eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-poprawka

Projekt



P O P R A W K A
do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze (druk nr 2113)

W projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 1:
a) po pkt 8 dodaje się pkt 8a w brzmieniu:

„8a) uchyla się art. 22a;”,
b) po pkt 11 dodaje się pkt 11a i 11b w brzmieniu:

„11a) uchyla się art. 25;
11b) w dziale II po rozdziale 2 dodaje się rozdział 2a w brzmieniu:

„Rozdział 2a
Opłata lotnicza

Art. 26a. 1. Opłacie lotniczej podlegają:
1) czynności wykonywane przez Prezesa Urzędu
w związku z wydawaniem uprawnień wynikających
z zezwoleń, promes, certyfikatów, świadectw,
zaświadczeń, licencji oraz innych dokumentów
określonych w niniejszej ustawie i jej przepisach
wykonawczych, przepisach prawa Unii Europejskiej
oraz przepisach międzynarodowych,
2)
sprawowanie nadzoru nad instytucjami
zapewniającymi służby żeglugi powietrznej,
3)
wydawane przez Prezesa Urzędu koncesje, zezwolenia,
promesy, licencje, świadectwa, upoważnienia,
zaświadczenia i inne dokumenty określone w niniejszej
ustawie i jej przepisach wykonawczych, przepisach
prawa Unii Europejskiej oraz przepisach
międzynarodowych,
4)
przeprowadzane przez Prezesa Urzędu egzaminy
– chyba że są objęte obowiązkiem opłaty pobieranej przez
EASA.
2. Stawki opłat, o których mowa w ust. 1, są ustalane
w przepisach wydanych na podstawie ust. 11, w wysokości:
1) za czynności wykonywane w związku z wydawaniem
uprawnień wynikających z:
a) zezwolenia – do 60 000 zł,
b) certyfikatu – do 60 000 zł,
c) licencji – do 5 000 zł,
d) świadectwa – do 48 000 zł,
e) zaświadczenia – do 6 000 zł,
f) promesy – do 36 000 zł,
g)

innych dokumentów określonych w niniejszej
ustawie i jej przepisach wykonawczych, przepisach
prawa Unii Europejskiej oraz przepisach
międzynarodowych – do 48 000 zł;
2) za wydawane przez Prezesa Urzędu:
a) koncesje – do 7 500 zł,
b) zezwolenia – do 7 500 zł,
c) licencje – do 1 800 zł,
d) świadectwa – do 2 400 zł,
e) promesy – do 4 000 zł,
f) upoważnienia – do 2 500 zł,
2
 
 
g) zaświadczenia – do 240 zł,
h) inne dokumenty określone w niniejszej ustawie i jej
przepisach wykonawczych, przepisach prawa Unii
Europejskiej oraz przepisach międzynarodowych –
do 1 800 zł;
3) za przeprowadzane przez Prezesa Urzędu egzaminy – do
4 800 zł.
3. Wysokość stawek opłat, o których mowa w ust. 2, podlega
waloryzacji w każdym roku o średnioroczny wskaźnik cen
towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim
roku kalendarzowym, publikowany przez Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego. W przypadku gdy wskaźnik ten ma
wartość ujemną, stawki opłat nie ulegają zmianie.
4. Stawkę opłaty lotniczej, o której mowa w ust. 1 pkt 2, ustala
się jako koszty określone w art. 5 ust. 2 rozporządzenia
Komisji (WE) nr 1794/2006 z dnia 6 grudnia 2006 r.
ustanawiającego wspólny schemat opłat za korzystanie ze
służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 341 z 07.12.2006,
str. 3).
5. Opłaty za czynności określone:
1) w ust. 1 pkt 1, 3 i 4 – są pobierane od podmiotów
występujących o dokonanie czynności lub wydanie
dokumentów wymienionych w tych przepisach albo
przystępujących do egzaminów albo podmiotów,
których czynność dotyczy;
2) w ust. 1 pkt 2 – są pobierane od instytucji zapew-
niających służby żeglugi powietrznej.
6. Prezes Urzędu określa, na zasadzie wzajemności,
z wyjątkiem przewoźników lotniczych pochodzących
z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw
członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym
3
 
 
Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, w stosunku do obcego przewoźnika
lotniczego opłatę lotniczą za zezwolenia na wykonywanie
przewozu lotniczego w wysokości stawki zerowej,
w

przypadku gdy odpowiednie przepisy w państwie
ustanowienia tego przewoźnika taką opłatę przewidują,
a polscy przewoźnicy nie są zobowiązani do jej uiszczenia.
7. Nie pobiera się opłat lotniczych od pracowników Urzędu,
w przypadku gdy uzyskiwane przez nich kwalifikacje lub
uprawnienia do wykonywania czynności lotniczych są
niezbędne do realizowania przez nich zadań na
zajmowanym stanowisku. Przepis ten stosuje się także do
członków Komisji.
8. Do ulgi w opłatach lotniczych za egzaminy, o których mowa
w ust. 1, są uprawnieni:
1) młodzież, która nie ukończyła 21 lat – ulga w wysokości
25 % stawki opłaty lotniczej;
2) młodzież ucząca się, która nie ukończyła 25 lat – ulga
w wysokości 50 % stawki opłaty lotniczej;
3) żołnierze odbywający zasadniczą służbę wojskową –
ulga w wysokości 50 % stawki opłaty lotniczej;
4) osoby niepełnosprawne – ulga w wysokości 50 % stawki
opłaty lotniczej.
9. Ściągnięcie należności z tytułu opłat, o których mowa
w ust. 1, następuje na podstawie przepisów o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji w zakresie egzekucji
obowiązków o charakterze pieniężnym.
10. Opłaty lotnicze, o których mowa w ust. 1, stanowią dochód
budżetu państwa.
11. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych,
4
 
 
kierując się koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa
lotnictwa cywilnego, nakładem pracy oraz potrzebą
realizacji zadań przez Prezesa Urzędu oraz zobowiązań
międzynarodowych, określi, w drodze rozporządzenia:
1) wykaz opłat lotniczych, o których mowa w ust. 1,
wysokość lub sposób ustalania poszczególnych stawek
opłat lotniczych oraz terminy i tryb ich wnoszenia,
a w przypadku opłat za czynności, o których mowa
w ust. 1 pkt 2, również uwzględniając nakład pracy
i koszty realizacji zadań przez Prezesa Urzędu przy
wykonywaniu nadzoru nad zapewnieniem służb żeglugi
powietrznej;
2) rodzaje specjalności personelu lotniczego i uprawnienia
objęte zwolnieniem z opłat, o których mowa w ust. 7,
uwzględniając również kwalifikacje lub uprawnienia do
wykonywania czynności lotniczych realizowanych przez
pracowników Urzędu i członków Komisji na
zajmowanym stanowisku.
Art. 26b. W zakresie nieuregulowanym w ustawie do opłat, o których
mowa w art. 26a, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy
z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U.
z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.1)). Uprawnienia organów
podatkowych określone w tych przepisach przysługują
Prezesowi Urzędu.”;”,
c) pkt 58 otrzymuje brzmienie:
„58) w art. 103 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Czas pracy członków załóg statków powietrznych w przewozie
lotniczym przy użyciu samolotu nie może przekraczać 8 godzin na
dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień w przyjętym okresie
rozliczeniowym, nieprzekraczającym 3 miesięcy, z zastrzeżeniem
ust. 2.
5
 
 
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 50 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: