  • 11. Data: 2005-10-06 13:58:18
    Temat: Re: Przestępstwo w Internecie - gdzie zgłaszać
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 06/10/2005 15:09, Kira wrote :
    > Re to: Le' [Thu, 6 Oct 2005 14:18:59 +0200]:

    > Jakie to są "nielegalne dane binarne"?
    >
    > Programiki powyżej, wbrew temu co sobie najwyraźniej myślisz,
    > nielegalne nie są. Mało tego, często gęsto używa się ich całkiem
    > legalnie a wręcz oficjalnie. Weź choćby pod uwagę, że sam fakt,
    > że one istnieją, wymusza niejako na administratorze czy innej
    > osobie odpowiedzialnej za bezpieczeństwo znajomość tych programów.
    > A skąd on miałby je biedny znać, gdyby nielegalne były?

    Kodeks karny:
    Art. 269b. § 1. Kto wytwarza, pozyskuje, zbywa lub udostępnia innym
    osobom urządzenia lub programy komputerowe przystosowane do popełnienia
    przestępstwa określonego w art. 165 § 1 pkt 4, art. 267 § 2, art. 268a §
    1 albo § 2 w związku z § 1, art. 269 § 2 albo art. 269a, a także hasła
    komputerowe, kody dostępu lub inne dane umożliwiające dostęp do
    informacji przechowywanych w systemie komputerowym lub sieci
    teleinformatycznej, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    Love: A temporary insanity curable by marriage or by the removal of the

  • 12. Data: 2005-10-06 14:02:44
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Przemysław Płaskowicki [Thu, 06 Oct 2005 15:58:18 +0200]:

> [...]
    > inne dane umożliwiające dostęp do informacji przechowywanych w
    > systemie komputerowym lub sieci teleinformatycznej, podlega

    Czyli jak sobie odpalę Revelationa żeby przypomnieć sobie własne
    hasło na skrzynkę pocztową, to mam się zamknąc na 3 lata? ;) A
    jak mi tego Revelationa podeśle kumpel, to jego? ;)

    Jakoś mi się nie wydaje...

    Powtarzam: tych programów zazwyczaj można spokojnie używać
    w pełni legalnie i nie widzę powodów, dla których miałoby
    to być karalne.

    Kira

  • 13. Data: 2005-10-06 14:44:02
    Od: gacek <g...@w...pl>

    Przemysław Płaskowicki wrote:
> [...]
    > informacji przechowywanych w systemie komputerowym lub sieci
    > teleinformatycznej, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

    a ja bym sie dopytal o ten art. 267 § 2:

    Art. 267. § 1. Kto bez uprawnienia uzyskuje informację dla niego nie
    przeznaczoną, otwierając zamknięte pismo, podłączając się do przewodu
    służącego do przekazywania informacji lub przełamując elektroniczne,
    magnetyczne albo inne szczególne jej zabezpieczenie,

    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności
    do lat 2.

    § 2. Tej samej karze podlega, kto w celu uzyskania informacji, do której
    nie jest uprawniony, zakłada lub posługuje się urządzeniem podsłuchowym,
    wizualnym albo innym urządzeniem specjalnym.

    czy to znaczy, ze jak ktos wytwarza albo sprzedaje program umozliwiajacy
    sniffowanie pakietow komputerem podlaczonym do ethernetu (czy to
    urzadzenie specjalne??) to lamie prawo?

    gacek

  • 14. Data: 2005-10-06 14:55:04
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 06/10/2005 16:02, Kira wrote :
> [...]
    >
    > Powtarzam: tych programów zazwyczaj można spokojnie używać
    > w pełni legalnie i nie widzę powodów, dla których miałoby

    Ja tylko cytuję przepis ;-). Zaś, gdy Ty używasz tego rodzaju programów,
    to nie jest to przestępstwem bo szkodliwość społeczna jest znikoma.
    Podobnie zapewne gdy revelation wysyła kolega. Jednakże, i to wynika
    bezpośrednio z przepisu, posiadanie sniffera przez człowieka który nie
    jest adminem sieci osiedlowej, nie pracuje jako administrator sieci jest
    przestępstwem. Bez znaczenia jest to, czy wg nas ma to sens, czy sensu
    nie ma. Przepis jest nieubłagany.
    Ciekawą analizę przepisu (i nb jedyną mi znaną) jest artykuł Krzysztofa
    Gienasa "Hak na hakera" z sierpniowej Rzeczypospolitej:
    http://nowemedia.home.pl/nuke/modules.php?name=News&
    file=article&sid=480

    --
    Przemysław Płaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)

  • 15. Data: 2005-10-06 15:10:22
    Od: Krzysztof 'LANcaster' Kotkowicz <l...@v...icpnet.pl>

    Dnia 06.10.2005 Przemysław Płaskowicki <p...@p...name> napisał/a:

> [...]
    > Ciekawą analizę przepisu (i nb jedyną mi znaną) jest artykuł Krzysztofa
    > Gienasa "Hak na hakera" z sierpniowej Rzeczypospolitej:

    Ciekawostka.
    Adminem sieci osiedlowej nie jestem, sniffer mam - na maszynie w domu,
    po to by analizowac np. protokoly. Jestem przestepca? Trzeba wpierw
    udowodnic wydaje mi sie, ze ten program - a konkretnie TCPdump pod ten
    przepis sie lapie - czyli celowo zostal napisany do lamania zabezpieczen.

    (Co ciekawsze zainstalujesz go bezproblemowo z kazda dystrybucja linuxa -
    a czasem zupelnie bezwiednie nawet) ;)

    --
    ,''`. Krzysztof "LANcaster" Kotkowicz |||
    : :' : l...@v...icpnet.pl / +48 505 433 946 / gg://5888 |||

  • 16. Data: 2005-10-07 15:05:30
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

> [...]
    > udowodnic wydaje mi sie, ze ten program - a konkretnie TCPdump pod ten
    > przepis sie lapie - czyli celowo zostal napisany do lamania zabezpieczen.

    Dokladnie. Liczy sie zamiar i ten zamiar musza Ci udowodnic. W przeciwnym
    wypadku moznaby bylo aresztowac kazdego, kto kupil siekiere za podejrzenie
    zamiaru zamordowania starej lichwiarki z sasiedztwa ;-)

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 17. Data: 2005-10-07 15:11:14
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    > czy to znaczy, ze jak ktos wytwarza albo sprzedaje program umozliwiajacy
    > sniffowanie pakietow komputerem podlaczonym do ethernetu (czy to
    > urzadzenie specjalne??) to lamie prawo?

    Nie. Taki program moze miec opis, ze sluzy do monitorowania wlasnych
    pakietow, np. pod winzgroza. Jezeli bylby stworzony z opisem "joł, mozesz
    poczytac co twoja ex pisuje na gadu z twoim najlepszym przyjacielem", to
    bylby to program stworzony z zamiarem jego nielegalnego wykorzystania. Ba! W
    tym momencie byloby to tez naklanianie do takiego wykorzystywania,
    wskazywanie drogi do popelnienia czynu niezgodnego z prawem.

    Jezeli pytasz z pozycji kogos, kto ma zamiar taki program stworzyc - wskaz w
    jego opisie legalne metody wykorzystania, oraz zawrzyj w licencji
    uzytkownika zapisy o zabranianiu jego wykorzystywania do celow nielegalnych,
    czy cos takiego. Tu juz musialby wypowiedziec sie ktos, kto bardziej niz ja
    zna sie na prawie, w szczegolnosci w prawie dot. oprogramowania i licencji
    oprogramowania.

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 18. Data: 2005-10-07 23:10:22
    Od: Kira <c...@e...wytnij.pl>

    Re to: Tiger [Fri, 7 Oct 2005 17:11:14 +0200]:

    > Taki program moze miec opis, ze sluzy do [...]
    > wskaz w jego opisie legalne metody wykorzystania,
    > oraz zawrzyj w licencji uzytkownika zapisy o zabranianiu
    > jego wykorzystywania do celow nielegalnych [...]

    Jednak te parę lat temu życie było znacznie łatwiejsze.
    Siadał sobie człowiek, pisał co mu się podoba, rozsyłał
    to po kumplach -- albo 'sprzedawał' za coś innego czy
    przysługę jakąś, i wszystko grało. A teraz nagle trzeba
    konsultacje prawnicze robić... :P

    Kira

  • 19. Data: 2005-10-08 12:58:46
    Od: Krzysztof 'LANcaster' Kotkowicz <l...@v...icpnet.pl>

  • 20. Data: 2005-10-08 12:59:11
    Od: Krzysztof 'LANcaster' Kotkowicz <l...@v...icpnet.pl>

    Dnia 07.10.2005 Kira <c...@e...wytnij.pl> napisał/a:

> [...]
    > to po kumplach -- albo 'sprzedawał' za coś innego czy
    > przysługę jakąś, i wszystko grało. A teraz nagle trzeba

    Czasy sie zmieniaja, a Kaczynscy ida dalej ;)