    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Legalność starego oprogramowania
    Date: Sat, 30 Jan 2010 22:46:11 +0100

    W dniu 2010-01-28 17:53, aari^^^ pisze:
    > Dnia Thu, 28 Jan 2010 13:18:54 +0100, Przemysław Adam Śmiejek powiedział:
    > Jakże jak?
    > Dokładnie tak samo, jak z rowerem, telewizorem czy krawatem.

    No właśnie. Cieszysz się nimi, dopóki nie przyjdzie ktoś i nie powie, że
    to jego rzecz. Wtedy albo pokażesz umowę kupna-sprzedaży albo masz
    przesrane. Uważasz, że jak u ciebie znajdą mój rower, to możesz nie
    udowadniać, że wszedłeś w jego posiadanie legalnie?

    A z oprogramowaniem jest jeszcze prościej, bo ono nie jest sprzedawane,
    ale licencjonowane. Więc używasz go tylko na mocy umowy licencyjnej,
    dającej ci takie prawo. Skoro więc nie masz dowodu, że zawarłeś taką
    umowę, to spaduwa. To tak jakbyś jeździł moim autem bez mojej zgody na
    wypożyczenie. Ja zgłaszam kradzież, a Ty się martw udowadnianiem, że
    masz umowę pożyczenia.

    > A dowodzić tego można zapewne różnie, przykładowo: jeśli program
    > scrackujesz, to zwykle wygląda to całkiem inaczej niż jego legalna wersja i
    > można to bez większych problemów wykazać, jak się ktoś na tym zna (a biegły
    > powinien).

    Ale zabezpieczenia to rzecz wtórna. Chcesz prawa dżungli? Jak masz za
    słaby zamek, to masz przesrane? Idea jest taka, żeby nie mieć zamka, a
    czuć się bezpiecznie.

    > Zresztą to nie powinien być Twój problem - to problem dowodzącego, niech
    > sobie dowodzi jak chce, byle nie tak, że z jego dowodu wynika, że jeśli
    > wejdziesz do sklepu, kupisz program z półki, zainstalujesz, po czym
    > wywalisz do śmieci pudełko, naklejkę, nośnik i wszystko inne, to
    > zainstalowany program robi się nielegalny.
    > Przecież to idiotyzm.

    Dlaczego idiotyzm? Po to są umowy, żeby ich przestrzegać. Ktoś Ci
    licencjonuje oprogramowanie na określonych warunkach i tyle. Tak samo,
    jak ja ci pożyczę moje auto na określonych warunkach. Nie chcesz, nie
    pożyczaj.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek