  • 1. Data: 2023-11-29 18:50:20
    Temat: Rękojmia
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Laptop nie lądował baterii. Oddałem z tytułu rękojmi.
    Odpisali, że zepsuta ładowarka a ta nie jest objęta reklamacją, bo to
    element eksploatacyjny.
    Dodali, że wysłali do serwisu na diagnozę.

    Mijają za 2 dni dwa tygodnie od dostarczenia laptopa do sklepu.
    I teraz mogą trzymać w serwisie ile będzie im wygodnie?
    Tez zasilacz nie podlega reklamacji dlatego z tytułu rękojmi czy
    dlatego, że to zasilacz, czy dlatego, że tak sobie x-com wymyślił.

    Teraz co..? Kupić zasilacz, bo mają rację. Napisać, że kupię zasilacz i
    zażądam zwrotu kasy?

    Robert

  • 2. Data: 2023-11-29 20:12:56
    Temat: Re: Rękojmia
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > dlatego, że to zasilacz, czy dlatego, że tak sobie x-com wymyślił.
    > Teraz co..? Kupić zasilacz, bo mają rację. Napisać, że kupię zasilacz i

    Uważam, ze racji nie mają. Element eksploatacyjny, to przykładowo
    atrament w drukarce. Trudno ją reklamować z powodu wyczerpania się
    zapasu. Ale zasilacza ne ubywa przecież w miarę pracy.

    Natomiast ustaliłbym, ile ten zasilacz kosztuje, bo czasem po prostu
    szkoda czasu na idiotów.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 3. Data: 2023-11-30 00:50:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-29, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
    > Laptop nie lądował baterii. Oddałem z tytułu rękojmi.

    Kiedy kupiony? Dołączyłeś jakies pismo, że składasz reklamacje z tyt
    rękojmi*? Napisałeś czego się domagasz? Jesli nie, nie daj boże
    dołączyłeś kartę gwarancyjną?

    > Odpisali, że zepsuta ładowarka a ta nie jest objęta reklamacją, bo to
    > element eksploatacyjny.

    Jeśli to była faktycznie rekojmia (niezgodność towaru z umową) to nie ma
    znaczenia co sądzą. W typowym rozumieniu zasilacz do typowego laptopa
    zdecydowanie nie jest elementem eksploatacyjnym. Natomiast jeśli de
    facto złożyleś z tyt. gwarancji, to jak najbardziej gwarant może sobie
    zastrzec, że gwarancja nie obejmuje zasilacza. Czy tak jest w tym
    wypadku to musisz zerknąć do karty gwarancyjnej.

    > Dodali, że wysłali do serwisu na diagnozę.
    >
    > Mijają za 2 dni dwa tygodnie od dostarczenia laptopa do sklepu.
    > I teraz mogą trzymać w serwisie ile będzie im wygodnie?

    Zasadniczo nie ma konkretnego terminu. Jest w tzw. "rozsądnym czasie" +
    "bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając specyfikę
    towaru oraz cel, w jakim konsument go nabył"

    2 tyg. na zasilacz to MZ jest jeszcze rozsadny czas. Więcej, nie bardzo.

    > Tez zasilacz nie podlega reklamacji dlatego z tytułu rękojmi czy
    > dlatego, że to zasilacz, czy dlatego, że tak sobie x-com wymyślił.

    Dlatego, ze tak sobie wymyślił sprzedawca, co przy ochronie ustawowej
    jest oczywistą bzdurą.

    > Teraz co..? Kupić zasilacz, bo mają rację. Napisać, że kupię zasilacz i
    > zażądam zwrotu kasy?

    Najpierw ustalmy z tyt. czego faktycznie reklamowałeś bo gwarancja a
    rękojmia to zupełnie inne pary butów.

    *) Od stycznia zmieniły się przepisy i zamiast rękojmi konsumenckiej jest
    ponownie niezgodność z umową, ale nie sądzę aby to był duży problem, no
    chyba, że jesteś jednocześnie przedsiębiorcą i to był zakup na firmę.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2023-11-30 01:13:52
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-29, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:

    > Zasadniczo nie ma konkretnego terminu. Jest w tzw. "rozsądnym czasie" +
    > "bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając specyfikę
    > towaru oraz cel, w jakim konsument go nabył"

    Jeszcze taka jedna uwaga, bo zasadniczo są tu dwie sprawy:
    1) uznanie reklamacji - i na to sprzedawca ma twarde 14 dni. Jesli w tym
    czasie nie odpowiedział na reklamacje to uznaje się, że ją uznał.
    2) naprawa/wymiana - tu nie ma twardego terminu.

    W sumie chyba nalezy przyjąć, że w tej chwili czekasz na p.1., więc jak
    nie uzyskasz odpowiedzi w te 2 tyg. to sprzedawca ma pozamiaten. No
    chyba, ponownie, że to była gwarancja.

    Art. 7a. 1. Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, przedsiębiorca jest
    obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia
    jej otrzymania.
    2. Jeżeli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi na reklamację w terminie, o
    którym mowa w ust. 1, uważa się, że uznał reklamację.
    3. Odpowiedź na reklamację przedsiębiorca przekazuje konsumentowi na
    papierze lub innym trwałym nośniku

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2023-11-30 01:41:12
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > zapasu. Ale zasilacza ne ubywa przecież w miarę pracy.
    >
    > Natomiast ustaliłbym, ile ten zasilacz kosztuje, bo czasem po prostu

    Tu nie chodzi o pieniądze (więcej napiszę w odpowiedzi na następną
    wiadomość). Tylko uznałem, że nakłamali i trochę mnie ubodło. Gdyby
    napisali, że kabel przy wtyczce od nienależytego obchodzenia się z nim
    przerwał się, to bym dopuścił taką możliwość i na tym byłby koniec*. Ale
    to, że się wyeksploatował...

    *(bo może jest jakaś żyła do komunikacji laptopa z zasilaczem. Laptop
    reagował na podłączanie zasilacza, ale nie ładował, podczas startu
    pojawiał się komunikat, że laptop nie może się dogadać z ładowarką)

    Robert

  • 6. Data: 2023-11-30 02:29:13
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Kiedy kupiony?

    11.07.2022 r.

    Dołączyłeś jakies pismo, że składasz reklamacje z tyt
    > rękojmi*? Napisałeś czego się domagasz? Jesli nie, nie daj boże
    > dołączyłeś kartę gwarancyjną?

    Przez formularz na stronie (x-com).
    Wybrałem rękojmię i wymiana na nowy.
    Opisałem problem, że nie ładuje.

    > Jeśli to była faktycznie rekojmia (niezgodność towaru z umową) to nie ma
    > znaczenia co sądzą. W typowym rozumieniu zasilacz do typowego laptopa
    > zdecydowanie nie jest elementem eksploatacyjnym. Natomiast jeśli de

    Tak rękojmia.

> [...]
    > "bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając specyfikę
    > towaru oraz cel, w jakim konsument go nabył"

    Po co go w ogóle odsyłają do serwisu? Serwis stwierdzi, że zasilacz
    nawalił i co dalej? Odeślą do sklepu z tą informacją. Czy może (nie wiem
    po co) zyskać na czasie?

    > 2 tyg. na zasilacz to MZ jest jeszcze rozsadny czas. Więcej, nie bardzo.

    Ale 2 tyg. na co? Na odpowiedź (którą dziś otrzymałem), czy 2 tyg. na
    naprawę? Tylko jaka naprawa, jak zasilacz pewnie klejony, i kto by się
    bawił w naprawę.

    > Dlatego, ze tak sobie wymyślił sprzedawca, co przy ochronie ustawowej
    > jest oczywistą bzdurą.

    Tylko co zrobić? Napisać, że się nie zgadzam. Oni swoje. To co dalej,
    UOKiK, Miejski Rzecznik Praw Konsumenta?
    A do tego czasu muszę kupić zasilacz. I jak wygram, to będę miał
    satysfakcję i dwa zasilacze, czy zwrócą za zasilacz? Może kupię u nich? :-)
    Może napisać opinię w Google i dołączyć tą decyzję? :-)
    Przejmą się jedną gwiazdką?

    > Najpierw ustalmy z tyt. czego faktycznie reklamowałeś bo gwarancja a
    > rękojmia to zupełnie inne pary butów.

    Tak jak pisałem, rękojmia i wymiana na nowy.

    > *) Od stycznia zmieniły się przepisy i zamiast rękojmi konsumenckiej jest
    > ponownie niezgodność z umową, ale nie sądzę aby to był duży problem, no
    > chyba, że jesteś jednocześnie przedsiębiorcą i to był zakup na firmę.

    Tak, był to zakup na firmę.
    Nie wiem czy była gwarancja, bo tę sprawę komuś załatwiam. Mieli tylko
    FV zakupu. Nie ma żadnego problemu z kupnem zasilacza. Ale trochę
    wkurzające, że tak kombinują.

    Tu poniżej to pismo co dziś przysłali mailem.

    "Nie uznajemy Pana reklamacji. Wysłaliśmy Pana laptop na dodatkową
    weryfikację w autoryzowanym serwisie
    producenta.

    Dlaczego nie uznajemy reklamacji

    Sprawdziliśmy Pana laptop i nie stwierdziliśmy żadnej usterki. Bateria w
    Pana laptopie ładuje się prawidłowo
    na zasilaczu serwisowym. Zgłaszany problem powoduje niesprawny zasilacz,
    który jest akcesorium laptopa
    Dell Vostro 3510 i5-1135G7/16GB/512+1TB/Win11P. Akcesoria urządzenia są
    częściami eksploatacyjnymi
    i nie podlegają reklamacji tytułem rękojmi. Sam laptop jest sprawny i
    zgodny z umową sprzedaży.

    Reklamowane urządzenie sprawdzi producent

    Laptop wysłaliśmy do autoryzowanego serwisu producenta, który dodatkowo
    sprawdzi Pana urządzenie.
    Poinformujemy Pana o wynikach diagnozy serwisu producenta.

    Podstawa prawna:
    Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny art. 5561 § 1

    Z poważaniem
    Justyna Rorat
    Dział Administracji Tech Support"

    Robert

  • 7. Data: 2023-11-30 04:20:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-30, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > 11.07.2022 r.
    >
    > Dołączyłeś jakies pismo, że składasz reklamacje z tyt

> [...]

    To jest duży problem, bo to oznacza, że nie jest to zakup konsumencki i
    w zasadzie prawa wynikają tylko z KC. Przeleć DZIAŁ II, Rękojmia za wady.
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19
    640160093/U/D19640093Lj.pdf

    Nawet nie wiem czy tam jest jakies domniemanie wady w momencie wydania.
    Wydaje mi się, że nie. Sa jakies wyjątki dla zakupu niekonsumenckiego
    osoby fizycznej, ale MZ szkoda czasu na drążenie.

    > Nie wiem czy była gwarancja, bo tę sprawę komuś załatwiam. Mieli tylko
    > FV zakupu. Nie ma żadnego problemu z kupnem zasilacza. Ale trochę
    > wkurzające, że tak kombinują.

    Kupcie ten zasilacz.

> [...]
    > częściami eksploatacyjnymi
    > i nie podlegają reklamacji tytułem rękojmi. Sam laptop jest sprawny i

    To jest oczywiście bzdura, tyle, że przy zakupie niekonsumenckim nie
    masz MZ w rękawie żadnych atutów. Najpewnie musiałbyś udowodnić, ze wada
    istniała w momencie wydania.

    Tak na wszelki wypadek: odradzam udawanie, że jesteś konsumentem. Jak
    już teraz wiesz, że są tu inne przepisy, mozna by to podciagnąć MZ pod
    oszustwo.

> [...]
    >
    > Podstawa prawna:
    > Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny art. 5561 § 1

    Paragraf z dupy mający pewnie sprawic, że pismo wygląda poważniej.

    Art. 556(1)
    § 1. Wada polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową.
    W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:
    1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel
    w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2023-11-30 09:02:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Nov 2023 18:50:20 +0100, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    > Tez zasilacz nie podlega reklamacji dlatego z tytułu rękojmi czy
    > dlatego, że to zasilacz, czy dlatego, że tak sobie x-com wymyślił.

    Dlatego ze x-com.
    Ale IMO nie wystarczy wymyslec, trzeba to jeszcze gdzies zapisac,
    a zapis byłby dziwny. Bateria sie zuzywa, a ładowarka nie powinna.

    Szkoda, ze "na firme", konsument lepiej chroniony.

    > Teraz co..? Kupić zasilacz, bo mają rację. Napisać, że kupię zasilacz i
    > zażądam zwrotu kasy?

    Maja konto na facebooku?
    Moze mozesz gdzies antyreklame zrobic :-)

    J.

  • 9. Data: 2023-11-30 09:48:20
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > napisali, że kabel przy wtyczce od nienależytego obchodzenia się z nim
    > przerwał się, to bym dopuścił taką możliwość i na tym byłby koniec*. Ale

    Ale nadal taki kabelek musi mieć jakąś tam odporność na normalne
    użytkowanie. U mnie zużywa się w wyniku kontaktu z gryzoniem domowym.
    Rozumiem, że nie musi mieć odporności na królika.

    > *(bo może jest jakaś żyła do komunikacji laptopa z zasilaczem. Laptop
    > reagował na podłączanie zasilacza, ale nie ładował, podczas startu
    > pojawiał się komunikat, że laptop nie może się dogadać z ładowarką)

    O ile wiem, to nie. Wynika to z faktu, że możesz użyć dowolnej
    ładowarki, byle miała odpowiednie parametry. Ona na wtyczkę musi po
    prostu podać określony prąd. Tam nie ma jakiejś szczególnej filozofii.
    Jest jeszcze bezpiecznik na wejściu i zdarzyło mi się, że to on się
    "przepalił" i nie działało zasilanie.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 10. Data: 2023-11-30 10:22:22
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 30.11.2023 o 09:02, J.F pisze:

> [...]
    >
    > Szkoda, ze "na firme", konsument lepiej chroniony.

    > Maja konto na facebooku?
    > Moze mozesz gdzies antyreklame zrobic :-)

    Może mają, ale ja nie mam.
    Co najwyżej mogę opinię na Google napisać. Oglądałem ich opinie z jedną
    gwiazdką. Standardowa odpowiedź pod każda. Prosimy o kontakt w celu....

    Robert