    From: Artur Golanski <A...@w...net.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mandat - windykacja
    Date: Fri, 02 May 2003 11:06:26 +0200
    Sender: a...@p...onet.pl@pb42.olsztyn.cvx.ppp.tpnet.pl
    <3...@p...onet.pl>

    Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl> napisał:

    >Ogólną zasadą jest chyba to, że wykazać powinien ten, który coś
    >twierdzi, czyż nie?
    Przykład (na podstawie tego co do tej pory napisałem):
    ja twierdzę: 'policjant nie możne mnie ukarać za czytanie książki w
    moim łóżku'. TY piszesz: 'a dlaczego nie - podasz podstawę prawną ?'
    Czy sądzisz, że dalej będę bez sensu to ciągnął ?

    Nie twierdzę, że dla 'każdego' jest oczywiste, iż komornik może
    prowadzić swoje czynności w oparciu o to, na co ustawa mu "zezwala", a
    nie "zakazuje" (oczywiście nikomu nie mam zamiaru tego udowadniać).
    Dla mnie jest oczywiste że może zająć np. moje wynagrodzenie jedynie
    pod warunkami określonymi w KP, moje konto bankowe-w prawie bankowym
    itd. Natomisat co to jest nadpłata podatku i co z nią można, a co
    należy zrobić stanowi art. 72 (i dalsze) Ordynacji podatkowej.
    Jeśli US potrąci moi coś z zwrotu podatku, to NIE ja będę udowadniał,
    ale US i NIE, że ustawa mu 'nie zakazuje', ale że mu na to 'pozwala'.

    >podanie takiego przepisu zakończy dyskusję
    Odszukałem (dla niewiernego) artykuł z Gazety Prawnej. Oto skróty:
    "W myśl art. 75 Ordynacji podatkowej nadpłaty podlegają zaliczeniu na
    poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich
    braku zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie
    nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Nie ulega
    wątpliwości, że sposób rozliczenia nadpłaty jest jasno określony.
    Nadpłata nie może być zwrócona, jeśli podatnik ma zaległość podatkową
    w innym podatku. Wątpliwości co do podstaw prawnych ściągania
    niezapłaconych przez podatnika kar i mandatów z nadpłat potwierdza
    prof. dr hab. Ryszard Mastalski z Uniwersytetu Wrocławskiego.
    Stwierdza on, iż nie ma podstawy prawnej do kompensowania nadpłat z
    wierzytelnościami wynikającymi z omawianych tytułów wykonawczych.
    Ponadto, jak stwierdza profesor, mandaty mają charakter karny, a
    podatki z założenia przecież karą nie są. "

    Artur Golański