  • 1. Data: 2010-05-08 11:32:48
    Temat: [prawo pracy] rozwiązanie umowy.
    Od: SlaVa <s...@g...com>

    Witam.

    Mam takie pytanie odnośnie prawa pracy i rozwiązania umowy bez
    zachowania terminu wypowiedzenia.
    Termin obowiązujący zgodnie z umową to 2 tygodnie, lecz wolałbym z
    niego nie korzystać, bo zależy mi na czasie i wolałbym rozwiązać umowę
    za porozumieniem stron. Niestety kierowniczka "jest jaka jest" i może
    nie zgodzić się na takie warunki.
    Zgodnie z prawem, wypowiedzenie dostarczone w poniedziałek liczy się
    od następnego tygodnia, czyli faktycznie wypowiedzenie będzie trwać
    prawie 3 tygodnie.

    Inna możliwość to rozwiązanie umowy bez zachowania okresu
    wypowiedzenia, czyli tak zwana dyscyplinarka. I tutaj mam problem,
    wiem że można rozwiązać umowę z pracownikiem bez zachowania okresy
    wypowiedzenia, ale czy tak samo może zrobić pracownik? Jeżeli tak, to
    trzeba by było podać powód takiego wypowiedzenia?
    I pytanie, czy brak przeszkolenia pracownika w zakresie BHP jest
    powodem, dla którego pracownik może rozwiązać umowę bez okresy
    wypowiedzenia? Pracuję w firmie od październik 2009 i po kilku
    "upomnieniach" się o przeprowadzenie szkolenia BHP do tej pory go nie
    miałem (wiem, że to generalnie tylko formalność, ale wymagalna
    prawem ;) )

    Ktoś może mi udzielić jakiejś konkretnej informacji?
    Dodam, że chcę zmienić pracę z powodów takich, że kierowniczka stosuje
    mobbing (zastanawiam się nad zgłoszeniem tego) no i jej kultura
    osobista pasuje bardziej do budki na bazarze niż do międzynarodowej
    firmy, ale to już inna kwestia ;)

    Pozdrawiam
    SlaVa

  • 2. Data: 2010-05-08 13:15:06
    Temat: Re: [prawo pracy] rozwiązanie umowy.
    Od: gacek <g...@w...pl>

    SlaVa wrote:
    > Zgodnie z prawem, wypowiedzenie dostarczone w poniedziałek liczy się
    > od następnego tygodnia,

    A możesz więcej na ten temat?

> [...]
    > mobbing (zastanawiam się nad zgłoszeniem tego) no i jej kultura
    > osobista pasuje bardziej do budki na bazarze niż do międzynarodowej

    Dwa tygodnie to nie jest dwa lata, żeby aż tak bardzo kombinować.
    Sytuacja, w której przychodzisz do zakładu i nie kiwasz palcem do czasu
    przeszkolenia BHP wcale nie musi być taka zła.

    Są sprawy, które załatwia się na pograniczu prawa. Przygotowujesz list
    do PIPu (BHP) i prokuratury (mobbing), dajesz kierowniczce do
    przeczytania i albo rozstajemy się za porozumieniem, albo mam po drodze
    skrzynkę i tłumacz się babo.

    gacek

  • 3. Data: 2010-05-08 14:57:14
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości
    .googlegroups.com SlaVa
    <s...@g...com> pisze:

> [...]
    > Zgodnie z prawem, wypowiedzenie dostarczone w poniedziałek liczy się
    > od następnego tygodnia, czyli faktycznie wypowiedzenie będzie trwać
    Nie, będzie trwać normalnie - czyli 2 tygodnie. (To istotne)

> [...]
    > wypowiedzenia, ale czy tak samo może zrobić pracownik? Jeżeli tak, to
    > trzeba by było podać powód takiego wypowiedzenia?
    Tak.

    > I pytanie, czy brak przeszkolenia pracownika w zakresie BHP jest
    > powodem, dla którego pracownik może rozwiązać umowę bez okresy
    > wypowiedzenia?
    IMO - tak. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie
    bezpieczeństwa i higieny w zakładzie pracy. Brak przeszkolenia stanowi
    niedopełnienie tego obowiązku (z pewnymi ograniczeniami pracodawca szkolenie
    może wykonać samodzielnie).
    Zobacz:
    - art. 207 § 3 Kodeksu pracy.
    - § 10 ust. 2, § 11 ust. 5, § 13 oraz § 14 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia
    Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w
    dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 180, poz.1860 z późn.
    zm.).

    > Dodam, że chcę zmienić pracę z powodów takich, że kierowniczka stosuje
    > mobbing
    O tym czy to robi orzeka sąd.
    Masz jakieś dowody na poparcie tezy o mobbingowaniu cię?

    > (zastanawiam się nad zgłoszeniem tego) no i jej kultura
    > osobista pasuje bardziej do budki na bazarze niż do międzynarodowej
    > firmy, ale to już inna kwestia ;)
    Wg mnie to jest część tej samej kwestii.

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2010-05-08 15:01:08
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    Aha - nie wygłup się pod wpływem nonsensownych rad.
    Z mobbingiem to nie do prokuratury, to sprawa cywilna.
    Powództwo cywilne do sądu pracy.
    Ale to są trudne sprawy i wymagają naprawdę solidnego, "twardego" materiału
    dowodowego.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2010-05-08 16:02:38
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

[...]

    =================================

    zastanow sie jak bys zareagowal gdyby przyszla do Ciebie ta kierowniczka w
    poniedzialek. Na 3 minuty przed rozpoczeciem pracy i oswiadczyla: "wiesz, no
    w sumie to moze bysmy sie dogadali, spierdalaj do domu za porozumieniem
    stron".

    Jak bys sie czul ? Nie mialbys wrazenia, ze jestes smieciem, ktorego nikt
    nie traktuje powaznie ?

    To teraz zastanow sie co robisz z ta kierowniczka. I jak sie ona poczuje gdy
    przyjdziesz i powiesz "spierdalam z tej pracy, dzis juz mnie nie ma w
    pracy".

    Icek

    PS Z tym mobbingiem to trudniejsza sprawa bo do czasu jak nie znalazles
    innej lepszej pracy to nie bylo mobbingu i nie chciales zrezygnowac, a jak
    juz masz ta lepsza prace to pojawia sie mobbing.

  • 6. Data: 2010-05-08 22:14:03
    Od: Ranger <n...@f...pl>

    Icek pisze:

> [...]

    > innej lepszej pracy to nie bylo mobbingu i nie chciales zrezygnowac, a jak
    > juz masz ta lepsza prace to pojawia sie mobbing.

    Icuś, Ty to musisz być szczęśliwym człowiekiem który zawsze w każdej
    pracy (zakładam, że pracujesz lub pracowałeś na etacie, bo przecież nie
    wypowiadał byś się o czymś o czym nie masz zielonego pojęcia, prawda?)
    czerpie samo zadowolenie i realizuje życiowe aspiracje.

    Otóż zmartwię Cię, że są na tym świecie, ba nawet w tym kraju masy ludzi
    dla których nowa praca, już dawno straciła wymiar wymarzonego startu w
    przyszłość a stała się złem koniecznym, rakiem zatruwającym i rujnującym
    zdrowie fizyczne i psychiczne.
    Pewnie jakiś mądrala zaraz powie, że jak się nie podoba to sobie zmień
    tylko jak zwykle taki myśliciel od siedmiu boleści swój rozwój umysłowy
    zatrzymał na etapie popierdalania na golasa po drzewach i zbierania
    owoców, i do łba mu nie przyjdzie, że dziś pomyśleć i zrobić to sobie
    może ktoś kto ma tyle kasy, że może się nią podcierać, a taki zwykły
    szaraczek w firmie musi mieć giętki kark i mocne zęby żeby je zaciskać i
    znosić upokorzenia obsranych "menadżerów" którym wydaje się, że złapali
    Pana Boga za nogi mając pod sobą podwładnych.

    Niestety przepracowałem wiele lat w dużych firmach (bankach) i w każdej
    pracownik najniższego szczebla był traktowany jak śmieć, który niestety
    wymaga opłacania i ma prawa pracownicze.
    Dlatego w tym przypadku całkowicie wierzę dziewczynie, że trafiła do
    syfu który tylko przy rekrutacji wyglądał normalnie i faktycznie nie
    daje powodu do tego by zachować jakiekolwiek zasady dobrego wychowania i
    odpowiedzialności przy odejściu stamtąd.
    Jeśli w firmie nie ma nikogo odpowiedzialnego za takie podstawy jak BHP,
    to znaczy, że w tym całym bajzlu o wszystkim decyduje kółko wzajemnej
    adoracji osób które mają tylko stanowiska bez kompetencji do ich
    sprawowania.

    Tak było, jest i będzie, bo my Polacy mamy taką chujową naturę, że
    potrafimy cieszyć się tylko z cudzego nieszczęścia i sami dla siebie
    umiemy być najgorsi.

    Anyway, co do części dotyczącej mobbingu odradzam sprawy sądowe, bo
    jesteś za mała na to, żeby walczyć z dużą kasą i marnować sobie czas
    niekończącymi się wizytami w sądach.
    Prościej jest zrobić parę nagrań (najlepiej wideo) i rozpowszechnić je w
    internecie, może nawet dać do telewizji. Za taki materiał może nawet
    dostaniesz kasę, a nawet jeśli nie, i tak będziesz miała satysfakcję ze
    zdemaskowania upudrowanego syfu w jakim się znalazłaś, może to coś
    pomoże osobom które w nim pozostaną.
    Oczywiście jeśli masz czas, bo chyba zależy Ci na jak najszybszym odejściu.
    Jeśli masz możliwość nie czaj się, tylko nagłośnienie sprawy, może coś
    dać. Gierki sądowe nie są dla normalnych ludzi.
    I koniecznie napisz jak to się skończyło. :)

    Pzdr
    Ranger

  • 7. Data: 2010-05-08 22:30:15
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:4be5e20d$1@news.home.net.pl Ranger <n...@f...pl>
    pisze:

    Nie wszystko słuszne ale wiele wiele prawdy i rozsądnych uwag.
    Post bardzo wart przeczytania.

    --
    Jotte

  • 8. Data: 2010-05-08 22:40:46
    Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>

    W dniu 2010-05-09 00:14, Ranger pisze:

> [...]
    > dać. Gierki sądowe nie są dla normalnych ludzi.
    > I koniecznie napisz jak to się skończyło. :)

    Tak sobie przeczytałam Twoją wypowiedź i stwierdzam: napisałeś prawdę.
    Takie jest teraz zakichane życie.
    Nigdy nie zapomnę, że jako petentka w Polbanku na Sobieskiego usłyszałam
    od jakiejś wsiowej rozhisteryzowanej dewotki: proszę na mnie nie
    krzyczeć! A ja się wcale nie odzywałam i czekałam aż ta dewotka
    konsultantka coś sprawdzi. Chciała sobie widocznie podnieść swoje "ego"
    i oderżnęła paniusię. Fakt, że była w ciąży, ale też niejedna
    warszawianka była kiedyś w ciąży i pracowała normalnie, bez rozczulania
    się nad sobą i nie odżynała z tego powodu jakiejś "pani". Jeszcze tylko
    dodam, że wkrótce po tych pracowników Polbanku podjechał piękny biały
    samochodzik i poodwoził i d**y do domów. Wiocha górą, to przecież
    "wielkie paniska", które Warszawiaka/Warszawiankę chętnie by w swoim
    gnoju zgnoili. Trzymają sie zawsze w swojej kupie i nie dopuszczą do tej
    swojej elyty nikogo z poza. A tak pracują i znają się na swojej pracy,
    że...(śmiech na sali...to widać, słychać i czuć).

    --
    animka

  • 9. Data: 2010-05-09 14:24:01
    Temat: Re: rozwiązanie umowy.
    Od: SlaVa <s...@g...com>

    On 8 Maj, 15:15, gacek <g...@w...pl> wrote:

    > A możesz więcej na ten temat?

    Proszę. Tutaj nie ma paragrafów, ale myślę, że nie będzie problemu ze
    znalezieniem tego ;)

    "W przypadku gdy okres wypowiedzenia wynosi tydzień lub miesiąc (lub
    ich wielokrotność) w prawie pracy termin liczy się nieco inaczej niż w
    prawie cywilnym. Termin mianowicie upływa dopiero z końcem danego
    tygodnia/miesiąca. Najlepiej zobrazuje to poniższy przykład.

    Józef K. wypowiada umowę o pracę zawartą na czas nieokreślony. Ma już
    odpowiedni staż pracy dlatego termin wypowiedzenia wynosi trzy
    miesiące. Wypowiedzenie składa 1 grudnia 2003. Kiedy mija okres
    wypowiedzenia? Trzy miesiące mijają do 1 marca 2004, jednak jako, że
    umowa rozwiązuje się z końcem miesiąca pan Józef musi pracować do 31
    marca. Okres wypowiedzenia wyniósł więc w rzeczywistości blisko 4
    miesiące!"

    > Dwa tygodnie to nie jest dwa lata, żeby aż tak bardzo kombinować.
    > Sytuacja, w której przychodzisz do zakładu i nie kiwasz palcem do czasu
    > przeszkolenia BHP wcale nie musi być taka zła.

    Teoretycznie, ale nie wykonasz polecenia służbowego to zwolnią
    człowieka dyscyplinarnie, a później się sądź z takimi ;)

> [...]
    > do PIPu (BHP) i prokuratury (mobbing), dajesz kierowniczce do
    > przeczytania i albo rozstajemy się za porozumieniem, albo mam po drodze

    Raczej wolałbym nie korzystać z takich kroków.

    > gacek

    SlaVa

  • 10. Data: 2010-05-09 14:27:53
    Od: SlaVa <s...@g...com>

    On 8 Maj, 16:57, "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> wrote:
    > W wiadomościnews:1b68581f-fa81-4e00-a665-aeb0a996b67f@
    p2g2000yqh.googlegroups.comSlaVa

    > O tym czy to robi orzeka sąd.
    > Masz jakieś dowody na poparcie tezy o mobbingowaniu cię?

    Nie mam, ale jakbym chciał, to zapewne jutro będę mieć okazję do
    zdobycia dowodów ;) Poza tym, jakby doszło do czegoś to znaleźli by
    się także świadkowie ;) Tak pracownicy jak i osoby nie związane z
    firmą.

    --
    SlaVa