  • 1. Data: 2004-02-07 11:36:21
    Temat: Mój pracodawca nie pobral zaliczek z mojej pensji...
    Od: Przyjazny Andrzej <a...@t...pl>

    Pisze ponownie, bo niestety nie dostalem zadnej rady :(
    Na Picie przeslanym mi przez pracodawce w rubryce 37 (zaliczka pobrana
    przez platnika z tytulu wynagordzenia ze stosunku pracy) widnieje u mnie
    kwota 0,00 zl.
    Pracowalem u tego pracodawcy 4 miesiace, zarobilem 2824 zl. Czy mial
    prawo nie pobierac zaliczki? Ja oczywiscie dostawalem pensje netto - czy
    li po odliczeniu wszystkich skaldek na zus, na podatek itd.

    Mam nadzieje, ze ten problem zaintertesuje forumowiczow.

    --
    Andrzej

  • 2. Data: 2004-02-07 13:55:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przyjazny Andrzej" <a...@t...pl> napisał w wiadomości

    Co do zasady w umowie o pracę masz pensję brutto. Jeśli dostawałeś netto,
    a pracodawca zapewniał Cię, że odprowadza składki, to moim zdaniem
    przywłaszczył sobie Twoje pieniądze, co jest przestępstwem, o ile kwota
    przekroczy 250 zł. Poniżej tej kwoty wykroczeniem. I to niezależnie od
    tego, czy składkę miał potrącić, czy nie. Wystarczy, że składając
    zawiadomienie przedłożysz umowę o pracę, pit i jakiś dowód wysokości
    wypłacanej pensji (najlepiej potwierdzenie przelewów, jeśli to szło na
    ROR).

    Dodatkowo, jeśli miał ją potrącić, a tego nie zrobił, to popełnia
    przestępstwo / wykroczenie skarbowe. Ale tu już musiał byś zapytać na
    pl.soc.prawo podatki, bo z tego co pamiętam, to są jakieś tam kwoty,
    poniżej których nie potrąca się zaliczek. Ale temat znam zbyt pobieżnie,
    by doradzać.

  • 3. Data: 2004-02-07 14:31:56
    Od: "Zbigniew K" <z...@i...pl>

    Najlepiej skonsultuj się w dowolnym oddziale ZUS oraz Urzędzie Sarbowym.
    Polecił bym też odwiedzenia Inspekcji Pracy. Wszędzie tam możesz uzyskać
    bezpłatnie odpowiedzi na swe pytania. Mało tego, one powinny być aktualne.
    Niestety prawo u nas tak często się zmienia, że najlepiej pytać tych ludzi,
    którzymaja to na bieżąco.
    Wg. moich wiadomości pracodawca ma obowiązek pobierani zaliczek, ale chyba
    nie przy wszystkich rodzajach umów. Najlepiej zapytaj tam gdzie ci
    napisałem.
    Życzę powodzenia!

  • 4. Data: 2004-02-07 23:29:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 Feb 2004, Przyjazny Andrzej wrote:

> [...]
    >+ prawo nie pobierac zaliczki? Ja oczywiscie dostawalem pensje netto - czy
    >+ li po odliczeniu wszystkich skaldek na zus, na podatek itd.

    Powoli.
    1. NTG jeśli chodzi o podatki. Jest "specgrupa" :)
    2. 2824 zł powiadasz ? I może jeszcze był to pierwszy lub jedyny
    pracodawca w zeszłym roku ?

    No to są spore szanse że wszystko jest OK.
    Słyszałeś o niepobieraniu podatku do kwoty pięćset ileś złotych
    (albo - nieprawidłowo - o "kwocie wolnej" trochę ponad pięć razy
    wyższej) ??
    Pewnie NIE BYŁO PODATKU.
    To że miałeś pewnie (jest na PIT ?) potrącany ZUS to INNA sprawa !

    >+ Mam nadzieje, ze ten problem zaintertesuje forumowiczow.

    ...a ja że zainteresujesz się pojęciem "skala podatkowa" ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-02-08 10:00:56
    Od: Przyjazny Andrzej <a...@t...pl>

    In article <Pine.WNT.4.58.0402080025290.-
    237268681@Athlon.portezjan.zabrze.pl>, s...@s...com.pl says...

    > Powoli.
    > 1. NTG jeśli chodzi o podatki. Jest "specgrupa" :)

    Wiem, ale mam palacy problem,wiec zwrocilem sie i tu, i tu. :)

    > 2. 2824 zł powiadasz ? I może jeszcze był to pierwszy lub jedyny
    > pracodawca w zeszłym roku ?

    Alez skad! Jeden z trzech. Wszyscy oprcz jednego na PIcie odliczyli
    zaliczki.

    > ...a ja że zainteresujesz się pojęciem "skala podatkowa" ;)

    Bardzo mnie interesuje, bo silnie odczuwam drugi prog. Rzecz w tym, ze
    jeden z moich pracodawcow zalozyl, ze juz wiecej w 2003 roku nie zarobie,
    a to, co u niego zarobilem, jest zwolnione z podatku. Czy mogl tak
    zalozyc???? I czy to teraz ja mam doplacic niedoplate, ktora mi wychodzi
    przez to ze jeden z moich pracodawcow nie odporwadzal zaliczki???

    Pozdrawiam, liczac na porade.

    --
    Andrzej

  • 6. Data: 2004-02-09 10:00:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Feb 2004, Przyjazny Andrzej wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > pracodawca w zeszłym roku ?
    >+
    >+ Alez skad! Jeden z trzech. Wszyscy oprcz jednego na PIcie odliczyli

    Ale czy to wobec tego był PIERWSZY pracodawca ?

> [...]
    >+ jeden z moich pracodawcow zalozyl, ze juz wiecej w 2003 roku nie zarobie,
    >+ a to, co u niego zarobilem, jest zwolnione z podatku.

    Nie, nie.
    Podatki płaci się "wg skali". A na początku skali jest kwota
    podatku którego się nie płaci :), co bywa w pewnym (nieścisłym
    i mogącym doprowadzić do nieporozumien) skrócie tłumaczone
    tak że jest "kwota wolna", czyli jeśli zarobi się MNIEJ to
    podatku się NIE PŁACI.
    I teraz: *zaliczki* na podatek płaci się RÓWNIEŻ wg skali.
    Jeśli na początku roku pracowałeś u JEDNEGO pracodawcy, to
    ujął ci on co najmniej DWA składniki obniżające podatek:
    - kwotę podatku niepłaconego w przeliczeniu na "kwotę wolną"
    (a jest tego ok. 2000 zł)
    - koszty uzyskania przychodu z tytułu pracy (ryczałt, niewysoki,
    ale obniżający podstawę opodatkowanie)
    Nadto do "skorygowania w dół" kwoty od której płaci się
    podatek liczy się ZUS: ponieważ akładka ZUS *nie jest*
    opodatkowana, to to co było twoim przychodem brutto ale poszło
    "na społeczne" obniża ci podstawę opodatkowania.
    PONADTO składka zdrowotna RÓWNIEŻ obniża podatek - a to w ten
    sposób że znaczną jej część ODLICZA się od podatku.

    W sumie - 2800 mogło na początku roku wyjść "bez zaliczki".

    >+ Czy mogl tak zalozyc????

    J.w.

    >+ I czy to teraz ja mam doplacic niedoplate, ktora mi wychodzi
    >+ przez to ze jeden z moich pracodawcow nie odporwadzal zaliczki???

    Nie tak.
    Skala jest NIELINIOWA. I "zagięta w górę".
    Jeśli uzyskujesz KILKA przychodów (z różnych źródeł), to po
    ich zsumowaniu (pomijając kwestię ew. ulg) MUSI ci wyjść
    podatek do dopłacenia :>
    Nie jesteś jedynym w tym kraju który "dopłaca", że cię pocieszę... ;) !

    >+ Pozdrawiam, liczac na porade.

    Mam cię splonkować ?
    Wyrażam nadzieję że wiesz za co ;] !
    I to nie była "porada" a co najwyżej moje luźne uwagi.
    Po "poradę" to proszę do adwokata... (i masz ubezpieczenie od
    uzyskanej porady, zamiast wskazywania że dobrze by było cobyś
    sam sobie ustawę przeczytał :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-02-09 17:23:21
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > a pracodawca zapewniał Cię, że odprowadza składki, to moim zdaniem
    > przywłaszczył sobie Twoje pieniądze, co jest przestępstwem, o ile kwota

    Czy każdy pracodawca może dopuścić się przywłaszczenia? Co jeśli jest to
    osoba prawna?

    KG

  • 8. Data: 2004-02-09 19:24:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <X#k...@p...onet.pl.#X> napisał w wiadomości

    > Czy każdy pracodawca może dopuścić się przywłaszczenia? Co jeśli jest to
    > osoba prawna?

    Po pierwsze jest ustawa o odpowiedzialności karnej osób prawnych.

    Po za tym w każdej firmie ktoś za to odpowiada. Istotą przywłaszczenia
    jest postąpienie z cudzą rzeczą, jak ze swoją. W tym wypadku osoba
    decyzyjna postąpiła z pieniędzmi pracownika, jak ze swoimi przekazując je
    na inny cel i moim zdaniem nie ma większego znaczenia, kto faktycznie z
    tego tytułu poniósł korzyść.

  • 9. Data: 2004-02-10 05:21:03
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:

    > Po pierwsze jest ustawa o odpowiedzialności karnej osób prawnych.

    trudno ją będzie zastosować

> [...]
    > decyzyjna postąpiła z pieniędzmi pracownika, jak ze swoimi przekazując je
    > na inny cel i moim zdaniem nie ma większego znaczenia, kto faktycznie z

    Uważasz, że niewypłacenie pieniędzy przez firmę jest ich
    przywłaszczeniem przez osobę odpowiedzialną? Istotą przywłaszczenia jest
    zamiar zatrzymania na własność czy takiego postąpienia z rzeczą. Jeśli
    tylko podejmujesz taką decyzję to nie jest spełniony ten podstawowy
    warunek - zamiar zatrzymania dla siebie.

    KG

  • 10. Data: 2004-02-10 09:09:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Feb 2004, kam wrote:

    >+ Robert Tomasik wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Uważasz, że niewypłacenie pieniędzy przez firmę jest ich
    >+ przywłaszczeniem przez osobę odpowiedzialną?

    Nie.
    Natomiast czym innym jest niezapłacenie podatku *pobranego*
    z pensji pracownika. Skoro pieniądze na wypłatę *były* (pensja
    została wypłacona) to pracodawca (ogólnie: płatnik) musi
    pobrać zaliczkę i *odprowadzić*.
    Przyznam że fakt niewykazania w deklaracji dla US (a więc
    pewnie również w deklaracjach okresowych) owych wypłat
    komplikuje mi obraz :( - bo z jednej strony sytuacja pracodawcy
    nieodopełniającego obowiązku "pobrania" jest oczywista, ale
    z p. widzenia pracownika... jest mniej oczywista niż jeśliby
    pobór podatków był wykazany :(
    Jak dla mnie - znaczenie może mieć to czy pracownik ma
    DOWÓD iż dostał mniej (bo to jest co najmniej oszustwo na
    jego szkodę) niż wykazano w PIT oraz czy ma DOWÓD (nie wiem,
    "pasek" z podpisem ?) że przedstawiono mu iż "brakujące"
    pieniądze BYŁY przeznaczone na zaliczkę (wtedy pracodawca
    działał na szkodę Skarbu).

    >+ Istotą przywłaszczenia jest
    >+ zamiar zatrzymania na własność czy takiego postąpienia z rzeczą.

    Oczywiście. Tyle że płatnik ma OBOWIĄZEK pobrania podatku
    oraz ODPROWADZENIA go. Pytaniem jest jakie są dowody że
    pobrał...

    >+ Jeśli
    >+ tylko podejmujesz taką decyzję to nie jest spełniony ten podstawowy
    >+ warunek - zamiar zatrzymania dla siebie.

    Byłaby to racja. Tylko stan prawny "podatku od wynagrodzenia"
    (dotyczy nie tylko pracy, ale również zleceń itp) jest taki
    iż to są pieniądze pobrane OBOWIĄZKOWO *z wypłaty*, czyli
    czegoś co zostało (*już*) "postawione do dyspozycji pracownika".
    Jeśli pracodawca wypłaci 80% wynagrodzenia brutto odprowadzając
    od tego 19% zaliczki (+/- należne doliczenia i odliczenia)
    to w porządku z tego p. widzenia (oczywiście NIE w porządku
    z p. widzenia prawa pracy lub cywilnego :)).
    Ale jeśli wypłaci wynagrodzenie netto NIE odprowadzając podatku
    to znaczy że *miał 100% wynagrodzenia* i część (odpowiadającą
    podatkowi czy składkom) wziął i ukradł.

    pozdrowienia, Gotfryd