eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-poprawka

Projekt


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ……………2011 r.
w sprawie udzielania zezwoleń związanych z przewozem lotniczym

Na podstawie art. 202 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz.
696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i sposób udzielania przewoźnikom lotniczym
zezwoleń na wykonywanie przewozu lotniczego pasażerów, ich bagażu oraz towarów i poczty.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2) Prezesie Urzędu - rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
3) certyfikacie - rozumie się przez to certyfikat przewoźnika lotniczego wydany przez Prezesa Urzędu
polskiemu przewoźnikowi lotniczemu albo przez właściwy organ obcego państwa własnemu
przewoźnikowi, który stwierdza, że przewoźnik posiada odpowiednią organizację przedsiębiorstwa i
trwałą zdolność do bezpiecznego i prawidłowego wykonywania przewozu lotniczego;
4) przewoźniku umownym - rozumie się przez to przewoźnika, który jest stroną umowy przewozu
podlegającej postanowieniom Konwencji o ujednostajnieniu niektórych prawideł, dotyczących
międzynarodowego przewozu lotniczego, podpisanej w Warszawie dnia 12 października 1929 r. (Dz.
U. z 1933 r. Nr 8, poz. 49, z 1934 r. Nr 78, poz. 737, z 1963 r. Nr 33, poz. 189 oraz z 1965 r. Nr 25,
poz. 167), zwanej dalej "Konwencją Warszawską", zawartej z pasażerem lub nadawcą towaru albo z
osobą działającą na rzecz pasażera lub nadawcy;
5) przewoźniku faktycznym - rozumie się przez to przewoźnika innego niż przewoźnik umowny, który
zgodnie z umową lub porozumieniem zawartym z przewoźnikiem umownym wykonuje całość lub
część przewozu na danej trasie, ale nie jest w odniesieniu do tej części przewozu przewoźnikiem
kolejnym w rozumieniu Konwencji Warszawskiej;
6) oferowanej zdolności przewozowej - rozumie się przez to oferowaną liczbę miejsc pasażerskich lub
udźwig handlowy statku powietrznego w przewozie lotniczym na danej trasie w określonym okresie;
7) przywileju piątej wolności - rozumie się przez to prawo zabierania na pokład statku powietrznego
pasażerów, bagażu, towarów lub poczty z przeznaczeniem na terytorium państwa trzeciego oraz
pozostawiania pasażerów, bagażu, towarów lub poczty pochodzących z terytorium państwa trzeciego;

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).


2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008,
Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr
177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i
Nr 182, poz. 1228.
8) zezwoleniu eksploatacyjnym - rozumie się przez to decyzję Prezesa Urzędu przyznającą obcemu
przewoźnikowi prawa przewozowe do wykonywania regularnego przewozu lotniczego na
określonych trasach lub obszarach;
9) zezwoleniu ogólnym - rozumie się przez to decyzję Prezesa Urzędu przyznającą obcemu
przewoźnikowi lotniczemu prawa przewozowe do wykonywania jednej lub więcej serii
nieregularnych przewozów lotniczych na określonych trasach lub obszarach;
10) zezwoleniu pojedynczym - rozumie się przez to zezwolenie Prezesa Urzędu przyznające obcemu
przewoźnikowi lotniczemu prawa przewozowe do wykonania jednego lub kilku, nie więcej jednak
niż 9, nieregularnych przewozów lotniczych na określonych trasach;
11) upoważnieniu - rozumie się przez to decyzję Prezesa Urzędu upoważniającą polskiego przewoźnika
lotniczego do wykonywania przewozu lotniczego na określonych trasach lub obszarach albo decyzję
właściwych władz obcego państwa upoważniającą obcego przewoźnika lotniczego do wykonywania
przewozu lotniczego na określonych trasach lub obszarach;
12) wyznaczeniu - rozumie się przez to decyzję Prezesa Urzędu wyznaczającą polskiego przewoźnika
lotniczego albo odpowiednią decyzję właściwych władz obcego państwa wyznaczającą obcego
przewoźnika lotniczego do wykonywania międzynarodowego przewozu lotniczego między
Rzecząpospolitą Polską a danym państwem - na zasadach i zgodnie z prawami przewozowymi
określonymi w umowach międzynarodowych o cywilnej komunikacji lotniczej;
13) serii lotów nieregularnych - rozumie się przez to co najmniej 10 lotów nieregularnych
wykonywanych w jednym sezonie rozkładowym.
§ 3. Przepisy rozporządzenia stosuje się do krajowego i międzynarodowego przewozu lotniczego
wykonywanego przez polskich przewoźników lotniczych oraz, o ile umowy międzynarodowe nie
stanowią inaczej, do międzynarodowego przewozu lotniczego wykonywanego przez obcych
przewoźników lotniczych na trasach do i z Rzeczypospolitej Polskiej oraz na trasach w Rzeczypospolitej
Polskiej, z zastrzeżeniem przepisów Unii Europejskiej w sprawie przewoźników lotniczych.
Rozdział 2
Szczegółowe warunki udzielania zezwoleń na wykonywanie przewozów lotniczych
§ 4. Zezwolenia dla obcych przewoźników lotniczych na wykonywanie przewozu lotniczego
pasażerów, bagażu, towarów i poczty wydaje Prezes Urzędu zgodnie z art. 193 ustawy, z zastrzeżeniem
art. 145 ustawy, oraz przepisów Unii Europejskiej w sprawie przewoźników lotniczych.
§ 5. Zezwolenie wydaje się na wykonywanie:
1) przewozów regularnych - zezwolenie eksploatacyjne;
2) przewozów obejmujących serię nieregularnych przewozów lotniczych - zezwolenie ogólne;
3) pojedynczego przewozu nieregularnego - zezwolenie pojedyncze.
§ 6. Za dokument stwierdzający upoważnienie dla obcego przewoźnika lotniczego do wykonywania
przewozu lotniczego uważa się dokument wydany przez właściwy organ państwa rejestracji przewoźnika
zawierający oznaczenie przewoźnika oraz określenie tras lub obszarów oraz rodzaju przewozów, do
wykonywania których został upoważniony.
§ 7. Podając informacje dotyczące oferowanej zdolności przewozowej i częstotliwości lotów, o
których mowa w art. 194 ust. 2 pkt 3 ustawy, należy określić w szczególności sposób eksploatacji
połączeń lotniczych (samodzielnie albo przy współpracy z innym przewoźnikiem), a w przypadku
współpracy z innym przewoźnikiem - również zasady tej współpracy.
§ 8. Do wniosku o udzielenie zezwolenia eksploatacyjnego obcy przewoźnik lotniczy obowiązany

2
jest dołączyć dokumenty określone w art. 194 ust. 3 ustawy, w tym:
1) jako dokumenty określające status prawny przewoźnika oraz strukturę kapitałową i rzeczywistą
kontrolę przedsiębiorstwa:
a) odpis z odpowiedniego rejestru przedsiębiorców,
b) dokument określający strukturę własności i rzeczywistą kontrolę przedsiębiorstwa;
2) rozkład lotów na aktualny sezon rozkładowy;
3) listę taryf, o których mowa w art. 198 ustawy, które będą stosowane na danej trasie, łącznie z
informacją o warunkach ich stosowania;
4) kopie umów zawartych z innymi przewoźnikami lotniczymi dotyczących w szczególności:
a) wspólnej eksploatacji linii, w szczególności określającą odpowiedzialność każdego przewoźnika
lotniczego,
b) dzielenia oznakowania linii (code-share), w szczególności określającą odpowiedzialność każdego
przewoźnika lotniczego, zarówno umownego, jak i faktycznego,
c) obsługi trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą
- w przypadku planowanego wykonywania przewozów lotniczych na podstawie tych umów.
§ 9. W zezwoleniu eksploatacyjnym określa się w szczególności:
1) nazwę, siedzibę i adres obcego przewoźnika lotniczego;
2) trasy lub obszary, na których mogą być wykonywane przewozy, wraz z określeniem przyznanych
praw przewozowych;
3) rodzaj przewozów: pasażerowie, bagaż, towar, poczta;
4) warunki, jakie obcy przewoźnik lotniczy powinien spełnić zgodnie z postanowieniami umów
międzynarodowych, dotyczące oferowania zdolności przewozowej, rozkładów lotów, taryf
przewozowych i zasad ich stosowania;
5) warunki związane z wykonywaniem przewozów lotniczych, a także związane z wykonywaniem
przewozów w ramach umów o współpracy z innym przewoźnikiem lub przewoźnikami;
6) obowiązek przekazywania pasażerom informacji wskazującej, który przewoźnik na danej trasie jest
przewoźnikiem umownym, a który faktycznym, oraz który przewoźnik ponosi odpowiedzialność z
tytułu przewozu - w przypadku wykonywania przewozów na podstawie umowy o dzieleniu
oznakowania linii;
7) wymagania dotyczące przedstawiania informacji statystycznych;
8) termin ważności oraz przypadki, w których zezwolenie może być cofnięte lub ograniczone;
9) termin rozpoczęcia wykonywania przewozów;
10) szczególne ograniczenia wykonywania przewozów lotniczych - jeśli zostały nałożone.
§ 10.
1.
W przypadku udzielenia zezwolenia eksploatacyjnego na wykonywanie przewozu
regularnego zgodnie z umową o dzieleniu oznakowania linii, Prezes Urzędu, na wniosek przewoźnika
umownego, przesyła mu pisemną informację o wyrażeniu zgody na wykonywanie takich przewozów oraz
o udzieleniu zezwolenia eksploatacyjnego przewoźnikowi faktycznemu na wykonywanie takich
przewozów.
2. W sytuacji, o której mowa w ust. 1, przewoźnik umowny dostarcza na żądanie Prezesa Urzędu
dokumenty, o których mowa w § 8, a w szczególności dokumenty stwierdzające ubezpieczenie od
odpowiedzialności cywilnej.
§ 11. Określając szczególne warunki, o których mowa w § 9 pkt 5, Prezes Urzędu może nałożyć na
przewoźnika obowiązek przedstawiania mu w szczególności:
1) kopii umów zawartych z innymi przewoźnikami lotniczymi w zakresie współpracy, dotyczących
zmiany zasad wykonywania przewozów lotniczych na trasach objętych zezwoleniem, w
szczególności umów o wspólnej eksploatacji linii, o dzieleniu oznakowania linii i o wynajmie do
eksploatacji danej linii statku powietrznego wraz z załogą;
2) informacji dotyczących zmiany systemu organizacji sprzedaży przewozów na terytorium

3
Rzeczypospolitej Polskiej przy użyciu własnych dokumentów przewozowych;
3) informacji dotyczących zmiany używanych przez przewoźnika lotniczego skomputeryzowanych
systemów rezerwacyjnych przy sprzedaży i rezerwacji miejsc na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej;
4) informacji o zmianach stanu faktycznego zgłoszonego we wniosku o udzielenie zezwolenia oraz w
załączonych do wniosku dokumentach - w terminie 14 dni od zaistnienia tych zmian;
5) taryf i warunków ich stosowania na kolejne sezony rozkładowe, zgodnie z postanowieniami art. 198
ust. 2 ustawy;
6) regulaminu przewozów określającego typowe warunki przewozu, jeżeli obcy przewoźnik lotniczy
działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 12.
Do wniosku o udzielenie zezwolenia ogólnego obcy przewoźnik dołącza dokumenty
wymienione w art. 194 ust. 3 ustawy, w tym:
1) jako dokumenty określające status prawny przewoźnika oraz strukturę kapitałową i rzeczywistą
kontrolę przedsiębiorstwa:
a) odpis z odpowiedniego rejestru przedsiębiorców,
b) dokument określający strukturę własności i rzeczywistą kontrolę przedsiębiorstwa;
2) kopię umowy zawartej z innym przewoźnikiem lotniczym dotyczącą w szczególności obsługi trasy
przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą - w przypadku planowanego
wykonywania przewozów lotniczych na podstawie takiej umowy;
3) program lotów, z wyszczególnieniem:
a) tras lub obszarów, na których przewozy mają być wykonywane,
b) przewidywanej liczby lotów,
c) typów i znaków rejestracyjnych statków powietrznych przeznaczonych do wykonywania tych
lotów,
d) numerów lotów, dat i okresu wykonywania serii nieregularnych przewozów, z godzinami startów i
lądowań w portach lotniczych,
e) rodzaju czarteru.
§ 13. 1. W zezwoleniu ogólnym określa się w szczególności:
1) nazwę, siedzibę i adres przewoźnika lotniczego;
2) trasy lub obszary, na których mogą być wykonywane nieregularne przewozy lotnicze;
3) liczbę lotów objętych serią, z wyszczególnieniem dat i numerów lotów;
4) typy statków powietrznych i ich znaki rejestracyjne;
5) rodzaj przewozów: pasażerowie, bagaż, towar, poczta;
6) nazwę i adres zleceniodawcy przewozów;
7) zasady, na jakich mogą być organizowane przewozy rozpoczynające się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej;
8) ograniczenia związane z wykonywaniem przewozów;
9) termin ważności oraz przypadki, w których zezwolenie może być cofnięte lub ograniczone;
10) wymagania dotyczące przedstawiania informacji statystycznych;
11) szczególne warunki związane z wykonywaniem przewozu - jeśli zostały nałożone.
2. Prezes Urzędu może na zasadzie wzajemności udzielić zezwolenia ogólnego nieokreślającego
informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 6.
3. W ramach udzielonego zezwolenia mogą być dokonywane zmiany techniczne lub operacyjne
lotów określonych w zezwoleniu ogólnym, w szczególności dotyczące typów statków powietrznych i ich
znaków rejestracyjnych, zmian poszczególnych odcinków tras lub łączenia tras, a także zmian dat lotów,
które wymagają zgody Prezesa Urzędu.
4. Na wniosek obcego przewoźnika Prezes Urzędu może wyrazić zgodę na wprowadzenie zmian, o
których mowa w ust. 3, po otrzymaniu odpowiednich informacji i dokumentów dotyczących tych zmian.
5. Przewozy lotnicze zgodnie ze zmianami określonymi w ust. 3 mogą być wykonywane po

4
uzyskaniu zgody Prezesa Urzędu na dokonanie tych zmian.
§ 14.
Zezwolenie pojedyncze uprawnia przewoźnika obcego do wykonywania pojedynczych
międzynarodowych nieregularnych przewozów lotniczych, nieobjętych zezwoleniem ogólnym, na trasach
rozpoczynających się lub kończących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na trasach w
Rzeczypospolitej Polskiej zezwolenie może być wydane jedynie na podstawie przepisów Unii
Europejskiej3).
§ 15. 1. Podając dane dotyczące oferowanej zdolności przewozowej i częstotliwości lotów, o których
mowa w art. 194 ust. 1 pkt 3 ustawy, należy określić w szczególności datę, numer lotu oraz godziny
startów i lądowań w portach lotniczych, liczbę pasażerów lub ilość towaru.
2. Podając dane dotyczące rodzaju przewozu, o którym mowa w art. 194 ust. 1 pkt 2 ustawy, należy
określić w szczególności cel i rodzaj lotu oraz rodzaj czarteru.
§ 16. Do wniosku o udzielenie zezwolenia pojedynczego należy dołączyć dokumenty określone w
art. 194 ust. 4 ustawy, w tym:
1) świadectwo zdatności statku powietrznego do lotu dla każdego egzemplarza statku przeznaczonego
do wykonania nieregularnego przewozu lotniczego;
2) kopię umowy zawartej z innym przewoźnikiem lotniczym dotyczącą w szczególności obsługi trasy
przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą - w przypadku planowanego
wykonywania przewozów lotniczych na podstawie takiej umowy.
§ 17. W zezwoleniu pojedynczym określa się:
1) nazwę przewoźnika lotniczego;
2) trasę i datę przewozu, numer lotu;
3) cel i rodzaj przewozu;
4) typ statku powietrznego i jego znaki rejestracyjne;
5) szczególne warunki i ograniczenia związane z wykonywaniem przewozu, jeżeli zostały nałożone.
§ 18. 1. Decyzję o udzieleniu lub odmowie udzielenia zezwolenia pojedynczego przesyła się
przewoźnikowi niezwłocznie, nie później jednak niż w dniu planowanego rozpoczęcia lotu.
2. W przypadku przewozu planowanego na lotnisko, na którym ustalone jest dodatkowe lotnicze
przejście graniczne, decyzja, o której mowa w ust. 1, powinna być udzielona z uwzględnieniem terminów
określonych w przepisach o ochronie granicy państwowej.
3. Jeżeli zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, nie mogło być wykorzystane w terminie określonym w
zezwoleniu, przewoźnik może wykonać nieregularny przewóz w ciągu następnych 48 godzin, pod
warunkiem:
1) zgłoszenia nowego planu lotu państwowemu organowi zarządzania ruchem lotniczym, z
uwzględnieniem trybu określonego w przepisach ruchu lotniczego, oraz
2) posiadania odpowiedniego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźnika lotniczego na ten
okres, oraz
3) uzyskania zapewnienia obsługi naziemnej w polskim porcie lotniczym przez podmioty wykonujące
obsługę naziemną.
§ 19. W przypadku wniosku o udzielenie zezwolenia pojedynczego lub ogólnego na wykonywanie
nieregularnego przewozu na zasadzie przywileju piątej wolności, Prezes Urzędu przed wydaniem
zezwolenia może zażądać od obcego przewoźnika lotniczego, na zasadzie wzajemności, dołączenia do
wniosku potwierdzenia uzyskanego od wskazanych polskich przewoźników lotniczych, że nie mają
możliwości lub nie są zainteresowani wykonaniem takiego przewozu.
§ 20. 1. W celu uzyskania zezwolenia, obejmującego również przewóz przedmiotów i materiałów

5
strony : 1 ... 40 ... 49 . [ 50 ] . 51 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: