  • 1. Data: 2004-04-21 18:33:46
    Temat: dzialka, dojazd, skarpa, linia telefoniczna, pytanie
    Od: "Andrzej" <s...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich Szanownych Grupowiczow!

    Mam taki problem:
    mam sobie dzialkę, która swoim wąskim (4m) kawalkiem dolega do drogi, ale ponieważ
    dzialka jest na
    zakrecie i droga idzie pod góre, to w ramach wyrównania drogi, powstala mala skarpa
    miedzy drogą a
    moją dzialką. Nie planuję stawiać żadnej budowli na tej dziace. Jednak aby mieć
    dojazd, zeskosowalem
    sobie tą skarpę, (zrobilem dojazd lagodny). Jednak okazalo się, ze w tym miejscu byl
    kabel
    telefoniczny wkopany na gębokość 50 cm (na którym leżala tylko żólta taśma) i teraz
    trochę wystaje
    po wybraniu tej ziemi. Kabla na mapach nie bylo. (nie uszkodzilem go) Gdy zadzwonilem
    do TPsy, żeby
    go wkopali glebiej to facet zacząl mnie straszyć kosztami. Nie mam telefonu na tej
    dzialce i nie
    chce miec.
    No i teraz pytania:
    1) Czy musialem powiadamiać kogokolwiek, że robię sobie dojazd do wlasnej dzialki
    (caly dojazd,
    czyli to co wybralem bylo na moim)? ( w szczegolności TPSA )
    2) Czy musialem uzyskać od kogokolwiek pozwolenie ? ( w szczegolności TPSA )
    3) Czy TPSA ma prawo żądać ode mnie zaplaty, za wkopanie tego kabla glębiej ?
    4) Na jaką glębokość musi zostać wkopany ?
    5) Czy będę odpowiedzialny, gdy ten kabel zostanie ukradziony ?
    7) Czy mialem/mam prawo go zerwać/usunac ? (nie byl na mapach, nie jest wpisany w
    slużebność księgi
    wieczystej) Pytanie czysto teoretyczne, gdyż nie zamierzam tego robić, bo by mnie
    ksiądz z ambony
    caly rok palcem wytykal :))
    8) Czy mam prawo żadać zabrania tego kabla ? (gdy kupilem dzialke, ten kabel już tam
    byl, ale nie
    bylo go na mapach, sprawdzalem)
    9) Czy mam prawo (skuteczne :) ) żądać wymiany użytkowania tego kabla na mojej
    dzialce, w zamian za
    np. podlączenie neostrady w miejscu mojego zamieszkania (ten sam rejon)?

    Chcialem tylko, aby szybko przyjechali, wkopali kabel i po sprawie, ale jak mnie
    zaczęli straszyć
    kosztami to chcę być przygotowany merytorycznie do tej rozmowy.

    Pozdrawiam i z góry dzieki za odpowiedzi,
    Andrzej

  • 2. Data: 2004-04-21 20:29:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > No i teraz pytania:
    > 1) Czy musialem powiadamiać kogokolwiek, że robię sobie dojazd do
    wlasnej dzialki (caly dojazd,
    > czyli to co wybralem bylo na moim)? ( w szczegolności TPSA )

    TP SA nie. Natomiast takie roboty budowlane wymagają pozwolenia na budowę.
    Nie mam przed oczyma ustawy, ale są to roboty budowlane ziemne - zakładam,
    że przemieszczałeś jakiś tam grunt i nie były to znikome ilości.

    > 2) Czy musialem uzyskać od kogokolwiek pozwolenie ? ( w szczegolności
    TPSA )

    TP SA nie.

    > 3) Czy TPSA ma prawo żądać ode mnie zaplaty, za wkopanie tego kabla
    glębiej ?

    A mają Twoją zgodę na przejście z nim? Można by się o to z nimi
    popieniaczyć trochę o to. Z drugiej strony, to ja bym się specjalnie
    problemem nie przejmował. Skoro kabel Ci nie przeszkadza, to ich problem,
    że wcześniej czy później się uszkodzi.

    > 5) Czy będę odpowiedzialny, gdy ten kabel zostanie ukradziony ?

    Nie, chyba, ze sam go będziesz kradł, albo będziesz w tym pomagał.
    Podżeganie też jest karalne.

> [...]
    wpisany w slużebność księgi
    > wieczystej) Pytanie czysto teoretyczne, gdyż nie zamierzam tego robić,

    Specjalnie na pewno nie. Ale przez przypadek? Za to nic by Ci nie groziło.

    > 8) Czy mam prawo żadać zabrania tego kabla ? (gdy kupilem dzialke, ten
    kabel już tam byl, ale nie
    > bylo go na mapach, sprawdzalem)

    Zabranie niekoniecznie. Ale jakiegoś odszkodowania pewnie tak. Ale to
    ciężka wojna.

    > 9) Czy mam prawo (skuteczne :) ) żądać wymiany użytkowania tego kabla na
    mojej dzialce, w zamian za
    > np. podlączenie neostrady w miejscu mojego zamieszkania (ten sam rejon)?

    Można spróbować.

  • 3. Data: 2004-04-21 21:25:27
    Od: "Andrzej" <s...@p...onet.pl>

    > wlasnej dzialki (caly dojazd,
    >
    > TP SA nie. Natomiast takie roboty budowlane wymagają pozwolenia na budowę.
    > Nie mam przed oczyma ustawy, ale są to roboty budowlane ziemne - zakładam,

    hmm.. ziemne na pewno, ale czy budowlane ? nie wiem jak ustawa definiuje pojęcie
    "budowle", ale czy
    dziura w ziemi jest budowlą wg ustawy ?

    > że przemieszczałeś jakiś tam grunt i nie były to znikome ilości.

    nie będę udawal na grupie, że dla mnie byly to male ilości, bo koparka przez 1h to
    wyrównywala, ale
    zależy do czego porównać, może dla firmy budowlanej bylyby to znikome ilości ? :)
    może mozna by to
    podciągnąć pod wyrównanie terenu ? (tylko czy to ma sens?)
    Rozumię, że w gminie chwilowo mam się nie chwalić moimi osiągnięciami
    budowlano-ziemnymi ?

    > TPSA )
    >
    > TP SA nie.

    A od kogo ?

> [...]
    > popieniaczyć trochę o to. Z drugiej strony, to ja bym się specjalnie
    > problemem nie przejmował. Skoro kabel Ci nie przeszkadza, to ich problem,

    trochę to nie tak, że się nie przejmuję, bo po "wyrównaniu" dzialki wystaje mi na 10
    cm ponad moją
    nową drogę, a więc znacznie utrudnia przejazd pojazdem osobowym. Dlatego wolalbym
    zalatwić to
    szybko, po zgodzie, niż się z nimi gryźć.

    > wpisany w slużebność księgi
    > bo by mnie ksiądz z ambony
    >
    > Specjalnie na pewno nie. Ale przez przypadek? Za to nic by Ci nie groziło.

    Czlowiek z TPSA twierdzil inaczej, ale mój sąsiad kiedyś zerwal kabel, bo wynajeta
    przez tpsa firma
    też spartaczyla i zakopala kabel na 40 centymetrow, a on utwardzal sobie wjazd no i
    przez przyapdek
    zerwal. W praktyce nic nie placil. Ale nie wiedzialem czy to regula.

    > kabel już tam byl, ale nie
    >
    > Zabranie niekoniecznie. Ale jakiegoś odszkodowania pewnie tak. Ale to
    > ciężka wojna.

    szkoda mi czasu na wojny, wolę ugody :)
    A jakis przepis, na podstawie którego musieliby mi placic coś w formie abonamentu za
    dzierzawę ?
    (taką jak np w pkt.9)

    dzięki
    pozdr.,
    Andrzej

  • 4. Data: 2004-04-22 00:02:04
    Od: "PAweł" <p...@w...pl@niechcespamu>

    a ja jednak tak łatwo i ugodowo sprawy bym nie odpuscił;- TPSA połozyła
    sobie kabel nawet z nikim(?) a napewno nie z właścicielem tego nie
    uzgadniając, nie mówiąc o uzyskaniu Twojej zgody, , nie naniosła tego na
    mapy i, co najwazniejsze, znacznie obniżyła wartość tej działki ograniczając
    przecież jej walory użytkowe, tzn .uniemożliwiła (a przynajmniej utrudniła)
    zrobienie wjazdu na działkę z drogi publicznej.
    Wg. mnie masz dobre powody do wystapienie o odszkodowanie za tę stratę
    niezależnie od opłaty za używanie Twojej działki pod kabel.

  • 5. Data: 2004-04-22 05:55:25
    Od: Hrabia Mol <k...@t...pl_wytnij.to>

    PAweł wrote:
    > Wg. mnie masz dobre powody do wystapienie o odszkodowanie za tę stratę
    > niezależnie od opłaty za używanie Twojej działki pod kabel...
    ...uprzednio skontaktowawszy się z poprzednim właścicielem działki i
    upewniwszy się, że on już nie został przez TPSA obdarowanym czymś ładnym
    w zamian za wydanie zgody na położenie kabelek.

    --
    ================= Hrabia Mol ========================
    ================== Złe Jedi =========================

  • 6. Data: 2004-04-22 06:18:29
    Od: "Andrzej" <s...@p...onet.pl>

    > a ja jednak tak łatwo i ugodowo sprawy bym nie odpuscił;- TPSA połozyła
    > sobie kabel nawet z nikim(?) a napewno nie z właścicielem tego nie
    > uzgadniając, nie mówiąc o uzyskaniu Twojej zgody, , nie naniosła tego na

    chyba niezupelnie tak napisalem, a przynajmniej nie mialem takiego zamiaru. Gdy
    kupowalem tą
    dzialke, to ten kabel juz tam byl, więc _prawdopodobnie_ tpsa uzyskala od
    poprzedniego wlasciciela
    zgodę ( a może byly to czasy, ze nie musiala?) ale raczej watpie, żeby dostal jakieś
    odszkodowanie w
    tym względzie. No ale myslę, że przegieli kopiąc go na 50 cm tylko, nie mowiąc już o
    mapkach.

    A tak przy okazji, kto ma obowiązek zadbać, żeby ten kabel na mapkach się znalazl:
    TPSA, czy gmina,
    czy geodeci aktualizujacy mapy na zlecenie gminy ?

    pozdr.,
    Andrzej

  • 7. Data: 2004-04-22 06:26:22
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > A tak przy okazji, kto ma obowi?zek zadbać, żeby ten kabel na mapkach się znalazl:
    TPSA, czy gmina,
    > czy geodeci aktualizujacy mapy na zlecenie gminy ?

    Po wszelkich takich robotach wykonuje sie inwentaryzacje. Robia to
    geodeci i chyba oni to zglaszaja ...

  • 8. Data: 2004-04-22 06:33:02
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > 1) Czy musialem powiadamiać kogokolwiek, że robię sobie dojazd do wlasnej dzialki
    (caly dojazd,
    > czyli to co wybralem bylo na moim)? ( w szczegolno?ci TPSA )

    Na wykonanie wjazdu z drogi na dzialke trzeba miec zgode wlasciciela
    drogi.

    > 2) Czy musialem uzyskać od kogokolwiek pozwolenie ? ( w szczegolno?ci TPSA )

    Urzad gminy ..

    > 3) Czy TPSA ma prawo ż?dać ode mnie zaplaty, za wkopanie tego kabla glębiej ?

    Nie.

    > 4) Na jak? glęboko?ć musi zostać wkopany ?

    Nastepne 50 cm ;)

> [...]

    slużebno?ć księgi
    > wieczystej) Pytanie czysto teoretyczne, gdyż nie zamierzam tego robić, bo by mnie

    Nie. To nie jest twoja wlasnosc.

    > 8) Czy mam prawo żadać zabrania tego kabla ? (gdy kupilem dzialke, ten kabel już
    tam byl, ale nie
    > bylo go na mapach, sprawdzalem)

    Tak.

    > 9) Czy mam prawo (skuteczne :) ) ż?dać wymiany użytkowania tego kabla na mojej
    dzialce, w zamian za
    > np. podl?czenie neostrady w miejscu mojego zamieszkania (ten sam rejon)?

    Zadac mozesz nawet sfinansowania podrozy na Ksiezyc ;)

    > Chcialem tylko, aby szybko przyjechali, wkopali kabel i po sprawie, ale jak mnie
    zaczęli straszyć
    > kosztami to chcę być przygotowany merytorycznie do tej rozmowy.

    Moga cie podkablowac do gminy .... ale do tej pory nie poniesli strat,
    wiec nie moga na razie zadac od ciebie pieniedzy.

  • 9. Data: 2004-04-22 08:07:59
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Andrzej wrote:

> [...]
    > ponieważ dzialka jest na zakrecie i droga idzie pod góre, to w ramach
    > wyrównania drogi, powstala mala skarpa miedzy drogą a moją dzialką.

    Pwenie znow podpadne ale swoim zwyczajem podejde od strony PRAKTYCZNEJ.

    Po pierwsze upewnij sie, czy aby na pewno na TWOJEJ dzialce jest ten kabel.

    Czesto sprzedajacy twierdzi, ze granice sa tu i tu... kupujacy wierzy na
    slowo. Na granicy powinny byc wkopane specjalne znaki geodesyjne.

    Zwroc uwage, ze droga czesto jest szersza niz "jezdnia".
    Na mapie ewidencyjnej "droga" to dzialka ktorej uzytek jest "droga"
    Nie cala dziaka musi byc utwardzona. Moze sie zdarzyc, ze po pare nawet
    metrow po obu stronach tego co uwazamy za droge jest owa dzialka.

    Zwroc uwage, ze skarpa powstala podczas (wg ciebie) przebudowy drogi.

    Budowniczowie nie mieli prawa od tak soie pozbawic Cie wjazdu robiac skarpe
    na TWOJEJ dzialce..

> [...]
    > którym leżala tylko żólta taśma) i teraz trochę wystaje po wybraniu tej

    Teraz pytanie na jakich mapach...
    Na jednych mogl byc, a na innych nie..

    Przede wszystkim uewnij sie, czy na pewno jest to na Twojej dzialce..
    W wydziale geodezji (teraz to chyba przy starostwie powiatu) maja aktualne
    mapy do uzgodnien technicznych.

    Boguslaw

  • 10. Data: 2004-04-22 12:32:55
    Od: ostaszm <o...@i...pl>

    kabel telefoniczny powinien byc zakopany na glebokosci co najmniej 80cm