  • 1. Data: 2010-01-26 07:30:43
    Temat: Legalność starego oprogramowania
    Od: Jan <j...@w...pl>

    Szanowni znawcy prawa,

    Chcę używać programu komputerowego w zgodzie z prawem.
    I nie wiem, co mam zrobić, żeby zadośćuczynić prawu.
    Problem tkwi w jednym szczególe - jest to program tak
    stary, że zniknął już jego producent, a sam program
    znikł z rynku. Czyli - nie mogę okazać faktury ani
    żadnego pisanego dokumentu dowodzącego własności,
    bo nie mogę kupić sobie licencji w sklepie.
    Program to kompilator pewnego języka, a potrzebny mi
    jest, bo mam dużo gotowych programów w wersji źródłowej,
    bardzo przydatnych do mojej pracy. Program dał mi
    w prezencie dawny jego użytkownik. On także nie miał
    dowodu kupna, bo mu już dawno zaginął.

    Moje pytanie powstało wskutek skrytej nadziei, że
    może wiek programu daje jakieś prawo do używania
    bezpłatnego. Jak to jest z tym wiekiem i bezpłatnością?
    Może są jakieś zasady mówiące o przedawnieniu praw
    autorskich?

    Wiem, że prawa autorskie w literaturze przedawniają
    się po 70 bodaj latach od śmierci autora. Mam nadzieję,
    że z oprogramowaniem jest inaczej...

    Pozdrawiam,

    Jan

  • 2. Data: 2010-01-26 07:48:24
    Temat: Re: Legalność starego oprogramowania
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Tue, 26 Jan 2010 08:30:43 +0100, Jan napisał(a):

    > Moje pytanie powstało wskutek skrytej nadziei, że
    > może wiek programu daje jakieś prawo do używania
    > bezpłatnego.

    W tym wypadku raczej nie.
    Jeśli posiadałeś ten program z lewego źródła przed bodajże 8 marca 1994,
    to możesz go dalej używać.

    W ogóle co to za kompilator? Może da się kupić na Allegro/eBayu jeszcze?

    --
    Pozdrawiam,
    ICQ: 398539334, Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 3. Data: 2010-01-26 08:01:29
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-01-26 08:48, MadMan pisze:

    > W tym wypadku raczej nie.
    > Jeśli posiadałeś ten program z lewego źródła przed bodajże 8 marca 1994,
    > to możesz go dalej używać.

    Abolicja została po czasie odwołana! Była tylko na okres przejściowy.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 4. Data: 2010-01-26 08:56:27
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Użytkownik MadMan napisał:

    > W tym wypadku raczej nie.
    > Jeśli posiadałeś ten program z lewego źródła przed bodajże 8 marca 1994,
    > to możesz go dalej używać.
    >
    > W ogóle co to za kompilator? Może da się kupić na Allegro/eBayu jeszcze?

    Po co ma kupować ponownie to co ma już całkowicie legalnie?
    Program otrzymał legalnie (nie wiadomo jakie są zapisy licencji i może
    nie pozwalają tym programem handlować i go podarować następnej osobie,
    ale nie stanowi to o nielegalności programu w Polsce), nie ma tylko
    prostego dokumentu na potwierdzenie tej legalności, ale też i ewentualny
    właściciel praw do programu nie ma dowodu jego nielegalności.

    ps. jak przyjdzie policja to i tak ci zabiorą wszystkie komputery i
    programy jakie masz i może oddadzą po 2 latach jak udowodnisz że nie
    jesteś wielbłądem, więc ponieważ nie masz na to wpływu to się tym nie
    przejmuj

  • 5. Data: 2010-01-26 08:58:05
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Tue, 26 Jan 2010 09:01:29 +0100, Przemysław Adam Śmiejek
    napisał(a):

    > Abolicja została po czasie odwołana! Była tylko na okres przejściowy.

    Można prosić o źródło? Całkiem niedawno czytałem że jest tak jak piszę.

  • 6. Data: 2010-01-26 09:05:40
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 26 Jan 2010 09:58:05 +0100, MadMan napisał(a):

    > Można prosić o źródło?

    Źródło? Wystarczy aktualny tekst ustawy o prawach autorskich. Artykułu o
    abolicji już w niej nie ma - został usunięty.

  • 7. Data: 2010-01-26 10:09:35
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Jan pisze:
> [...]
    > bardzo przydatnych do mojej pracy. Program dał mi
    > w prezencie dawny jego użytkownik. On także nie miał

    Dowód kupna nie jest konieczny - jeżeli to co masz jest oryginalnym
    produktem, to jak najbardziej możesz tego używać.

    Kolejna sprawa jest taka, że Policja w razie stwierdzenia, że na
    komputerze jest coś budzącego wątpliwości, co do czego legalności nie
    daje wiary wytłumaczeniom użytkownika, to sama odszukuje producenta lub
    dystrybutora z zapytaniem czy kopia jest legalna czy nie.

    Jeżeli producenta się nie da znaleźć, to nie sądzę żeby wszczęli jakieś
    kroki z tym związane - po prostu sami nie są w stanie udowodnić tej
    nielegalności.

  • 8. Data: 2010-01-26 10:14:25
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    MadMan napisal:
    > W tym wypadku raczej nie.
    > Jeśli posiadałeś ten program z lewego źródła przed bodajże 8 marca 1994,
    > to możesz go dalej używać.

    Ehm, nie do konca. Tam, o ile sie nie myle, bylo zastrzezenie,
    ze mozna uzywac juz zainstalowane oprogramowanie. No wiec czeka
    cie preparowanie dysku z odpowiednimi datami i ladowanie
    go na maszyne wirtualna :)

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 9. Data: 2010-01-26 10:15:37
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    jureq napisal:
    > Źródło? Wystarczy aktualny tekst ustawy o prawach autorskich. Artykułu o
    > abolicji już w niej nie ma - został usunięty.

    Naprawde? A prawo dziala wstecz?

    Hm, chociaz w Polsce to wszystko jest mozliwe. Krol Ubu sie klania...
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 10. Data: 2010-01-26 10:25:31
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-01-26 11:15, Jacek_P pisze:

    > Naprawde? A prawo dziala wstecz?

    Ale co ma działać wstecz? Brak uprawnień? Zastanów się co piszesz.... No
    i zacznij pisać po polsku, może to ci ułatwi czytanie.

    Podpowiedź: nic nie działa wstecz. Jest zakaz mania pirackiego
    oprogramowania i szlus. W okresie przejściowym była przejściowa zgoda,
    żeby ludzie mieli czas pokupić licencje. Zgoda była, ale jej nie ma. Jak
    teraz będzie zakaz wejścia do ZOO, to powiesz, że wchodzisz, bo wczoraj
    była zgoda?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek