  • 11. Data: 2004-07-08 06:05:43
    Temat: Re: Przekręt w majestacie prawa
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@p...org> napisał w wiadomości
    news:cci469.26g.1@Cezary.Gorzenski.private...

    > Masz na myśli - trudno coś poradzić, na gruncie obowiązującego prawa;
    > czy - trudno coś poradzić, nawet wymyślając lepsze prawo?

    akurat nie widze najmniejszego problemu i mozliosci aby zapobiec takiemu
    procederowi, wystarczy tylko chciec i chwile pomyslec

  • 12. Data: 2004-07-08 06:43:48
    Od: Azazell <j...@g...pl>

    szerszen wrote:

    > akurat nie widze najmniejszego problemu i mozliosci aby zapobiec takiemu
    > procederowi, wystarczy tylko chciec i chwile pomyslec

    a nie można wpisać własnego roszczenia przed sfinalizowaniem transakcji?
    --
    z pozdrowieniami
    Azazell

  • 13. Data: 2004-07-08 08:05:13
    Od: Falkenstein <f...@p...fm>

    Dnia Thu, 8 Jul 2004 08:05:43 +0200, szerszen <s...@t...pl> napisał:

    > Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@p...org> napisał w wiadomości

    > akurat nie widze najmniejszego problemu i mozliosci aby zapobiec takiemu
    > procederowi, wystarczy tylko chciec i chwile pomyslec

    a jakies konkrety?

    --
    Falkenstein
    Sprawiedliwość jest podobno najwyższym dobrem Rzeczypospolitej

  • 14. Data: 2004-07-08 09:04:50
    Od: Czarek Gorzeński <c...@p...org>

    szerszen wrote:
    > akurat nie widze najmniejszego problemu i mozliosci aby zapobiec takiemu
    > procederowi, wystarczy tylko chciec i chwile pomyslec

    Więc może łaskawie podziel się z nami swoimi przemyśleniami.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 15. Data: 2004-07-08 09:14:35
    Od: Grzegorz <n...@y...com>

    ---->
    ---->>
[...]

    Na przykład że zmiany w księdze wieczystej mogą być dokonywane tylko raz dziennie.
    Wtedy na następny dzień, notariusz sprawdzając księgę zobaczy obciążenie hipoteki.
    Proste.

    Ja słyszałem jeszcze o innych przekrętach bazujących na księgach wieczystych.
    Właściciel jednego dnia sprzedaje u 3 różnych notariuszy swoje mieszkanie 3 różnym
    osobom a następnie wyjeżdża na wakacje...

    Zmiany w przepisach o księgach wieczystych są konieczne natychmiast !

    --
    Grzegorz

  • 16. Data: 2004-07-08 09:40:31
    Od: Falkenstein <f...@p...fm>

    Dnia Thu, 08 Jul 2004 11:14:35 +0200, Grzegorz <n...@y...com>
    napisał:

> [...]
    > dziennie.
    > Wtedy na następny dzień, notariusz sprawdzając księgę zobaczy obciążenie

    Są dokonywane raz dziennie. W kolejności wpłynięcia wniosku. Załózmy że w
    poniedziałek nabywca sprawdza KW, we wtorek rano wpływa wniosek o wpis
    hipoteki a po południu akt notarialny z wnioskiem o wpis nowego
    własciciela. Co Twój pomysł zmienia w takiej sytuacji?

> [...]
    > Właściciel jednego dnia sprzedaje u 3 różnych notariuszy swoje
    > mieszkanie 3 różnym
    > osobom a następnie wyjeżdża na wakacje...

    ZNany numer. Ale co Twój pomysł z wpisywaniem raz dziennie tu zmienia?

    > Zmiany w przepisach o księgach wieczystych są konieczne natychmiast !

    Owszem. Ale sensowne zmiany.

  • 17. Data: 2004-07-08 10:11:12
    Od: Grzegorz <n...@y...com>

    Thu, 08 Jul 2004 11:40:31 +0200,
    Falkenstein <f...@p...fm> napisał(a):

    <ciach>

    ---->
[...]

    Możnaby wprowadzić jedno-, dwudniowy okres ,,notarialny'' tzn. od czasu sprawdzenia
    przez notariusza księgi do momentu podpisania umowy (na następny dzień) i powrotu
    notariusza z wnioskiem o wpis do księgi nikt nie mógłby składać żadnych wniosków o
    jakiekolwiek wpisy. lub ewentualnie złożone wnioski mogły by być wpisane dopiero po
    zmianach naniesionych przez notariusza. Chodzi o to, żeby sprawdzone przez niego
    informacje następnego dnia się nie zmieniały...

    Generalnie trzebaby to skomputeryzować. Ale nie wiem czy to nie jest bardziej
    ryzykowne -- znów wygrałby Prokom, a system nie działałby 10 lat, lub co gorsze
    działał ale z losową skutecznością :)

    Wniosek z tego wątku jest bardzo smutny -- kupowanie mieszkania to gra na loterii:
    uda się, nie uda. Może jakieś ubezpieczenia wprowadzić ? A może już są jakieś ?
    (Nie mówię tu o OC notariuszy bo przecież w tym przypadku wszystko jest zgodne z
    prawem i nie ma winy notariusza !)

    --
    Grzegorz

  • 18. Data: 2004-07-08 10:17:23
    Od: Falkenstein <f...@p...fm>

    Dnia Thu, 08 Jul 2004 12:11:12 +0200, Grzegorz <n...@y...com>
    napisał:

> [...]
    > przez niego
    > informacje następnego dnia się nie zmieniały...

    A teraz wyobraź sobie ze pilnie potrzebujesz wpisu swojej własności (albo
    hipoteki). NIestety nie mozesz tego uzyskać bo co dwa dni zgłasza się do
    sądu jakiś notariusz i prosi o zamrożenie księgi.

  • 19. Data: 2004-07-08 10:20:55
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Falkenstein" <f...@p...fm> napisał w wiadomości

    > a jakies konkrety?

    a np to ze przed przyjeciem wniosku osoba odpowiedzialna za ich przyjmowanie
    sprawdza czy juz inny wniosek nie wplynal i czy one ze soba nie koliduja

    inna sprawa to np ograniczenie tylko do jednego wniosku dziennie, nie ma ich
    znowu az tak duzo aby to sprawialo szczegolny problem

    mamy XXI wiek i komputery w gownianym accesie mozna sobie stwozyc bazke
    ktora pozwoli nad tym zapanowac i uchronic przed takimi przekretami

    kolejna sprawa to mozliwosc bezbolesnego rozwiazania umowy czy wycofania sie
    z niej w takim wypadku jak tu opisywany

    to wszystko na goraco a jakby ktos komu zalezy usiadl i pomyslal to jeszcze
    na pare pomyslow by wpadl

  • 20. Data: 2004-07-08 10:33:48
    Od: Falkenstein <f...@p...fm>

    Dnia Thu, 8 Jul 2004 12:20:55 +0200, szerszen <s...@t...pl> napisał:

> [...]
    > przyjmowanie
    > sprawdza czy juz inny wniosek nie wplynal i czy one ze soba nie koliduja

    sprawdza. i co z tego. Nie można odmówić przyjęcia wniosku wyłącznie z
    tego powodu, że wpłynął już kolidujacy z nim.

    > inna sprawa to np ograniczenie tylko do jednego wniosku dziennie, nie ma
    > ich znowu az tak duzo aby to sprawialo szczegolny problem

    Dobra.
    Poniedziałek - sprawdzam KW
    Wtorek - wniosek o wpis hipoteki. Wysłany w poniedziałek po południu
    wpływa do sądu z poranna pocztą i trafia do wydziału koło 10 rano. Razem z
    moim wnioskiem o wpis mnie złozonym o 9 rano na biurze podawczym. Zgodnie
    z zasadą jeden wniosek dziennie rozpatrywany jest wniosek o wpis hipoteki,
    bo wpłynął wcześniej. Mój wniosek rozpatrywany jest we środę. I co ja na
    tym zyskuję? Nic. Co to zmienia w stosunku do zasady rozpoznawania
    wniosków w kolejności wpływu?

    > mamy XXI wiek i komputery w gownianym accesie mozna sobie stwozyc bazke
    > ktora pozwoli nad tym zapanowac i uchronic przed takimi przekretami

    Możesz się zdziwić, ale księgi wieczyste w większości przypadków są
    obecnie komputerowe. Papierowe księgi wypełniane atramentem to obecnie
    relikt przeszłości (ale fajnie się je czyta).
    Aha, i co niby zmienić ma baza danych w przypadku, gdy tego samego dnia
    trzykrotnie ktoś sprzeda to samo mieszkanie?

    > kolejna sprawa to mozliwosc bezbolesnego rozwiazania umowy czy wycofania
    > sie z niej w takim wypadku jak tu opisywany

    Jest. Wystarczy umieścić odpowiedznią klauzulę w umowie notarialnej.
    Zastrzec, że np zapłata nastąpi dopiero po uzyskaniu wpisu do KW.

    > to wszystko na goraco a jakby ktos komu zalezy usiadl i pomyslal to
    > jeszcze
    > na pare pomyslow by wpadl

    to na pewno. A odrobina wiedzy na temat prawa i procedury
    wieczystoksięgowej też by się przydała.