Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-poprawka
lotniczym przy użyciu samolotu mogą być stosowane rozkłady czasu
pracy, w których jest dopuszczalne przedłużenie wymiaru czasu pracy
do 18 godzin na dobę w locie długodystansowym. W tych rozkładach
czas pracy nie może przekroczyć przeciętnie 40 godzin na tydzień
w przyjętym okresie rozliczeniowym, nieprzekraczającym
3 miesięcy.”;”,
d) po pkt 58 dodaje się pkt 58a w brzmieniu:
„58a) po art. 103 dodaje się art. 103a – 103d w brzmieniu:
„Art. 103a. 1. Czas pracy członków załóg statków powietrznych
w przewozie lotniczym przy użyciu śmigłowca oraz
w śmigłowcowej służbie ratownictwa medycznego nie
może przekroczyć 1.900 godzin w ciągu okresu
rozliczeniowego wynoszącego rok kalendarzowy.
2.
Czas pracy członków załóg statków powietrznych
w przewozie lotniczym przy użyciu śmigłowca oraz
w śmigłowcowej służbie ratownictwa medycznego
rozpoczyna się w chwili, gdy pracodawca wymaga od
członka załogi podjęcia pracy, i kończy się w chwili, gdy
członek załogi jest wolny od wszelkich obowiązków.
3. Do czasu pracy członków załóg statków powietrznych
w przewozie lotniczym przy użyciu śmigłowca oraz
w śmigłowcowej służbie ratownictwa medycznego wlicza
się okres pełnienia czynności lotniczych.
4. Do czasu pracy członków załóg statków powietrznych
w przewozie lotniczym przy użyciu śmigłowca oraz
w śmigłowcowej służbie ratownictwa medycznego wlicza
się, na warunkach określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 103c, okresy gotowości oraz przerw
w pełnieniu czynności lotniczych.
6
5. Czas pracy członków załóg statków powietrznych
w przewozie lotniczym przy użyciu śmigłowca nie może
przekroczyć:
1) 160 godzin czasu pracy w ciągu każdych kolejnych
28 dni, rozłożonych możliwie równomiernie przez
cały ten okres;
2) 40 godzin czasu pracy w ciągu każdych kolejnych
7 dni.
6. Czas pracy członka załogi w śmigłowcowej służbie
ratownictwa medycznego nie może przekroczyć:
1) 190 godzin czasu pracy w ciągu każdych kolejnych
28 dni, rozłożonych możliwie równomiernie przez
cały ten okres;
2) 60 godzin czasu pracy w ciągu każdych kolejnych
7 dni;
3) 15 godzin 30 minut czasu pracy w ciągu kolejnych
24 godzin.
7. Czas lotu, liczony od chwili uruchomienia wirnika
nośnego do momentu jego zatrzymania, dla członków
załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy
użyciu śmigłowca nie może przekroczyć:
1) 800 godzin w ciągu roku kalendarzowego;
2) 90 godzin w ciągu kolejnych 28 dni.
8. Czas lotu, liczony od chwili uruchomienia wirnika
nośnego do momentu jego zatrzymania, dla członka załogi
w śmigłowcowej służbie ratownictwa medycznego nie
może przekroczyć:
1) 800 godzin w ciągu roku kalendarzowego;
2) 80 godzin w ciągu kolejnych 28 dni.
7
Art. 103b. 1. Członkom załóg statków powietrznych, o których mowa
w art. 103a, niezależnie od urlopu wypoczynkowego,
przysługuje:
1) co najmniej 7 dni wolnych od pracy w każdym
miesiącu kalendarzowym;
2) co najmniej 96 dni wolnych od pracy w każdym roku
kalendarzowym.
2. Do okresów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, wlicza się
dni ustawowo wolne od pracy albo, w przypadku
określonym w art. 15111 Kodeksu pracy, inne dni wolne od
pracy zapewnione przez pracodawcę oraz okresy
wypoczynku określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 103c liczone w wymiarze godzinowym.
3. Pracodawca ustala rozkład czasu pracy członków załóg
statków powietrznych. Rozkład czasu pracy
uwzględniający okresy wypoczynku, o których mowa
w
ust. 1, jest przygotowywany na okres miesiąca
kalendarzowego oraz ogłaszany w sposób przyjęty
u danego pracodawcy najpóźniej do 25 dnia miesiąca
poprzedniego.
4. Członkom załóg statków powietrznych, o których mowa
w art. 103a, przysługuje w każdym tygodniu co najmniej
24 godziny nieprzerwanego wypoczynku.
Art. 103c. Minister właściwy do spraw transportu w celu zachowania
odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa operacji lotniczych
oraz zapobieżenia skutkom skumulowanego zmęczenia
członków załóg określi, w drodze rozporządzenia,
w odniesieniu do członków załóg statków powietrznych,
o których mowa w art. 103a:
1) maksymalny okres pełnienia czynności lotniczych;
2) przerwy w pełnieniu czynności lotniczych;
8
3) okresy wypoczynku należne w związku z pełnieniem
czynności lotniczych;
4) ograniczenia czasu lotu;
5) formy pełnienia gotowości oraz warunki ich wliczania
do czasu pracy.
Art.
103d. W sprawach dotyczących czasu pracy członków załóg
statków powietrznych nieuregulowanych w przepisach
art. 103 – 103c stosuje się przepisy Kodeksu pracy.”;”,
e) po pkt 75 dodaje się pkt 75a w brzmieniu:
„75a) uchyla się art. 129 i 129a;”,
f) po pkt 115 dodaje się pkt 115a i 115b w brzmieniu:
„115a) po art. 186a dodaje się art. 186b – 186e w brzmieniu:
„Art. 186b. 1.
Zadania
związane z kontrolą bezpieczeństwa
w lotnictwie cywilnym wykonuje:
1) zarządzający lotniskiem w zakresie, w szczególności
kontroli osób, bagażu,
ładunków, poczty,
zaopatrzenia pokładowego i zaopatrzenia portu
lotniczego:
a) w związku z przewozem lotniczym,
b) w obszarze przejść ze strefy ogólnodostępnej do
strefy zastrzeżonej lotniska;
2) zarejestrowany agent w rozumieniu rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008
z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie zasad
w dziedzinie
ochrony
lotnictwa
cywilnego
i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 2320/2002
(Dz. Urz. UE L 97 z 09.04.2008, str. 72), zwanego
dalej „rozporządzeniem nr 300/2008/WE”.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, są wykonywane pod
nadzorem Prezesa Urzędu, który w zakresie
9
wykonywania zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1,
współdziała ze Strażą Graniczną.
3. Straż Graniczna w zakresie współdziałania w nadzorze,
o którym mowa w ust. 2, jest uprawniona do
samodzielnego podejmowania działań, polegających na:
1)
obserwowaniu i rejestrowaniu funkcjonowania
punktu kontroli bezpieczeństwa;
2) kontrolowaniu liczby pracowników służby ochrony
lotniska na stanowisku kontroli bezpieczeństwa oraz
niezwłocznym sygnalizowaniu zarządzającemu
ewentualnych wątpliwości odnośnie do stanu
psychofizycznego pracowników służby ochrony
lotniska;
3) niezwłocznym reagowaniu na naruszenia przepisów
w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego ze strony
pracowników służby ochrony lotniska;
4) niezwłocznym kierowaniu wniosków do
zarządzającego lotniskiem w sprawie usunięcia
stwierdzonych poważnych uchybień oraz
informowaniu o tych uchybieniach Prezesa Urzędu;
5) dokonywaniu kontroli posiadania certyfikatów,
o
których mowa w ust. 10, związanych
z kwalifikacjami pracowników służby ochrony
lotniska dokonujących kontroli bezpieczeństwa;
6) niezwłocznym reagowaniu na sygnały o zakłóceniu
porządku publicznego w punkcie kontroli
bezpieczeństwa oraz przyległym do niego rejonie.
4. Zarządzający lotniskiem realizuje zadania, o których
mowa w ust. 1 pkt 1, przez służbę ochrony lotniska.
Zarejestrowany agent realizuje zadania, o których mowa
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik