  • 31. Data: 2010-01-28 15:01:51
    Temat: Re: Legalność starego oprogramowania
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Użytkownik jb napisał:

    > Konkretnie jest to Stowarzyszenie PRO, które raczy wystepować w imieniu
    > podmiotów nie mających reprezentantów w Polsce, jak też wszystkich innych,
    > których siedziby nie da się ustalić...

    Stowarzyszenie to nie jest urząd, i nie mają żadnego domyślnego prawa do
    własności intelektualnej wszystkich zlikwidowanych firm.

  • 32. Data: 2010-01-28 16:04:49
    Od: "Xena" <x...@o...pl>

    w wiadomości: hjs9jp$jir$...@n...news.neostrada.pl,
    cyklista <c...@k...pl> napisał(a):

    > Stowarzyszenie to nie jest urząd, i nie mają żadnego domyślnego prawa
    > do własności intelektualnej wszystkich zlikwidowanych firm.

    Też mam takie zdanie, ale może przedpiśca jakoś uzasadni?

    pozdrawiam Tatiana
    --
    Aby czuć się wolnym istnieje prosty sposób: nie szarpać i nie napinać
    smyczy.

  • 33. Data: 2010-01-28 16:45:12
    Od: "aari^^^" <a...@t...email.is.invalid.pl>

    Dnia Wed, 27 Jan 2010 21:19:19 +0100, Robert Tomasik powiedział:

    > Nie, a kto tak sądzi?

    Odnoszę wrażenie, że znakomita większość ludzi, co widać m.in. po
    odpowiedziach w tym wątku - pytający mówi, że ma legalną wersję progamu,
    ale brakuje mu dowodu zakupu i dostaje rady, żeby poszukał na allegro czy
    ebayu i kupił jeszcze raz!...

    ...i te odpowiedzi mnie nie dziwią, bo sądzą tak też sądy, biegli, oraz (ci
    to chyba w całej rozciągłości) agencje zajmujące się ochroną producentów
    oprogramowania/producenci oprogramowania.

    Sygn. akt II K 80/07

    "[...]
    Odnośnie zawartości partycji C biegły wskazał zainstalowane następujące
    programy i gry:

    [tutaj lista programów i gier wraz z wyszczególnieniem, do kogo należą
    prawa autorskie]

    Biegły wskazał też na znajdujące się na twardym dysku komputera pliki
    muzyczne w formacie mp3 zawierające utwory muzyczne.
    W odniesieniu do programów komputerowych zainstalowanych na twardym dysku
    komputera w przypadku nieposiadania przez użytkownika licencji (licencja w
    różnej formie: dowodu zakupu, dowodu rejestracji programu, licencji,
    naklejki, oryginalnej płyty)
    takie oprogramowanie można uznać za nielegalne.
    /\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\
    Biegły wskazał, że prawa autorskie do programów i gier na PC są chronione
    przez Agencję HetMan i Lege-Artis-Service.
    [...]
    Agencja wskazał też, że wyznacznikiem legalności programów jest posiadanie:
    1. oryginalnego nośnika, 2. oryginalnej licencji, 3. w przypadku firm -
    dodatkowo faktury zakupu danego programu, 4. w zależności od producenta:
    pudełko, instrukcję obsługi, certyfikat autentyczności, dowód rejestracji.
    Aby uznano posiadany program za legalny należy wykazać posiadanie co
    /\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\
    /\
    najmniej dwóch elementów z wyżej wymienionych."

    Podkreślenia moje.

    --
    Bright light is the end
    of the black light district.

  • 34. Data: 2010-01-28 16:53:13
    Od: "aari^^^" <a...@t...email.is.invalid.pl>

    Dnia Thu, 28 Jan 2010 13:18:54 +0100, Przemysław Adam Śmiejek powiedział:

    > Bo jak inaczej?
    > Odwrotnie się nie da.

    Jakże jak?
    Dokładnie tak samo, jak z rowerem, telewizorem czy krawatem.

    Nie ma żadnego przepisu, który nakazywałby trzymać dowolną z rzeczy
    wymienianych przez "ekspertów" jako "wyznacznik legalności oprogramowania",
    tak samo jak nic nie każe Ci przechowywać paragonu za zakupiony sos do
    spaghetti, na wypadek, gdyby Cię ktoś oskarżył, że wszedłeś w jego
    posiadanie nielegalnie.

    A dowodzić tego można zapewne różnie, przykładowo: jeśli program
    scrackujesz, to zwykle wygląda to całkiem inaczej niż jego legalna wersja i
    można to bez większych problemów wykazać, jak się ktoś na tym zna (a biegły
    powinien).

    Zresztą to nie powinien być Twój problem - to problem dowodzącego, niech
    sobie dowodzi jak chce, byle nie tak, że z jego dowodu wynika, że jeśli
    wejdziesz do sklepu, kupisz program z półki, zainstalujesz, po czym
    wywalisz do śmieci pudełko, naklejkę, nośnik i wszystko inne, to
    zainstalowany program robi się nielegalny.
    Przecież to idiotyzm.

    --
    Bright light is the end
    of the black light district.

  • 35. Data: 2010-01-28 17:00:33
    Od: "aari^^^" <a...@t...email.is.invalid.pl>

    Dnia Thu, 28 Jan 2010 17:04:49 +0100, Xena powiedział:

    > Też mam takie zdanie, ale może przedpiśca jakoś uzasadni?

    Czyżby chodziło o to:

    "Stowarzyszenie Polski Rynek Oprogramowania PRO zostało założone przez
    twórców i producentów oprogramowania w roku 1992. PRO jest obecnie jedyną
    organizacją w Polsce, która uzyskała zezwolenie Ministerstwa Kultury i
    Sztuki (DP/041/Z/2/95) na zbiorowe zarządzanie prawami autorskimi do
    programów komputerowych."

    --
    Bright light is the end
    of the black light district.

  • 36. Data: 2010-01-29 22:49:26
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > Bo jak inaczej?
    > Odwrotnie się nie da.

    A masz dowód na to że spodnie które (zakładam dla przykładu) masz
    właśnie na sobie kupiłeś, a nie ukradłeś?
    Nie masz dowodu? No to idziesz siedzieć.

    Bo jak inaczej?

  • 37. Data: 2010-01-30 11:04:29
    Od: "pt" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Smok Eustachy" <s...@e...pl> napisał w wiadomości

    > Nie. Wtedy, kiedy firma nie zgłasza sprzeciwu. Domyślnie. Ajak nie
    > istnieje to nie zgłosi.
    >
    > --
    > Smok Eustachy
    > http://nowy.tezeusz.pl/blog/smok.eustachy
    > http://pclinuxos.org.pl/
    To rozjaśnij jaki urząd i na jakiej podstawie prawnej
    PawelT

  • 38. Data: 2010-01-30 21:39:36
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-01-29 23:49, Tomasz Pyra pisze:

    > A masz dowód na to że spodnie które (zakładam dla przykładu) masz
    > właśnie na sobie kupiłeś, a nie ukradłeś?
    > Nie masz dowodu? No to idziesz siedzieć.
    >
    > Bo jak inaczej?

    No jeśli się znajdzie właściciel, to czemu nie? Inaczej mógłbym ci
    zabrać dowolną rzecz i już, o ile by mnie nie złapano na samej czynności
    kradzieży.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 39. Data: 2010-01-30 21:46:11
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-01-28 17:53, aari^^^ pisze:
    > Dnia Thu, 28 Jan 2010 13:18:54 +0100, Przemysław Adam Śmiejek powiedział:
    > Jakże jak?
    > Dokładnie tak samo, jak z rowerem, telewizorem czy krawatem.

    No właśnie. Cieszysz się nimi, dopóki nie przyjdzie ktoś i nie powie, że
    to jego rzecz. Wtedy albo pokażesz umowę kupna-sprzedaży albo masz
    przesrane. Uważasz, że jak u ciebie znajdą mój rower, to możesz nie
    udowadniać, że wszedłeś w jego posiadanie legalnie?

    A z oprogramowaniem jest jeszcze prościej, bo ono nie jest sprzedawane,
    ale licencjonowane. Więc używasz go tylko na mocy umowy licencyjnej,
    dającej ci takie prawo. Skoro więc nie masz dowodu, że zawarłeś taką
    umowę, to spaduwa. To tak jakbyś jeździł moim autem bez mojej zgody na
    wypożyczenie. Ja zgłaszam kradzież, a Ty się martw udowadnianiem, że
    masz umowę pożyczenia.

> [...]
    > można to bez większych problemów wykazać, jak się ktoś na tym zna (a biegły

    Ale zabezpieczenia to rzecz wtórna. Chcesz prawa dżungli? Jak masz za
    słaby zamek, to masz przesrane? Idea jest taka, żeby nie mieć zamka, a
    czuć się bezpiecznie.

> [...]
    > wywalisz do śmieci pudełko, naklejkę, nośnik i wszystko inne, to
    > zainstalowany program robi się nielegalny.

    Dlaczego idiotyzm? Po to są umowy, żeby ich przestrzegać. Ktoś Ci
    licencjonuje oprogramowanie na określonych warunkach i tyle. Tak samo,
    jak ja ci pożyczę moje auto na określonych warunkach. Nie chcesz, nie
    pożyczaj.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 40. Data: 2010-01-31 05:04:50
    Od: AW <s...@p...onet.pl>

    > A masz dowód na to że spodnie które (zakładam dla przykładu) masz
    > właśnie na sobie kupiłeś, a nie ukradłeś?
    > Nie masz dowodu? No to idziesz siedzieć.
    >
    > Bo jak inaczej?

    Sprowadzasz rzecz do absurdu. Udowodnij mi, że
    te spodnie ci ukradłem. Zgłosiłeś to na
    policji? Czy spodnie te mają jakieś cechy
    charakterystyczne, które pozwalają odróżnić je
    od innych? A może kupiłem te spodnie na
    bazarze? A może leżały koło śmietnika?

    Idąc twoim tokiem rozumowania każdy jest
    złodziejem, mordercą, pedofilem, gwałcicielem,
    wielbłądem, itd. dopóki nie udowodni, że jest
    niewinny. Z całego serca życzę ci abyś to ty
    musiał kiedyś udowadniać swoją niewinność.
    Może wtedy zmienisz zdanie.

    AW