  • 1. Data: 2023-10-29 13:53:10
    Temat: Dura lex, sed lex
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Jak to jest, że sędzia wymierzając nawet najbardziej kuriozalne wyroki
    może się bronić że twarde prawo, ale prawo, a nie dotyczy to już np.
    żołnierzy wypełniających rozkazy?

    Lekarz nie musi leczyć, bo może powołać się na klauzulę sumienia, a
    piekarz już nie może odmówić upieczenia ciasta ze względu na swoje
    przekonania.

    Nie, nie będę bronił ani pierwszych ani drugich. Ale wydaje się że
    "twarde prawdo" jest jednak dla niektórych "mniej twarde".

    Pamiętacie sprawę rozjechanego pieszego który został współwinny bo "auto
    było jaskrawe i głośne"?

    W kontekście tego co piszę, wyrok za tragedię na A1 - jak poniżej - nie
    musi być już taki abstrakcyjny.

    "Sąd uznał, że część winy wypadku można przypisać również
    poszkodowanemu. W uzasadnieniu wyroku uwzględnił następujące kwestie.

    Po pierwsze, jak wspomniano wcześniej, jazda z nadzwyczajną prędkością
    oskarżonego stanowiła rażące naruszenie przepisów drogowych i norm
    bezpieczeństwa. Jednakże, na autostradach istnieje powszechna świadomość
    możliwości przekraczania ograniczeń prędkości przez niektórych
    uczestników ruchu. Poszkodowany, jako doświadczony uczestnik ruchu
    drogowego, powinien był być świadomy takiej sytuacji i zachować
    odpowiednią ostrożność.

    Po drugie, zasada ostrożności na drogach nakłada na każdego uczestnika
    ruchu obowiązek zachowania czujności i przewidywania możliwych zagrożeń.
    W tym przypadku, poszkodowany mógłby być bardziej czujny i zareagować na
    zbliżający się pojazd z wyjątkowo dużą prędkością, unikając kolizji lub
    zmniejszając jej skutki.

    Mimo że oskarżony znacząco przekroczył prędkość, poszkodowany nie może
    być zwolniony z obowiązku przestrzegania przepisów i dbałości o własne
    bezpieczeństwo na drodze.

    Z uwagi na powyższe, Sąd uznał, że poszkodowany również ponosi część
    winy za wypadek na autostradzie A1. Wyrok skazujący uwzględnia ten
    aspekt i stosuje odpowiednią korektę w ocenie winy obu stron."

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2023-10-29 14:02:49
    Temat: Re: Dura lex, sed lex [w kwestii formalnej]
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:
    > [...]

    Cytowanie bez podania źródła nie może stanowić przekroczenia dozwolonego
    użytku i szczególnie nie jest na miejscu na grupie prawo?

    --
    A. Filip

  • 3. Data: 2023-10-29 14:54:24
    Temat: Re: Dura lex, sed lex
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-29, Mateusz Bogusz <m...@o...pl> wrote:
> [...]
    > winy za wypadek na autostradzie A1. Wyrok skazujący uwzględnia ten
    > aspekt i stosuje odpowiednią korektę w ocenie winy obu stron."

    MZ kwestia podstawowa jest taka, ze kierowca kii nie miał jak ocenić
    prędkości bmw, a przyjęcie założenia, że mógł jechać z dowolną
    prędkością uniemożliwia jazdę jako taką w ogóle, o manewrach nie
    wspominając.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2023-10-29 16:39:34
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 29 października 2023 o 14:03:31 UTC+1 A. Filip napisał(a):

    > Cytowanie bez podania źródła nie może stanowić przekroczenia dozwolonego
    > użytku i szczególnie nie jest na miejscu na grupie prawo?

    Dużo pijasz przy niedzieli?

  • 5. Data: 2023-10-29 17:41:40
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > prędkości bmw, a przyjęcie założenia, że mógł jechać z dowolną
    > prędkością uniemożliwia jazdę jako taką w ogóle, o manewrach nie

    Kwestia "podstawowa" to niby czym kierowca kii miałby się przyczynić do
    spowodowania wypadku, poza samym swoim istnieniem.

    Jak na razie tylko chyba robert wysnuł hipotezę, że sprawcą miałby być
    kierowca kii, ale po pytaniu w którym konkretnie wariancie zmiany pasa
    lub jego braku przez kie kierowca BMW poruszający się lewym pasem i
    przypierdalający na środkowy miałby mieć pierwszeństwo stwierdził że
    chodzi mu o zjawisko fizyczne a nie prawne:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 6. Data: 2023-10-29 17:45:14
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 29.10.2023 14:54, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > prędkości bmw, a przyjęcie założenia, że mógł jechać z dowolną
    > prędkością uniemożliwia jazdę jako taką w ogóle, o manewrach nie

    Czekaj, ten wyrok to wymyśliłem ja jako analogię do podanego przeze mnie
    przypadku kiedy auto "było jaskrawe i wyło silnikiem". Wydawało mi się,
    że to zaznaczyłem. W każdym razie chodzi mi o MZ kłamliwą argumentację
    "twardego prawa", bo jest ono tak samo używane jak konstytucja przez pis.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 7. Data: 2023-10-29 17:48:08
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 29.10.2023 14:02, A. Filip wrote:
    > Cytowanie bez podania źródła nie może stanowić przekroczenia dozwolonego
    > użytku i szczególnie nie jest na miejscu na grupie prawo?

    Bez przesady. Cytat "auto było jaskrawe i głośne", daje w pierwszym
    wyniku -
    https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/pie
    szy-wspolwinny-bo-auto-bylo-jaskrawe-i-glosne-kurioz
    alne-uzasadnienie-sadu/37g5kd1

    Chyba że "wyrok" Ci chodzi?

    > W kontekście tego co piszę, wyrok za tragedię na A1 - jak poniżej - nie musi być
    już taki abstrakcyjny.

    Może lepiej mogłem zaznaczyć, że podaję przykład "czego można by się
    spodziewać, żeby nie być zaskoczonym".

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2023-10-29 18:01:20
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > W każdym razie chodzi mi o MZ kłamliwą argumentację
    > "twardego prawa", bo jest ono tak samo używane jak konstytucja przez pis.

    Prawo jest twarde dopóki nie wmieszają się w to prawnicy. Czyli w
    praktyce jak zaparkujesz 4 metry od skrzyżowania, które jest w istocie
    wyjazdem z parkingu to będzie twarde - zaparkował pan na skrzyżowaniu -
    300 PLN, nie ma możliwości pouczenia bo to poważne wykroczenie.

    Jak kogoś zabijesz to jest o co walczyć więc okazuje się mniej twarde
    niż się wydawało. Jak popelnisz grubą akcję i masz kasę na dobrych
    prawników to może się okazać zaskakująco mało twarde.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 9. Data: 2023-10-29 22:48:21
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Jak to jest, że sędzia wymierzając nawet najbardziej kuriozalne wyroki
    > może się bronić że twarde prawo, ale prawo, a nie dotyczy to już np.
    > żołnierzy wypełniających rozkazy?

    Poczytaj część wojskową kodeksu karnego. Tam są wyłączenia
    odpowiedzialności za rozkaz.

    > Lekarz nie musi leczyć, bo może powołać się na klauzulę sumienia, a
    > piekarz już nie może odmówić upieczenia ciasta ze względu na swoje
    > przekonania.

    Co grozi piekarzowi, który z powodu zmiany rządu zamknie działalność i
    powie, że już nie będzie?

    > Nie, nie będę bronił ani pierwszych ani drugich. Ale wydaje się że
    > "twarde prawdo" jest jednak dla niektórych "mniej twarde".

    Ale zawsze tak było. To jest złożony problem wynikający z wielu
    aspektów. Mądrzejszy potrafi się lepiej bronić przykładowo. po za tym
    powinien być mądrzejszy i nie popełniać "głupich" błędów.

    > Pamiętacie sprawę rozjechanego pieszego który został współwinny bo "auto
    > było jaskrawe i głośne"?

    Czyli sąd uznał, że powinien go zobaczyć i nie włazić mu pod koła -
    nawet, jeśli miał pierwszeństwo.

> [...]
    > "Sąd uznał, że część winy wypadku można przypisać również
    > poszkodowanemu. W uzasadnieniu wyroku uwzględnił następujące kwestie.
    (...)
    > Z uwagi na powyższe, Sąd uznał, że poszkodowany również ponosi część
    > winy za wypadek na autostradzie A1. Wyrok skazujący uwzględnia ten
    > aspekt i stosuje odpowiednią korektę w ocenie winy obu stron."

    Czego tu nie rozumiesz? Omawialiśmy to w kontekście ostatniego wypadku,
    w którym spłonęła rodzina. Kilka razy zwracałem uwagę, że sam fakt, że
    BMW przekroczyło limit prędkości nie powoduje z automatu jego winy za
    wypadek. Podobnie tu sąd postanowił. Jazda ponad limit jest
    wykroczeniem, ale widać tutaj ten kierujący coś odwalił takiego, co sąd
    uznał, ze nie powinien. Przykładowo zajechał drogę nadjeżdżającemu z
    tyłu. Przypominam, że w wypadku BMW i KIA taka jest linia obrony
    kierującego BMW.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 10. Data: 2023-10-29 23:02:08
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > prędkości bmw, a przyjęcie założenia, że mógł jechać z dowolną
    > prędkością uniemożliwia jazdę jako taką w ogóle, o manewrach nie

    Sprawa jest bardzo złożona. Jeśli BMW jechało środkowym pasem, to KIA
    nie miałam prawa mu zajechać drogi i tyle. Teraz rola biegłego, by
    ustalić, jak to dokładnie wyglądało. Bo jeśli BMW błysła światłami,
    włączyło prawy kierunkowskaz i zaczęło zajmować prawy pas, to KIA nie
    powinna już tego robić. Jeśli wjechała na pas przed BMW, a to uderzyło w
    nią, to gdyby kierujący KIA przeżył odpowiadałby za 177 kk. Czy to
    uniewinniłoby kierującego BMW?

    Sprawa nie jest wcale oczywista. Jeśli kierujący BMW pomyka pustym
    pasem, to ma prawo sądzić, że nikt na ten pas nie wjedzie. KIA, która
    powinna jechać prawym pasem jedzie lewym. Czy to jest okoliczność, która
    powinna w BMW wzbudzić obawę, ze skoro KIA narusza przepisy w takim
    zakresie, to może i naruszyć w innym?

    Jeśli z powodu zbyt dużej prędkości BMW KIA nie mogła ocenić zagrożenia
    i zajechała drogę, to uniewinnia to KIA, ale czy z automatu powoduje
    winę BMW? Czy BMW mogło ocenić to?

    Sprawę jeszcze bardziej skomplikuje sytuacja gdyby i BMW i KIA zmieniały
    pasy ruchu. Trzeba stwierdzić, który tego nie powinien zrobić. A jeśli
    kierujący KIA zasnął za kierownicę i uderzył w wyprzedzające go BMW?

    Samo przekroczenie prędkości przez BMW jest wykroczeniem ale nawet z
    tych materiałów nam dostępnych wynika, że ono tak jechało dość długo nie
    powodując wypadku, a co za tym idzie nie można wykazać, ze przekroczenie
    prędkości z automatu powodowało wypadek.
    --
    (~) Robert Tomasik