  • 1. Data: 2008-01-24 10:50:48
    Temat: "powienien miec"
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    Witam
    Swoego czasu jak budowalem samochod, intensywnie studiowalem "warunki
    techniczne" i zastanowilo mnie mnostwo okreslen typu: "samochod
    POWIENIEN byc wyposazony", cos tam "powinno byc".
    Jka to traktowac? "Musi"? "Moze".
    Wg. mnie zwrot "powienien miec" jest blizszy "moze miec" niz "musi miec".
    A moze jeszcze jakos inaczej?
    Poprosze o wskazowki.

    MarcinJM
    ____________________________
    gg: 978510, Skype: marcin.jm

  • 2. Data: 2008-01-24 11:55:46
    Temat: Re: "powienien miec"
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 24 Jan 2008 11:50:48 +0100, MarcinJM napisał(a):

> [...]
    > "Musi"? "Moze". Wg. mnie zwrot "powienien miec" jest blizszy "moze miec"
    > niz "musi miec". A moze jeszcze jakos inaczej?

    Przez grzeczność tak piszą. Oczywiście w języku normatywnym
    powinność=obowiązek.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis, najlepsze czasopismo w internecie ==> http://olgierd.bblog.pl/

  • 3. Data: 2008-01-24 12:06:21
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Olgierd wrote:

    > Przez grzeczność tak piszą. Oczywiście w języku normatywnym
    > powinność=obowiązek.

    A w języku zwykłym powinność!=obowiązek?

    p. m.

  • 4. Data: 2008-01-24 12:15:39
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 24 Jan 2008 13:06:21 +0100, mvoicem napisał(a):

    > A w języku zwykłym powinność!=obowiązek?

    Bo ja wiem? "Powinienem częściej myć ręce", "powinieneś się wstydzić",
    "powinni go za to powiesić"...

  • 5. Data: 2008-01-24 19:57:26
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    > A w języku zwykłym powinność!=obowiązek?

    a.. powinność
    1. <obowiązek wynikający z pełnionej funkcji lub z nakazu moralnego>
    2. <to, do czego był obowiązany poddany wobec króla, możnowładcy lub
    właściciela ziemskiego>
    zrodlo: http://sjp.pwn.pl

  • 6. Data: 2008-01-25 07:55:04
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "MarcinJM" <m...@i...pl> napisał
    > Wg. mnie zwrot "powienien miec" jest blizszy "moze miec" niz "musi miec".
    > A moze jeszcze jakos inaczej?

    Jaki byłby sens tworzenia przepisów wymieniających, że coś może, w zasadzie
    dobrze byłoby, ale nie musi mieć w zasadzie...? Co by wnosił taki zapis, czy
    coś byłoby inne niż, jakby go nie było wcale....? Prawo albo czegoś
    zakazuje, albo nakazuje, albo zezwala jak jest zakazane. Powinien=musi.
    Problem czasem sie zdarza jak egzekwować, ale nie w wypadku przepisów o
    ruchu drogowym, bo zawsze można to traktować jako wykroczenie, są zapisy o
    niedopuszczeniu do ruchu itd.

  • 7. Data: 2008-01-25 12:42:23
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Piotr [trzykoty] napisał(a) :
> [...]
    > dobrze byłoby, ale nie musi mieć w zasadzie...? Co by wnosił taki zapis, czy
    > coś byłoby inne niż, jakby go nie było wcale....?

    Założę się, no dobra - o jedno tylko piwo, że są gdzieś przepisy
    ustawowe, z których jasno wynika, że "powinien" oznacza "może" a
    nie "musi" :-P

    Zbyszek
    PGP key: 0xC62E926B

  • 8. Data: 2008-01-25 12:48:37
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Fri, 25 Jan 2008 13:42:23 +0100, Zbynek Ltd. napisał(a):

    > Założę się, no dobra - o jedno tylko piwo, że są gdzieś przepisy
    > ustawowe, z których jasno wynika, że "powinien" oznacza "może" a nie
    > "musi" :-P

    Nie ma ;-)
    Nawet w rozporządzeniu o zasadach techniki prawodawczej nie ma.

  • 9. Data: 2008-01-25 13:06:39
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Olgierd napisał(a) :

    > Nie ma ;-)
    > Nawet w rozporządzeniu o zasadach techniki prawodawczej nie ma.

    A kto mówi, że (p)osłowie uchwalający przepisy stosują się do
    jakichkolwiek zasad? ;-)

    Zbyszek
    PGP key: 0xC62E926B

  • 10. Data: 2008-01-25 13:19:37
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    Piotr [trzykoty] pisze:
> [...]
    > ruchu drogowym, bo zawsze można to traktować jako wykroczenie, są zapisy o

    Dlatego mnie to zdziwilo. Zastosowalem potoczne znaczenie "powienien".
    Teraz wszystko jasne. Cale zycie czlowiek sie uczy. :)

    MarcinJM
    gg: 978510, Skype: marcin.jm