Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-poprawka
takich podmiotów stanowi jeden z kluczowych elementów zabezpieczenia projektowanego systemu.
Ubezpieczenie takie powinno w ramach czasu trwania jednej polisy obejmować na pełną sumę
gwarancyjną wszystkie zdarzenia, które by miały miejsce w tym czasie, a skutkowały wypłatą sumy
ubezpieczeniowej.
W § 2 projektu rozporządzenia określono zakres obowiązkowego ubezpieczenia OC poprzez m.in.
określenie w ust. 1 zakresu czasowego ochrony ubezpieczeniowej. Ubezpieczenie OC nie może bowiem
prawidłowo funkcjonować bez dokładnego sprecyzowania, który moment brany jest pod uwagę jako
wypadek ubezpieczeniowy objęty ochroną ubezpieczeniową.
Jednocześnie uzasadnione jest, aby z zakresu tego ubezpieczenia wyłączyć odpowiedzialność zakładu
ubezpieczeń za enumeratywnie określone w projekcie rozporządzenia szkody wskazane w § 2 ust. 3.
Wyłączenia zawierają przypadki społecznie uzasadnione, jak również sytuacje nadzwyczajne, które
trudno powstrzymać.
Z zakresu ubezpieczenia wyłączone zostały też szkody powstałe w wyniku m.in. aktów terroru.
Stosowaną w standardach światowych praktyką jest, że szkody te, jako nie podlegające, co do zasady,
reasekuracji, wyłączane są z zakresu ubezpieczenia. Samo pojęcie „aktów terroru” definiowane jest w
ogólnych warunkach zakładów ubezpieczeń.
Termin powstania obowiązku ubezpieczenia OC został uzależniony od dnia złożenia przez
przedsiębiorcę dokumentów niezbędnych do ubiegania się o zawarcie umowy na prowadzenie
działalności w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w portach lotniczych i będzie powstawał nie
później niż w dniu złożenia takiego wniosku.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC zostanie określona w oparciu o obiektywne kryteria, po
przeprowadzeniu konsultacji z przedstawicielami partnerów społecznych. Wysokość sumy gwarancyjnej
powinna być jednocześnie „wyważona”, tak aby z jednej strony zapewnić prawidłowe wykonywanie
czynności w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w portach lotniczych i nie obciążyć nadmiernie
odbiorców tych usług, z drugiej zaś strony zapewnić właściwą ochronę ubezpieczeniową.
Przepisy projektowanego rozporządzenia będą wchodziły w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Zawarte w projekcie regulacje nie stanowią przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) dlatego też projekt
rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na
stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów.
4
Ocena Skutków Regulacji (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny.
Projektowany akt normatywny będzie oddziaływał w głównej mierze na przedsiębiorców ubiegających
się o zawarcie umowy na prowadzenie działalności w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w portach
lotniczych. Regulacje będą miały również wpływ na zakłady ubezpieczeń, posiadające zezwolenie na
wykonywanie działalności ubezpieczeniowej, które będą zawierały umowy ubezpieczenia OC z ww.
przedsiębiorcami.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji.
Konsultacje społeczne w sprawie projektu rozporządzenia zostaną przeprowadzone z przedstawicielami
rynku ubezpieczeń reprezentowanego przez Polską Izbę Ubezpieczeń, Stowarzyszenie Polskich
Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych, Polską Izbę Pośredników Ubezpieczeniowych
i Finansowych, Izbę Gospodarczą Ubezpieczeń i Obsługi Ryzyka, Ogólnopolskie Stowarzyszenie
Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych, z organem właściwym w sprawach nadzoru nad
rynkiem finansowym - Komisją Nadzoru Finansowego, Rzecznikiem Ubezpieczonych oraz Urzędem
Lotnictwa Cywilnego.
Wyniki konsultacji zostaną omówione po ich zakończeniu.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na:
- sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego:
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje kosztów lub obciążeń w sektorze finansów publicznych
(w tym w budżecie państwa i budżetach jednostek samorządu terytorialnego).
- rynek pracy:
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian na rynku pracy.
- konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw:
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian w tej dziedzinie gospodarki.
- sytuację i rozwój regionalny:
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian w tej dziedzinie.
4. Wskazanie źródeł finansowania.
Projekt rozporządzenia nie pociąga za sobą obciążeń budżetu państwa oraz budżetów jednostek
samorządu terytorialnego. Natomiast wydatki związane z zawarciem umowy ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej, będą ponoszone przez ubezpieczających tj. przedsiębiorców ubiegających
się o zawarcie umowy na prowadzenie działalności w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w portach
lotniczych.
5. Opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.
Proponowane regulacje nie pozostają w kolizji z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej.
5
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2113 › Pobierz plik
- 2113-akty-wykonawcze › Pobierz plik
- 2113-001 › Pobierz plik
- 2113-002 › Pobierz plik
- 2113-003 › Pobierz plik
- 2113-004 › Pobierz plik
- 2113-poprawka › Pobierz plik