  • 131. Data: 2013-08-21 23:00:48
    Temat: Re: Punkt kontroli drogowej na terenie prywatnym
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail n...@j...org napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Allemansr%C3%A4tten

    dziękuje bardzo

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Jest Leżajsk, jest dobrze.

  • 132. Data: 2013-08-21 23:44:17
    Od: "Edward Ilkus" <e...@i...invalid>

    Uzytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Jesli wlasciciel nieruchomosci nie zyczy sobie, by osoby postronne po niej
    > chodzily, to po prostu ogradza nieruchomosc. Nie musi to byc jakies
    > ogromne ogrodzenie. Ale musi byc, by spowodowac skutek prawny w postaci
    > zakazu wchodzenia.

    Ty przeczytales w ogóle to do czego odnosisz sie ? Bylo o uzytkowaniu
    nieruchomosci polegajacej za wykorzystywaniu jej do przeprowadzania kontroli
    drogowej przez uporczywe ustawianie pojazdów uprzywilejowanych na tym
    terenie oraz kierowaniu na nia zatrzymywanych pojazdów a nie o uzytkowaniu
    polegajacym na wchodzeniu.

  • 133. Data: 2013-08-21 23:54:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uzytkownik "Edward Ilkus" <e...@i...invalid> napisal w wiadomosci

> [...]
    > kontroli drogowej przez uporczywe ustawianie pojazdów uprzywilejowanych
    > na tym terenie oraz kierowaniu na nia zatrzymywanych pojazdów a nie o

    Czytalem i nie widze szczególnej róznicy w tym wypadku.

  • 134. Data: 2013-08-22 18:37:34
    Od: Jan <e...@e...com>

    Dnia Tue, 13 Aug 2013 00:17:23 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > taki swój "wynalazek" wyegzekwować i pójdziesz do sądu,
    > to drugiej stronie przysługuje prawo do powiedzenia "proszę pokazać to w
    > ustawie".
    > I na to dictum sąd sprawę oddala, bo "państwo nie może
    > ograniczać praw inaczej niż ustawą a ustawy brak".
    >
    > Masz więc pełne prawo tupać nogą pod taką tablicą, w końcu
    > Twój teren, więc tup sobie ile wlezie ;)
    >
    > Równie dobrze możesz np. "zabronić mi" pisania na grupę. Dopóki nie
    > będzie gróźb karalnych itp to też nie będzie
    > bezprawne - a zabraniaj sobie, na zdrowie.

    No dobra, a co z regulaminami? Np. regulamin korzystania z basenu, czy
    regulamin parkowy. Czy jeśli w takim regulaminie znajdują się zapisy nie
    mające odzwierciedlenia w ustawie tzn. że te punkty w regulaminy można
    olać? A skoro tak to po co takie regulaminy skoro są niejako kalką ustaw?

  • 135. Data: 2013-08-23 18:39:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Aug 2013, Jan wrote:

    > No dobra, a co z regulaminami?

    Sankcjonowane są umową.
    Druga strona DOBROWOLNIE poddaje się regulaminowi, najczęściej
    przy okazji brania biletu (również bezpłatnego), wstępu na podstawie
    "karty" (również bezpłatnej) itede :)

    > Np. regulamin korzystania z basenu,
    > czy regulamin parkowy.

    Właśnie o kwestię przykładowego parku toczę boje z Andrzejem:
    jak masz WŁASNY i OGRODZONY park, to masz środki perswazji,
    w szczególności jak postawisz ciecia który będzie wpuszczał
    "tylko za biletem" (może być bezpłatny :>).
    Jak masz dwa parki, oba nieogrodzone, jeden "miejski" a jeden
    prywatny, to na jednym MOŻNA ustanowić obowiązujący zakaz
    picia piwa działający "z automatu" (przychodzi strasznik
    [cenzura nie poprawiać] i ładuje mandat, jak ma dobry humor
    to poprzestaje na obserwowaniu wylania piwa) a na drugim
    NIE MOŻNA.
    IMO to jest bzdura, bo prowadzi do nadmiarowej "chęci
    grodzenia" wszystkiego przez wszystkich - właśnie dlatego,
    że nie mają żadnych TANICH (dla nich) "panstwowych" narzędzi
    do zapewnienia na dostępnym publicznie terenie porządku.

    I nie, nie mam na myśli "zakazu fotografowania" :P
    (dlatego od czasu do czasu podkreślam, że lista zakazów powinna
    być zamknięta)

    > Czy jeśli w takim regulaminie znajdują się zapisy nie
    > mające odzwierciedlenia w ustawie tzn. że te punkty w regulaminy można
    > olać?

    Wywalą Cię na podstawie nieważności biletu - złamałeś umowę :)

    > A skoro tak to po co takie regulaminy skoro są niejako kalką ustaw?

    W publicznych: żeby wchodzący nie udawał Greka tłumaczeniem "tej
    akurat ustawy nie czytałem" :)
    W prywatnych: bo ustawa często nie działa... dlatego.
    Oczywiście bywają zakazy które działają bez względu na rodzaj
    terenu, nie wiem jak jest np. z pływaniem po pijaku itede.,
    na pewno Andrzej ma rację pisząc że śmiecenie jest zabronione,
    ale to właśnie wyjątki a nie reguła.

    A złamanie regulaminu "unieważnia" bilet, bo stanowi niedotrzymanie
    umowy, można więc gościa wziąć za frak i zachęcić do wyjścia ;)
    Tyle, że wymaga to właśnie:
    1. dopilnowania zeby zawarł umowę przy wejściu
    2. prewencyjnego pilnowania terenu

    A to kosztuje.

    pzdr, Gotfryd

  • 136. Data: 2013-08-23 21:22:17
    Od: "Edward Ilkus" <e...@i...invalid>

    Uzytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Czytalem i nie widze szczególnej róznicy w tym wypadku.

    Róznicy miedzy czym a czym ?

    Czy Ty rozumiesz, ze ja w ogóle nie pisalem o kwestii przebywaniu na terenie
    nieruchomosci ?!

  • 137. Data: 2013-08-23 22:06:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Aug 2013, Edward Ilkus wrote:

    > Uzytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Najpierw w sprawie formalnej.
    Apeluję o nie używanie określenia "użytkowanie" dla tego przypadku.
    Używanie, użyczenie i użytkowanie to są trzy całkiem odrębne
    stany prawne, częściowo zazębione, z czego użytkowanie *również*
    jest umową! Art.252 (i dalsze) KC
    A tego (umowy) w omawianym przypadku nie ma.
    Nie ma więc "użytkowania".
    Mamy "używanie bez umowy" (ba, bez wiedzy dzierżyciela)

    > Róznicy miedzy czym a czym ?

    Przecież są tylko dwa przypadki, więc w czym problem?

    > Czy Ty rozumiesz, ze ja w ogóle nie pisalem o kwestii przebywaniu
    > na terenie nieruchomosci ?!

    Ależ właśnie tak.

    Zarówno policja jak i zatrzymani kierujący używają tego terenu
    w ten sposób, że na nim przebywają. To co robią między sobą ;)
    jest poza konkursem.
    No, może jakby strona (lub strony) *zarabiały* na fakcie
    korzystania z terenu, właściciel mógłby powoływać się
    na "prawo do zarabiania" i może jakieś wynagrodzenie
    by ugrał, nie wiem.
    Ale tu nikt nie zarabia... bo kara to nie zarobek.

    Jedyne miejsce którego IMVHO można by się przyczepić, to
    fakt wprowadzania pojazdów na ów teren.
    Ale tego TEŻ trudno się czepiać dopóki nie dojdzie do odmowy
    przy próbie przegonienia.
    Chyba, żeby dało się wykazać, że owo "przebywanie" powodowało
    szkody, to odszkodowanie się "oczywiście" należy.

    pzdr, Gotfryd

  • 138. Data: 2013-08-23 22:38:01
    Od: "Edward Ilkus" <e...@i...invalid>

> [...]
    > A tego (umowy) w omawianym przypadku nie ma.
    > Nie ma więc "użytkowania".
    > Mamy "używanie bez umowy" (ba, bez wiedzy dzierżyciela)

    W prawie jest bezumownym korzystaniem ale generalnie jest korzystaniem.

    > Przecież są tylko dwa przypadki, więc w czym problem?

    > Ależ właśnie tak.
    >
    > Zarówno policja jak i zatrzymani kierujący używają tego terenu
    > w ten sposób, że na nim przebywają.

    Mnie jednak w ogóle o przebywanie nie chodziło.

> [...]
    > na "prawo do zarabiania" i może jakieś wynagrodzenie
    > by ugrał, nie wiem.
    > Ale tu nikt nie zarabia... bo kara to nie zarobek.

    Nie zarabia choć mógłby.

    > Jedyne miejsce którego IMVHO można by się przyczepić, to
    > fakt wprowadzania pojazdów na ów teren.
    > Ale tego TEŻ trudno się czepiać dopóki nie dojdzie do odmowy
    > przy próbie przegonienia.

    Czepiać w sensie ? Możliwość kierowania roszczenia raczej nie zależy od tego
    czy pogoniliśmy. Zdaje się w ogóle nie jest warunkowane niczym choć już samo
    to, że wiedzieli, że cudze wystarcza do przypisania złej wiary.

    > Chyba, żeby dało się wykazać, że owo "przebywanie" powodowało
    > szkody, to odszkodowanie się "oczywiście" należy.

    To zupełnie inna sprawa

  • 139. Data: 2013-08-23 22:57:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > W prawie jest bezumownym korzystaniem ale generalnie jest korzystaniem.

    OK.
    Mi chodziło o nieużywanie określenia "użytkowanie", bo w tym
    przypadku stanowi błąd :)

    > Mnie jednak w ogóle o przebywanie nie chodziło.

    To trzeba było napisać o co.
    IMO zwyczajnie nie ma prawa do nakładania na kogoś obowiązku lub
    zakazu pewnego zachowania, o ile nie jest to zachowanie niezgodne
    z prawem stanowionym.

    > Nie zarabia choć mógłby.

    Ale to zupełnie co innego, niż przypadek kiedy ktoś
    dokonywałby TEJ SAMEJ CZYNNOŚCI, na której mógłby zarabiać.
    Niby też mógłbyś zarabiać na moim mieszkaniu... czy to
    podstawa do karania, skoro (jednak) nie zarabiasz? ;)

    > Czepiać w sensie ? Możliwość kierowania roszczenia

    Są dwie możliwości :)
    Pierwsza to roszczenie o zaniechanie czynu bezprawnego poprzez
    ściganie wykroczenia lub przestępstwa, a druga niezależna
    to właśnie owo roszczenie cywilnoprawne.

    > raczej nie zależy od tego czy pogoniliśmy.

    Przy "próbie przegonienia" miałem oczywiście na myśli ochronę
    miru domowego, wydawało mi się oczywiste.

    > Zdaje się w ogóle nie jest warunkowane niczym choć już samo
    > to, że wiedzieli, że cudze wystarcza do przypisania złej wiary.

    Ale za samo przebywanie nie ma kary!
    Ba, za robienie "czegokolwiek" co szkody nie powoduje też nie widać.

    > To zupełnie inna sprawa

    No to objaśnij o co Ci chodzi.
    Bo mi (jak na razie) wychodzi to co Robertowi: byli, dodatkowo
    zaprosili w trybie powykroczeniowym ;) innych uczestników i już.

    Jeszcze raz: skoro nie widać karalnych zachowań "między sobą",
    to nie widać różnicy wobec losowo zatrzymujących się obcych
    pojazdów "osób trzecich".
    O naruszenie moralności ich nie oskarżysz, więc niby o co?
    Zarabiania też udowodnić się nie da, również potencjalnego,
    bo "prawdziwy mandat" nigdy nie jest niczyim zarobkiem.
    Pat.
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 140. Data: 2013-08-24 13:45:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Aug 2013, Gotfryd Smolik news wrote:

    > OK.
    > Mi chodziło o nieużywanie określenia "użytkowanie", bo w tym
    > przypadku stanowi błąd :)

    Dla ścisłości: użytkowanie nie jest bezumowne!
    (to jest umowa :))

    pzdr, Gotfryd