    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 22 Feb 2013 16:12:46 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Nielegalne oprogramowanie
    <kg2q00$j5m$2@dont-email.me> <kg2vq9$56v$1@news.task.gda.pl>
    <kg4o37$4gl$1@alfa.ceti.pl> <kg4tb2$ku4$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@g...com>
    <kg55mk$foe$1@alfa.ceti.pl>
    <1...@g...com>
    <kg5dk3$mbs$1@alfa.ceti.pl> <Pine.WNT.4.64.1302212212050.3832@quad>
    <kg7g8i$2adh$1@alfa.ceti.pl>

    On Fri, 22 Feb 2013, Jarek Pudelko wrote:

    > Nawet nie kwestia pulapek interpretacyjnych bo prawnikiem nie jestem

    Powoli i wyraźnie: to nie jest INTERPRETACJA.
    Zapodałem listę konkretnych PRZEPISÓW.

    > staralem sie tylko logicznie przeczytac i zrozumiec przytoczony przepis

    I dobrze to zrobiłeś - problem tylko w tym, że jakby to absurdalnie
    nie brzmiało, na "zrobienie za darmo kanapek dzieciom" jest wyraźny
    przepis, zwalniający z podatku.
    I tak samo jest przepis zwalniający złodzieja (z podatku dochodowego).

    Dlatego często usiłowanie wyśmiewania "podatku od nieodpłatnych
    świadczeń" (który w kontekście braku kwoty wolnej *bywa* śmieszny
    i mamy z tego tytułu skromnie licząc kikadziesiąt milionów
    sprawców wykroczeń skarbowych co rok) - więc to wyśmiewanie za
    pomocą usiłowaia sprowadzenia do absurdu potyka się na fakcie,
    że są jak nie dziesiątki (w samym art.22 UoPDoOF) to setki
    różnych wyłączeń, które pozwalają na pewne nieopodatkowane
    "darmowe świadczenia".
    A te wydają się być dobre do absurdalizacji - a tu niespodzianka,
    jest przepis :D

    > ale
    > wlasnie z owa logika w interpretacji/orzecznictwie mam problem bo troche
    > odbiega od mojej... :)

    Jeszcze raz - to nie jest LOGIKA, to jest PRZEPIS!

    Zasadniczo wszystko co jest "robione za darmo" (a więc nie wypełnia
    znamiom darowizny, bo darować można tylko *majątek* a nie fakt
    spełniania usługi) jest opodatkowane.

    Jeden prosty, nieskomplikowany przepis.

    Przeprowadzasz staruszkę przez jezdnię, ona ma przychód, kropka
    (osobna sprawa to wysokość tego przychodu, bo są ze cztery
    metody wyceny zapodane w ustawie, ale to już jest krok dalej).
    I od tej zasady są dziesiątki (jak nie setki) wyjątków, które
    trzeba znaleźć w przepisach, aby wskazać że KONKRETNE darmowe
    świadczenie pod podatek nie podlega lub jest zwolnione.

    Jak coś spełnia wymogi darowizny (dość rygorystyczne!) to nie podlega.
    Jak jest wynikiem czynu karalnego to nie podlega.
    Jak jest skutkiem stosowania KRiO do "potrzeb rodziny" to nie podlega.
    Jak jest wobec bliskich to nie podlega (hint: niedawny wątek
    na.prawo, przypadek gościa który ma swoje dzieci, ale nie są u niego,
    on ma inną rodzinę)
    Jak jest przez *właścicieli* wspólnoty (współwłaścicieli budynku)
    i ogólnie współwłaścicieli przedmiotu na rzecz tego przedmiotu
    to nie podlega (bo stanowi obowiązek z przepisów KC)
    I tak dalej szukasz dziury w całym - jak znajdziesz, to można
    podatku nie płacić, jak nie znajdziesz (wyjątku) to fakt niedopisania
    "świadczenia" do PIT jest wykroczeniem i już.

    W tym nie ma "interpretacji", w tym nie ma logiki, czysta fizyczna
    robota polegająca na przejrzeniu co najmniej wielu wielostronicowych
    aktów prawnych i sprawdzaniu, czy kolejny przepis czasem nie jest
    zwolnieniem od podatku.

    Problem z "interpretacją" pojawia się ze względu na sprawy oboczne,
    np. definicję darowizny, wskutek czego różnica między darowizną
    a nieodpłatnym świadczeniem staje się mało zrozumiała dla
    przeciętnego człowieka.
    Jak zrobię zdjęcia i obiecam Ci je dać, to mogę później dać
    i nie ma problemu (obojętnie czy chodzi o prawa autorskie do
    treści czy fizycznie wykonany egzemplarz) - bo to darowizna
    i zmieści się z limicie kwoty wolnej.
    Ale jak Ci obiecam zrobić zdjęcie (przed zrobieniem) to przechlapane,
    podatek się należy :>
    Dlatego jak liczysz, że znajomy zrobi zdjęcia z imprezy rodzinnej,
    to zawsze mu mów "przynieś aparat", ale NIGDY "a zrobisz nam zdjęcia?" :P

    > No wlasnie, wlasnie...

    Nie sposób się nie zgodzić :)

    pzdr, Gotfryd