Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2011
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3429
- Data wpłynięcia: 2010-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2011
- data uchwalenia: 2011-01-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 29, poz. 150
3429-tom-II
poszczególnych typów szkół
ponadgimnazjalnych (%)
MRiRW
Liczba uczniów i słuchaczy kształcących
14 300
się w szkołach i placówkach rolniczych
Liczba nauczycieli szkół i placówek
1 600
rolniczych
Liczba realizowanych zadań z zakresu
5
wspierania rozwoju i edukacji młodzieży
wiejskiej
MRR
Liczba pracowników wymiaru
4 788
sprawiedliwości przeszkolonych w
ramach projektu
MŚ
Liczba osób uprawionych do
707
wynagrodzenia, wynikająca z liczby
osób pobierających naukę
MZ
Liczba lekarzy i lekarzy dentystów
16 400
odbywających specjalizację w trybie
rezydenckim
Podniesienie wiedzy i umiejętności
MRiRW
Liczba szkół rolniczych korzystających
45
nauczycieli w zakresie
ze wsparcia CDR w zakresie
zrównoważonego rozwoju obszarów
doskonalenia poziomu jakości
wiejskich
i kształcenia kadr (w szt.);
Zapewnienie dostępności do edukacji
MS
Liczba osób, które skorzystały z form
13 400
na różnych poziomach i o różnych
doskonalenia i przygotowania
profilach, poprzez przygotowanie do
zawodowego prowadzonego przez
zawodu i doskonalenie zawodowe
KSSiP w okresie sprawozdawczym
sędziów, prokuratorów, asesorów,
referendarzy sądowych, asystentów,
zawodowych kuratorów sądowych oraz
urzędników sądów i prokuratury
Poprawa jakości kształcenia
MSWiA
Liczba osób uczestniczących
700
w szkoleniach
Liczba organizowanych szkoleń
180
Wojewodowie
Procent szkół, w których średni wynik
23%
egzaminu gimnazjalnego albo
sprawdzianu mieści się w staninach 7-9
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Mierniki zastosowane przez dysponentów w ramach zadania 3.1 nie pochodzą z bazy mierników udostępnionej
przez Ministerstwo Finansów. IPN zaproponował zmierzenie ilości przedsięwzięć o charakterze edukacyjnym
(np. konferencje, sesje, wystawy, publikacje) zorganizowanych/wydanych przez Instytut. Ryzyko niewykonania
miernika z przyczyn inne niż finansowe określono jako małe. Przeszkodami mogą być m.in. niedobór kadr,
przedłużające się procedury przetargowe oraz niewywiązanie się z warunków umowy przez podmioty, z którymi
Instytut współpracuje. Ryzyko niewykonania miernika zastosowanego przez MKiDN w prognozowanej wartości
jest stosunkowo niskie i zależy wprost proporcjonalnie od liczby dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Miernik
„liczba absolwentów poszczególnych typów szkół ponadgimnazjalnych przystępujących odpowiednio do
egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (1) lub maturalnego (2) w stosunku do liczby absolwentów
poszczególnych typów szkół ponadgimnazjalnych (%)” zastosowano do pomiaru realizacji celu głównego
46
zadania MEN. Wartość miernika jest zależna od liczby absolwentów zainteresowanych przystąpieniem do
egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Funkcjonowanie systemu
egzaminów zewnętrznych jest istotnym zadaniem resortu edukacji. Jest to jeden z najważniejszych
mechanizmów zmian w oświacie, mający silny wpływ na podniesienie jakości edukacji i poziomu kształcenia.
Zaplanowany wzrost miernika świadczy o większej efektywności kształcenia i rosnących aspiracjach
edukacyjnych i zawodowych absolwentów. Wykorzystywany przez MRiRW miernik „ilość szkół rolniczych
korzystających ze wsparcia CDR w zakresie doskonalenia poziomu jakości i kształcenia kadr (w szt.)” jest
obliczany na podstawie liczby szkół korzystających z usług Centrów Doradztwa Rolniczego. Ryzyko
niewykonania zaplanowanej wartości miernika (45) może wynikać ze spadku zainteresowania tematyką szkoleń
bądź problemów finansowych podmiotów – odbiorców szkoleń, tj. szkół rolniczych. Kolejne mierniki przyjęte
przez resort rolnictwa to liczba uczniów i słuchaczy kształcących się oraz liczba nauczycieli szkół i placówek
rolniczych a także liczba realizowanych zadań. Ryzyko niewykonania mierników, z przyczyn innych niż
finansowe, jest zależne od wielkości naboru uczniów na dany rok szkolny, ponadto wynika z organizacji pracy
szkół zawodowych (przydziału godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych poszczególnym
nauczycielom). Ostatni z mierników MRiRW uzależniony jest od ilości ofert na realizację zadań publicznych
z zakresu edukacji, oświaty i wychowania złożonych w ogłoszonym konkursie. Na niewykonanie zaplanowanej
wartości miernika „liczba osób, które skorzystały z form doskonalenia i przygotowania zawodowego
prowadzonego przez KSSiP w okresie sprawozdawczym” może mieć wpływ niezapewnienie odpowiedniej
propozycji szkoleń poprzez niedostosowanie tematów szkoleń do potrzeb i możliwości praktycznego
wykorzystania. Wartość miernika na rok 2011 została skorygowana i dopasowana do rzeczywistej liczby
sędziów, prokuratorów i pozostałych pracowników wymiaru sprawiedliwości, którzy skorzystali ze szkoleń
w KSSiP w 2009 r. Miernik zastosowany przez MRR powstał na podstawie opracowań własnych dysponenta.
Miernik ten pokazuje stopień realizacji danego projektu w ramach PO KL W związku z bardzo dużym
zainteresowaniem uczestników projektu kolejnymi szkoleniami w jego ramach oraz w związku z tym, iż każdy
z pracowników w ramach przedmiotowego miernika liczony jest jednokrotnie, bez znaczenia czy brał udział
tylko w jednym szkoleniu w ramach projektu, czy też w kilku, istnieje ryzyko nieosiągnięcia zaplanowanej
wartości miernika. W celu zapobieżenia wyżej wymienionemu zagrożeniu beneficjent wprowadził do zasad
rekrutacji na szkolenia pierwszeństwo dla osób, które nie brały jeszcze udziału w projekcie. Liczba osób
uprawionych do wynagrodzenia, wynikająca z liczby osób pobierających naukę, to miernik zastosowany przez
MŚ. Został on użyty po raz pierwszy w celu monitorowania realizacji zadania przy planowaniu wydatków
budżetu państwa na 2011 rok. Do realizacji zadania 3.1 Minister Zdrowia przyjął miernik „liczba lekarzy
i lekarzy dentystów odbywających specjalizację w trybie rezydenckim. Minister jest w stanie monitorować
i wpływać (m. in. poprzez kształtowanie wynagrodzeń i ilość przyznawanych rezydentur) na liczbę lekarzy
szkolonych w trybie rezydentury. Niewykonanie miernika może nastąpić m. in. w przypadku braku
zainteresowania lekarzy w podejmowaniu specjalizacji i rezygnacji ze specjalizacji już rozpoczętych.
47
Zadanie 3.2. Szkolnictwo wyższe
Wydatki (w tys. zł)
2011
2011
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
21
MI
106 661
0
24
MKiDN
483 437
0
29
MON
294 434
0
38
MNiSW
9 506 799
619 691
39
MI
5 473
0
42
MSWiA
60 609
0
46
MZ
1 365 628
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Infrastruktury, dysponent części 21 i 39, realizuje działania służące osiągnięciu zaplanowanego celu
zadania poprzez kształcenie w szkolnictwie wyższym oraz poprzez dofinansowanie uczelni publicznych tj.
Politechniki Rzeszowskiej i Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie – w zakresie wydatków na
zadania związane z utrzymaniem powietrznych statków szkolnych i specjalistycznych ośrodków szkoleniowych
kadr powietrznych. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dysponent części 24, w celu podnoszenia
jakości kształcenia finansuje działalność artystycznych publicznych uczelni wyższych otrzymujących dotacje
podmiotowe i celowe z budżetu państwa, ponadto finansuje działania zapewniające odpowiedni standard bazy
dydaktycznej i socjalnej wraz z narzędziami wspomagającymi procesy dydaktyczne. W ramach opisywanego
zadania Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przekazuje dotacje dla uczelni, przeznaczone na stypendia
socjalne oraz za osiągnięcia w nauce. Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, w ramach
realizowanego zadania koordynuje przygotowanie kandydatów na żołnierzy zawodowych do objęcia stanowiska
podporucznika. Ponadto w celu dostosowania kształcenia do potrzeb gospodarki realizuje działania zmierzające
do doskonalenia zawodowego żołnierzy oraz ich przygotowania do objęcia kolejnych stanowisk służbowych, jak
również wspiera rozwój bazy dydaktycznej, naukowej i socjalnej. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
dysponent części 38, w ramach omawianego zadania finansuje działalność publicznych szkół wyższych. Do
zadań realizowanych przez MNiSW należy administrowanie programem „Uczenie się przez całe życie”.
MNiSW przyznaje również nagrody dla nauczycieli akademickich, a także stypendia dla studentów. Działalność
Państwowej Komisji Akredytacyjnej, Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów oraz Biura Uznawalności
Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej i prace Komisji Egzaminacyjnej dla Bibliotekarzy
Dyplomowanych przyczyniają się do podnoszenia jakości i efektywności kształcenia. Równocześnie MNiSW
realizuje zadania związane ze świadczeniami zdrowotnymi i prowadzeniem podyplomowego kształcenia na
wybranych kierunkach medycznych. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, dysponent części 42,
w ramach omawianego zadania realizuje działania służące osiągnięciu celu zadania, na które składają się:
kształcenie w szkolnictwie wyższym zawodowym na studiach wyższych, podyplomowych oraz kursach
zawodowych i szkoleniach, wsparcie procesu studiowania poprzez zapewnienie pomocy materialnej dla
studentów osiągających dobre wyniki w nauce oraz z niskim kryterium dochodowym, jak również kształcenie
funkcjonariuszy na studiach wyższych I i II stopnia do wykonywania zadań z zakresu bezpieczeństwa i porządku
publicznego. Minister Zdrowia, dysponent części 46, realizuje zamierzone cele zadania poprzez kształcenie
studentów na poziomie studiów wyższych na kierunkach szeroko pojętej ochrony zdrowia. Ponadto MZ realizuje
48
działania w kierunku wspierania procesu studiowania m.in. w postaci pomocy materialnej dla studentów
i doktorantów oraz budowę i przebudowę bazy dydaktycznej uczelni medycznych.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2011
plan
Podnoszenie jakości kształcenia
MI (cz. 21)
Procentowy udział środków
20
przeznaczonych na infrastrukturę
w dotacji budżetowej przekazanej
uczelniom (w %)
Liczba absolwentów (w szt.)
2 062
MI (cz. 39)
Liczba studentów kończących
235
szkolenie lotnicze z wynikiem
pozytywnym (w szt.)
MKiDN
Liczba kadry wyższego szkolnictwa
75,92
artystycznego posiadająca doktorat,
habilitację i profesurę/ogół
zatrudnionych nauczycieli
akademickich
Dostosowanie kształcenia do potrzeb
MON
Liczba absolwentów kształconych
46%
gospodarki
w trybie stacjonarnym, którzy objęli
stanowisko służbowe w relacji do
liczby wakatów na stanowiskach
podporucznika
Relacja liczby absolwentów kursów
100%
do ogólnej liczby potrzeb SZ RP
określonych w Planie doskonalenia
zawodowego SZ RP
Podnoszenie jakości kształcenia
MNiSW
Liczba polskich uczelni na liście
2
the Times (ranking miejsc 1-400)
Liczba studentów i doktorantów
1,20
zagranicznych studiujących w Polsce
w stosunku do ogólnej liczby
studentów i doktorantów
Dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku
MNiSW
Liczba aktywnych zawodowo
25,3
pracujących z wyższym
wykształceniem w liczbie aktywnych
zawodowo pracujących ogółem
Podnoszenie jakości kształcenia
MZ
Liczba absolwentów uczelni
12 417
medycznych studiów stacjonarnych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania miernika zastosowanego przez MKiDN w prognozowanej wartości jest stosunkowo
niskie. Miernik ten nie został zaczerpnięty z dostępnych baz mierników. Minister Obrony Narodowej w celu
oceny stopnia realizacji celu zadania posłużył się miernikami, które nie zostały zaczerpnięte z dostępnej bazy
mierników. Zastosowanie przedmiotowych mierników wynika z pragmatyki kadrowej stosowanej w wojsku, jak
również z konieczności zagwarantowania miejsc pracy dla kończących uczelnie wojskowe kolejnych roczników
ich absolwentów. Mierniki, którymi posłużył się MNiSW nie zostały zaczerpnięte z bazy mierników
udostępnionych przez Ministra Finansów. W przypadku miernika: „liczba polskich uczelni na liście the Times
49
(ranking miejsc 1-400)” istnieje małe ryzyko niewykonania wartości miernika. Ryzyko niewykonania wartości
miernika „liczba studentów i doktorantów zagranicznych studiujących w Polsce w stosunku do ogólnej liczby
studentów i doktorantów” może nastąpić w przypadku zmniejszenia się zainteresowania studiami w Polsce przez
cudzoziemców. Dane statystyczne z ostatnich lat pokazują jednak trend wzrostowy liczby studiujących w Polsce
cudzoziemców. Wartość miernika: „liczba aktywnych zawodowo pracujących z wyższym wykształceniem
w liczbie aktywnych zawodowo pracujących ogółem” może zostać nie osiągnięta, jeżeli nastąpi znaczny wzrost
bezrobocia. Miernik „procentowy udział środków przeznaczonych na infrastrukturę w dotacji budżetowej
przekazanej uczelniom (w %)” został wprowadzony po raz pierwszy przy planowaniu na 2011 rok. MI nie
wskazał na ryzyko niewykonania wartości miernika. Wielkość zaangażowanych środków w utrzymanie
i inwestycje infrastruktury uczelni morskich ma istotne przełożenie na osiągnięcie zasadniczego celu zadania,
jakim jest podnoszenie jakości kształcenia. Odpowiednia baza dydaktyczna, ośrodki szkolenia, statki szkolno-
badawcze i wysokiej jakości sprzęt szkoleniowy pozwalają kształcić wysokiej klasy specjalistów poszukiwanych
do pracy na morzu i zapleczu lądowym gospodarki morskiej. Rosnące zainteresowanie studiami w Akademiach
Morskich oraz uznanie na rynku pracy ma bezpośrednie przełożenie na tendencję wzrostową wartości miernika:
„liczba absolwentów”, która planowana jest już w 2011 r. w porównaniu do 2010 r. Na podstawie prognoz
przygotowywanych przez odpowiednie działy uczelni przyjęto, że w 2011 r. szkoły morskie ukończy 2062
absolwentów. Z uwagi na charakter ostatniego zastosowanego przez MI miernika trudno określić liczbę
studentów kończących szkolenie lotnicze z wynikiem pozytywnym. Są to jedynie informacje z lat ubiegłych,
stąd planowane wartości mają charakter przybliżony, co stanowi następstwo zdarzeń przyszłych i niepewnych
jakimi pozostają planowane wartości przedmiotowego miernika. Miernik: „liczba absolwentów uczelni
medycznych studiów stacjonarnych” nie został zaczerpnięty z dostępnej bazy mierników. Miernik na kolejny rok
jest dokładnie związany z liczbą studentów na poszczególnych kierunkach studiów w zależności od stopnia
i rodzaju studiów. Dysponent nie wskazał ryzyka innego, niż finansowe, które mogłoby wpłynąć na
niewykonanie zaplanowanej wartości miernika.
Zadanie 3.3. Informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa informacyjnego
Wydatki (w tys. zł)
2011
2011
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
30
MEN
4 900
1 385
85
Wojewodowie
552
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Edukacji Narodowej, dysponent części 30, w ramach niniejszego zadania realizuje działania mające
na celu zapewnienie sprawności działania systemu informacji oświatowej, w tym prowadzenie prac
analitycznych i statystycznych z zakresu oświaty, opracowanie ilościowych i jakościowych danych oraz
wskaźników obrazujących warunki, procesy i efekty działań edukacyjnych. Wojewodowie, dysponenci części
85, w celu zwiększenia wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych sprawują nadzór nad
realizacją zadania w zakresie rozwoju systemów informatycznych m.in. poprzez finansowanie wydatków
związanych ze świadczeniem usługi przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, umożliwiającej
50
ponadgimnazjalnych (%)
MRiRW
Liczba uczniów i słuchaczy kształcących
14 300
się w szkołach i placówkach rolniczych
Liczba nauczycieli szkół i placówek
1 600
rolniczych
Liczba realizowanych zadań z zakresu
5
wspierania rozwoju i edukacji młodzieży
wiejskiej
MRR
Liczba pracowników wymiaru
4 788
sprawiedliwości przeszkolonych w
ramach projektu
MŚ
Liczba osób uprawionych do
707
wynagrodzenia, wynikająca z liczby
osób pobierających naukę
MZ
Liczba lekarzy i lekarzy dentystów
16 400
odbywających specjalizację w trybie
rezydenckim
Podniesienie wiedzy i umiejętności
MRiRW
Liczba szkół rolniczych korzystających
45
nauczycieli w zakresie
ze wsparcia CDR w zakresie
zrównoważonego rozwoju obszarów
doskonalenia poziomu jakości
wiejskich
i kształcenia kadr (w szt.);
Zapewnienie dostępności do edukacji
MS
Liczba osób, które skorzystały z form
13 400
na różnych poziomach i o różnych
doskonalenia i przygotowania
profilach, poprzez przygotowanie do
zawodowego prowadzonego przez
zawodu i doskonalenie zawodowe
KSSiP w okresie sprawozdawczym
sędziów, prokuratorów, asesorów,
referendarzy sądowych, asystentów,
zawodowych kuratorów sądowych oraz
urzędników sądów i prokuratury
Poprawa jakości kształcenia
MSWiA
Liczba osób uczestniczących
700
w szkoleniach
Liczba organizowanych szkoleń
180
Wojewodowie
Procent szkół, w których średni wynik
23%
egzaminu gimnazjalnego albo
sprawdzianu mieści się w staninach 7-9
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Mierniki zastosowane przez dysponentów w ramach zadania 3.1 nie pochodzą z bazy mierników udostępnionej
przez Ministerstwo Finansów. IPN zaproponował zmierzenie ilości przedsięwzięć o charakterze edukacyjnym
(np. konferencje, sesje, wystawy, publikacje) zorganizowanych/wydanych przez Instytut. Ryzyko niewykonania
miernika z przyczyn inne niż finansowe określono jako małe. Przeszkodami mogą być m.in. niedobór kadr,
przedłużające się procedury przetargowe oraz niewywiązanie się z warunków umowy przez podmioty, z którymi
Instytut współpracuje. Ryzyko niewykonania miernika zastosowanego przez MKiDN w prognozowanej wartości
jest stosunkowo niskie i zależy wprost proporcjonalnie od liczby dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Miernik
„liczba absolwentów poszczególnych typów szkół ponadgimnazjalnych przystępujących odpowiednio do
egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (1) lub maturalnego (2) w stosunku do liczby absolwentów
poszczególnych typów szkół ponadgimnazjalnych (%)” zastosowano do pomiaru realizacji celu głównego
46
zadania MEN. Wartość miernika jest zależna od liczby absolwentów zainteresowanych przystąpieniem do
egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Funkcjonowanie systemu
egzaminów zewnętrznych jest istotnym zadaniem resortu edukacji. Jest to jeden z najważniejszych
mechanizmów zmian w oświacie, mający silny wpływ na podniesienie jakości edukacji i poziomu kształcenia.
Zaplanowany wzrost miernika świadczy o większej efektywności kształcenia i rosnących aspiracjach
edukacyjnych i zawodowych absolwentów. Wykorzystywany przez MRiRW miernik „ilość szkół rolniczych
korzystających ze wsparcia CDR w zakresie doskonalenia poziomu jakości i kształcenia kadr (w szt.)” jest
obliczany na podstawie liczby szkół korzystających z usług Centrów Doradztwa Rolniczego. Ryzyko
niewykonania zaplanowanej wartości miernika (45) może wynikać ze spadku zainteresowania tematyką szkoleń
bądź problemów finansowych podmiotów – odbiorców szkoleń, tj. szkół rolniczych. Kolejne mierniki przyjęte
przez resort rolnictwa to liczba uczniów i słuchaczy kształcących się oraz liczba nauczycieli szkół i placówek
rolniczych a także liczba realizowanych zadań. Ryzyko niewykonania mierników, z przyczyn innych niż
finansowe, jest zależne od wielkości naboru uczniów na dany rok szkolny, ponadto wynika z organizacji pracy
szkół zawodowych (przydziału godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych poszczególnym
nauczycielom). Ostatni z mierników MRiRW uzależniony jest od ilości ofert na realizację zadań publicznych
z zakresu edukacji, oświaty i wychowania złożonych w ogłoszonym konkursie. Na niewykonanie zaplanowanej
wartości miernika „liczba osób, które skorzystały z form doskonalenia i przygotowania zawodowego
prowadzonego przez KSSiP w okresie sprawozdawczym” może mieć wpływ niezapewnienie odpowiedniej
propozycji szkoleń poprzez niedostosowanie tematów szkoleń do potrzeb i możliwości praktycznego
wykorzystania. Wartość miernika na rok 2011 została skorygowana i dopasowana do rzeczywistej liczby
sędziów, prokuratorów i pozostałych pracowników wymiaru sprawiedliwości, którzy skorzystali ze szkoleń
w KSSiP w 2009 r. Miernik zastosowany przez MRR powstał na podstawie opracowań własnych dysponenta.
Miernik ten pokazuje stopień realizacji danego projektu w ramach PO KL W związku z bardzo dużym
zainteresowaniem uczestników projektu kolejnymi szkoleniami w jego ramach oraz w związku z tym, iż każdy
z pracowników w ramach przedmiotowego miernika liczony jest jednokrotnie, bez znaczenia czy brał udział
tylko w jednym szkoleniu w ramach projektu, czy też w kilku, istnieje ryzyko nieosiągnięcia zaplanowanej
wartości miernika. W celu zapobieżenia wyżej wymienionemu zagrożeniu beneficjent wprowadził do zasad
rekrutacji na szkolenia pierwszeństwo dla osób, które nie brały jeszcze udziału w projekcie. Liczba osób
uprawionych do wynagrodzenia, wynikająca z liczby osób pobierających naukę, to miernik zastosowany przez
MŚ. Został on użyty po raz pierwszy w celu monitorowania realizacji zadania przy planowaniu wydatków
budżetu państwa na 2011 rok. Do realizacji zadania 3.1 Minister Zdrowia przyjął miernik „liczba lekarzy
i lekarzy dentystów odbywających specjalizację w trybie rezydenckim. Minister jest w stanie monitorować
i wpływać (m. in. poprzez kształtowanie wynagrodzeń i ilość przyznawanych rezydentur) na liczbę lekarzy
szkolonych w trybie rezydentury. Niewykonanie miernika może nastąpić m. in. w przypadku braku
zainteresowania lekarzy w podejmowaniu specjalizacji i rezygnacji ze specjalizacji już rozpoczętych.
47
Zadanie 3.2. Szkolnictwo wyższe
Wydatki (w tys. zł)
2011
2011
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
21
MI
106 661
0
24
MKiDN
483 437
0
29
MON
294 434
0
38
MNiSW
9 506 799
619 691
39
MI
5 473
0
42
MSWiA
60 609
0
46
MZ
1 365 628
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Infrastruktury, dysponent części 21 i 39, realizuje działania służące osiągnięciu zaplanowanego celu
zadania poprzez kształcenie w szkolnictwie wyższym oraz poprzez dofinansowanie uczelni publicznych tj.
Politechniki Rzeszowskiej i Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie – w zakresie wydatków na
zadania związane z utrzymaniem powietrznych statków szkolnych i specjalistycznych ośrodków szkoleniowych
kadr powietrznych. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dysponent części 24, w celu podnoszenia
jakości kształcenia finansuje działalność artystycznych publicznych uczelni wyższych otrzymujących dotacje
podmiotowe i celowe z budżetu państwa, ponadto finansuje działania zapewniające odpowiedni standard bazy
dydaktycznej i socjalnej wraz z narzędziami wspomagającymi procesy dydaktyczne. W ramach opisywanego
zadania Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przekazuje dotacje dla uczelni, przeznaczone na stypendia
socjalne oraz za osiągnięcia w nauce. Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, w ramach
realizowanego zadania koordynuje przygotowanie kandydatów na żołnierzy zawodowych do objęcia stanowiska
podporucznika. Ponadto w celu dostosowania kształcenia do potrzeb gospodarki realizuje działania zmierzające
do doskonalenia zawodowego żołnierzy oraz ich przygotowania do objęcia kolejnych stanowisk służbowych, jak
również wspiera rozwój bazy dydaktycznej, naukowej i socjalnej. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
dysponent części 38, w ramach omawianego zadania finansuje działalność publicznych szkół wyższych. Do
zadań realizowanych przez MNiSW należy administrowanie programem „Uczenie się przez całe życie”.
MNiSW przyznaje również nagrody dla nauczycieli akademickich, a także stypendia dla studentów. Działalność
Państwowej Komisji Akredytacyjnej, Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów oraz Biura Uznawalności
Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej i prace Komisji Egzaminacyjnej dla Bibliotekarzy
Dyplomowanych przyczyniają się do podnoszenia jakości i efektywności kształcenia. Równocześnie MNiSW
realizuje zadania związane ze świadczeniami zdrowotnymi i prowadzeniem podyplomowego kształcenia na
wybranych kierunkach medycznych. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, dysponent części 42,
w ramach omawianego zadania realizuje działania służące osiągnięciu celu zadania, na które składają się:
kształcenie w szkolnictwie wyższym zawodowym na studiach wyższych, podyplomowych oraz kursach
zawodowych i szkoleniach, wsparcie procesu studiowania poprzez zapewnienie pomocy materialnej dla
studentów osiągających dobre wyniki w nauce oraz z niskim kryterium dochodowym, jak również kształcenie
funkcjonariuszy na studiach wyższych I i II stopnia do wykonywania zadań z zakresu bezpieczeństwa i porządku
publicznego. Minister Zdrowia, dysponent części 46, realizuje zamierzone cele zadania poprzez kształcenie
studentów na poziomie studiów wyższych na kierunkach szeroko pojętej ochrony zdrowia. Ponadto MZ realizuje
48
działania w kierunku wspierania procesu studiowania m.in. w postaci pomocy materialnej dla studentów
i doktorantów oraz budowę i przebudowę bazy dydaktycznej uczelni medycznych.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2011
plan
Podnoszenie jakości kształcenia
MI (cz. 21)
Procentowy udział środków
20
przeznaczonych na infrastrukturę
w dotacji budżetowej przekazanej
uczelniom (w %)
Liczba absolwentów (w szt.)
2 062
MI (cz. 39)
Liczba studentów kończących
235
szkolenie lotnicze z wynikiem
pozytywnym (w szt.)
MKiDN
Liczba kadry wyższego szkolnictwa
75,92
artystycznego posiadająca doktorat,
habilitację i profesurę/ogół
zatrudnionych nauczycieli
akademickich
Dostosowanie kształcenia do potrzeb
MON
Liczba absolwentów kształconych
46%
gospodarki
w trybie stacjonarnym, którzy objęli
stanowisko służbowe w relacji do
liczby wakatów na stanowiskach
podporucznika
Relacja liczby absolwentów kursów
100%
do ogólnej liczby potrzeb SZ RP
określonych w Planie doskonalenia
zawodowego SZ RP
Podnoszenie jakości kształcenia
MNiSW
Liczba polskich uczelni na liście
2
the Times (ranking miejsc 1-400)
Liczba studentów i doktorantów
1,20
zagranicznych studiujących w Polsce
w stosunku do ogólnej liczby
studentów i doktorantów
Dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku
MNiSW
Liczba aktywnych zawodowo
25,3
pracujących z wyższym
wykształceniem w liczbie aktywnych
zawodowo pracujących ogółem
Podnoszenie jakości kształcenia
MZ
Liczba absolwentów uczelni
12 417
medycznych studiów stacjonarnych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania miernika zastosowanego przez MKiDN w prognozowanej wartości jest stosunkowo
niskie. Miernik ten nie został zaczerpnięty z dostępnych baz mierników. Minister Obrony Narodowej w celu
oceny stopnia realizacji celu zadania posłużył się miernikami, które nie zostały zaczerpnięte z dostępnej bazy
mierników. Zastosowanie przedmiotowych mierników wynika z pragmatyki kadrowej stosowanej w wojsku, jak
również z konieczności zagwarantowania miejsc pracy dla kończących uczelnie wojskowe kolejnych roczników
ich absolwentów. Mierniki, którymi posłużył się MNiSW nie zostały zaczerpnięte z bazy mierników
udostępnionych przez Ministra Finansów. W przypadku miernika: „liczba polskich uczelni na liście the Times
49
(ranking miejsc 1-400)” istnieje małe ryzyko niewykonania wartości miernika. Ryzyko niewykonania wartości
miernika „liczba studentów i doktorantów zagranicznych studiujących w Polsce w stosunku do ogólnej liczby
studentów i doktorantów” może nastąpić w przypadku zmniejszenia się zainteresowania studiami w Polsce przez
cudzoziemców. Dane statystyczne z ostatnich lat pokazują jednak trend wzrostowy liczby studiujących w Polsce
cudzoziemców. Wartość miernika: „liczba aktywnych zawodowo pracujących z wyższym wykształceniem
w liczbie aktywnych zawodowo pracujących ogółem” może zostać nie osiągnięta, jeżeli nastąpi znaczny wzrost
bezrobocia. Miernik „procentowy udział środków przeznaczonych na infrastrukturę w dotacji budżetowej
przekazanej uczelniom (w %)” został wprowadzony po raz pierwszy przy planowaniu na 2011 rok. MI nie
wskazał na ryzyko niewykonania wartości miernika. Wielkość zaangażowanych środków w utrzymanie
i inwestycje infrastruktury uczelni morskich ma istotne przełożenie na osiągnięcie zasadniczego celu zadania,
jakim jest podnoszenie jakości kształcenia. Odpowiednia baza dydaktyczna, ośrodki szkolenia, statki szkolno-
badawcze i wysokiej jakości sprzęt szkoleniowy pozwalają kształcić wysokiej klasy specjalistów poszukiwanych
do pracy na morzu i zapleczu lądowym gospodarki morskiej. Rosnące zainteresowanie studiami w Akademiach
Morskich oraz uznanie na rynku pracy ma bezpośrednie przełożenie na tendencję wzrostową wartości miernika:
„liczba absolwentów”, która planowana jest już w 2011 r. w porównaniu do 2010 r. Na podstawie prognoz
przygotowywanych przez odpowiednie działy uczelni przyjęto, że w 2011 r. szkoły morskie ukończy 2062
absolwentów. Z uwagi na charakter ostatniego zastosowanego przez MI miernika trudno określić liczbę
studentów kończących szkolenie lotnicze z wynikiem pozytywnym. Są to jedynie informacje z lat ubiegłych,
stąd planowane wartości mają charakter przybliżony, co stanowi następstwo zdarzeń przyszłych i niepewnych
jakimi pozostają planowane wartości przedmiotowego miernika. Miernik: „liczba absolwentów uczelni
medycznych studiów stacjonarnych” nie został zaczerpnięty z dostępnej bazy mierników. Miernik na kolejny rok
jest dokładnie związany z liczbą studentów na poszczególnych kierunkach studiów w zależności od stopnia
i rodzaju studiów. Dysponent nie wskazał ryzyka innego, niż finansowe, które mogłoby wpłynąć na
niewykonanie zaplanowanej wartości miernika.
Zadanie 3.3. Informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa informacyjnego
Wydatki (w tys. zł)
2011
2011
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
30
MEN
4 900
1 385
85
Wojewodowie
552
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Edukacji Narodowej, dysponent części 30, w ramach niniejszego zadania realizuje działania mające
na celu zapewnienie sprawności działania systemu informacji oświatowej, w tym prowadzenie prac
analitycznych i statystycznych z zakresu oświaty, opracowanie ilościowych i jakościowych danych oraz
wskaźników obrazujących warunki, procesy i efekty działań edukacyjnych. Wojewodowie, dysponenci części
85, w celu zwiększenia wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych sprawują nadzór nad
realizacją zadania w zakresie rozwoju systemów informatycznych m.in. poprzez finansowanie wydatków
związanych ze świadczeniem usługi przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, umożliwiającej
50
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3429-ustawa-i-zal
› Pobierz plik
-
3429-tom-I
› Pobierz plik
-
3429-tom-II
› Pobierz plik
-
3429-tom-III
› Pobierz plik
-
3429-strategia
› Pobierz plik
-
3429-mianowania
› Pobierz plik
-
3429-001
› Pobierz plik