może spowodować konieczność zmniejszenia zatrudnienia.
Ze względu na specyfikę powyższe zadanie realizowane jest przez wielu dysponentów.

297

ROZDZIAŁ IV
BUDśET ŚRODKÓW EUROPEJSKICH

Pomoc finansowa Unii Europejskiej była i jest postrzegana jako szansa rozwoju gospodarczego kraju, transfery
środków z UE są istotnym czynnikiem stymulującym wzrost gospodarczy. Dla nowych państw członkowskich,
także Polski, korzystanie z funduszy unijnych wspomaga wyrównywanie różnic w poziomie życia i w rozwoju
gospodarczym pomiędzy najbiedniejszymi a najbogatszymi regionami i państwami UE. Przy pozytywnej ocenie
integracji europejskiej w Polsce bardzo często podkreśla się korzyści płynące z wykorzystywania środków
unijnych. Można zauważyć oddziaływanie funduszy unijnych na różne dziedziny gospodarki takie jak rolnictwo,
rozbudowa i modernizacja infrastruktury transportowej i środowiskowej, proinnowacyjne przemiany
funkcjonowania sfery rozwojowej, zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw, powstawanie nowych miejsc
pracy, działalność badawczo-rozwojowa. Z roku na rok obserwuje się systematyczny wzrost przekazywanych
Polsce kwot zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w relacji do wydatków sektora finansów publicznych czy
PKB.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wprowadziła podział budżetu państwa na: budżet
środków krajowych i budżet środków europejskich. Zgodnie z art. 117 wspomnianej ustawy budżet środków
europejskich jest rocznym planem dochodów oraz podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na
realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków
przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej. Tak więc w budżecie środków europejskich
ujmowane są dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz
wydatki na realizację takich programów w części podlegającej refundacji.
Różnica pomiędzy dochodami a wydatkami budżetu środków europejskich stanowi odpowiednio nadwyżkę lub
deficyt tego budżetu, które nie są wliczane do deficytu lub nadwyżki budżetu państwa. Deficyt budżetu środków
europejskich finansowany jest w ramach potrzeb pożyczkowych państwa, natomiast jego nadwyżka stanowi
źródło spłaty zobowiązań budżetu państwa, zaciągniętych na pokrycie deficytu budżetu środków europejskich.
Sposób rozliczania wydatków podlegających refundacji pomiędzy Polską a Komisją Europejską (wydatki
i dochody, co do zasady bilansują się, jednak w dłuższym niż rok budżetowy okresie) powodował wzrost potrzeb
pożyczkowych budżetu państwa, a w konsekwencji wzrost deficytu budżetu państwa. To z kolei mogło
prowadzić, w przypadku konieczności wprowadzenia reguł ostrożnościowych lub sanacyjnych (w takim
zakresie, w jakim dotyczą one deficytu budżetu państwa), do zagrożenia w realizacji programów finansowanych
z wykorzystaniem funduszy europejskich, szczególnie przy uwzględnieniu skali przyznanych Polsce środków
oraz przewidywanej kumulacji płatności w kolejnych latach ich realizacji.
Nowe rozwiązania, zgodne z Europejskim Systemem Rachunków Narodowych i Regionalnych (ESA’95)
przyczyniają się nie tylko do zwiększenia przejrzystości systemu finansowania, ale także do wyeliminowania
zaburzeń związanych z obrazem rzeczywistego salda budżetu państwa. Natomiast sama prezentacja wydatków
ponoszonych w ramach budżetu środków europejskich w układzie zadaniowym umożliwia czytelne
i jednoznaczne określenie uczestnictwa Unii Europejskiej oraz krajów EFTA w finansowaniu realizacji zadań
298
publicznych w ramach poszczególnych funkcji państwa, jak również ocenę efektywności wykorzystania
środków europejskich.
Obsługę bankową budżetu środków europejskich prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego. Przekazuje on
środki finansowe na rzecz beneficjantów z rachunków otwartych w tym banku przez Ministra Finansów,
z wyjątkiem wydatków dokonywanych w ramach projektów pomocy technicznej.
Opierając się na zapisach ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r., do budżetu środków
europejskich należy zaliczyć wydatki realizowane w ramach: Narodowej Strategii Spójności 2007-2013,
Wspólnej Polityki Rolnej, Europejskiego Funduszu Rybackiego, należących do niepodlegających zwrotowi
środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu:
Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014, Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru
Gospodarczego 2009-2014, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

Narodowa Strategia Spójności (NSS), określająca strategiczne priorytety i obszary wykorzystania funduszy
unijnych oraz systemy wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiego
Funduszu Społecznego (EFS) i Funduszu Spójności, w ramach budżetu Wspólnoty na lata 2007-2013, ma na
celu stworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki polskiej, opartej na wiedzy
i przedsiębiorczości, zapewniającej wzrost zatrudnienia i poziomu spójności społecznej, gospodarczej
i przestrzennej. Narodowa Strategia Spójności obejmuje następujące Programy Operacyjne:
1) Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko,
Celem programu jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury
technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości
kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej. W ramach programu realizuje się duże inwestycje
infrastrukturalne w zakresie ochrony środowiska, transportu, energetyki, kultury i dziedzictwa narodowego,
ochrony zdrowia oraz szkolnictwa wyższego.
Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach Programu realizowane są przede wszystkim
w funkcjach: 19. Infrastruktura transportowa, 12. Środowisko, 17. Równomierny rozwój kraju.
2) 16 Regionalnych Programów Operacyjnych,
Regionalne Programy Operacyjne, w całości współfinansowane są z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego. W ramach RPO realizowanych jest wiele typów inwestycji z zakresu edukacji, ochrony zdrowia,
infrastruktury drogowej i ochrony środowiska, społeczeństwa informacyjnego, kultury, turystyki, sportu, a także
przyczyniające się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw.
Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach Programów realizowane są przede wszystkim
w funkcji 17. Równomierny rozwój kraju.
3) Program Operacyjny Kapitał Ludzki,
Głównym celem PO Kapitał Ludzki jest umożliwienie pełnego wykorzystania potencjału zasobów ludzkich,
poprzez wzrost zatrudnienia i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw i ich pracowników, podniesienie
poziomu wykształcenia społeczeństwa, zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego oraz wsparcie dla
budowy struktur administracyjnych państwa. Należy wspomnieć, że w ramach powyższego Programu
współfinansowane są również projekty związane z wdrażaniem budżetu zadaniowego „Wdrożenie budżetu

299
zadaniowego u wszystkich dysponentów środków budżetowych w latach 2008-2012” oraz „Wsparcie
przygotowania i wdrożenia budżetu zadaniowego na poziomie centralnym w latach 2008-2012”.
Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach Programu realizowane są przede wszystkim
w funkcjach: 17. Równomierny rozwój kraju, 13. Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny, 3. Edukacja,
wychowanie i opieka.
4) Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka,
Głównym celem programu Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, jest rozwój polskiej gospodarki
w oparciu o innowacyjne przedsiębiorstwa. Cel ten zostanie osiągnięty m. in poprzez: zwiększenie
innowacyjności przedsiębiorstw, wzrost konkurencyjności polskiej nauki, zwiększenie roli nauki w rozwoju
gospodarczym, zwiększenie udziału innowacyjnych produktów polskiej gospodarki w rynku międzynarodowym,
tworzenie trwałych i lepszych miejsc pracy, a także wzrost wykorzystania technologii informacyjnych
i komunikacyjnych w gospodarce. Program ten w największym stopniu, ze wszystkich programów
operacyjnych, skierowany jest do przedsiębiorców. W jego zakresie realizowane jest zarówno bezpośrednie
wsparcie dla przedsiębiorstw, instytucji otoczenia biznesu oraz jednostek naukowych świadczących
przedsiębiorstwom usługi o wysokiej jakości, jak również wsparcie systemowe zapewniające rozwój środowiska
instytucjonalnego innowacyjnych przedsiębiorstw.
Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach Programu realizowane są przede wszystkim
w funkcjach: 6. Polityka gospodarcza kraju oraz 10. Nauka polska.
5) Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej,
Celem Programu jest przyspieszenie tempa rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej w zgodzie
z zasadą zrównoważonego rozwoju. W ramach Programu wspierane są przedsięwzięcia związane
z usprawnieniem sieci drogowej, przygotowaniem terenów pod inwestycje, rozwojem uczelni, infrastruktury
kongresowej, parków technologicznych, szerokopasmowych sieci dostępu do Internetu i rozwojem
ekologicznego transportu publicznego, jak również projekty zwiększające atrakcyjność turystyczną
i inwestycyjną pięciu wschodnich województw.
Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach Programu realizowane są przede wszystkim
w funkcjach: 17. Równomierny rozwój kraju oraz 19. Infrastruktura transportowa.

Wspólna Polityka Rolna, obejmująca płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, organizacji
rynku owoców i warzyw, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, a także działania interwencyjne
na wspólnotowych rynkach rolnych, ma na celu przede wszystkim poprawę jakości europejskich artykułów
żywnościowych, zagwarantowanie bezpieczeństwa żywności, dbałość o dobrobyt społeczności wiejskich,
ochronę środowiska naturalnego oraz poprawę warunków hodowli zwierząt. Ponadto w ramach Programu
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 wspierane są inwestycje w rolnictwie i przetwórstwie poprawiające
konkurencyjność sektora rolno-spożywczego. Realizowana jest również pomoc finansowa przeznaczona: dla
inwestorów, którzy tworzą nowe miejsca pracy na obszarach wiejskich, na rozwój ekologicznych metod
gospodarowania oraz na przedsięwzięcia chroniące naturalne środowisko i walory wiejskiego krajobrazu.
Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach Programu realizowane są w funkcji 21.
Polityka rolna i rybacka.

300
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 59 . [ 60 ] . 61

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: