  • 11. Data: 2003-04-30 08:45:06
    Temat: Re: Mandat - windykacja
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Artur Golanski wrote:
    > A niby skąd mam ci ją wziąźć ? Jest, zadaje się odwrotnie.
    > To komornik lub US wskazuje podstawe, a nie podatnik !
    > Zajęcia można dokonać na podstawie zapisu ustawowego. Skoro takiego
    > zapisu nie ma, to oczywiste, że prawnie jest to niemożliwe.
    > Chcesz, abym ja wskazał tobie, że zapisu nie ma ?
    > Jeśli mylę się (bo istnieje taki zapis w ustawie), to ty go podaj,
    > a wtedy ja dowiem się czegoś nowego.
    > Jeśli nie znasz, to EOS :-)

    Nie znam i w tej chwili nie chce mi się szukać :)
    Ale jeśli można prowadzić egzekucję z wirzytelności - to chyba jest
    bezsporne? - to jeśli twierdzisz, że nadpłata podaktu jest od niej
    wyłączona, to chyba robisz to na jakiejś podstawie? Jak na razie to Ty
    twierdzisz, ja tylko pytam.

    KG

  • 12. Data: 2003-05-01 09:49:05
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl> napisał:

    >Nie znam i w tej chwili nie chce mi się szukać :)
    Jasne, łatwiej jest kwestionować to, co inni napiszą.
    Po co podpierać się swoją wiedzą.

    >Ale jeśli można prowadzić egzekucję z wirzytelności
    To zgodnie z konstytucją, ustawa musi to jasno określić
    (z czego i ile).

    >że nadpłata podaktu jest od niej wyłączona,
    J.w. Jest odwrotnie.
    A dla twej wiedzy: w obecnej praktyce - to NIE komornik skarbowy
    'prowadzi egzekucję' z podatku, ale US 'potrąca' (i o tym pisałem),
    przekazując na konto komornika.

    Artur Golański

  • 13. Data: 2003-05-01 10:18:54
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Artur Golanski wrote:
    > Jasne, łatwiej jest kwestionować to, co inni napiszą.
    > Po co podpierać się swoją wiedzą.

    Gdybym miał wiedzę, to bym twierdził, teraz pytam...
    Ogólną zasadą jest chyba to, że wykazać powinien ten, który coś
    twierdzi, czyż nie?
    A po pobieżnym przejrzeniu ustawy:

    > To zgodnie z konstytucją, ustawa musi to jasno określić
    > (z czego i ile).

    Ma wymieniać wszystkie mozliwe źródła wierzytelności?
    "egzekucja z innych wierzytelności pieniężnych" nie wystarcza?

    > J.w. Jest odwrotnie.

    nie jest - masz wspomnianą wyżej kategorię i jeśli coś ma być z niej
    wyłączone to musi być to jasno określone; podanie takiego przepisu
    zakończy dyskusję

    > A dla twej wiedzy: w obecnej praktyce - to NIE komornik skarbowy
    > 'prowadzi egzekucję' z podatku, ale US 'potrąca' (i o tym pisałem),
    > przekazując na konto komornika.

    organem egzekucyjnym jest naczelnik urzędu skarbowego
    poborca skarbowy (a nie 'komornik') jest pracownikiem organu egzekucyjnego

    KG

  • 14. Data: 2003-05-02 09:06:26
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl> napisał:

    >Ogólną zasadą jest chyba to, że wykazać powinien ten, który coś
    >twierdzi, czyż nie?
    Przykład (na podstawie tego co do tej pory napisałem):
    ja twierdzę: 'policjant nie możne mnie ukarać za czytanie książki w
    moim łóżku'. TY piszesz: 'a dlaczego nie - podasz podstawę prawną ?'
    Czy sądzisz, że dalej będę bez sensu to ciągnął ?

    Nie twierdzę, że dla 'każdego' jest oczywiste, iż komornik może
    prowadzić swoje czynności w oparciu o to, na co ustawa mu "zezwala", a
    nie "zakazuje" (oczywiście nikomu nie mam zamiaru tego udowadniać).
    Dla mnie jest oczywiste że może zająć np. moje wynagrodzenie jedynie
    pod warunkami określonymi w KP, moje konto bankowe-w prawie bankowym
    itd. Natomisat co to jest nadpłata podatku i co z nią można, a co
    należy zrobić stanowi art. 72 (i dalsze) Ordynacji podatkowej.
    Jeśli US potrąci moi coś z zwrotu podatku, to NIE ja będę udowadniał,
    ale US i NIE, że ustawa mu 'nie zakazuje', ale że mu na to 'pozwala'.

    >podanie takiego przepisu zakończy dyskusję
    Odszukałem (dla niewiernego) artykuł z Gazety Prawnej. Oto skróty:
    "W myśl art. 75 Ordynacji podatkowej nadpłaty podlegają zaliczeniu na
    poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich
    braku zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie
    nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Nie ulega
    wątpliwości, że sposób rozliczenia nadpłaty jest jasno określony.
    Nadpłata nie może być zwrócona, jeśli podatnik ma zaległość podatkową
    w innym podatku. Wątpliwości co do podstaw prawnych ściągania
    niezapłaconych przez podatnika kar i mandatów z nadpłat potwierdza
    prof. dr hab. Ryszard Mastalski z Uniwersytetu Wrocławskiego.
    Stwierdza on, iż nie ma podstawy prawnej do kompensowania nadpłat z
    wierzytelnościami wynikającymi z omawianych tytułów wykonawczych.
    Ponadto, jak stwierdza profesor, mandaty mają charakter karny, a
    podatki z założenia przecież karą nie są. "

    Artur Golański

  • 15. Data: 2003-05-03 06:13:47
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Artur Golanski wrote:
> [...]
    > Jeśli US potrąci moi coś z zwrotu podatku, to NIE ja będę udowadniał,
    > ale US i NIE, że ustawa mu 'nie zakazuje', ale że mu na to 'pozwala'.

    Egzekucję to reguluje raczej kpc i ustawa o postępowaniu egzekucyjnym...
    do kodeksu pracy, owszem odsyła, ale już w prawie bankowym to na temat
    egzekucji niewiele - kilka wyłączeń.
    Co do udawadniania - nie znajdujemy się w relacji US - podatnik, tylko
    dsykutujemy na grupie. Prezentujesz jakiś pogląd, to należałoby napisać
    coś na jego poparcie. Wskazałem przepis, który moim zdaniem dopuszcza
    prowadzenie egzekucji z nadpłaty podatku (a może nie zgadzasz się z
    twierdzeniem, że jest to wierzytelność?), czekam na wskazanie tego,
    który wyłącza. Podane artykuł mówi o potrącaniu, a to raczej co innego
    niż egzekucja. Poza tym jest to pewien, pewnie jeden z wielu, pogląd -
    może wiesz, co na ten temat sądy? Bo jeśli praktyka jest rzeczywiście
    nielegalna, to nikt nie protestuje?

    KG

  • 16. Data: 2003-05-03 08:25:06
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl> napisał:

    >dsykutujemy na grupie. Prezentujesz jakiś pogląd, to należałoby napisać
    1. Z powodu kompletnego braku prawnych argumentów z twojej strony,
    'pisaninę' z tobą nie nazywam 'dyskusją'. Kolejnych listów nie będzie.
    2. Na poparcie tego co ja napisałem, podałem zapisy Ordynacji
    podatkowej, a także opinię profesora prawa z U.W., a Ty ?
    Twoja opinia przeciw opinii profesora ;-P

    >Wskazałem przepis, który moim zdaniem dopuszcza
    >prowadzenie egzekucji z nadpłaty podatku
    Chyba kupie sobie lupe, by zobaczyć 'przepis, który wskazałeś'.
    Tobie też radzę ! (i wiedz, że 'ustawa' nie jest jedna, więc każdy
    podaje 'która' oraz art. lub paragraf)

    >Podane artykuł mówi o potrącaniu,
    BTW "artykuł NIE mówi". Z Ordynacji podatkowej:
    art. 75. § 1. "Nadpłaty podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet
    zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku
    podlegają zwrotowi z urzędu." Tyle. EOS !

    Artur Golański