  • 1. Data: 2013-08-10 12:30:56
    Temat: Odpowiedzialność materialna ?
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

    Witam,
    Pod koniec marca była inwentaryzacja roczna, wcześniej i później odchodziły
    osoby z naszego działu. Nie było żadnych spisów zdawczo-odbiorczych. Wczoraj
    dostaliśmy do podpisania zbiorową odpowiedzialność materialną. W firmie mamy
    kilka dużych zbiorników rzędu 100 Ton z surowcem. Zbiorniki są
    niewymierzalne, miały naspawane kroćce pomiarowe i są niedokończone z braku
    środków, nie są litrażowane, tablice pomiarowe są bardzo stare po terminie
    legalizacji. Z tych zbiorników są nalewane cysterny (na oko) , które
    wyjeżdzają na drugi koniec miasta i tam dopiero są ważone.
    Wiem, że za niepodpisanie może być wymówienie, ale czy w takich warunkach
    taka odpowiedzialoność materialna jest zgodna z prawem ?

  • 2. Data: 2013-08-10 15:59:43
    Temat: Re: Odpowiedzialność materialna ?
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Marek napisał(a) :
> [...]
    > Wiem, że za niepodpisanie może być wymówienie, ale czy w takich warunkach
    > taka odpowiedzialoność materialna jest zgodna z prawem ?

    Zależy od umowy.
    Ogólna zasada jest taka, że jak podpisujesz klauzulę o
    odpowiedzialności materialnej, to od momentu stanu faktycznego,
    zinwentaryzowanego. Dokładnie! Rzecz poddana inwentaryzacji ma być
    zabezpieczona przed dostępem osób nie ujętych w liście
    współodpowiedzialnych. Nawet zabezpieczona przed szefem. Wydając
    rzecz, musisz znać jej ilość. Wiele może zdarzyć się na
    wielokilometrowej drodze pomiędzy magazynem "na oko" a wagą.

    Wygląda, że próbują was wrobić.
    No cóż, to wolny kraj. Możesz podpisać, jak chcesz mieć pracę.
    Rozważ potencjalne straty i zyski.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 3. Data: 2013-08-10 16:11:49
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Marek wrote:
> [...]
    > niepodpisanie może być wymówienie, ale czy w takich
    > warunkach taka odpowiedzialoność materialna jest zgodna z prawem ?

    Bardzo ciekawa odpowiedzialność.
    Może skoro nie było spisów, to podpiszcie, że zbiorniki sa puste
    i będziecie odpowidac tylko, za to,
    że stoją a nie za zawartość.

  • 4. Data: 2013-08-10 16:14:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 10 Aug 2013, Marek wrote:

> [...]
    > legalizacji. Z tych zbiorników są nalewane cysterny (na oko) , które
    > wyjeżdzają na drugi koniec miasta i tam dopiero są ważone.

    I teraz pytanie - czy wszystko powyżej jest udokumentowane?
    Jak?

    > Wiem, że za niepodpisanie może być wymówienie, ale czy w takich warunkach
    > taka odpowiedzialoność materialna jest zgodna z prawem ?

    Doskonale rozumiem intencję pytania (która sprowadza się do INNEGO
    pytania), ale IMVHO odpowiedź na Twoje pytanie brzmi "tak".
    Niestety.
    Jedyne zastrzeżenie może budzić kwestia zebezpieczenia surowca
    od załadunku do momentu zważenia.

    Prawdopodobny przyszły problem wcale nie brzmi bowiem, czy pracownicy
    będą odpowiadać za towar który był ich we władaniu, ale *ile tego
    było*.
    Jeśli odpowiedź brzmi "nie wiadomo ile", to rzecz jasna stan
    po wlaniu 30 000 ton i wylaniu 29 000 ton o wymiarze "nie wiadomo
    ile" oraz każdy inny wyższy niż 1000 ton :> jest rzecz jasna prawidłowy.
    Dlatego krytyczne jest posiadanie dowodów na opisany przez Ciebie
    stan, najlepiej w postaci "papieru" z autografami osób odpowiedzialnych
    za przekazanie.
    Nie, nijak nie ułatwia to Waszej sytuacji, bo rzecz jasna osoba której
    nakazano zebranie deklaracji odpowiedzialności niemal na pewno
    nie jest władna do podpisania "protokołu stanu magazynowego".

    No i jeszcze ten transport od załadunku do ważenia (też trzeba
    by mieć "papierek" że tak wygląda).
    Ciekawe czy przypadkiem już nie brakuje względem "papierów",
    ktoś o tym wie i szuka kozła...

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-08-11 00:55:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 10 Aug 2013 15:59:43 +0200, Zbynek Ltd. napisał(a):
> [...]
    > zabezpieczona przed dostępem osób nie ujętych w liście
    > współodpowiedzialnych. Nawet zabezpieczona przed szefem. Wydając

    A jak w ogole wyglada ta wspolodpowiedzialnosc ?
    Towar zniknie, powiedzmy ze latwo przeliczalny, ale nie wiadomo kto
    ukradl ... i co, wszyscy placa ?

> [...]
    > Wygląda, że próbują was wrobić.
    > No cóż, to wolny kraj. Możesz podpisać, jak chcesz mieć pracę.

    A nie lepiej uzasadnic jak pisemnie jak tutaj pod odmowa ...
    i pojsc do sadu z powodu nieuzasadnionego zwolnienia, jesli do tego
    dojdzie ?

    J.

  • 6. Data: 2013-08-11 07:43:09
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    J.F. wrote:

    > A nie lepiej uzasadnic jak pisemnie jak tutaj pod odmowa ...
    > i pojsc do sadu z powodu nieuzasadnionego zwolnienia, jesli do tego
    > dojdzie ?

    A Ty byłeś kiedyś w sytuacji kiedy trzeba coś podobnego podpisać?
    Przecież jak go będą zwalniać, to podadzą/znajdą inny powód.
    Pracodawca albo jest normalny, albo nie i jak stać go na wymyślanie takiej
    odpowiedzialności, to znaczy, że szuka kozła ofiarnego.
    Zależy jak wiele jest do stracenia.

  • 7. Data: 2013-08-12 21:07:34
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

    > Ciekawe czy przypadkiem już nie brakuje względem "papierów",
    > ktoś o tym wie i szuka kozła...
    Na to mi wygląda bo w kwietniu ustalono straty na kilkaset tys. zł a teraz
    po podpisaniu władze zapewniają, że stany będą wyzerowane. Ja nie
    podpisałem, ostro mnie nastraszono zwolnieniem dyscyplinarnym, że mnie na
    zakład nie wpuszczą, później, żebym się sam na własną prośbę zwolnił. Pod
    koniec pracy dostałem sygnał od prezesa, że wypowiedzenie jest już u niego
    ale żebym jeszcze kilka dni przemysłał. Zakład ma być niedługo likwidowany.
    Mam nadzieję, że nie będą się na mnie mścić zwolnieniem dyscyplinarnym bo za
    co ?

  • 8. Data: 2013-08-12 23:00:55
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Marek napisał(a) :
> [...]
    > Mam nadzieję, że nie będą się na mnie mścić zwolnieniem dyscyplinarnym bo za

    Za co? Bo mogą. Bo uraziłeś chorą ambicję jakiegoś socjopaty
    (czytaj: szefa), że taki x podskakuje i nie robi wszystkiego co on
    każe. Wskazane byłoby noszenie ukrytego urządzenia do zapisu rozmów.
    Naucz się je obsługiwać bez zwracania uwagi, po omacku i bez
    wyciągania z kieszeni :-)
    Jeśli firma ma być wkrótce zlikwidowana, to tym bardziej bym się
    wzbraniał przed podpisaniem. Niechby teraz było tylko kilkanaście
    tysięcy manka. Wyjdzie pewnie po kilka na łeb. Chcesz płacić?

    Swoją drogą wiele już razy słyszałem o szybkim likwidowaniu firm.
    Nie zawsze to było szybko i nie zawsze było w ogóle. Różne plotki
    się niosą.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600