  • 41. Data: 2003-08-07 05:29:38
    Temat: Re: udostepniane lacza a maskarada? [OT]
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bgqjvd$psp$2@atlantis.news.tpi.pl>, andrzej wrote:
    > nie potrafie sobie wyobrazic, jaki moze miec wplyw na siec (zew.) zla
    > konfiguracja fajerwola (na czymkolwiek)..., najwyzej user, ktory go postawil
    > sam sie odetnie (oczywiscie przy zalozeniu, ze prowajder to nie
    > "dwunastolatek" po lekturze "Cdaction")
    >
    > a to nie ma nic wspolnego ze "zle skonfigurowanym fajerwolem" u usera...

    Może mieć. Rzecz jasna zależy od samej sieci (fizycznie i softwarowo).
    Do FW przychodzi jakiś pakiet i to od jego konfiguracji zależy co on sobie
    z nim zrobi. W danym węźle sieci mogą to być równiez pakiety nieadresowane
    do naszego komputera. Mozesz zdefiniować sieć lokalną na podsieciach
    pokrywających się z podsieciami operatora. Można narozrabiać na wiele
    sposobów, ale akurat platforma softwarowa tu za dużo nie robi, bo pod
    jakimś win2k tez zapewne można podobnie.

    --
    Marcin

  • 42. Data: 2003-08-07 06:02:25
    Temat: Re: udostepniane lacza a maskarada?
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bgqs7c$s4q$1@panorama.wcss.wroc.pl>, Gacek wrote:
    > Wedlug mnie ma i to sporo. Provider przylaczajac abonentow przewiduje
    > jakies pasmo na N komputerow z tego pasma korzystajacych. Pomijajac
    > sposob podzialu tego pasma (czy na rowno na uzytkownikow, czy priorytety
    > na poszczegolne uslugi itp) kazdy dostaje srednio Lacze/N. W momencie
    > gdy wpinaja sie "nielegalnie" nastepne komputery ("bo przeciez mamusia w
    > kuchni ciagnie sobie tylko jeden film i kilka mp3ek") lacze zaczyna byc
    > Laczem / N+(cholera wie ile).

    Tzn nie rozumiem, jeśli mamusia pociagnie kabelki audio z głównego kompa
    to będzie ajka, a jeśli pójdzie to siecią to będzie be? Akurat w tym
    firtlu MZ popełniasz błąd sądząc że domowa sieć lokalna wygeneruje dużo
    większy ruch niż pojedyńczy komputer. Jakie są w PL przecietne łącza stałe
    dla użytkowników domowych? 64-128kbs, czyli 8-16kBs? To jak se ta mamuska
    zacznie czegos słuchac to ile zostanie z pasma?

    > W momencie gdybys placil za konkretna przepustowosc faktycznie nikogo
    > nie bedzie obchodzic co sobie z nia robisz, ale w wieksosci przypadkow
    > tak nie jest.

    Ale w wiekszości przypadków (jak zgaduję) w umowach nie ma stwierdzenia że
    nie wolno ciągnąć np. całą mocą przez dobę. A jeśli jest to wtedy jest to
    zwyczajnie powiedziane (i masz limit na ilość danych). To co mnie
    w tym momencie obchodzi że operator sobie coś tam założył? Przecież mogę
    pociagnąć jakieś CD np. rh9, pelna dystrybucja na pełnym 64kbs będzie szła
    ca 5 dób i będzie to zgodne nawet z omawianym chorym regulaminem.

    Szczerzę i serdecznie watpię aby to była troska o łącze. Zbyt wielu takich
    fajnych operatorów umożliwa podłączenie, odpłatnie rzecz jasna, kolejnego
    punktu. Ile rodzin zdecyduje się na sieć lokalną? Więcej niż 5%? O ile w
    takim punkcie sieci wzrośnie ruch (dla pojedyńczej rodziny) 10%? To
    są śmieszne liczby.

    --
    Marcin

  • 43. Data: 2003-08-07 09:39:42
    Od: andrzej <a...@w...pl>

    W artykule <2...@z...router> Marcin Debowski napisał(a):

    > Może mieć. Rzecz jasna zależy od samej sieci (fizycznie i softwarowo).
    [...]

    FW do "tego" nic nie ma. FW jest jak drzwi. Moga byc otwarte, zamkniete
    lub moze ich nie byc. Jest prawda, ze user moze namieszac w sieci, ale
    nie fajerwolem. A wrecz fajerwole u innych userow moga minimalizaowac
    skutki niektorych dzialan.
    pozdrawiam Andrzej
    ps. Oczywiscie pomijam przypadki, ze w celu podniesienia bezpieczenstwa
    "fizycznego", ktos umiescil fajerwola sprzetowego w akwarium z
    piraniami. Wtedy faktycznie, mozna sie zgodzic, ze zle uzyty fajerwol
    zaklocil dzialanie sieci (choc jesli to np. radiowka to tez nie:)

  • 44. Data: 2003-08-07 09:46:34
    Od: andrzej <a...@w...pl>

> [...]

    piraniami. Wtedy faktycznie, mozna sie zgodzic, ze zle uzyty fajerwol
    zaklocil dzialanie sieci (choc jesli to np. radiowka to tez nie:)
    ps. Zalozylem tez, ze fajerwol jednak tylko: puszcz nie puszcz
    (ignoruje), bo od tego jest;)

  • 45. Data: 2003-08-07 09:57:39
    Od: r...@r...pl

    chcialbym zauwazyc, ze dyskusja w tym watku poszla gdzies w bok od chyba
    zasadniczego problemu.

    posiadanie firewalla (oprogramowania) nie jest rownoznaczne
    z udostepnianiem lacza.
    FW mozna miec na JEDYNYM komputerze podlaczonym do sieci i tak samo
    jak w towarzystwie innych komputerow knocic lub nie - wiec imho
    nie jest ot istota problemu udostepniania lacza kilku komputerom
    (czy to w jednym pokoju, domu, bloku czy wrecz na jednej ulicy ;-)).
    Knocic mozna tez bez firewalla i to nawet czesto znacznie bardziej
    i znacznie latwiej. (ale to nie jest problem zwiazny z pytaniem).

    udostepniac mozna przez inna karte sieciowa wiec do providera podlaczony
    jest dokladnie jeden komputer, a nie trzy. co jest JESZCZE podlacozne do tego
    komputera - to inna (albo i nie) sprawa.

    I czy to jest legalne - to jest chyba wlasciwe pytanie, nie ma co o
    FW jako takim i tym, ze ktos moze cos popsuc provierowi rozprawaic.
    Bez udostepniania moze tak somo popsuc.

    Czy wolno do komputera zsieciowanego podlaczyc 3 inne?
    w tym samym pokoju? w tym samym mieszkaniu? w tym samu bloku ;-) ?
    czy mozna od niego podlaczyc modem i zdzwaniac sie z kims?
    A jesli sie poustawia routingi, to ten ktos przez modem poprzez nasz
    (JEDYNY) komputer tez moze przejsc do Internetu itd. i co? jest to nielegalne?
    A czy wolno mi posadzic sasiadke do mojego jedynego komputera i pozwolic
    jej poklikac?
    Gdzie jest granica absurdu w ograniczaniu klienta?
    czy wolno mi myszka klikac w IE skoro jest ona (myszka) zasadniczo odrebnym
    urzadzeniem od mojego komputera, a wolno mi uzywac w sieci jednego urzadzenia?
    :)))
    Czy na tym jedynym slusznym komputerze wolno mi na raz odpalic 3 sztuki IE
    :)))?

    Nie wiem, nie pytam retorycznie. Trzeba popatrzec w to, co jest w umowie,
    zdefiniowac pojecie pojedynczego podlaczonego komputera (czy jak to bedzie
    ujete w umowie) i juz.

    pozdrawiam

    romekk

  • 46. Data: 2003-08-07 10:06:08
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bgt6ou$srb$1@atlantis.news.tpi.pl>, andrzej wrote:

    > [...]
    > FW do "tego" nic nie ma. FW jest jak drzwi. Moga byc otwarte, zamkniete
    > lub moze ich nie byc. Jest prawda, ze user moze namieszac w sieci, ale

    Może w podręcznikowej definicji bo w rzeczywistym FW np. postawionym na
    iptables czy ipchains jest trochę więcej regułek niż te 3 i mogę robić
    chociażby forwarding czy postrouting pakietów na czym zresztą opiera się
    maskarada. Ale chyba czas juz zejść z tematu bo nas lada chwila zjedzą :)

    Marcin

  • 47. Data: 2003-08-07 10:26:53
    Od: andrzej <a...@w...pl>

    W artykule <g...@z...router> Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > maskarada. Ale chyba czas juz zejść z tematu bo nas lada chwila zjedzą :)

    1. Tak (ale upraszczalem)
    2. Bez obaw. Na tej grupie na pytanie dot. prawa jest w zlym tonie nie
    ocenic moralnej postawy pytajacego, wyksztalcenia, pozycji
    spolecznej...:)
    pozdrawiam Andrzej
    ps. oczywiscie EOT:)

  • 48. Data: 2003-08-11 07:00:00
    Od: "Sasza" <s...@p...onet.pl>

    Dla mnie odbieranie
    > poczty na jednym kompie i ciagle przenoszenie danych do drugiego recznie
    > byloby strasznie klopotliwe.

    Przeciez mozna w Outlook Express (ktorego uzywasz) ustawic opcje, aby nie
    kasowac maili z serwera. I wtedy odbierasz tylko przez internet.

    Sasza

  • 49. Data: 2003-08-11 09:19:47
    Od: "Robert Sadłowski" <r...@i...pl>

    Użytkownik "Sasza" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Dla mnie odbieranie

    > Przeciez mozna w Outlook Express (ktorego uzywasz) ustawic opcje, aby nie
    > kasowac maili z serwera. I wtedy odbierasz tylko przez internet.

    A czy to cokolwiek rozwiazuje. Po pierwsze, outlook wtedy bedzie chcial
    ciagle zgrywac te same maile.. Po drugie skrzynka bedzie mi sie szybko i
    systematycznie zawalala.. Po trzecie: i mam niby co chwile przelanczac
    kabelek od modemu od jednego kompa do drugiego zeby i na jednym i na drugim
    miec aktualne dane ???
    Dzieki za pomoc ;))) "Troche" nie o to chodzi.