eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113


Druk nr 2113

Warszawa, 9 czerwca 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-36-09



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej


Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zmianie ustawy - Prawo lotnicze wraz z
projektami aktów wykonawczych.

Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w tej
sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Infrastruktury.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt


U S T A W A
z dnia

o zmianie ustawy – Prawo lotnicze1)


Art. 1. W ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r.
Nr 100, poz. 696, z pó n. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1) odnośnik nr 1 do tytułu ustawy otrzymuje brzmienie:
„1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących
dyrektyw Wspólnot Europejskich:
1) dyrektywy Rady 89/629/EWG z dnia 4 grudnia 1989 r. w sprawie ograniczenia
emisji hałasu z cywilnych podd więkowych samolotów odrzutowych (Dz. Urz.
WE L 363 z 13.12.1989, str. 27; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 7, t. 1, str. 284),
2) dyrektywy Rady 91/670/EWG z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie
wzajemnego uznawania licencji personelu pełniącego określone funkcje
w lotnictwie cywilnym (Dz. Urz. WE L 373 z 31.12.1991, str. 21; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 1, str. 270),
3) dyrektywy Rady 94/56/WE z dnia 21 listopada 1994
r. ustanawiającej
podstawowe zasady regulujące postępowanie w dochodzeniu przyczyn wypad-
ków i zdarzeń w lotnictwie cywilnym (Dz. Urz. WE L 319 z 12.12.1994,
str. 14; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 2, str. 224),
4) dyrektywy Rady 96/67/WE z dnia 15 pa dziernika 1996 r. w sprawie dostępu
do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty (Dz. Urz.
WE L 272 z 25.10.1996, str. 36, z pó n. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 7, t. 2, str. 496, z pó n. zm.),
5) dyrektywy Rady 2000/79/WE z dnia 27 listopada 2000 r. dotyczącej
Europejskiego porozumienia w sprawie organizacji czasu pracy personelu po-
kładowego w lotnictwie cywilnym, zawartego przez Stowarzyszenie

2



Europejskich Linii Lotniczych (AEA), Europejską Federację Pracowników
Transportu (ETF), Europejskie Stowarzyszenie Cockpit (ECA),
Stowarzyszenie Linii Lotniczych Regionów Europy (ERA) i Międzynarodowe
Stowarzyszenie Przewo ników Lotniczych (IATA) (Dz. Urz. WE L 302
z 01.12.2000, str. 57; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 4,
str. 75),
6) dyrektywy 2002/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 marca
2002 r. w sprawie ustanowienia zasad i procedur w odniesieniu do
wprowadzenia ograniczeń odnoszących się do poziomu hałasu w portach
lotniczych Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 85 z 28.03.2002, str. 40, z pó n. zm.;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 6, str. 96, z pó n. zm.),
7) dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 czerwca
2003 r. w sprawie zgłaszania zdarzeń w lotnictwie cywilnym (Dz. Urz. UE L
167 z 04.07.2003, str. 23; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7,
t. 7, str. 331),
8) dyrektywy 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada
2003 r. dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy (Dz. Urz. UE
L 299 z 18.11.2003, str. 9; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5,
t. 4, str. 381),
9) dyrektywy 2004/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia
2004 r. w sprawie bezpieczeństwa statków powietrznych państwa trzeciego
korzystających z portów lotniczych Wspólnoty (Dz.
Urz. UE L 143
z 30.04.2004, str. 76, z pó n. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 7, t. 8, str. 182, z pó n. zm.),
10) dyrektywy 2004/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia
2004 r. w sprawie zobowiązania przewo ników do przekazywania danych
pasażerów (Dz. Urz. UE L 261 z 06.08.2004, str. 24; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 19, t. 7, str. 74, z pó n. zm.),
11) dyrektywy 2006/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 kwietnia
2006 r. w sprawie wspólnotowej licencji kontrolera ruchu lotniczego (Dz. Urz.
UE L 114/22 z 27.04.2006, str. 22),
12) dyrektywy 2006/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia
2006 r. w sprawie określenia zasad wykonywania operacji przez samoloty



3



objęte częścią II rozdział 3 tom I załącznika 16 do Konwencji
o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, wydanie 2 (1988 r.) (Dz. Urz. UE L
374 z 27.12. 2006, str. 1 – 4).”;

2) w art. 1 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3. Lotnictwo cywilne obejmuje wszystkie rodzaje lotnictwa, z wyjątkiem
lotnictwa państwowego, to jest państwowych statków powietrznych, załóg
tych statków oraz lotnisk państwowych wykorzystywanych wyłącznie do
startów i lądowań państwowych statków powietrznych.
4. Przepisów prawa lotniczego nie stosuje się do lotnictwa państwowego,
z wyjątkiem przepisów art. 1 ust. 6 i 7, art. 2 – 10, art. 12, art. 14, art. 33,
art. 35 ust. 2, art. 43 i 44, art. 60, art. 74, art. 76 ust. 2, art. 89, art. 92,
art. 119 – 126, art. 128, art. 130, art. 133, art. 140, art. 140a – 140d, art. 149
i 150 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 5.”;

3) w art. 2:
a) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) lądowiskiem jest obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni, który może
być w całości lub w części wykorzystywany do startów i lądowań
naziemnego lub nawodnego ruchu statków powietrznych, ujęty w ewidencji
lądowisk;”,
b) po pkt 9 dodaje się pkt 9a i 9b w brzmieniu:
„9a) lotem handlowym oferowanym niepublicznie jest nieregularny lot handlowy
niedostępny, w sposób bezpośredni lub pośredni, w ofercie publicznej oraz
realizowany wyłącznie na rzecz zamawiającego i na trasie przez niego
ustalonej;
9b) lotem lokalnym jest lot rozpoczynający się i kończący w tym samym
miejscu, wykonywany bez międzylądowania;”,
c) pkt 13 otrzymuje brzmienie:
„13) przewozem lotniczym jest lot lub seria lotów, w których przewozi się
pasażerów, towary, bagaż lub pocztę, za wynagrodzeniem lub na podstawie
umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego do używania;”,




4



d) w pkt 18 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) zarządzającego lotniskiem do zapewnienia funkcjonowania lotniska
z zachowaniem określonych wymagań, których zarządzający lotniskiem nie
spełniłby, kierując się jedynie interesem handlowym lub statutowym”,
e)
dodaje się pkt 20 – 23 w brzmieniu:
„20) aktem bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym jest bezprawny
i celowy akt polegający na:
a) użyciu w czasie lotu statku powietrznego przemocy przeciwko
osobie znajdującej się na jego pokładzie, jeżeli akt ten może
zagrozić bezpieczeństwu tego statku,
b) zniszczeniu statku powietrznego albo spowodowaniu jego
uszkodzeń, które uniemożliwiają lot lub mogą stanowić zagrożenie
bezpieczeństwa tego statku,
c) umieszczeniu na pokładzie statku powietrznego przedmiotu,
urządzenia lub substancji, które mogą zagrozić zdrowiu lub życiu
pasażerów lub załogi lub zniszczyć statek powietrzny albo spo-
wodować jego uszkodzenia, mogące uniemożliwić jego lot lub
stanowić zagrożenie bezpieczeństwa tego statku w czasie lotu,
d) porwaniu statku powietrznego z załogą i pasażerami na pokładzie
lub bez nich, również w celu użycia statku powietrznego jako
narzędzia ataku terrorystycznego z powietrza,
e)
zniszczeniu albo uszkodzeniu urządzeń naziemnych lub
pokładowych, zakłóceniu ich działania lub użyciu przemocy prze-
ciwko osobie obsługującej te urządzenia, w przypadku gdy
powoduje to znaczne zakłócenie ruchu lotniczego lub zagrożenie
bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego,
f) przekazaniu nieprawdziwej informacji, która powoduje zagrożenie
osób i mienia w komunikacji lotniczej,
g) zniszczeniu albo poważnym uszkodzeniu urządzeń na lotnisku,
zakłóceniu ich działania lub użyciu przemocy przeciwko osobie
obsługującej te urządzenia, w przypadku gdy powoduje to znaczne
zakłócenie ruchu lotniczego lub funkcjonowania lotniska lub
zagrożenie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego;


strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 20 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: