  • 31. Data: 2003-08-06 12:20:46
    Temat: Re: udostepniane lacza a maskarada? [OT]
    Od: andrzej <a...@w...pl>

    W artykule <bgqr8o$rpr$1@panorama.wcss.wroc.pl> Gacek napisał(a):

    > postawil
    > No to dwa przyklady - naturalnie trzymajac sie zalozenia ze ktos stawiac
    > sobie FW przed swoim kompem zrobi to zle.
    > 1) wpisze sobie jako IP ip bramki dla wiekszej liczby komputerow
    > wpietych do tego samego switcha (huba)

    no i co?

    > 2) zacznie rozdawac adresy (dhcpd) i rozkonfiguruje pozostale komputery.

    a co to ma wspolnego z "fajerwolem"?
    na tej zasadzie to mozesz argumentowac, ze wepnie koniec kabla do
    gniazdka 220(?:)V zeby na lewo kogos po sieci polaczyc.

    > Przyklad ze provider ktory nie pozwolil na postawienie FW bedzie
    > odpowiadal za szkody powstale w przypadku wlamania jest tez szczegolny
    > bo nie zdarza sie przeciez co 5 minut zeby ktos wlamal Ci sie do
    > komputera i zniszczyl jakies niezwykle cenne dane.

    jesli "provider" zabrania stawiania FW to qhcn nie provider.
    pozdrawiam Andrzej

  • 32. Data: 2003-08-06 12:22:09
    Od: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>

    Gacek wrote:
    > No to dwa przyklady - naturalnie trzymajac sie zalozenia ze ktos stawiac
    > sobie FW przed swoim kompem zrobi to zle.
    [ciap]

    Przecież to samo co piszesz można równie dobrze zrobić na dedykowanej
    jako fw stacji, jak i na zwykłej stacji roboczej z Windowsem czy (w
    ogólności) jakimkolwiek innym systemem.

> [...]
    > bo nie zdarza sie przeciez co 5 minut zeby ktos wlamal Ci sie do
    > komputera i zniszczyl jakies niezwykle cenne dane.

    Szczególny? Żeby zniszczyc ważne dane nie trzeba włamań co pięć minut.
    Wystarczy jedno a skuteczne.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 33. Data: 2003-08-06 12:27:22
    Temat: Re: udostepniane lacza a maskarada?
    Od: "Gacek" <N...@A...pl>

    "Marcin Debowski" <a...@n...net> wrote in message

    > To ma drugorzędne znaczenie - co ma główne, to to, że w ramach danych
    > warunków technicznych zdefiniowanych w umowie mogę robić z moim
    kawałkiem
    > łącza co mi się podoba w tym np. je wysycać do granic udostępnionych
    przez
    > operatora i to jest moja sprawa czy będę to robił jednym komputerem
    czy
    > małą domową podsiecią. W końcu co za różnica co i jak ciągnę skoro
    umowa
    > pozwala mi ciągnąć? Takie ograniczenia ilości kompów to zwykły,
> [...]

    Wedlug mnie ma i to sporo. Provider przylaczajac abonentow przewiduje
    jakies pasmo na N komputerow z tego pasma korzystajacych. Pomijajac
    sposob podzialu tego pasma (czy na rowno na uzytkownikow, czy priorytety
    na poszczegolne uslugi itp) kazdy dostaje srednio Lacze/N. W momencie
    gdy wpinaja sie "nielegalnie" nastepne komputery ("bo przeciez mamusia w
    kuchni ciagnie sobie tylko jeden film i kilka mp3ek") lacze zaczyna byc
    Laczem / N+(cholera wie ile).
    W momencie gdybys placil za konkretna przepustowosc faktycznie nikogo
    nie bedzie obchodzic co sobie z nia robisz, ale w wieksosci przypadkow
    tak nie jest.
    Nie widzialem w umowie zadnego providera zeby sie zgadzal na "ile sie
    chce" kompow w mieszkaniu. Chyba ze masz tu jakis przyklad ?

    Pozdrawiam,
    Gacek

  • 34. Data: 2003-08-06 12:33:21
    Od: "Gacek" <N...@A...pl>

    "Czarek Gorzeński" <c...@s...art.pl> wrote in message
    <ciach>

    > ^^^^^^^^^^^^^
    >
    > Ja tam wyraźnie widzę "fw na linuxie".

    Nie jestem wrogiem linuxa - pisze tak bo tak bylo w pierwszym poscie na
    ten temat:

    zadzwonilem dzis do mojego providera internetowego i dowiedzialem sie,
    ze wg
    nich nie wolno mi postawic sobie w domu firewall' a linuxowego i za nim

    Pozdrawiam,
    Gacek

  • 35. Data: 2003-08-06 17:52:35
    Od: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>

    Gacek wrote:
    > Nie widzialem w umowie zadnego providera zeby sie zgadzal na "ile sie
    > chce" kompow w mieszkaniu. Chyba ze masz tu jakis przyklad ?

    AFAIK SDI TP S.A.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 36. Data: 2003-08-06 21:53:54
    Od: "Gacek" <N...@A...pl>

    > AFAIK SDI TP S.A.
    I ta piekna tradycje utrzymali przy neostradzie.
    A jesli nie - to pewnie zgadniesz dlaczego ?

    Pozdrawiam,
    Gacek

  • 37. Data: 2003-08-06 21:56:41
    Od: andrzej <a...@w...pl>

    W artykule <bgrtdi$5jk$1@panorama.wcss.wroc.pl> Gacek napisał(a):

    > I ta piekna tradycje utrzymali przy neostradzie.
    > A jesli nie - to pewnie zgadniesz dlaczego ?

    co ma zgadywac? Utrzymali, bo czemu by nie? Mozesz sobie do neostrady
    podlaczyc tyle kompow ile sobie zyczysz (w obrebie lokalu)
    pozdrawiam Andrzej

  • 38. Data: 2003-08-06 22:07:10
    Od: "Gacek" <N...@A...pl>

    > co ma zgadywac? Utrzymali, bo czemu by nie? Mozesz sobie do neostrady
    > podlaczyc tyle kompow ile sobie zyczysz (w obrebie lokalu)
    Zgadza sie, ale juz w obrebie lokalu. W momencie gdy na SDI to moglo byc
    osiedle. (zwykle bylo to kilka/kilkanascie mieszkan).

    Gacek

  • 39. Data: 2003-08-06 22:33:21
    Od: andrzej <a...@w...pl>

    W artykule <bgru6e$5ra$1@panorama.wcss.wroc.pl> Gacek napisał(a):
    > Zgadza sie, ale juz w obrebie lokalu.

    o ile sobie przypominam, problem byl w "dodatkowym" komputerze jednego
    usera. Zaden (powazny) provider nie wnika co sobie podlaczysz do
    kabelka, ktory Ci dostarczyl. Tym bardziej nie wnikaja w oprogramowanie
    jakiego chcesz uzywac (np. firewall).
    1. Najwieksze zagrozenia sa "wewnatrz"
    2. "Fajerwol u kazdego usera" znacznie ogranicza mozliwosci
    potencjalnych atakow
    3. Jesli jakis (poroniony) provider zabrania instalowania ognioscianek
    poszczegolnym userom, to (pomijajac jego brak kompetencji) niech wezmie
    na siebie odpowiedzialnosc za ew. szkody. A moga byc takie:
    Franek i Janek jako userzy dogadali sie. Franek "posiada" na dysku
    "wazne i kosztowne" dane. Janek zaprasza(;) do siebie znajoma z
    dwunastoletnim synem i by im nie przeszkadzal sadza go przed komputerem.
    Synek bawiac sie niszczy dane Franka (no bo Windows, netbios brak
    ognioscianki.... Praktycznie to nawet nie jest wlamanie). I teraz
    pytanie. Chcialbys jako provider ponosic koszty? Jestes w stanie
    udowodnic wyludzenie?
    pozdrawiam Andrzej

  • 40. Data: 2003-08-07 05:16:33
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bgqrjr$rv5$1@panorama.wcss.wroc.pl>, Gacek wrote:
    > A zwykly FW softwarowy by jej nie zapewnil ? Czy ataki na komputery

    Tak samo skutecznie? Zdecydowanie nie. W końcu to działa często też na
    zasadzie że FW pada (a paść może różnie) i odcina sieć lokalną która jest
    już bezpieczna. A tak to pada komputer sieci lokalnej na ktorym coś
    właśnie masz lub robisz ze wszystkimi tego potencjalnymi skutkami.

    > zdarzaja sie az tak czesto i sa az tak skuteczne ze kazdy normalny
    > uzytkownik sieci musi miec dwa komputery - jeden jako fw ?

    Z mojego doświadczenia wynika mi niestety że każdy normalny użytkownik
    sieci (komputera):
    - nie myśli o robieniu backupów póki nie znikną mu ważne
    dokumenty/listy/cokolwiek.
    - nie myśli o zabezpieczeniu kompa zanim mu sie ktoś nie włamie lub wirus
    nie narobi szkód.

    Nie wszyscy chcą być normalym użytkownikiem sieci, wiesz? Dlaczego im w
    tym przeszkadzać skoro raczej więcej w tym dobrego niż złego?

    > Chocby wytnie sam siebie - i dzowni do providera ze nie ma sieci na
    > kompie. Takie rzeczy sie zdarzaja.

    Jasne. I tu bez cienia watpliwości powinno się go obciążyć kosztami za
    doprowadzenie jego kawałka sieci (lub ogólnie tego co zniszczył) do
    użytku.

    --
    Marcin