eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › ECK ujawnia na co najczęściej skarżą się konsumenci

ECK ujawnia na co najczęściej skarżą się konsumenci

2023-03-14 08:59

ECK ujawnia na co najczęściej skarżą się konsumenci

Większość skarg dotyczyło problemów lotniczych © pixabay.com

15 marca każdego roku obchodzimy Światowy Dzień Praw Konsumenta. To sprzyjająca okazja, aby przyjrzeć się, na co w największym stopniu utyskują konsumenci. O tego rodzaju podsumowanie pokusiło się Europejskie Centrum Konsumenckie, ujawniając, czego dotyczyło blisko 7 tys. skarg zgłoszonych do ECK w 2022 r.

Przeczytaj także: 1/3 skarg konsumentów w 2020 roku związana z Covid-19

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Których sektorów najczęściej dotyczyły skargi konsumentów zgłaszających się do ECK?
  • Jakich kwestii dotykały skargi ECK?
  • Co zrobić, gdy nie udało się rozwiązać sporu za pomocą reklamacji?

Raport za 2022


W 2022 r. ECK Polska (działające przy UOKiK) otrzymało 6857 zgłoszeń.
  • 62% spraw stanowiły skargi transgraniczne (polski konsument, przedsiębiorca z innego kraju UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii).
  • 38% spraw stanowiły zapytania (m.in. sprawy krajowe, pytania od przedsiębiorców, skargi na przedsiębiorców zarejestrowanych poza UE, Norwegią, Islandią lub Wielką Brytanią).

Główne sektory skarg w ECK


  • Większość skarg wpływających do ECK Polska w 2022 r., podobnie jak w latach poprzednich, dotyczyła zgłoszeń na usługi transportowe – głównie były to problemy lotnicze. W roku 2021 odnotowaliśmy około 1400 takich zgłoszeń, a w 2022 ponad 2500.
  • Wzrosła również liczba reklamacji na odzież i obuwie. W 2021 r. odnotowaliśmy ok. 900 skarg, a w 2022 blisko 1200.

fot. pixabay.com

Większość skarg dotyczyło problemów lotniczych

W roku 2022 ECK odnotowało znaczny wzrost liczby skarg na opóźnione loty i uszkodzone bagaże.


Główne sektory skarg – statystyki:


  • 40% - transport lotniczy – o więcej 1100 zgłoszeń w porównaniu do roku 2021,
  • 17% - odzież i obuwie,
  • 10% - różne towary i usługi (subskrypcje, sprzedaż na platformach wymiany odzieży),
  • 5% - zakwaterowanie krótkoterminowe.

Czego dotyczyły skargi ECK?


  • W 2021 roku w związku z opóźnionymi i odwołanymi lotami ECK otrzymało około 800 zgłoszeń – w 2022 r. było ich prawie dwukrotnie więcej.
  • W 2021 roku ECK odnotowało 162 zgłoszenia dotyczące opóźnionych lotów, natomiast w 2022 r. było ich 678 (czterokrotnie więcej) .
  • Prawie trzykrotnie w porównaniu do roku 2021 wzrosła również liczba zgłoszeń na uszkodzenia bagaży w przewozie lotniczym (363 skargi w 2022).
  • W zakresie wadliwych towarów (747 zgłoszeń), odstąpienia od umowy (651 zgłoszeń), problemów z dostawą (619 zgłoszeń) – ilość skarg utrzymała się
    na poziomie sprzed roku.

Skargi transgranicznie – na jakie kraje najczęściej skarżą się konsumenci?


  • Polscy konsumenci najczęściej skarżyli się na przedsiębiorców z: Węgier - 13 %, Niemiec - 12%, Irlandii - 7%, Wielkiej Brytanii - 6%, Holandii - 5%.
  • Na polskich przedsiębiorców najczęściej skarżyli się konsumenci z: Czech - 15%, Litwy - 12%, Niemiec - 8%, Wielkiej Brytanii - 7%, Węgier - 7%.

Ankieta satysfakcji


W ankiecie satysfakcji ECC-Net wzięło udział ponad 400 konsumentów. 95% z nich było zadowolonych z pomocy oferowanej przez ECK Polska.

Oto komentarze niektórych konsumentów:
Gratuluje skuteczności. Niemożliwe stało się możliwe. Bardzo dziękuje:)))

Korzystałam pierwszy raz z Europejskiego Centrum Konsumenta. Mam tylko pozytywne uwagi: szybki kontakt telefoniczny, bardzo miła i przyjazna rozmowa, błyskawicznie załatwiona sprawa.

Bez pomocy ECC nie poradziłabym sobie z problemem. Najbardziej cenię fakt, iż przez cały proces, od początku do końca opiekowała się mną jedna osoba, zawsze profesjonalna i w 100% przygotowana. W moim odczuciu jest to kluczowe aby działać skutecznie. Bardzo dziękuję!

Kontakt – pomoc konsumentom


Nie udało Ci się rozwiązać sporu za pomocą reklamacji? W sytuacji sporu z firmą z innego kraju EU, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii – zgłoś się po poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które działa przy UOKiK.

W sprawach krajowych pomoc otrzymasz:


  • Na infolinii konsumenckiej pod nr tel. 801 440 220 lub 22 266 76 76 oraz e-mailem: porady@dlakonsumentow.pl
  • U Rzecznika Konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
  • W placówce Inspekcji Handlowej – w twoim województwie

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: