  • 31. Data: 2005-10-09 22:44:48
    Temat: Re: Przestępstwo w Internecie - gdzie zgłaszać
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Przemysław Płaskowicki wrote:

    > Posiadanie noży nie jest nielegalne. Posiadanie wskazanych programów, co
    > do zasady, jest.

    A masz jakieś uzasadniające to orzecznictwo?

    Bo ja np. chciałbym pobrać taki program, żeby sprawdzić swoje
    zabezpieczenia.

    I co - jak napiszę sobie programik testujący odporność mojego systemu na
    np. Denial of Service to popełniam przestępstwo?

    Brednie...

    --
    Andrzej Ława @ Jelonki (Warszawa)
    Suzuki GSX 400e (1987) lab-rat-bike ;)

  • 32. Data: 2005-10-09 22:52:45
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 10/10/2005 00:44, Andrzej Lawa wrote :

> [...]
    >
    > I co - jak napiszę sobie programik testujący odporność mojego systemu na
    > np. Denial of Service to popełniam przestępstwo?

    Widzisz, ja nie neguję, że ów przepis jest źle napisany -- bo jest źle
    napisany -- vide wskazany przeze mnie artykuł w Rzeczpospolitej. Odrębną
    kwestią jest czy przepis ma sens, czy nie. A odrębną czy jest to
    przestępstwo, czy nie.
    Inaczej: tłumaczenie, że nie jest to przestępstwo bo to bez sensu -- nie
    jest tłumaczeniem, które wpływa na przestępność zachowania.

    Zaś na Twoje pytanie: Moim zdaniem zachowanie takie wypełnia znamiona
    czynu zabronionego z art. 269b kk, lecz nie jest przestępstwem bo
    szkodliwa społeczna jest znikoma.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession

  • 33. Data: 2005-10-09 23:00:32
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 10/10/2005 00:33, Przemysław Płaskowicki wrote :

    > Zamiar ewentualny wystarczy.

    Eeech -- uzupełnię: oczywiście mam rację, że wystarczy, ale to
    przestępstwo (art. 269b) to po prostu zwykłe przestępstwo formalne. I
    jak każde takie przestępstwo, wystarczy samo ziszczenie się stanu
    faktycznego przedstawionego w przepisie, żeby wypełnić znamiona.
    Zauważcie, że przepis mówi:
    "Kto [...] udostępnia innym osobom urządzenia lub programy komputerowe
    przystosowane do popełnienia przestępstwa określonego w art. ..."
    a nie:
    "Kto [...] udostępnia innym osobom urzędzenia lub programy komputerowe
    przystosowane do popełnienia przestępstwa określonego w art. [...] w
    celu ich popełnienia".
    Nie ma tu mowy o tym aby istotny był zamiar w jakim rzeczone programe
    mają być udostępnione.

    Nie twierdzę, że to ma sens, ale tak brzmi przepis!
    --
    Przemysław Płaskowicki
    To kill a man in a paroxysm of passion is understandable, but to have

  • 34. Data: 2005-10-09 23:52:34
    Od: scream <n...@p...pl>

    Przemysław Płaskowicki napisał(a):
    > Posiadanie noży nie jest nielegalne. Posiadanie wskazanych programów, co
    > do zasady, jest.

    Czemu więc autorzy antywirusów albo firewalli, administratorzy,
    wykładowcy z polibudy, itp jeszcze nie siedzą za kratkami?

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 35. Data: 2005-10-10 00:04:18
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 10/10/2005 01:52, scream wrote :

    > Czemu więc autorzy antywirusów albo firewalli, administratorzy,
    > wykładowcy z polibudy, itp jeszcze nie siedzą za kratkami?

    To, jak rozumiem pytanie retoryczne? ;-)
    Z tego samego powodu, co wszyscy używający przekleństw w miejscach
    publicznych nie zapłacili grzywien i z tego samego powodu co spora
    większość posiadaczy komputerów nie siedzi za 278 § 2 kk i spora część
    młodzieży za posiadanie narkotyków i nikt nie ściga za niedopełnienie
    obowiązku meldunkowego.
    Policja i prokuratura ma ważniejsze sprawy na głowie, niż ściganie
    takich przestępców. A jak już zaczną ścigać (bo ktoś złoży doniesienie,
    to będą kombinować, żeby umorzyć (np. na znikomą społeczną szkodliwość).
    Ja wskazuje w tym wątku, na to, że przepis ten jest wadliwie
    skonstruowany i tyle.
    Okoliczność, że przestępstwo nie jest w praktyce ścigane i że przepis
    penalizuje pewne zachowania które są społecznie użyteczne jest bez
    związku z faktem istnienia bądź nie istnienia przestępstwa. Po raz
    kolejny polecam lekturę artykułu w Rzeczypospolitej -- autor wyraźnie
    zgadza się z moją wykładnią (czy też ja z jego ;-).

  • 36. Data: 2005-10-10 12:01:28
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > Art. 238 nie 234 kk.

    racja , myla mi sie czesto tak jak 212 i 216 :-)

    > W ten sposób to trzeba by zamknąć wszystkich zgłaszających przestępstwa,
    > które są potem umarzane.

    w kazdym razie powinni sie zainteresowac takimi osobami, wtedykazdy by
    pomyslal 5 razy zanim by cokolwiek zglosil

    > No i trzeba _wiedzieć_ że przestępstwa _nie popełniono_. (Zauważ, że
    > znamię _nie_ mówi: "że czyn nie wypełnia znamion przestępstwa").

    --cytat----
    ( a jest do udowodnienia , post na usenecie zostaja na wieki)
    -----

    > Wątpliwości co do tego czy dany stan faktyczny wyczerpuje znamiona
    > przestępstwa czy też nie, wyrażone na anonimowym forum usenetowym w żadnym
    > razie oznaczają wiedzy na temat że przestępstwa nie popełniono.

    wszyscy jednoglosnie stwierdzili ze nie jest to przestepstwem wiec na
    podstawie art 9 par 1 kk
    mozna by stwierdzic ze umyslnie poeplnila przestepstwo, tym bardziej ze
    podstawa prawna byla podana,
    i wytlumaczone ze liczy sie zamiar w jakim zostalo to wyprodukowane.

    Podchodzac do sprawy od twojej strony nie moglbys zadnego "smiecia" zamknac
    ktory
    oskarza niewinnego czlowieka, tak byc nie moze.

    > Naprawdę radzę przeczytać artykuł w Rzepie, który podawałem. Przepis art.
    > 269b budzi wiele wątpliwości, a na upartego można zamknąć wszystkich
    > posiadaczy tcpdumpa.

    czytalem, a ty przeczytaj art 115 par 2 kodeksu karnego , zwroc uwage na
    zamiar sprawcy,
    tu moglbym smailo ukarac autora programu p2p ktory na stronie podaje linki
    do stron typu osiolek
    bo jest to ewidentne pomocnictwo przy kradziezy oraz produkcja w tym celu
    oprogramowania.

    P.

  • 37. Data: 2005-10-10 14:47:10
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 10/10/2005 14:01, Przemek R... wrote :

> [...]
    > -----

    > wszyscy jednoglosnie stwierdzili ze nie jest to przestepstwem wiec na

    Ja tak nie uważam, więc nie jednogłośnie. Na forum dla fanów konopi
    indyjskiej jednomyślnie napiszą, że palenie nie jest przestępstwem...
    Nic z tego jednak nie wynika.

> [...]
    > ktory
    > oskarza niewinnego czlowieka, tak byc nie moze.

    Ewidentnie popełnił czyn zabroniony.

    A wg Twojej wersji nikt może złożyć doniesienia, bo przecież nigdy nie
    wiadomo, czy nie był jakiś kontratyp...

    Przepis ma chronić ludzi, którzy zgłaszają kradzież telewizora wiedząc,
    że telewizor sprzedano.

> [...]
    > do stron typu osiolek
    > bo jest to ewidentne pomocnictwo przy kradziezy oraz produkcja w tym celu

    Art. 115 § 2 kk -- definicja społecznej szkodliwości, no i co z tego?

    Zamiar, jak ja go rozumiem, jest istotnym elementem tzw. przestępstw
    kierunkowych (np. oszustwa -- "kto w celu osiągnięcia korzyści
    majątkowej"). Mówiąc o zamiarze, przy konkretnym przestępstwie,
    wskazujesz, że żeby wypełnić znamiona, sprawca musi działać w konkretnym
    zamiarze i ten zamiar trzeba wykazać (jak przy oszustwie). Przepis art.
    269b nie wymaga aby sprawca działał w jakimkolwiek zamiarze.

    Istnieje też pojęcie zamiaru bezpośredniego i zamiaru ewentualnego,
    który funkcjonuje przy pojęciu umyślności czynu zabronionego.

    Inaczej: udostępnianie przykładowego tcpdumpa jest czynem zabronionym
    (wyczerpuje znamiona przepisu art. 269b kk), lecz niekoniecznie jest
    przestępstwem -- bo znikoma szkodliwość społeczna może wchodzić w grę
    (na przykład) albo błąd co do prawa (art. 30 kk). Oczekiwanie od
    obywatela, że ma sam oceniać szkodliwość społeczną i jeśli źle ją oceni,
    jak chcesz Ty, to popełnia przestępstwo z art. 238 kk, jest absurdem.

  • 38. Data: 2005-10-10 18:56:39
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    >Oczekiwanie od obywatela, że ma sam oceniać szkodliwość społeczną i jeśli
    >źle ją oceni, jak chcesz Ty, to popełnia przestępstwo z art. 238 kk, jest
    >absurdem.

    w tym konretnym przypadku zapytala sie na grupie prawnej i uzyskala
    odpowiedz, stwierdzilem ze jezeli
    do osob ktorym zglosi to "przestepstwo" dotrze iz wczesniej wieziala ze to
    moze nie byc przestepstwem
    moze miec klopoty
    "zglaszanie niesistnejacego przestepstwa ( a jest do udowodnienia , post na
    usenecie zostaja na wieki)".
    Wiec nieuogolniaj ze niby twierdze iz kazdy powinien oceniac szkodliwosc
    spoleczna.

    P.

  • 39. Data: 2005-10-11 14:04:55
    Od: Raf256 <s...@r...com.invalid>

    Le' <dic1c2$h1$1@news.onet.pl> Sunday 09 of October 2005 23:16

    > A ileż to było ględzenia w naszej telewizji po ataku na
    > londyńskie metro o potrzebie obserwacji ludzi,

    UK napadło irak, irak napadł UK, smutne ale prawdziwe

    --
    Rafał Maj