    From: "ben" <b...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zwolnienie z pracy - czy tak mozna (dluzsze)
    Date: 2 Oct 2003 20:38:16 +0200

    > <ciach>

    > Gdzie mogę szukac w internecie czegos ta temat tego artykułu zeby sie
    > przygotowac na rozmowe z prezesem???
    > mam jeszcze jedno pytanie:mam prawo do wystąpienia do Sądu Pracy 7 dni
    > od daty podpisania pisma dot. rozwiazania umowy. Ale czy chodzi o 7 dni
    > roboczych czy poprotu o 7 dni????
    > Bardzo dziekuje za pomoc i pozdrawiam
    > Marta

    Art. 84. § 1. W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się
    od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli
    było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych
    dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę,
    chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z
    łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej
    nieodpłatnej.
    § 2. Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że
    gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał
    sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny).

    Jeśli chcesz dowiedzieć sie czegoś więcej nt. interpretacji błędu w k.c.
    wejdź do jakiejś księgarni prawniczej (np. Empik) weź jakiś duży komentarz
    do kodesku cywilnego i poczytaj co piszą o art. 84

    CIekawy fragment jednego z orzeczeń Sądu Najwyższego
    Rozważając treść art. 84 KC należy stwierdzić, że konstrukcja uchylenia się
    od oświadczenia woli złożonego innej osobie pod wpływem błędu jest tego
    rodzaju, iż wymaga, by błąd był wywołany przez adresata oświadczenia woli,
    choćby bez jego winy albo by adresat wiedział o błędzie osoby składającej
    oświadczenie lub mógł ten błąd z łatwością zauważyć, a ponadto by błąd był
    istotny zarówno co do okoliczności faktycznych, jak i okoliczności prawnych.
    Wymienione elementy, gdy dotyczą czynności prawnej odpłatnej, muszą wystąpić
    łącznie. Błąd w rozumieniu omawianego przepisu polega albo na mylnym
    wyobrażeniu osoby składającej oświadczenie woli o istniejącym stanie rzeczy,
    albo na mylnym wyobrażeniu o treści złożonego oświadczenia woli. Skuteczne
    więc powołanie się powoda na powyższy przepis mogłoby nastąpić wtedy, gdyby
    wykazał, że wskutek zachowania się pracodawcy był przekonany, że umowa o
    pracę - mimo odmiennego porozumienia - nie ulegnie rozwiązaniu albo że
    wyrażenie przez niego zgody na przekształcenie umowy o pracę z bezterminowej
    w terminową, nie prowadzi do rozwiązania umowy. Trafnie jednak Sądy obu
    instancji uznały, że uchylenie się powoda od skutków jego oświadczenia woli,
    zawartego w porozumieniu z dnia 8 kwietnia 1992 r. dotyczącym stosunku
    pracy, jest niemożliwe.

    Termin 7 dniowy nie dotyczy tej sytuacji. Masz 3 lata na dochodzenie odprawy.
    Najlepiej jak szybko złożysz pracodawcy oswiadczenie o uchyleniu się od skutków
    prawnych swojego oświadczenie złożonego pod wpływem błedu (zgody na
    porozumienie) poproś o podpis na drugim egzemplarzu, że przyjął do wiadomosci a
    jak to nie pomoże złoż pozew o odprawę w odpowiedniej wysokości

    Powodzenia :)
    Ben