  • Data: 2010-03-05 10:10:06
    Temat: Re: Euro RTV AGD i wadliwy sprzęt
    Od: " " <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    <b...@N...gazeta.pl> napisał(a):

    > Czesc,
    >
    > mam następujący problem - 15 miesięcy temu dostałem w prezencie eskpres do
    > kawy. Właśnie się zepsuł. Niestety - prezentodawca zgubił paragon i kartę
    > gwarancyjną sprzętu, natomiast płacił kartą i już udostępnił mi dokument
    > potwierdzający zakup (papierek z Inteligo pokazujacy, ze zostal dokonany zakup
    > w Euro w okreslony dzien na okresloną kwotę).
    >
    > Dzwoniłem juz na infolinię sklepu, udzielono mi informacji, ze jednym jedynem
    > dokumentem który pozwoli mi na złożenei sprzętu celem naprawy jest paragon.

> [...]

    Dostałem w koncu odpowiedź od rzecznika konsumentów - do wszystkich
    specjalistów w tym wątku, którzy uważają, że bez paragonu nie można reklamować
    towaru polecam lekturę maila poniżej:

    ----- Oryginalna wiadomość -----

    Od: rzecznik konsumentów <b...@g...pl>

    Za sprzedany towar odpowiada na mocy ustawy o
    szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z 27.07.02 (w załączeniu)
    sprzedawca, ustawa min. reguluje tryb reklamacji . Na mocy art. 8 można zażądać
    wymiany lub naprawy. W art. 8.4 są wymienione sytuacje, które dają nam prawo do
    żądania zwrotu gotówki lub obniżenia ceny. Sprzedawca odpowiada 2 lata
    Konsument ma 2 miesiące na zgłoszenie wady od chwili jej zauważenia towaru.

    Ustawa nie reguluje kwestii posiadania ,bądź
    nie paragonu w procesie reklamacyjnym. Zatem jeśli mamy inne dowody wskazujące
    co gdzie i za ile kupiliśmy , to reklamacja winna być rozpatrzona(poprzez
    wymianę lub naprawę towar). Brak paragonu może jedynie uniemożliwić zwrot
    gotówki jeśli jest kasa fiskalna (przepisy skarbowo-podatkowe). Tak więc skoro
    ma Pan wyciąg bankowy i może udowodnić
    zakup sprzedawca ma obowiązek przyjęcia reklamacji.

    Zgodnie z
    art.4.ust 1 sprzedawca odpowiada wobec kupującego jeśli towar konsumpcyjny
    w chwili jego wydania jest niezgodny z umową . Jednocześnie
    ustawodawca wprowadził domniemanie niezgodności z umową jeżeli
    niezgodność stwierdzono przed upływem 6 miesięcy od chwili wydania. Oznacza to
    ,że ciężar dowodu na okoliczność niezgodności w/w terminie
    obciąża sprzedawcę a po upływie sześciu m-cy kupującego. Nie oznacza
    to, że sprzedawca nie odpowiada po 6 miesiącach, ani tego ,że jeśli wada nie
    wystąpiła w ciągu 6 miesięcy produkt jest niewadliwy.

    W przypadku odrzuconej reklamacji ważne jest czy
    sprzedawca uczynił to w terminie do 14 dni kalendarzowych .liczy się data
    dotarcia wiadomości w w dowolnej formie. Jeśli nie to
    na mocy art. 8.3 ustawy w/w reklamacja została uznana za zasadną

    Jeśli sprzedawca ustosunkował się do reklamacji
    w terminie a konsument nie zgadza się z odrzuceniem pozostaje
    udowodnienie ,że sprzedawca nie ma racji. Proponuje skierować sprawę do
    Polubownego Sądu Konsumenckiego przy Inspekcji Handlowej .Sąd jest bezpłatny
    strona przegrywająca pokrywa koszty rzeczoznawcy. Wzór wniosku i dane adresowe
    w załączeniu. Lub zlecić opinię innemu rzeczoznawcy w myśl zasady ,że
    opinia wyrażona przez jedną ze stron nie wiąże drugiej .

    Gwarancja ma charakter dodatkowy może być ale
    nie musi. Jedyny warunek to jej pisemna forma(na ogół karta gwarancyjna )
    Konsument
    ma prawo wyboru czy składa reklamacje z tytułu dobrowolnej gwarancji (
    wtedy wszelkie prawa i obowiązki obu stron reguluje dana karta gwarancyjna, nie
    ma ogólnych warunków)czy odpowiedzialności sprzedawcy (ustawa).Paragon/faktura
    nie jest gwarancją!

    Zwrot i wymiana towaru niewadliwego od 1995 roku
    jest dobrą wolą sklepu. Nie jest uregulowana odgórnie. O tym czy możemy i w
    jakim czasie oddać /wymienić towar decyduje dany sklep.

    Jeśli w danym sklepie nie ma wyraźnych informacji,
    proponujemy w razie indywidualnego uzgodnienia ze sprzedawcą potwierdzić je np.
    na odwrocie paragonu lub osobnej kartce.

    Wyjątek to prawo zwrotu towaru w ciągu 10
    dni przy sprzedaży na odległość ( np. Internet ,wysyłkowa) lub bezpośrednie
    ( poza lokalem przedsiębiorcy np. w domu konsumenta), na mocy przepisów
    ustawy z dnia 2 marca 2000 r.Dz. U. 22 poz.271 o ochronie niektórych praw
    konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę

    wyrządzoną przez produkt niebezpieczny

    Z poważaniem

    Beata Niepokulczycka Bień

    podinspektor