  • 1. Data: 2003-08-01 20:30:25
    Temat: DZIERZAWA PRZEDSIEBIORSTWA
    Od: "Sebastian T." <s...@p...onet.pl>

    Witam...
    Otrzymalem pismo od pracodawcy o tresci:
    Informuje Pana(i) ....., że z dniem ....... stosownie do art.23(1) Kodeksu
    pracy, na mocy umowy dzierżawy z dnia ..... następuje przejęcie zakładu
    pracy przez nowego pracodawcę.
    Wszelkie prawa i obowiązki dotychczasowego Pracodawcy X z siedzibą w
    ..., przejmuje nowy Pracodawca Y z siedziba w .... .
    W związku z powyższym od dnia .... bedzię Pan świadczyć pracę na rzecz
    nowego rpacodawcy spółki Y, który jest związany dotychczasowymi warunkami
    zawartych umów o pracę.
    W terminie jednego miesiaca od dnia niniejszego zawiadomienia moze Pan
    bez wypowiedzenia za siedmiodniowym urpzedzeniem rozwiazac nawiazany
    stosunek pracy.
    Z tytulu rozwiazania przez Pana stosunku pracy nie przysluguje Panu
    odszkodowanie w wysokosci wynagrodzenia za okres wypowiedzenia, o ktorym
    mowa w art. 36(1) Kodeksu pracy oraz odprawa o ktorej mowa w ustawie z dnia
    28 grudnia 1989r. o szczegolnych zasadach rozwiazywania z pracownikami
    stosunkow pracy z przyczyn dotyczacych zakladu pracy (teskt jednolity
    Dz..U.2003. nr 112. poz 980 z pozn. zm).
    Wszelkie pozstale postanowienia umowy o prace pozostaja bez zmian.

    --------------------------------------

    W zwiazku z otrzymaniem powyzej cytowanego zawiadomienia nasuwaja mi sie
    nastepujace pytania:
    1. Co to znaczy przejecia zakladu X przez zaklad Y na mocy ustawy dzierzawy?
    Czy w zwiazku z tym dalje nie powinien platnikiem wynagrodzen byc zaklad X,
    ktory dzierzawi pracownikow i cale mienie zakladowi Y, ktory to powinien
    placic zakaldowi X okreslony "czynsz" (podobnie jak dzierzawa lokalu itp)?
    2. W przypadku mojej nieakceptacji zakladu Y i wypowiedznia umowy dlaczego
    nie nalezy mi sie odprawa skoro przejecie zakladu nastapilo w wyniku
    uciekania od kosztow (czynnik ekonomiczny z winy pracodawcy). Tym bardziej
    ze art.23 ale juz nie paragraf 1 mowi o tym, ze w przypadku braku akceptacji
    pracownik moze wypowiedziec umowe i wtedy rozwiazanie umowy nastepuje z winy
    pracodawcy a nie pracownika, a co za tym idzie powinna byc wyplacona
    odprawa?
    3. Czy w przypadku przejecia firmy X przez Y na w/w opisanych zasadach, w
    przypadku umowy na czas nieokreslony, bedzie nalezala mi sie odprawa gdy
    firma Y bedzie chciala mnie zwolnic (czas pracy ponad 2 lata - w zwiazku z
    tym nalezalaby mi sie odprawa) w kontekscie iz pracowalem w firmie X ponad 2
    lata a firma Y przejmuje wszelkie prawa i obowiazki z firmy X?

    Dziekuje za wyczerpujace odpowiedzi.

  • 2. Data: 2003-08-04 15:28:13
    Temat: Re: DZIERZAWA PRZEDSIEBIORSTWA
    Od: "Jona" <j...@p...fm>

    Użytkownik "Sebastian T." <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > placic zakaldowi X okreslony "czynsz" (podobnie jak dzierzawa lokalu itp)?

    To znaczy wejście nowego pracodawcy we wszystkie prawa i obowiązki
    pracodacy dotychczasowego.
    Implikacją tego jest przecząca odpowiedź na twoje pytanie.
    Co do charakteru przejścia, to jest on regulowany umową. Jesli umowa
    dzierżawy stanowi, iż jej przedmiotem jest tylko mienie to nie ma mowy
    o art. 23 kc, ale w jeśli mowa o dzierżawie przedsiębiorstwa wraz z jego
    pracownikami to taki przepis znajdzie zastosowanie.
    Poza tym możesz zawsze wnieść o ustalenie istnienia takiego prawa
    1999.07.01 wyrok SN U N I PKN 133/99 OSNAP 2000/18/687
    glosa częściowo aprobująca: Kuczyński T. OSP 2001/4/57

    1. Pracownik ma interes prawny w rozumieniu art. 189 KPC w ustaleniu
    istnienia stosunku pracy z określonym

    podmiotem w następstwie zdarzenia wyczerpującego znamiona art. 231 KP.

> [...]
    winy
    > pracodawcy a nie pracownika, a co za tym idzie powinna byc wyplacona
    Popatrz co mówi orzecznictwo na ten temat
    2001.02.02 wyrok SN I PKN 228/00 OSNAP-wkł. 2001/16/8

    Rozwiązanie umowy o pracę przez pracownika na podstawie art. 231 § 4 KP nie
    wyklucza nabycia prawa do odprawy pieniężnej z art. 8 ustawy z dnia 28
    grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami
    stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz o zmianie
    niektórych ustaw (Dz. U. z 1990 r. Nr 4, poz. 19 ze zm.), jeżeli spełnione
    są pozostałe jej przesłanki, a w szczególności, gdy wyłączną przyczyną
    złożenia przez pracownika oświadczenia woli były okoliczności określone w
    art. 1 ust. 1 tej ustawy, a równocześnie następowało zmniejszenie
    zatrudnienia.

> [...]
    2
    > lata a firma Y przejmuje wszelkie prawa i obowiazki z firmy X?
    Tak. Liczy Cię się ciągłość pracy tak jakbyś pracował dla dotychczasowego
    pracodawcy. Dla ciebie jako pracownika przejście zakładu w sensie twoich
    praw pracowniczych nie rodzi żadnych negatywnych konsekwencji.
    Inna sprawa to kwestia samej odprawy. Od lipca tego roku zmieniły się
    warunki jej przyznawania.
    Pracodawca musi zatrudniać powyżej 20 pracowników, aby ustawa o szególnych
    zasadach .... go dotyczyła.
    Wysokość odprawy - 2 miesięczne odszkodowanie gdy pracowałeś od 2 do 8 lat u
    danego pracodawcy (za takowego uważa się także tego do którego przeszłeś na
    podstawie art. 231 kp.
    UWAGA: przy art. 10 ustawy o szczególnych zasadach ... dyskusyjne jest to,
    iż stosuje się to tylko do pracodawców zatarudniających powyżej 20
    pracowników,
    gdyż nie ma odwołania do zakładów określonych w art 1 tejże ustawy (a więc z
    limitem pracowniczym) , a jest tylko zapis ogólny o zakładach pracy, co
    nasuwa uzasadnioną tezę iż wbrew temu co sie mówi ogólnie, przy zwolnieniach
    indywidualnych z przyczyn pracowniczych limit pracowników nie obowiązuje i
    każdy przedsiębiorca (także ten zatrudniający mniej niż 20 pracowników)
    winny jest płacić odprawę.

    > Dziekuje za wyczerpujace odpowiedzi.

    Proszę
    Jona

  • 3. Data: 2003-08-04 15:31:53
    Od: "Jona" <j...@p...fm>

    przepraszam, winno być z przyczyn ekonomicznych, a nie pracowniczych :))