    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mój pracodawca nie pobral zaliczek z mojej pensji...
    Date: Tue, 10 Feb 2004 10:09:42 +0100

    On Tue, 10 Feb 2004, kam wrote:

    >+ Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ > jest postąpienie z cudzą rzeczą, jak ze swoją. W tym wypadku osoba
    >+ > decyzyjna postąpiła z pieniędzmi pracownika, jak ze swoimi przekazując je
    >+ > na inny cel i moim zdaniem nie ma większego znaczenia, kto faktycznie z
    >+ > tego tytułu poniósł korzyść.
    >+
    >+ Uważasz, że niewypłacenie pieniędzy przez firmę jest ich
    >+ przywłaszczeniem przez osobę odpowiedzialną?

    Nie.
    Natomiast czym innym jest niezapłacenie podatku *pobranego*
    z pensji pracownika. Skoro pieniądze na wypłatę *były* (pensja
    została wypłacona) to pracodawca (ogólnie: płatnik) musi
    pobrać zaliczkę i *odprowadzić*.
    Przyznam że fakt niewykazania w deklaracji dla US (a więc
    pewnie również w deklaracjach okresowych) owych wypłat
    komplikuje mi obraz :( - bo z jednej strony sytuacja pracodawcy
    nieodopełniającego obowiązku "pobrania" jest oczywista, ale
    z p. widzenia pracownika... jest mniej oczywista niż jeśliby
    pobór podatków był wykazany :(
    Jak dla mnie - znaczenie może mieć to czy pracownik ma
    DOWÓD iż dostał mniej (bo to jest co najmniej oszustwo na
    jego szkodę) niż wykazano w PIT oraz czy ma DOWÓD (nie wiem,
    "pasek" z podpisem ?) że przedstawiono mu iż "brakujące"
    pieniądze BYŁY przeznaczone na zaliczkę (wtedy pracodawca
    działał na szkodę Skarbu).

    >+ Istotą przywłaszczenia jest
    >+ zamiar zatrzymania na własność czy takiego postąpienia z rzeczą.

    Oczywiście. Tyle że płatnik ma OBOWIĄZEK pobrania podatku
    oraz ODPROWADZENIA go. Pytaniem jest jakie są dowody że
    pobrał...

    >+ Jeśli
    >+ tylko podejmujesz taką decyzję to nie jest spełniony ten podstawowy
    >+ warunek - zamiar zatrzymania dla siebie.

    Byłaby to racja. Tylko stan prawny "podatku od wynagrodzenia"
    (dotyczy nie tylko pracy, ale również zleceń itp) jest taki
    iż to są pieniądze pobrane OBOWIĄZKOWO *z wypłaty*, czyli
    czegoś co zostało (*już*) "postawione do dyspozycji pracownika".
    Jeśli pracodawca wypłaci 80% wynagrodzenia brutto odprowadzając
    od tego 19% zaliczki (+/- należne doliczenia i odliczenia)
    to w porządku z tego p. widzenia (oczywiście NIE w porządku
    z p. widzenia prawa pracy lub cywilnego :)).
    Ale jeśli wypłaci wynagrodzenie netto NIE odprowadzając podatku
    to znaczy że *miał 100% wynagrodzenia* i część (odpowiadającą
    podatkowi czy składkom) wziął i ukradł.

    pozdrowienia, Gotfryd