  • 1. Data: 2003-10-02 17:53:56
    Temat: zwolnienie z pracy - czy tak mozna (dluzsze)
    Od: "Marta Cholewinska" <v...@w...pl>

    Kilka dni temu stracilam prace. Ale cala procedura wygladala bardzo dziwnie.
    Prezes poprosil mnie do siebie do pokoju. Wczesniej przygotowywalam dla
    niego zestawienie wiec myslalam ze ma jakies pytania dotyczace zestawienia.
    Okazalo sie ze poprosil mnie do pokoju poniewaz chcial porozmawiac o naszej
    dalszej wspólpracy. Bylam strasznie zaskoczona - wrecz zszkokowana. Nie
    uprzedzil mnie ze rozmowa bedzie dotyczyla wlasnie tego tematu. Moje
    zaskoczenie bylo tym wieksze ze bylam wzorowym pracownikiem i prezes nie
    mial nigdy zastrzerzen co do mojej pracy. Przeciwnie, wyrazal sie o mnie
    pochlebnie. A tu nagle takie zaskoczenie. W pokoju byl zebrany caly zarzad i
    nasza ksiegowa. W sumie 4 osoby. Nie bylo na spotkaniu mojego kierownika
    (pozniej sie okazalo ze cala sytuacja jest rownie zaskoczony jak ja).
    Zaczelam sie strasznie denerwowac. Prezes powiedzial ze jest bardzo dobrze
    mu sie ze mna wspolpracowalo, ze nie ma zadnych zastrzezen do mojej pracy
    ale ze wzgledu na problemy ekonomiczne w firmie musimy sie pozegnac.
    Przedstawil mi dwie propozycje rozwiazania umowy o prace: wypowiedzenie i za
    porozumieniem stron. Bylam zszokowana. NIe wiedzialam co mam powiedziec a co
    dopiero podjac jakakowlwiek decyzje. Prezes zauwazyl moje zdenerwowanie i
    problem w podjeciu decyzji. Zaproponowal zebym poradzila sie ksiegowej,
    poniewaz ona zna sie na rzeczy i powie mi co jest dla mnie korzystniejsze.
    Poradzila wspolnie z jednym z czlonkow zarzadu ze poroumienie stron bedzie
    dla mnie korzystniejsze, bo pracodawca bedzie lepiej na mnie patrzyl. Nie
    powiedziala za to co wtedy trace - odprawe, mozliwosc otrzymywania zasilku
    dla bezrobotnych. Zostalam zmanipulowana. Wykorzystano moj mlody wiek, nie
    znajomosc przepisów i duze zdenerwowanie. Obecnie moja sytuacja wyglada tak
    ze mam prace jeszcze do konca miesiaca i pod jego koniec dostane ostatnia w
    tej firmie pensje. Ale czy oni mogli ze mna tak postapic?? Czy moge w jakis
    sposob domagac sie swoich praw mimo ze podpisalam tak nie korzystny dla
    siebie dokument??? Co moge w tej sytuacji zrobic??? Pomozcie, bo jesli jest
    jakies wyjscie to bede sie domagala swoich praw.
    Pozdrawiam i czekam na pomoc zyczliwych osob
    Marta

  • 2. Data: 2003-10-02 17:57:43
    Temat: Re: zwolnienie z pracy - czy tak mozna (dluzsze)
    Od: "ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > jakies wyjscie to bede sie domagala swoich praw.
    > Pozdrawiam i czekam na pomoc zyczliwych osob

    Myślę, że możesz powołać się na wadę własnego oświadczenia woli w postaci
    błędu - art. 84 k.c. i wnieść do sądu pracy pozew o odprawę
    Pozdrawiam
    Ben

  • 3. Data: 2003-10-02 18:27:35
    Od: Marta Cholewińska <v...@w...pl>

    ben wrote:
> [...]

    <ciach>

    > Myślę, że możesz powołać się na wadę własnego oświadczenia woli w postaci
    > błędu - art. 84 k.c. i wnieść do sądu pracy pozew o odprawę
    > Pozdrawiam
    > Ben

    Gdzie mogę szukac w internecie czegos ta temat tego artykułu zeby sie
    przygotowac na rozmowe z prezesem???
    mam jeszcze jedno pytanie:mam prawo do wystąpienia do Sądu Pracy 7 dni
    od daty podpisania pisma dot. rozwiazania umowy. Ale czy chodzi o 7 dni
    roboczych czy poprotu o 7 dni????
    Bardzo dziekuje za pomoc i pozdrawiam
    Marta

  • 4. Data: 2003-10-02 18:38:16
    Od: "ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > mam jeszcze jedno pytanie:mam prawo do wystąpienia do Sądu Pracy 7 dni
    > od daty podpisania pisma dot. rozwiazania umowy. Ale czy chodzi o 7 dni

    Art. 84. § 1. W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się
    od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli
    było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych
    dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę,
    chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z
    łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej
    nieodpłatnej.
    § 2. Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że
    gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał
    sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny).

    Jeśli chcesz dowiedzieć sie czegoś więcej nt. interpretacji błędu w k.c.
    wejdź do jakiejś księgarni prawniczej (np. Empik) weź jakiś duży komentarz
    do kodesku cywilnego i poczytaj co piszą o art. 84

    CIekawy fragment jednego z orzeczeń Sądu Najwyższego
    Rozważając treść art. 84 KC należy stwierdzić, że konstrukcja uchylenia się
    od oświadczenia woli złożonego innej osobie pod wpływem błędu jest tego
    rodzaju, iż wymaga, by błąd był wywołany przez adresata oświadczenia woli,
    choćby bez jego winy albo by adresat wiedział o błędzie osoby składającej
    oświadczenie lub mógł ten błąd z łatwością zauważyć, a ponadto by błąd był
    istotny zarówno co do okoliczności faktycznych, jak i okoliczności prawnych.
    Wymienione elementy, gdy dotyczą czynności prawnej odpłatnej, muszą wystąpić
    łącznie. Błąd w rozumieniu omawianego przepisu polega albo na mylnym
    wyobrażeniu osoby składającej oświadczenie woli o istniejącym stanie rzeczy,
    albo na mylnym wyobrażeniu o treści złożonego oświadczenia woli. Skuteczne
    więc powołanie się powoda na powyższy przepis mogłoby nastąpić wtedy, gdyby
    wykazał, że wskutek zachowania się pracodawcy był przekonany, że umowa o
    pracę - mimo odmiennego porozumienia - nie ulegnie rozwiązaniu albo że
    wyrażenie przez niego zgody na przekształcenie umowy o pracę z bezterminowej
    w terminową, nie prowadzi do rozwiązania umowy. Trafnie jednak Sądy obu
    instancji uznały, że uchylenie się powoda od skutków jego oświadczenia woli,
    zawartego w porozumieniu z dnia 8 kwietnia 1992 r. dotyczącym stosunku
    pracy, jest niemożliwe.

    Termin 7 dniowy nie dotyczy tej sytuacji. Masz 3 lata na dochodzenie odprawy.
    Najlepiej jak szybko złożysz pracodawcy oswiadczenie o uchyleniu się od skutków
    prawnych swojego oświadczenie złożonego pod wpływem błedu (zgody na
    porozumienie) poproś o podpis na drugim egzemplarzu, że przyjął do wiadomosci a
    jak to nie pomoże złoż pozew o odprawę w odpowiedniej wysokości

    Powodzenia :)
    Ben

  • 5. Data: 2003-10-02 18:51:55
    Od: Marta Cholewińska <v...@w...pl>

    ben wrote:

> [...]
    > porozumienie) poproś o podpis na drugim egzemplarzu, że przyjął do wiadomosci a
    > jak to nie pomoże złoż pozew o odprawę w odpowiedniej wysokości

    Jestem laikiem w tych sprawach i jesli mogłbys mi podpowiedziec jak
    mogloby wygladac takie pismo, które skłoniłoby prezesa do przemyśleń to
    bardzo bym była wdzięczna.
    Dzieki raz jeszcze
    Marta:)

  • 6. Data: 2003-10-02 19:15:23
    Od: Marta Cholewińska <v...@w...pl>

    <ciach>

    > Jestem laikiem w tych sprawach i jesli mogłbys mi podpowiedziec jak
    > mogloby wygladac takie pismo, które skłoniłoby prezesa do przemyśleń to
> [...]

    Chciałam się jeszcze zapytać czy w tej sytuacji prezes od strony prawnej
    moze mnie jeszcze czyms zaskoczyc????!!!
    Pozdrawiam
    Marta

  • 7. Data: 2003-10-02 19:18:19
    Od: "ben" <b...@o...pl>

    > Jestem laikiem w tych sprawach i jesli mogłbys mi podpowiedziec jak
    > mogloby wygladac takie pismo, które skłoniłoby prezesa do przemyśleń to
> [...]
    Po namyśle, lepiej nie składaj tego oświadczenia na piśmie, chyba że chcesz
    spróbować wrócić do pracy. W przeciwnym razie pracodawca będzie mógł później w
    postepowaniu przed sądem powołać się na to, że zaakceptował twoje uchylenie się
    od skutków rozwiązania umowy za porozumieniem stron i powie, że czekał aż
    wrócisz do pracy, ty nie wróciłaś, więc zwolnił cię w trybie dyscyplinarnym
    (art. 52). Mało prawdopodobne, ale możliwe...
    Więc lepiej tylko z nim pogadaj, a jak się nie da przekonać złóż pozew.
    Ben

  • 8. Data: 2003-10-02 19:40:24
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 2 Oct 2003 19:53:56 +0200, "Marta Cholewinska"
    <v...@w...pl> zakodował:

> [...]
    >powiedziala za to co wtedy trace - odprawe, mozliwosc otrzymywania zasilku

    To, jak pracodawca oceni przyczynę odejścia jest bardzo subiektywne -
    jeden uzna, że zwolnienie z przyczyn ekonomicznych to normalka w
    dzisiejszych czasach, inny, że lepsze jest porozumienie.

    Co do odprawy - to ustawa nie uzależnia jej wypłaty od trybu
    rozwiązania umowy. Przy porozumieniu stron też się należy, jeżeli były
    przyczyny ekonomiczne. Problem może polegać co najwyżej na
    udowodnieniu przyczyn. Ale skoro przy całej sprawie było kilku
    świadków, to może to był właśnie błąd prezesa (gdyby było to w cztery
    oczy jeszcze trudniej byłoby udowodnić przebieg rozmowy).

    Czy w ciągu ostatniego miesiąca nie dowiedziałaś się przypadkiem, że
    pracodawca spóźnił się z wypłatą (co jest prawdopodobne przy
    problemach ekonomicznych firmy)? To otwierałoby furtkę do rozwiązania
    umowy bez wypowiedzenia z winy pracodawcy. Działa to podobnie do
    wypowiedzenia umowy przez pracodawcę, tylko od razu idziesz do domu, a
    zamiast wynagrodzenia za okres wypowiedzenia otrzymujesz odszkodowanie
    w tej samej wysokości.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 9. Data: 2003-10-03 05:56:14
    Od: "" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > wypowiedzenia umowy przez pracodawcę, tylko od razu idziesz do domu, a
    > zamiast wynagrodzenia za okres wypowiedzenia otrzymujesz odszkodowanie

    Ja bym tam poszedł na żywioł. Złożył kwity i poszedł do domu. Plus tego jest
    taki, że świadectwo pracy dostać musisz ze wskazaną podstawą rozwiązania
    stosunku pracy czy pracodawca tego chce czy nie. Masz więc papier, że to
    pracodawca Cie "naruszył". Dalej piłka jest po stronie pracodawcy, albo idzie
    do sądu albo sobie odpuszcza. Jeżeli sobie odpuści to problem z głowy. Ponadto
    możesz walić do sądu o wypłatę odszkodowania, tam pracodawca ma wykazać, że nie
    naruszył tych swoich obowiązków, a to może być trudne. Teraz sprawa
    najwazniejsza - przyczyny - wszystkie, które możesz zakwalifikować jako cięzkie
    naruszenie podstawowych obowiązków jego wobec Ciebie. Oczywiście ta wypłata
    wynagrodzenia, ale również inne np. dyskryminacja - ze względu na płeć (np.
    mnuiej zarabiasz niż koledzy - ale to śliska sprawa, więcej musisz robić,
    pracodawca każe Ci robic kawę , albo kupować kwiaty, czy cholera wie co
    jeszcze.) ze względu na wiek (posyłają Cię po fajki albo coś w tym stylu), ze
    względu na wyznanie, prznależność partyjną, czy co tam sobie wymyślisz.
    (wykształcenie itp.). Drugą grupę przyczyn beda stanowiły warunki BHP (może coś
    z monitorami, może nie chce założyć filtrów, albo kupić okularów, albo nie ma
    palarni i palą Ci w pokoju, a Ty nie palisz i to wdycchasz, albo jest zimno,
    albo gorąco, albo nioe było szkolenia okresowego, wstępnego itp.). Ponadto
    przyczyna moż ebyc nie udzielenie urlopu (np. zaplanowanego, albo nie dał Ci 14
    dni po kolei, a w planie - o ile taki u was jest - miał Ci dać). Ponadto
    dowiedx sie w ZUS - ie, może nie zapłacił skkładek, albo zrobił to z
    opóxnieniem. dochhodż ado tego jeszcze obowiązki z art. 94 kp. np. może nie
    prowadzi akt osobowych, no i w ostateczności uniwersalny punkt - nie wpływa na
    kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
    Minu takiego rozwiązania jest taki, że jezeli pracodawca wykaże że rozwiązanie
    było nieuzasadnione to przysługuje mu odszkodowanie od Ciebie (w wysokości
    wynagrodzenia za okres wypowiedzenia).

    Mniej jednak na uwadze, że postępowanie sądowej jest bardzo przewlekłe, a
    świadectwo pracy masz i możesz szukać pracy - nikt nie musi wiedzieć że się
    sądzisz z poprzednim pracodawcą.

    Paweł