  • 91. Data: 2013-02-22 15:39:22
    Temat: Re: Nielegalne oprogramowanie
    Od: z <z...@u...pl>

    W dniu 2013-02-21 12:22, Maruda pisze:
> [...]
    > internetowej oferty jednej z dużych sieci detalicznych z lipca 2012 roku).
    > Wskutek nacisku wielkich korporacji software'owych prawo wymaga, aby
    > nowe komputery były sprzedawane wraz z zainstalowanym już systemem
    > operacyjnym, co stanowi istotny składnik ceny komputera, a umyka
    > świadomości nabywcy i użytkownika. Jeśli uwzględnić, że w 2011 roku
    > liczbę sprzedanych na świecie komputerów osobistych szacowano na 364 mln
    > sztuk, to 1,5% tej liczby komputerów pracujących z systemem Linux
    > oznacza zmniejszenie zysków największych korporacji o ok. 1,9 mld

    :-)
    Idąc dalej. Wyobraźmy sobie jak wielkie straty dla firmy przynosi inna
    konkurencyjna firma na rynku. :-) To jest dopiero pozbawienie zysków i
    generowanie strat. Do ciupy!!! :-)

  • 92. Data: 2013-02-22 15:46:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Feb 2013, Grzegorz Kurczyk wrote:

    > przedsiębiorcy. Funkcjonowało to na zasadzie małego Szkota, który zamiast
    > wsiąść do autobusu, biegł za nim ;-) US interpretował to na wzór podatku od
    > darowizny. Najciekawsza była metoda wyliczenia "darowanej" kwoty.
    > Do porównania wzięto najdroższe wersje systemów serwerowych ze stajni M$

    Ale właśnie NSA "uwalił", każąc USowi jeszcze raz doczytać o znaczeniu
    "wartości rynkowej".
    I od tego czasu przestały się pojawiać jakiekolwiek sygnały o nękaniu
    kogokolwiek podatkiem od freeware :)

    pzdr, Gotfryd

  • 93. Data: 2013-02-22 16:12:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Feb 2013, Jarek Pudelko wrote:

    > Nawet nie kwestia pulapek interpretacyjnych bo prawnikiem nie jestem

    Powoli i wyraźnie: to nie jest INTERPRETACJA.
    Zapodałem listę konkretnych PRZEPISÓW.

    > staralem sie tylko logicznie przeczytac i zrozumiec przytoczony przepis

    I dobrze to zrobiłeś - problem tylko w tym, że jakby to absurdalnie
    nie brzmiało, na "zrobienie za darmo kanapek dzieciom" jest wyraźny
    przepis, zwalniający z podatku.
    I tak samo jest przepis zwalniający złodzieja (z podatku dochodowego).

    Dlatego często usiłowanie wyśmiewania "podatku od nieodpłatnych
    świadczeń" (który w kontekście braku kwoty wolnej *bywa* śmieszny
    i mamy z tego tytułu skromnie licząc kikadziesiąt milionów
    sprawców wykroczeń skarbowych co rok) - więc to wyśmiewanie za
    pomocą usiłowaia sprowadzenia do absurdu potyka się na fakcie,
    że są jak nie dziesiątki (w samym art.22 UoPDoOF) to setki
    różnych wyłączeń, które pozwalają na pewne nieopodatkowane
    "darmowe świadczenia".
    A te wydają się być dobre do absurdalizacji - a tu niespodzianka,
    jest przepis :D

    > ale
    > wlasnie z owa logika w interpretacji/orzecznictwie mam problem bo troche
    > odbiega od mojej... :)

    Jeszcze raz - to nie jest LOGIKA, to jest PRZEPIS!

    Zasadniczo wszystko co jest "robione za darmo" (a więc nie wypełnia
    znamiom darowizny, bo darować można tylko *majątek* a nie fakt
    spełniania usługi) jest opodatkowane.

    Jeden prosty, nieskomplikowany przepis.

    Przeprowadzasz staruszkę przez jezdnię, ona ma przychód, kropka
    (osobna sprawa to wysokość tego przychodu, bo są ze cztery
    metody wyceny zapodane w ustawie, ale to już jest krok dalej).
    I od tej zasady są dziesiątki (jak nie setki) wyjątków, które
    trzeba znaleźć w przepisach, aby wskazać że KONKRETNE darmowe
    świadczenie pod podatek nie podlega lub jest zwolnione.

    Jak coś spełnia wymogi darowizny (dość rygorystyczne!) to nie podlega.
    Jak jest wynikiem czynu karalnego to nie podlega.
    Jak jest skutkiem stosowania KRiO do "potrzeb rodziny" to nie podlega.
    Jak jest wobec bliskich to nie podlega (hint: niedawny wątek
    na.prawo, przypadek gościa który ma swoje dzieci, ale nie są u niego,
    on ma inną rodzinę)
    Jak jest przez *właścicieli* wspólnoty (współwłaścicieli budynku)
    i ogólnie współwłaścicieli przedmiotu na rzecz tego przedmiotu
    to nie podlega (bo stanowi obowiązek z przepisów KC)
    I tak dalej szukasz dziury w całym - jak znajdziesz, to można
    podatku nie płacić, jak nie znajdziesz (wyjątku) to fakt niedopisania
    "świadczenia" do PIT jest wykroczeniem i już.

    W tym nie ma "interpretacji", w tym nie ma logiki, czysta fizyczna
    robota polegająca na przejrzeniu co najmniej wielu wielostronicowych
    aktów prawnych i sprawdzaniu, czy kolejny przepis czasem nie jest
    zwolnieniem od podatku.

    Problem z "interpretacją" pojawia się ze względu na sprawy oboczne,
    np. definicję darowizny, wskutek czego różnica między darowizną
    a nieodpłatnym świadczeniem staje się mało zrozumiała dla
    przeciętnego człowieka.
    Jak zrobię zdjęcia i obiecam Ci je dać, to mogę później dać
    i nie ma problemu (obojętnie czy chodzi o prawa autorskie do
    treści czy fizycznie wykonany egzemplarz) - bo to darowizna
    i zmieści się z limicie kwoty wolnej.
    Ale jak Ci obiecam zrobić zdjęcie (przed zrobieniem) to przechlapane,
    podatek się należy :>
    Dlatego jak liczysz, że znajomy zrobi zdjęcia z imprezy rodzinnej,
    to zawsze mu mów "przynieś aparat", ale NIGDY "a zrobisz nam zdjęcia?" :P

    > No wlasnie, wlasnie...

    Nie sposób się nie zgodzić :)

    pzdr, Gotfryd

  • 94. Data: 2013-02-22 16:14:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Feb 2013, Maciek wrote:

    > To proste jest. Zamiast wyjechać do Disnaylandu, ukradł grę. Da się
    > nawet wyliczyć kwotę jaką na tym "zarobił" ;-)

    Ale wyżej prosiłem o wykazanie braku kwoty, a nie jej istnienia ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 95. Data: 2013-02-22 17:02:50
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 22.02.2013 14:04, Adam Klobukowski pisze:

    > A tak, Kowal zawinił, Cygana powiesili.

    No tak to jest biznesie. Klienta nie interesuje kto winny, że produkt
    nie spełnia jego wymagań. Fabryka aut może sobie narzekać, że winny jest
    producent opon czy oleju, ale klienta to naprawdę mało interesuje.

    Trochę podobny przykład:

    Są telewizory z dekoderem zgodnym ze standardem w Polsce i niezgodnym. I
    te z niezgodnym się gorzej sprzedają, choć można powiedzieć, że
    pretensje nie do producenta, a do Tego Co Wybrał Standard Dla Polski.

    Generalnie więc na poziomie podejmowania decyzji konsumenckich to
    decydującego wali kto winny. O tym można sobie rozważać w gronie
    technicznie zainteresowanych w ramach Zgorzkniałego Wylewania Żalu.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 96. Data: 2013-02-22 17:16:08
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 22.02.2013 15:39, z pisze:
    > Idąc dalej. Wyobraźmy sobie jak wielkie straty dla firmy przynosi inna
    > konkurencyjna firma na rynku. :-) To jest dopiero pozbawienie zysków i
    > generowanie strat. Do ciupy!!! :-)

    Owszem, też tak bywa, jeśli narusza prawa konkurenta.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 97. Data: 2013-02-22 19:27:51
    Od: z <z...@u...pl>

    > Owszem, też tak bywa, jeśli narusza prawa konkurenta.

    Nie chodzi o normalne naruszanie praw.
    Mówimy w tym wątku o "potencjalnej nie dowiedzionej" utracie zysków.
    Normalnego uczciwego konkurenta na rynku można równie dobrze oskarżyć o
    szkodę stosując podobne argumenty.

    Wiem... Takie są paragrafy. Logikę mam schować do kieszeni... :-)

  • 98. Data: 2013-02-22 19:36:39
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 22.02.2013 19:27, z pisze:

    > Nie chodzi o normalne naruszanie praw.
    > Mówimy w tym wątku o "potencjalnej nie dowiedzionej" utracie zysków.

    Mówimy o naruszeniu prawa. Zarówno KK jak i praw właściciela praw
    majątkowych do danego oprogramowania. Amen.

    > Normalnego uczciwego konkurenta na rynku można równie dobrze oskarżyć o
    > szkodę stosując podobne argumenty.

    Jeżeli skorzystał z rzeczy do których prawa miał jego konkurent, to owszem.

    Nikt nie oskarża gościa, że zainstalował lajnyksa i pozbawił ms dochodu
    za windowsa, ale że zainstalował windowsa i nie uiścił opłaty,
    naruszając tym KK oraz prawa producenta.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 99. Data: 2013-02-22 22:31:25
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jarek Pudelko wrote:

    > alez ja wlasnie podwazam te dziwna, wyjatkowo rozszerzajaca,
    > wykladnie :)

    ty sobei ja podważasz w czczej dyskusji ...

    mnei interesuej dlaczego prawnicy nie podważają tej interpretacji...

  • 100. Data: 2013-02-23 08:04:49
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2013-02-22 22:31, Marek Dyjor pisze:

    > mnei interesuej dlaczego prawnicy nie podważają tej interpretacji...

    Niech zgadnę: Bo ciągną z tego kasę?

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.