    From: "" <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zwolnienie z pracy - czy tak mozna (dluzsze)
    Date: 3 Oct 2003 07:56:14 +0200

    > Czy w ciągu ostatniego miesiąca nie dowiedziałaś się przypadkiem, że
    > pracodawca spóźnił się z wypłatą (co jest prawdopodobne przy
    > problemach ekonomicznych firmy)? To otwierałoby furtkę do rozwiązania
    > umowy bez wypowiedzenia z winy pracodawcy. Działa to podobnie do
    > wypowiedzenia umowy przez pracodawcę, tylko od razu idziesz do domu, a
    > zamiast wynagrodzenia za okres wypowiedzenia otrzymujesz odszkodowanie
    > w tej samej wysokości.

    Ja bym tam poszedł na żywioł. Złożył kwity i poszedł do domu. Plus tego jest
    taki, że świadectwo pracy dostać musisz ze wskazaną podstawą rozwiązania
    stosunku pracy czy pracodawca tego chce czy nie. Masz więc papier, że to
    pracodawca Cie "naruszył". Dalej piłka jest po stronie pracodawcy, albo idzie
    do sądu albo sobie odpuszcza. Jeżeli sobie odpuści to problem z głowy. Ponadto
    możesz walić do sądu o wypłatę odszkodowania, tam pracodawca ma wykazać, że nie
    naruszył tych swoich obowiązków, a to może być trudne. Teraz sprawa
    najwazniejsza - przyczyny - wszystkie, które możesz zakwalifikować jako cięzkie
    naruszenie podstawowych obowiązków jego wobec Ciebie. Oczywiście ta wypłata
    wynagrodzenia, ale również inne np. dyskryminacja - ze względu na płeć (np.
    mnuiej zarabiasz niż koledzy - ale to śliska sprawa, więcej musisz robić,
    pracodawca każe Ci robic kawę , albo kupować kwiaty, czy cholera wie co
    jeszcze.) ze względu na wiek (posyłają Cię po fajki albo coś w tym stylu), ze
    względu na wyznanie, prznależność partyjną, czy co tam sobie wymyślisz.
    (wykształcenie itp.). Drugą grupę przyczyn beda stanowiły warunki BHP (może coś
    z monitorami, może nie chce założyć filtrów, albo kupić okularów, albo nie ma
    palarni i palą Ci w pokoju, a Ty nie palisz i to wdycchasz, albo jest zimno,
    albo gorąco, albo nioe było szkolenia okresowego, wstępnego itp.). Ponadto
    przyczyna moż ebyc nie udzielenie urlopu (np. zaplanowanego, albo nie dał Ci 14
    dni po kolei, a w planie - o ile taki u was jest - miał Ci dać). Ponadto
    dowiedx sie w ZUS - ie, może nie zapłacił skkładek, albo zrobił to z
    opóxnieniem. dochhodż ado tego jeszcze obowiązki z art. 94 kp. np. może nie
    prowadzi akt osobowych, no i w ostateczności uniwersalny punkt - nie wpływa na
    kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
    Minu takiego rozwiązania jest taki, że jezeli pracodawca wykaże że rozwiązanie
    było nieuzasadnione to przysługuje mu odszkodowanie od Ciebie (w wysokości
    wynagrodzenia za okres wypowiedzenia).

    Mniej jednak na uwadze, że postępowanie sądowej jest bardzo przewlekłe, a
    świadectwo pracy masz i możesz szukać pracy - nikt nie musi wiedzieć że się
    sądzisz z poprzednim pracodawcą.

    Paweł