eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Transgraniczne skargi konsumentów w 2021 r. - czego dotyczyły?

Transgraniczne skargi konsumentów w 2021 r. - czego dotyczyły?

2022-02-16 12:29

Transgraniczne skargi konsumentów w 2021 r. - czego dotyczyły?

Większość skarg dotyczyła usług lotniczych © pixabay.com

Europejskie Centrum Konsumenckie podsumowało rok 2021. Na co najczęściej skarżyli się konsumenci i co było powodem tych skarg? Na przedsiębiorców, z jakich krajów najczęściej skarżyli się polscy konsumenci?

Przeczytaj także: 1/3 skarg konsumentów w 2020 roku związana z Covid-19

W 2021 r. ECK Polska działające przy UOKiK otrzymało 5669 zgłoszeń od konsumentów. 3688 spraw, czyli 65% ogółu stanowiły skargi transgraniczne. 35% spraw to zapytania.

Liczba skarg w 2021 r. jest porównywalna z rokiem 2019. Wzrost skarg w 2020 roku wywołany był przez odwołane usługi lotnicze i turystyczne z powodu pandemii COVID-19. Wówczas wiele zgłoszeń dotyczyło problemów konsumentów z odzyskaniem pieniędzy.

Większość skarg w 2021 roku dotyczyła transportu lotniczego, ich liczba jednak znacznie się zmniejszyła w porównaniu do roku ubiegłego – o blisko 800 spraw. Odwrotnie natomiast wyglądają dane dotyczące zgłoszeń na zakup odzieży i obuwia. Liczba tych skarg w 2021 roku wzrosła o ok. 36% (300 spraw) w porównaniu do 2020 roku.

Ponad 60% otrzymanych w 2021 r. zgłoszeń dotyczyło zakupów dokonanych przez Internet (z czego 10% stanowiły zakupy przez pośredników).

fot. pixabay.com

Większość skarg dotyczyła usług lotniczych

Większość skarg w 2021 roku dotyczyła transportu lotniczego, ich liczba jednak znacznie się zmniejszyła w porównaniu do roku ubiegłego – o blisko 800 spraw


Czego najczęściej dotyczą skargi konsumentów?


Większość skarg dotyczyła zgłoszeń na usługi transportowe - głównie problemy lotnicze.
  • Transport (26%) – 1480 zgłoszeń (1358 transport lotniczy)
  • Zakup odzieży i obuwia (17%) 925 zgłoszeń
  • Platformy sprzedażowe (6%) – 306 zgłoszeń (głównie: subskrypcje, platformy pośredniczące w sprzedaży odzieży, duże platformy sprzedażowe)
  • Usługi noclegowe (6%) – 300 zgłoszeń

Najczęstsze przyczyny skarg:

  • Niezgodność towaru/usługi z umową – 14%
  • Odstąpienie od umowy – 12%
  • Odwołanie lotu – 11%
  • Brak dostawy towaru – 8%

Na przedsiębiorców, z jakich krajów najczęściej skarżyli się polscy konsumenci?

  • Niemcy – 18% transgranicznych zgłoszeń (m.in. zakup odzieży i obuwia, transport lotniczy)
  • Irlandia - 13% transgranicznych zgłoszeń (m.in. transport lotniczy)
  • Wielka Brytania 12% transgranicznych zgłoszeń (m.in. zakup odzieży i obuwia)
  • Holandia – 9% transgranicznych zgłoszeń (m.in. usługi noclegowe, transport lotniczy)

Konsumenci, z jakich krajów najczęściej skarżyli się na polskich sprzedawców?

  • Niemcy – 13% zgłoszeń
  • Litwa – 13% zgłoszeń
  • Francja – 9% zgłoszeń
  • Czechy – 7% zgłoszeń

Czego najczęściej dotyczyły skargi kierowane przez konsumentów z innych krajów UE przeciwko polskim przedsiębiorcom?

  • Transport lotniczy – 23%
  • Zakup odzieży i obuwia – 22%
  • Zakup mebli i sprzętu gospodarstwa domowego – 12%
  • Usługi noclegowe – 5%

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: