  • 11. Data: 2004-02-10 21:30:03
    Temat: Re: Mój pracodawca nie pobral zaliczek z mojej pensji...
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Oczywiście. Tyle że płatnik ma OBOWIĄZEK pobrania podatku
    > oraz ODPROWADZENIA go. Pytaniem jest jakie są dowody że
    > pobrał...

    Kim jest płatnik?

> [...]
    > (dotyczy nie tylko pracy, ale również zleceń itp) jest taki
    > iż to są pieniądze pobrane OBOWIĄZKOWO *z wypłaty*, czyli
    > czegoś co zostało (*już*) "postawione do dyspozycji pracownika".
    > Jeśli pracodawca wypłaci 80% wynagrodzenia brutto odprowadzając
    > od tego 19% zaliczki (+/- należne doliczenia i odliczenia)
    > to w porządku z tego p. widzenia (oczywiście NIE w porządku
    > z p. widzenia prawa pracy lub cywilnego :)).
    > Ale jeśli wypłaci wynagrodzenie netto NIE odprowadzając podatku
    > to znaczy że *miał 100% wynagrodzenia* i część (odpowiadającą

    No dobrze, ale kto wziął i ukradł? Bo jeśli pieniądze te zostały w
    firmie, to kogo można ukarać za przywłaszczenie?

    KG

  • 12. Data: 2004-02-27 19:11:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Feb 2004, kam wrote:

> [...]
    >+ > Oczywiście. Tyle że płatnik ma OBOWIĄZEK pobrania podatku
    >+ > oraz ODPROWADZENIA go. Pytaniem jest jakie są dowody że

    "tym kto z mocy prawa zobowiązany jest złupić podatnika,
    zabrać mu z wynagrodzenia albo pobrać od niego należny
    podatek uprzednio go wyliczając i wpłacić na konto US".
    Ordynacja podatkowa zdaje się :)
    [...]
> [...]
    >+ No dobrze, ale kto wziął i ukradł? Bo jeśli pieniądze te zostały w
    >+ firmie, to kogo można ukarać za przywłaszczenie?

    Pracodawcę.
    Albo to jest OF i wtedy odpowiada właściciel, albo osoba prawna
    i wtedy jest w niej powołana osoba która za to odpowiada. Jak
    nie ma takiej osoby ("głownego księgowego") to odpowiada ten
    co odpowiada "za całokształt" (najczęsciej zarząd).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 13. Data: 2004-02-29 08:12:43
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > nie ma takiej osoby ("głownego księgowego") to odpowiada ten
    > co odpowiada "za całokształt" (najczęsciej zarząd).

    Na jakiej podstawie? Mówimy o kodeksie karnym i przywłaszczeniu, bo że w
    kks pewnie coś by się znalazło to nie wątpię ;)
    Przeniesienie odpowiedzialności na zarząd itp. jest tylko w rozdziale o
    przestępstwach gospodarczych, przywłaszczenia więc nie obejmuje. Aby
    postawić taki zarzut musisz konkretnej osobie udowodnić że weszła w
    posiadanie rzeczy (pieniędzy). Zarząd podejmujący decyzję o
    nieprzekazaniu pieniędzy i pozostawieniu ich w spółce posiadaczem się
    przez to nie staje.

    KG

  • 14. Data: 2004-03-04 12:43:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Feb 2004, kam wrote:
    [...]
    >+ Na jakiej podstawie? Mówimy o kodeksie karnym i przywłaszczeniu, bo że w
    >+ kks pewnie coś by się znalazło to nie wątpię ;)

    Ależ mówimy o podatkach :) to właśnie nieodprowadzenia ma taki
    skutek. Z p. widzenia podatku - on został zabrany ale nieodprowadzony.
    Jeśli się przyczepiłeś nomenklatury to pewnie masz rację: raczej
    chodzi o sposób traktowania płatnika; jak podatnik nie zapłacił
    no to nie zapłacił i się go ściga. Ale jak płatnik nie zapłacił...
    to znaczy że pobrał i "zabrał co cesarskie" !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 15. Data: 2004-03-07 11:39:18
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Ależ mówimy o podatkach :)

    no nie wiem, mówilismy o przywłaszczeniu :)

    KG