Jakie zmiany w prawie konsumenckim postuluje ECC-Net?
2025-04-22 00:38
![Jakie zmiany w prawie konsumenckim postuluje ECC-Net? [© Freepik] Jakie zmiany w prawie konsumenckim postuluje ECC-Net?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zmiany-w-prawie/Jakie-zmiany-w-prawie-konsumenckim-postuluje-ECC-Net-266182-200x133crop.jpg)
Potrzebna lepsza ochrona konsumentów © Freepik
Przeczytaj także: Prawo konsumenckie - jakie zmiany nas czekają?
Europejskie Centra Konsumenckie w 2024 r. obsłużyły ponad 130 tys. konsumentów. 59% spraw zakończyło się dla konsumentów pozytywnie w prowadzonych polubownie postępowaniach.Prawa pasażerów lotniczych – potrzebne zmiany:
- wprowadzenie kompleksowych środków ochrony pasażerów w przypadkach niewypłacalności linii lotniczych,
- ochrona konsumentów podczas podróży multimodalnych – potrzeba pełnego zabezpieczenia praw pasażerów w razie zakłócenia podróży, w tym prawo do zmiany trasy, pomocy i odszkodowania,
- transport bagażu - ustalenie standardów dotyczących wielkości i wagi bagażu oraz sprecyzowanie procedur odszkodowawczych w przypadku zniszczenia, zagubienia lub opóźnienia bagażu (wykorzystanie formularza PIR (Property Irregularity Report),
- wyjaśnienie „nadzwyczajnych okoliczności” – zdefiniowanie i wymienienie konkretnych zdarzeń, które kwalifikują się jako „nadzwyczajne okoliczności”, aby zapewnić jasność co do tego, kiedy linie lotnicze są zwolnione z obowiązków odszkodowawczych.
Opierając się na swoim praktycznym doświadczeniu w zakresie skarg konsumenckich, ECC-Net obserwuje rosnące trudności w polubownym egzekwowaniu praw pasażerów lotniczych określonych w prawodawstwie UE i Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
Często odwołanie się do sądu staje się główną drogą dla konsumentów, co podkreśla potrzebę uproszczenia i wyjaśnienia przepisów oraz lepszej komunikacji między zainteresowanymi stronami, takimi jak linie lotnicze, podmioty zajmujące się ochroną konsumentów i organy alternatywnego rozwiązywania sporów (ADR).
fot. Freepik
Potrzebna lepsza ochrona konsumentów
Na podstawie zebranego doświadczenia w sprawach transgranicznych Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) sformułowała wnioski i rekomendacje dotyczące niezbędnych zmian w europejskim prawie konsumenckim. ECC-Net szczególnie zwraca uwagę m.in. na obszar praw pasażerów lotniczych, zakupu samochodów oraz dropshippingu.
Zakup samochodów za granicą. Weryfikacja przebiegu pojazdu z Car-Pass:
Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich zwróciła uwagę na powszechny problem oszustw na rynku samochodów używanych – manipulacja danymi dotyczącymi przebiegu w celu zawyżenia cen. Praktyka ta nie tylko wprowadza konsumentów w błąd, ale także stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Mimo że ten proceder jest nielegalny w 26 krajach europejskich, środki egzekwowania prawa i zapobiegania manipulacjom licznikami pozostają niespójne w całej UE.
Z tego powodu ECC-Net popiera wprowadzenie zharmonizowanego systemu Car-Pass w UE. Jest to sprawdzone w Belgii i Holandii rozwiązanie – certyfikowany dokument wyszczególniający historię przebiegu pojazdu. Car-Pass kompiluje dane z różnych wiarygodnych źródeł, w tym warsztatów samochodowych i stacji kontroli technicznej.
Dropshipping – rekomendacje dotyczące regulacji na poziomie UE:
ECC-Net dostrzegła istotne wyzwania w zakresie ochrony konsumentów związane ze wzrostem popularności dropshippingu w handlu elektronicznym. Dropshipping, w ramach którego sprzedawcy ułatwiają sprzedaż bez utrzymywania zapasów - przekazując zamówienia bezpośrednio dostawcom zewnętrznym – doprowadził do licznych skarg konsumentów. ECC-Net proponuje zmiany legislacyjne ukierunkowane na konkretne praktyki dropshippingu:
- większa przejrzystość – nakazanie sprzedawcom wyraźnego ujawniania ich modelu biznesowego, w tym pochodzenia produktów i szacowanych czasów dostawy, co umożliwi konsumentom podejmowanie świadomych decyzji zakupowych,
- zapewnienie jakości produktów – sprzedawcy powinni być odpowiedzialni za zgodność oferowanych towarów z unijnymi normami,
- wzmocniona obsługa klienta – wprowadzenie wymogu ustanowienia responsywnych systemów obsługi klienta, które na bieżąco pomagają konsumentom w rozwiązywaniu kwestii związanych z zamówieniami.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)