    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Re: Mój pracodawca nie pobral zaliczek z mojej pensji...
    Date: Mon, 9 Feb 2004 11:00:46 +0100

    On Sun, 8 Feb 2004, Przyjazny Andrzej wrote:
    [...]
    >+ > 2. 2824 zł powiadasz ? I może jeszcze był to pierwszy lub jedyny
    >+ > pracodawca w zeszłym roku ?
    >+
    >+ Alez skad! Jeden z trzech. Wszyscy oprcz jednego na PIcie odliczyli
    >+ zaliczki.

    Ale czy to wobec tego był PIERWSZY pracodawca ?

    >+ > ...a ja że zainteresujesz się pojęciem "skala podatkowa" ;)
    >+
    >+ Bardzo mnie interesuje, bo silnie odczuwam drugi prog. Rzecz w tym, ze
    >+ jeden z moich pracodawcow zalozyl, ze juz wiecej w 2003 roku nie zarobie,
    >+ a to, co u niego zarobilem, jest zwolnione z podatku.

    Nie, nie.
    Podatki płaci się "wg skali". A na początku skali jest kwota
    podatku którego się nie płaci :), co bywa w pewnym (nieścisłym
    i mogącym doprowadzić do nieporozumien) skrócie tłumaczone
    tak że jest "kwota wolna", czyli jeśli zarobi się MNIEJ to
    podatku się NIE PŁACI.
    I teraz: *zaliczki* na podatek płaci się RÓWNIEŻ wg skali.
    Jeśli na początku roku pracowałeś u JEDNEGO pracodawcy, to
    ujął ci on co najmniej DWA składniki obniżające podatek:
    - kwotę podatku niepłaconego w przeliczeniu na "kwotę wolną"
    (a jest tego ok. 2000 zł)
    - koszty uzyskania przychodu z tytułu pracy (ryczałt, niewysoki,
    ale obniżający podstawę opodatkowanie)
    Nadto do "skorygowania w dół" kwoty od której płaci się
    podatek liczy się ZUS: ponieważ akładka ZUS *nie jest*
    opodatkowana, to to co było twoim przychodem brutto ale poszło
    "na społeczne" obniża ci podstawę opodatkowania.
    PONADTO składka zdrowotna RÓWNIEŻ obniża podatek - a to w ten
    sposób że znaczną jej część ODLICZA się od podatku.

    W sumie - 2800 mogło na początku roku wyjść "bez zaliczki".

    >+ Czy mogl tak zalozyc????

    J.w.

    >+ I czy to teraz ja mam doplacic niedoplate, ktora mi wychodzi
    >+ przez to ze jeden z moich pracodawcow nie odporwadzal zaliczki???

    Nie tak.
    Skala jest NIELINIOWA. I "zagięta w górę".
    Jeśli uzyskujesz KILKA przychodów (z różnych źródeł), to po
    ich zsumowaniu (pomijając kwestię ew. ulg) MUSI ci wyjść
    podatek do dopłacenia :>
    Nie jesteś jedynym w tym kraju który "dopłaca", że cię pocieszę... ;) !

    >+ Pozdrawiam, liczac na porade.

    Mam cię splonkować ?
    Wyrażam nadzieję że wiesz za co ;] !
    I to nie była "porada" a co najwyżej moje luźne uwagi.
    Po "poradę" to proszę do adwokata... (i masz ubezpieczenie od
    uzyskanej porady, zamiast wskazywania że dobrze by było cobyś
    sam sobie ustawę przeczytał :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)