  • 11. Data: 2023-11-30 10:25:24
    Temat: Re: Rękojmia
    Od: n...@o...pl

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> napisał(-a):

    > Laptop nie lądował baterii. Oddałem z tytułu rękojmi.
    > Odpisali, że zepsuta ładowarka a ta nie jest objęta reklamacją, bo to
    > element eksploatacyjny.

    Jakby mi takie bzdury napisali, to chyba bym piany dostał :)
    Napisz na ich FB, to może ruszy ich "sumienie".

    Nie zapomniej wspomnieć tutaj co to za marka.

  • 12. Data: 2023-11-30 10:31:17
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 30.11.2023 o 10:25, n...@o...pl pisze:

    > Jakby mi takie bzdury napisali, to chyba bym piany dostał :)
    > Napisz na ich FB, to może ruszy ich "sumienie".
    >
    > Nie zapomniej wspomnieć tutaj co to za marka.

    Nie ma FB, a sklep/marka to x-com.

    Robert

  • 13. Data: 2023-11-30 14:37:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 30 Nov 2023 03:20:21 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > To jest duży problem, bo to oznacza, że nie jest to zakup konsumencki i
    > w zasadzie prawa wynikają tylko z KC. Przeleć DZIAŁ II, Rękojmia za wady.
    > https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19
    640160093/U/D19640093Lj.pdf

    > Nawet nie wiem czy tam jest jakies domniemanie wady w momencie wydania.
    > Wydaje mi się, że nie.

    Przy konsumenckim domniemanie nie konczy sie po roku?
    Też już upłynął.

    > Sa jakies wyjątki dla zakupu niekonsumenckiego
    > osoby fizycznej, ale MZ szkoda czasu na drążenie.

    > Kupcie ten zasilacz.

    Bedzie najprosciej i taniej niz konsultacje u adwokata, ale czy to
    właściwe podejscie?
    Jeszcze mozna odszukac gwarancje ...

    > To jest oczywiście bzdura, tyle, że przy zakupie niekonsumenckim nie
    > masz MZ w rękawie żadnych atutów. Najpewnie musiałbyś udowodnić, ze wada
    > istniała w momencie wydania.
    >
    > Tak na wszelki wypadek: odradzam udawanie, że jesteś konsumentem. Jak
    > już teraz wiesz, że są tu inne przepisy, mozna by to podciagnąć MZ pod
    > oszustwo.

    Dell ma pod spodem na naklejce tzw "Service tag", numerek taki.

    Trzeba wprowadzic na stronie, bodajze tej
    https://www.dell.com/support/incidents-online/pl-pl/
    contactus/dynamic?spestate

    i sie pokaże co Dell o tym sądzi.
    Tam gdzies jeszcze telefony są podane, moze ten będzie dobry

    Uszkodzone zasilacze na gwarancji Dell wysyła bez ceregieli,
    no ale ja mam jakies rozszerzone gwarancje ..

    > Paragraf z dupy mający pewnie sprawic, że pismo wygląda poważniej.
    >
    > Art. 556(1)
    > § 1. Wada polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową.
    > W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:
    > 1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel
    > w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;

    No i powszechna interpretacja jest inna, przynajmniej dla konsumentow,
    ale mnie od zawsze zastanawia:
    -nie ma własciwosci? Ma. O innych niz zepsucie piszę.
    No chyba, ze nie ma.
    -sklep wydał sprawną? Wydał, 1.5 roku laptop pracował.

    -gdzies jest/było zadeklarowane, ze się nie zepsuje? Nie było.
    A każdy sprzęt sie kiedys przecież zepsuje.

    To gdzie tu niezgodność z umową?

    -była/jest gwarancja jakości. Działa nieco inaczej, ale ogólnie
    powinna działac i powinni naprawić

    -jesli sklep przy sprzedaży pisał "2 lata gwarancji", a teraz sie
    okazuje, ze na zasilacz tylko rok ... o - a to juz IMHO jest
    niezgodność z umową :-)

    P.S. a ten artykuł to nie jest od konsumenckiej sprzedaży?

    J.

  • 14. Data: 2023-11-30 18:01:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Nov 2023 20:12:56 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Uważam, ze racji nie mają. Element eksploatacyjny, to przykładowo
    > atrament w drukarce. Trudno ją reklamować z powodu wyczerpania się
    > zapasu. Ale zasilacza ne ubywa przecież w miarę pracy.

    Jesli to X-kom, to tu są gwarancje
    https://www.x-kom.pl/serwis/reklamacje?section=rekla
    macja-w-sklepie#reklamacja-w-sklepie

    i faktycznie w tej 24m napisali

    8. W przypadku, gdy Produkt posiada baterię (zewnętrzną
    lub wewnętrzną), dodatkowe akcesoria lub matrycę, okres
    gwarancji na te podzespoły lub akcesoria wynosi:
    1) bateria zewnętrzna - 12 miesięcy;
    2) bateria wewnętrzna - 12 miesięcy;
    3) zasilacz - 12 miesięcy;
    4) matryca - 12 miesięcy.

    Mogą? W gwarancji mogą.
    Czy to skraca rekojmię?
    IMHO tak, ale zdaniem lepszych prawników - chyba nie.

    Co ciekawe - w gwarancji 36m zasilacze i matryce skrócone nie są.

    Ale to gwarancja X-Kom, laptop Dell IMO ma gwarancje Dell ..

    > Natomiast ustaliłbym, ile ten zasilacz kosztuje, bo czasem po prostu
    > szkoda czasu na idiotów.

    Niby tak, ale jak w kolejnej wersji rozszerzą listę?
    I bedzie to na drogie podzespoły?

    J.

  • 15. Data: 2023-12-01 00:39:52
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-30, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    [..]
    640160093/U/D19640093Lj.pdf

    > Przy konsumenckim domniemanie nie konczy sie po roku?
    > Też już upłynął.

    Obecnie 2 lata.

    > Dell ma pod spodem na naklejce tzw "Service tag", numerek taki.
    >
    > Trzeba wprowadzic na stronie, bodajze tej
> [...]

    To jest dobra sugestia.

    > Uszkodzone zasilacze na gwarancji Dell wysyła bez ceregieli,
    > no ale ja mam jakies rozszerzone gwarancje ..

    Bo to jest jakiś odlot, że ktoś zalicza zasilacz do materialów
    ekploatacyjnych, a już szczególnie jak był w zestawie z laptopem.
    Jeszcze zrozumiałbym akumulator. Zrozumiałbym, co nie oznacza, że bym
    się zgodził, ale zasilacz? Przez 20parę lat jak używam laptopy i miałem
    ich całkiem spore stadko, to może jeden się popsuł. To co ten x-com
    sprzedaje to jest tak kiepskiej jakości/mocy, że pada w ciągu 2ch lat
    przy standardowym użytkowaniu?

    > No i powszechna interpretacja jest inna, przynajmniej dla konsumentow,
    > ale mnie od zawsze zastanawia:
    > -nie ma własciwosci? Ma. O innych niz zepsucie piszę.

    Włąsciwością jest również to, że urządzenie działa jak nalezy przez
    określony czas.

    > No chyba, ze nie ma.
    > -sklep wydał sprawną? Wydał, 1.5 roku laptop pracował.

    Sklep wydał funkcjonalną w momencie wydania, ale jak coś pada przy
    normalnym użytkowaniu w tak krótkim czasie to nie jest dla zasilacza
    typowe. Zapewne nigdzie nie było informacji, że zasilacz jest tu
    materiałem ekspoatacyjnym i może się "zużyć" w ciągu kilkunastu
    miesięcy. Jakby takie coś napisano, to pewnie nie każdy co kupił by
    kupił. Zahacza to MZ pod czyn nieuczciwej konkurencji.

    > -gdzies jest/było zadeklarowane, ze się nie zepsuje? Nie było.
    > A każdy sprzęt sie kiedys przecież zepsuje.
    >
    > To gdzie tu niezgodność z umową?

    J.w. Nalezy przyjąć typowe cechy takiego urządzenia.
    Nawet jest to wyraźnie powiedziane w Ustawie:

    Art. 43b.
    2. Ponadto towar, aby został uznany za zgodny z umową, musi:
    1) nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju,
    z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub
    dobrych praktyk;
    2) występować w takiej ilości i mieć takie cechy, w tym trwałość i
    bezpieczeństwo, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi -
    również funkcjonalność i kompatybilność, jakie są typowe dla towaru tego
    rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać, biorąc pod uwagę
    charakter towaru oraz publiczne zapewnienie złożone przez przedsiębiorcę

    > -jesli sklep przy sprzedaży pisał "2 lata gwarancji", a teraz sie
    > okazuje, ze na zasilacz tylko rok ... o - a to juz IMHO jest
    > niezgodność z umową :-)

    Nie jest, bo należałoby szczegółowiej znać te warunki. Powszechnie
    wiadomo, że gwarancja nie obejmuje wszystkiego. To z założeniem, że
    warunki gwarancji wchodzą w zakres ochrony konsumenckiej. Trochę śliski
    grunt MZ.

    > P.S. a ten artykuł to nie jest od konsumenckiej sprzedaży?

    Jest, ale na niego się powołali bo pewnie myśleli, że to sprzedaż
    konsumencka.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2023-12-01 10:29:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 30 Nov 2023 23:39:52 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > [..]

    > Obecnie 2 lata.

    W powyzszym linku
    Art. 5562. Jeżeli kupującym jest konsument, a wada została stwierdzona
    przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się,
    że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia
    niebezpieczeństwa na kupującego

    > Bo to jest jakiś odlot, że ktoś zalicza zasilacz do materialów
    > ekploatacyjnych,

    Tez mnie sie tak wydaje, ale jesli poinformował przed zakupem ... to
    może ?

    > a już szczególnie jak był w zestawie z laptopem.
    > Jeszcze zrozumiałbym akumulator. Zrozumiałbym, co nie oznacza, że bym
    > się zgodził, ale zasilacz?

    Akumulator ... osobna kwestia, szczególnie jak niewymienny, czy trudno
    wymienny, jak to w telefonach dziś.

    > Przez 20parę lat jak używam laptopy i miałem
    > ich całkiem spore stadko, to może jeden się popsuł. To co ten x-com

    To u mnie jakis wiekszy %.

    > sprzedaje to jest tak kiepskiej jakości/mocy, że pada w ciągu 2ch lat
    > przy standardowym użytkowaniu?

    Akurat tu jak rozumiem zasilacz Dell, ale zdarzają sie tez uszkodzenia
    wtyczek.

    > Włąsciwością jest również to, że urządzenie działa jak nalezy przez
    > określony czas.

    W zasadzie tak. Ale jaki czas?
    A obok jest karta gwarancyjna, w ktorej producent lub gwarant
    zobowiązał sie do naprawy sprzętu, jak sie uszkodzi w okresie 2 lat.
    Nie 10, nie 5, choc bywają i takie, nie 1 roku ... a nie, bateria to
    czasem wlasnie 1 rok :-)

> [...]
    > miesięcy. Jakby takie coś napisano, to pewnie nie każdy co kupił by
    > kupił. Zahacza to MZ pod czyn nieuczciwej konkurencji.

    Jak pokazalem obok - w standardowej gwarancji X-kom, jest stosowny
    zapis.

> [...]
    > rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać, biorąc pod uwagę
    > charakter towaru oraz publiczne zapewnienie złożone przez przedsiębiorcę

    Czyli ile konkretnie? 10 lat, 5, 3, 2, 1 ?

    https://strefaedukacji.pl/jakie-sa-wymagania-sprzeto
    we-laptopa-kupowanego-za-bon-dla-nauczyciela/ar/c5-1
    7920181
    Laptop dla nauczyciela

    Gwarancja: tak, na co najmniej 36 miesięcy

    Nie wiem na jakiej podstawie, bo minister nie chce sie tym pochwalic,
    ale widac, ze 3 lata akceptuje :-)

    > Nie jest, bo należałoby szczegółowiej znać te warunki.

    Nie trzeba. Jesli na wybrane elementy jest inaczej, to ma to wyraźnie
    napisac w ofercie :-)

    > Powszechnie
    > wiadomo, że gwarancja nie obejmuje wszystkiego. To z założeniem, że
    > warunki gwarancji wchodzą w zakres ochrony konsumenckiej. Trochę śliski
    > grunt MZ.

    śliski, ale IMO - tez pokazuje konsumentowi na co moze liczyc.
    Jak joystick ma np pół roku (wyraźnie napisane) gwarancji, to widac
    przewidują, ze potem moze sie zepsuc :-)

    > Jest, ale na niego się powołali bo pewnie myśleli, że to sprzedaż
    > konsumencka.

    J.

  • 17. Data: 2023-12-01 10:47:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-01, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się,
    > że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia

    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    140000827/U/D20140827Lj.pdf
    Art. 43c (1)

    > Tez mnie sie tak wydaje, ale jesli poinformował przed zakupem ... to
    > może ?

    Jeśli pooinformowali to może, ale będzie to MZ oznaczało tyle, że to
    szczególna cecha tego zasilacza, a nie cecha tego typu urządzeń.

    > To u mnie jakis wiekszy %.

    Jak barzdzo?

    > Akurat tu jak rozumiem zasilacz Dell, ale zdarzają sie tez uszkodzenia
    > wtyczek.

    A nie, takie coś to się zdarza notorycznie, ale zwykle też nie szybciej
    niz w ciągu 2ch lat.

    > Jak pokazalem obok - w standardowej gwarancji X-kom, jest stosowny
    > zapis.

    Ale gwarancja x-comu nie jest zapewne cześcią ofery. Można się spierać,
    jeśli ta informacja byłaby podana. Dokopywanie się jej w gwarancji,
    jakiejś ogólnej zresztą, to nie jest informacja o cechach sprzedawanego
    towaru.

    > Czyli ile konkretnie? 10 lat, 5, 3, 2, 1 ?

    Skoro Ustawodawca mówi min 2 lata to min 2 lata :)

> [...]
    >
    > Gwarancja: tak, na co najmniej 36 miesięcy
    >
    > Nie wiem na jakiej podstawie, bo minister nie chce sie tym pochwalic,

    No bo 2 lata to dla ucznia trochę krótko.

    > Nie trzeba. Jesli na wybrane elementy jest inaczej, to ma to wyraźnie
    > napisac w ofercie :-)

    Właśnie tak.

    > śliski, ale IMO - tez pokazuje konsumentowi na co moze liczyc.
    > Jak joystick ma np pół roku (wyraźnie napisane) gwarancji, to widac
    > przewidują, ze potem moze sie zepsuc :-)

    Ty nie masz robić śledztwa i szacować ryzyko, a klarownie wiedzieć czego
    się tu spodziewać :)

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2023-12-01 11:14:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 01 Dec 2023 09:47:28 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    140000827/U/D20140827Lj.pdf
    > Art. 43c (1)

    Nowka sztuka?
    A KC tez poprawili, czy zostawili 1 rok domniemania?

    > Jeśli pooinformowali to może, ale będzie to MZ oznaczało tyle, że to
    > szczególna cecha tego zasilacza, a nie cecha tego typu urządzeń.

    > Jak barzdzo?

    A tak ze dwa na ok 10.

    > A nie, takie coś to się zdarza notorycznie, ale zwykle też nie szybciej
    > niz w ciągu 2ch lat.

    A co - wtyczka sie po 2 latach osłabia ? :-)

> [...]
    > jeśli ta informacja byłaby podana. Dokopywanie się jej w gwarancji,
    > jakiejś ogólnej zresztą, to nie jest informacja o cechach sprzedawanego

    IMO - gwarancja dosc wazną częscia oferty ...

    >>> Art. 43b.
    >>> 2. Ponadto towar, aby został uznany za zgodny z umową, musi:

    > Skoro Ustawodawca mówi min 2 lata to min 2 lata :)

    Ale powyzej nie mówi.
    Zreszta to rzecz umowna - jak poinformowano, ze 1 rok, to 1 rok :-)

    we-laptopa-kupowanego-za-bon-dla-nauczyciela/ar/c5-1
    7920181

    > No bo 2 lata to dla ucznia trochę krótko.

    To dla nauczyciela.

    > Właśnie tak.

    No ale nie wiemy czy sie chwalil "3 lata gwarancji", czy
    "2 lata z wyjątkiem ..." czy "standardowa gwarancja X-kom" ...
    i ciagle "gwarancja" piszę :-)

    > Ty nie masz robić śledztwa i szacować ryzyko, a klarownie wiedzieć czego
    > się tu spodziewać :)

    No i założmy ze na etykiecie na półce napisali
    " .... * - 6 miesiecy gwarancji".

    J.

  • 19. Data: 2023-12-01 14:54:20
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 30.11.2023 o 14:37, J.F pisze:
    > Dell ma pod spodem na naklejce tzw "Service tag", numerek taki.
    >
    > Trzeba wprowadzic na stronie, bodajze tej
> [...]

    Nie mam jak sprawdzić tych numerków.
    Ale dziś zadzwoniłem do x-com. Powiedzieli, że wysłali do serwisu Della,
    aby ostatecznie potwierdzili, że laptop jest ok a zasilacz uszkodzony.
    Wspomniał, że oni wysłali go w ramach gwarancji.
    Może być tam i jeden dzień, a też może do 21 dni. Powiedziałem, że
    kupimy zasilacz, skoro może to tyle trwać. Radził poczekać. Może jednak
    Dell sam z siebie do ten zasilacz?

    Ja się gubię w tych rękojmiach, gwarancjach, reklamacjach, terminach,
    wyłączeniach i klauzulach.

    Może tą jedną kwestię mi wyjaśnicie, tak z ciekawości.
    Jeżeli ja z tytułu rękojmi zwracam sprzęt do sklepu, to jeżeli uznają
    reklamację to oni (sklep) ma swoją gwarancję od Della i do nich się
    zwrócą o kasę, sprzęt czy też naprawę?
    I od tych 14 dni rusza następny termin na naprawę/wymianę/zwrot kasy?

    Robert

  • 20. Data: 2023-12-01 15:42:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Dec 2023 14:54:20 +0100, Robert Wańkowski wrote:

> [...]
    > Może być tam i jeden dzień, a też może do 21 dni. Powiedziałem, że
    > kupimy zasilacz, skoro może to tyle trwać. Radził poczekać. Może jednak

    Skoro ma 2 lata gwarancji Della, i zasilacz sie zepsuł,
    to da sam z siebie.

    Dell ma jeszcze gwarancje NBD (next business day), gdzie na drugi
    dzien przysyła serwisanta do naprawy, ale to trzeba wykupic,
    i to niemało kosztuje - ale w pracy moze sie oplacac, bo co będziesz
    przez 2 tygodnie robił?

> [...]
    > Jeżeli ja z tytułu rękojmi zwracam sprzęt do sklepu, to jeżeli uznają
    > reklamację to oni (sklep) ma swoją gwarancję od Della i do nich się

    Teoretycznie, jesli sklep uznał roszczenie konsumenta, to roszczenie
    przenosi sie na dostawce (hurtownika, producenta, importera ...)
    Ale sklep taki głupi nie jest, nie uzna sam, tylko odesle dalej i
    poczeka na diagnozę dostawcy.

    W tym przypadku najprosciej jak sklep skorzysta z gwarancji Della,
    i sprawa będzie załatwiona (jakoś), tylko ze czas leci.
    Ale bywają różne uklady - że np kupują hurtowo taniej, ale naprawy
    gwarancyjne biorą na siebie ...

    > I od tych 14 dni rusza następny termin na naprawę/wymianę/zwrot kasy?

    Na "ustosunkowanie się" :-)
    Nie trzeba od razu naprawiac :-)

    A firmowy serwis i tak bedzie dluzej trzymał ...

    J.