  • 1. Data: 2010-01-14 14:05:32
    Temat: [KN] - czy mianowanie automatem zmienia formę zatrudnienia?
    Od: " mysheck" <m...@N...gazeta.pl>

    [KN] - czy mianowanie automatem zmienia formę zatrudnienia?

    Pytam w imieniu koleżanki, która od paru lat (nie wiem dokładnie od ilu) jest
    nauczycielem mianowanym. Nowy nauczyciel, który niedawno uzyskał stopień
    mianowanego zatrudniony został "przez mianowanie" (sprawdziłem w KN i o dziwo
    jest coś takiego), a ona ciągle ma zwykłą umowę o pracę na czas nieokreślony.
    Dyrekcja nie chce słyszeć o żadnych zmianach "bo nie wie jak będzie wyglądała
    sytuacja po wakacjach".

    Mnie się wydaje, że dyrekcja ściemnia i ona już jest zatrudniona przez
    mianowanie (tylko, że nie ma świstka od dyrekcji). Ale jeśli się mylę, to czy
    koleżanka może jakoś "wymusić" zatrudnienie jej "przez mianowanie"? Co może
    zrobić? Na co się powołać? Może jakieś pismo napisać? Ponoć jest to
    korzystniejsza forma zatrudnienia.

    dzięki i pzdr
    /mysheck

  • 2. Data: 2010-01-14 14:59:10
    Od: Jacek Skowroński <j...@v...pl>

    PT mysheck scripsit:

    > [KN] - czy mianowanie automatem zmienia formę zatrudnienia?

    Karta nauczyciela w art. 10 stwierdza, że:

    5. Stosunek pracy z nauczycielem mianowanym i z nauczycielem
    dyplomowanym nawiązuje się na podstawie mianowania, jeżeli:
    1) posiada obywatelstwo polskie, z tym że wymóg ten nie dotyczy obywateli
    państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub
    państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) -
    strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
    2) ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z praw publicznych;
    3) nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne lub dyscyplinarne, lub
    postępowanie o ubezwłasnowolnienie;
    4) nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie;
    5) posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania danego stanowiska;
    6) istnieją warunki do zatrudnienia nauczyciela w szkole w pełnym wymiarze
    zajęć na czas nieokreślony.

    5a. Stosunek pracy nawiązany na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony
    przekształca się w stosunek pracy na podstawie mianowania z pierwszym dniem
    miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym:
    1) nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela mianowanego, o ile spełnione są
    warunki określone w ust. 5;
    2) w przypadku nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego w czasie
    trwania umowy o pracę zostały spełnione warunki, o których mowa w ust. 5.

    5b. Przekształcenie podstawy prawnej stosunku pracy, o którym mowa w ust. 5a,
    potwierdza na piśmie dyrektor szkoły.

    Skoro koleżanka ma umowę o pracę w pełnym wymiarze godzin i na czas niekreślony,
    to uważam, że istniały warunki wymienione w punkcie 5 i stosunek pracy został
    już przekształcony w stosunek pracy na podstawie mianowania. Dyrektor szkoły
    natomiast nie dopełnił obowiązku wynikającego z punku 5b.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Skowroński http://jacek.alauda.pl

  • 3. Data: 2010-01-14 19:27:11
    Od: " mysheck" <m...@g...pl>

    Jacek Skowroński <j...@v...pl> napisał(a):

    > PT mysheck scripsit:

    [ciach]
    > Skoro kole=C5=BCanka ma umow=C4=99 o prac=C4=99 w pe=C5=82nym wymiarze godz=
    > in i na czas niekre=C5=9Blony,
    > to uwa=C5=BCam, =C5=BCe istnia=C5=82y warunki wymienione w punkcie 5 i stos=
    > unek pracy zosta=C5=82
    > ju=C5=BC przekszta=C5=82cony w stosunek pracy na podstawie mianowania. Dyre=
    > ktor szko=C5=82y
    > natomiast nie dope=C5=82ni=C5=82 obowi=C4=85zku wynikaj=C4=85cego z punku 5=
    > b.

    Czytałem te artykuły i właśnie tak je zrozumiałem jak piszesz.
    Dzięki za odpowiedź.

    /mysheck