  • 41. Data: 2009-07-05 19:52:51
    Temat: Re: Gry dla doroslych a sprzedaz dzieciom
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h2o0fj$gg1$1@news.dialog.net.pl Ajgor <n...@...pl>
    pisze:

    > Istnieją gry komputerowe oznaczone na pudełku, że są dla dorosłych (mają
    > znaczek "18+").
    > I tu moje pytanie. Czy to tylko informacja dla sprzedawcy,
    Wyłącznie informacja.
    Zasadniczo dla kupującego, np. rodzica.
    Ma wagę taką samą jak znaczek na ekranie telewizora.

    > czy też
    > istnieje jakieś konkretne prawo zakazujące sprzedaży takich gier
    > nieletnim? Czy to jest uregulowane prawnie?
    Nie.
    Co ciekawe na seans filmowy dozwolony od lat np. 15 10 lat temu można było
    nie wpuścić, ale dziś ten film może kupić 12-latek w pierwszej lepszej
    wypożyczalni, w supermarkecie z koszyka, albo z jakąś gazetą.

    --
    Jotte

  • 42. Data: 2009-07-05 19:52:51
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Sun, 5 Jul 2009 10:40:56 +0200, Ajgor napisał(a):

    > OK. W takim razie inne pytanie (ale w temacie:). Czy sprzedawca w sklepie ma
    > obowiązek sprzedać klientowi żądany towar?
    > Na przykład przychodzi 15-sto latek do sklepu, i żąda sprzedaży gry
    > dozwolonej od 18 lat. Czy sprzedawca ma prawo mu odmówić sprzedaży, czy musi
    > sprzedać?

    Ma prawo - oferta jest dla osób powyżej 18 lat, więc nie dla każdego -
    odmówienie sprzedaży będzie uzasadnione.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 43. Data: 2009-07-05 19:55:03
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:dq8laa7zzmo2.13kgbv68gy7xb$.dlg@40tude.net Henry(k)
    <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> pisze:

    > Ma prawo - oferta jest dla osób powyżej 18 lat
    Podstawa prawna?

    --
    Jotte

  • 44. Data: 2009-07-05 19:59:19
    Od: Piotr Ratajczak <r...@g...com>

    On 5 Lip, 21:52, "Henry(k)"
    <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> wrote:

    > Ma prawo - oferta jest dla osób powyżej 18 lat, więc nie dla każdego -
    > odmówienie sprzedaży będzie uzasadnione.
    >
    > Pozdrawiam,
    >                  Henry

    Nie ma, nie może limitować możliwości kupna inaczej jak na podstawie
    ustawy.

  • 45. Data: 2009-07-05 20:03:16
    Od: kuba <j...@g...com>

    Henry(k) pisze:

    > Ma prawo - oferta jest dla osób powyżej 18 lat, więc nie dla każdego -
    > odmówienie sprzedaży będzie uzasadnione.

    Sensownie mówisz, tylko moim zdaniem sprzedawca musiałby zaznaczyć to
    jakoś inaczej - np. ustawiając gdy na półce z napisem "Towary z tej
    półki sprzedajemy osobom powyżej lat 18". Wątpię, żeby samo oznaczenie
    gry przez producenta jako 18+ na opakowaniu, można zakwalifikować jako
    wolę oferenta do zawężenia oferty ad incertas personas.

    pozdrawiam
    kuba

  • 46. Data: 2009-07-05 20:06:25
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h2r0u4$f34$1@inews.gazeta.pl kuba
    <j...@g...com> pisze:

    > Sensownie mówisz, tylko moim zdaniem sprzedawca musiałby zaznaczyć to
    > jakoś inaczej - np. ustawiając gdy na półce z napisem "Towary z tej półki
    > sprzedajemy osobom powyżej lat 18"
    Albo powyżej 160 cm wzrostu.
    Przydałaby się podstawa prawna żeby nie wyszło, że tak sobie pieprzysz.

    --
    Jotte

  • 47. Data: 2009-07-05 20:25:45
    Od: r...@m...com

> [...]
    > I tu moje pytanie. Czy to tylko informacja dla sprzedawcy, czy też istnieje
    > jakieś konkretne prawo zakazujące sprzedaży takich gier nieletnim?

    Wątpię.

    O ile wyroby tytoniowe i alkohol to konkretne substancje będące szczególnie
    szkoliwe dla nieletnich, o tyle gra komputerowa jest tylko kupą zer i jedynek,
    więc nie mozna mówić o szkodliwości dla zdrowia.

  • 48. Data: 2009-07-05 20:43:00
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Sun, 5 Jul 2009 22:06:25 +0200, Jotte napisał(a):

    > Albo powyżej 160 cm wzrostu.
    > Przydałaby się podstawa prawna żeby nie wyszło, że tak sobie pieprzysz.

    Art 66 kc.

    Henry

  • 49. Data: 2009-07-05 20:43:55
    Od: kuba <j...@g...com>

    Jotte pisze:
    > W wiadomości news:h2r0u4$f34$1@inews.gazeta.pl kuba

    > Albo powyżej 160 cm wzrostu.
    > Przydałaby się podstawa prawna żeby nie wyszło, że tak sobie pieprzysz.

    Podstawowy przejaw zasady swobody umów, który polega na tym, że mam
    prawo zdecydować czy i z kim zawieram umowę i w konsekwencji do kogo
    kieruję swoją ofertę (i nie mów mi, że ta zasada nie odnosi się do
    obrotu konsumenckiego). Wszelkie wyjątki od niej muszą expressis verbis
    wynikać z przepisów i być interpretowane zawężająco.

    Znam oczywiście ten art. 135 KW, jednak mam wątpliwości czy jest ona w
    tym przypadku wystarczającą podstawę prawną do uchylenia zasady swobody
    umów.

    pozdrawiam
    kuba

  • 50. Data: 2009-07-05 20:46:43
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    gazebo pisze:

    > a pewna siec sklepow ogolnopolskich sprzedaje prezerwatywy (moze juz
    > odstapila) za okazaniem dowodu ukonczenia 18 lat

    A jaka? Chciałbym wiedzieć, gdzie tacy katofaszyści siedzą z kapitałem w
    łapach i rządzą...